واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: كتاب «وحيشناسي» تجديد چاپ شد
گروه انديشه: كتاب «وحيشناسي» نوشته «مصطفي كريمي» به همت مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) تجديد چاپ شد.
به گزارش خبرگزاري قرآني ايران (ايكنا)، در اين اثر سعي شده است تا به ياري آيات و روايات، مسائل وحي، به ويژه تحليل آن و نقش فرشته و پيامبر در اين زمينه، با نگاهي نو، جامع و دقيق بررسي شود. تحقيق پيشروي، از همين منظر و با هدف پاسخگويي به نيازهاي دانشپژوهان رشته علوم قرآني و تفسير تدوين يافته است.
متن حاضر در 16 درس و به ارزش سه واحد فراهم آمده است. تلاش بر اين است كه در تمام مراحل تحقيق، مؤلفههاي يك متن درسي رعايت شود. از اين روي در هر درس اهداف پيشسازماندهنده، فعاليت ضمن درس، چكيده، پرسش، منابع براي مطالعه بيشتر و موضوع تحقيق طراحي و ارائه شده است.
درس نخست اين نوشته به مفهوم و كاربردهاي لغوي و قرآني وحي و مفهوم اصطلاحي آن ميپردازد. درس دوم با نقد دلايل منكران، ثابت كرده است كه نه تنها هيچ دليل بر عدم امكان وحي نيست، بلكه با عنايت به قدرت خدا و ويژگيهاي روحاني انسان، شواهدي بر امكان وحي دلالت دارد.
مؤلف در درس سوم ضمن پاسخ به دلايل عدم ضرورت وحي و بررسي دلايل حكما و متكلمان در اثبات ضرورت آن، برهاني كاملتر بيان كرده و در درس چهارم ديدگاههاي ماديگرايان و منكران وحي، و نيز پندارهايي كه رهاورد پيامبران را حاصل جنون، نبوغ فكري يا عواطف شديد ميانگارند، بررسي و نقد كرده، منشأ الهي وحي را اثبات ميكند.
در درس پنجم نويسنده با بررسي عوامل و آثار تحليل وحي به تجربه پيامبران، و نقد دلايل آن، ناصحيح بودن اين تحليل، به ويژه درباره وحي قرآني را اثبات كرده است. درس ششم با بيان تحليل عقلي حكما از وحي، نشان ميدهد كه آنچه حكما در تحليل وحي گفتهاند، به رغم گمان برخي محققان، چندان با ادله و شواهد درونمتني تعارض ندارد.
نگارنده در درس هفتم به اين موضوع ميپردازد كه وحي سخن حضوري و غير مادي خداوند با برخي انسانهاست. درس هشتم با استفاده از آيات و روايات، سه قسم وحي بيواسطه، از وراي حجاب و به واسطه فرشته، و نيز فرايند هر يك از اين قسمها را بيان ميكند. همچنين در درس نهم ثابت شده است كه وحي الهي به پيامبران، به سهگونه قابل تصور است؛ نشان دادن واقع، بيان زباني و نشان دادن واقع همراه با بيان زباني.
مؤلف در درس دهم با آوردن ادله و شواهد نشان ميدهد كه قرآن كريم وحي زباني بوده، افزون بر محتوا، واژگان و ساختار آن نيز از سوي خداست. درس يازدهم از دلايل عقلي و نقلي سلامت وحي در تمام مراحل تا رسيدن به مردم و راز اين سلامتي سخن ميگويد.
نويسنده در درس دوازدهم ضمن بيان اصناف فرشتگان وحي، بيان ميكند كه پيامبران در كسب استعداد نبوت نقشي ندارند، هر چند از استعداد خدادادي خوب استفاده كردهاند و آنان و نيز فرشته در امر وحي، تنها نقش واسطه دريافت و رساندن آن را دارند و اين نقش در اقسام و گونههاي وحي متفاوت است.
در درس سيزدهم اين نوشتار با نقد ديدگاههايي كه وحي، و به ويژه وحي قرآني را بازتاب زمانه يا متأثر از فرهنگ غلط مردم ميداند، تعين پيشين وحي و استقلال آن از عوامل انساني، ثابث شده است. درس چهاردهم ثابت ميكند وحي اصطلاحي كه با هبوط حضرت آدم(ع) بر زمين آغاز شده بود، با رحلت پيامبر اسلام(ص) تمام شده و نزول وحي قرآني پايان يافته است. گرچه اين امر به معناي خاتمه هرگونه دريافت انسان از خدا نبوده؛ زيرا همواره امامي در ميان مردم هست كه به او الهام ميشود.
نگارنده در درس پانزدهم فرق وحي با مفاهيمي همچون حديث قدسي، تجربه نبوي، تحديث، الهام، حديث نبوي، عرفان و القائات شيطاني را بيان ميكند و سرانجام درس شانزدهم با عنايت به وحيمحور بودن دين يهود و مسيحيت، وحي در اين دو آيين و كتاب مقدس را بررسي ميكند.
كتاب «وحيشناسي» نوشته «مصطفي كريمي» به تازگي هفتم مردادماه سال جاري به همت مؤسسه آموزشي و پژوهشي امام خميني(ره) به شمارگان 1500 نسخه در قطع وزيري (شوميز) در 424 صفحه و به بهاي 29000 ريال تجديد چاپ شد.
سه شنبه 8 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 216]