تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 9 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر پنج خصلت نبود، همه مردم جزوِ صالحان مى شدند: قانع بودن به نادانى، حرص به دنيا، بخ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819320445




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

چگونه ناشنوايان قدرت بينايي قوي‌تري دارند؟


واضح آرشیو وب فارسی:سایت رسیک: پژوهشگران دانشگاه وسترن انتاريو با هدايت استيون لمبر از مرکز مغز و ذهن کشف کرده‌اند در گربه‌هايي که ناشنواي مادرزادي هستند، رابطه‌اي علت و معلولي ميان قابليت‌هاي ديداري تقويت شده و بازسازماندهي بخشي از مغز که معمولا ورودي‌هاي شنيداري را پردازش مي‌کند، وجود دارد.



اين يافته‌ها، که در شماره آنلاين "نيچر نوروساينس" منتشر شد، ديدگاه‌هاي تازه‌اي در مورد انعطاف پذيري که ممکن است در مغز افراد ناشنوا رخ دهد، ايجاد مي‌كند.



در کنار انسان، گربه تنها حيواني است که مي‌تواند کر متولد شود.



لمبر و تيم همکارانش با استفاده از گربه‌هاي ناشنواي مادرزادي نشان دادند که در ناشنوايان دو قابليت ويژه ديداري تقويت مي‌شود: موضع‌يابي ديداري در ميدان پيراموني و رديابي حرکت ديداري.



آن‌ها دريافتند در اين گربه‌ها قشر مخ شنيداري که معمولا صداهاي پيراموني را دريافت مي‌کند، بينايي پيراموني را تقويت کرد.

اين پديده پژوهشگران را به اين نتيجه‌گيري هدايت كرد که عملکرد اين بخش از مغز ثابت مانده و فقط از شنوايي به ديداري تغيير داده است.



لمبر، مدرس دانشکده فيزيولوژي و داروسازي دانشگاه پزشکي و دندانپزشکي و دانشکده روانشناسي شوليچ مي‌گويد: مغز بسيار کارآمد است و اجازه نمي‌دهد که بخشي از آن بي‌فايده مانده و هدر رود.



مغز مي‌خواهد حس از دست داده را با تقويت‌هايي که مفيد باشد، جبران كند. براي نمونه اگر شما ناشنوا هستيد، از ديدن خودرويي که از دور مي‌آيد در بينايي پيراموني خود بهره خواهيد برد، چرا که شما نمي‌توانيد بشنويد آن خودرو از چه سمتي به شما نزديک مي‌شود، مشابه آن نيز صادق است که بتوانيد با دقت بيشتري سرعت حرکت چيزي را رديابي کنيد.



لمبر و تيم او تلاش دارند تا کشف كنند مغز يک فرد ناشنوا چگونه از مغز يک فرد شنوا متفاوت است تا بتوانند درک بهتري از چگونگي به کارگيري کاشت حلزوني توسط مغز داشته باشند.



اگر مغز، خود را بازسيم کشي کرده است تا نبود شنوايي را جبران كند، در صورت بازيابي شنوايي چه رخ خواهد داد؟



در توضيح اين مطلب لمبر مي‌گويد: مثالي که من به کار مي‌گيرم، اين است که شما خانه ييلاقي‌تان را که از آن استفاده نمي‌کرديد به دوستي قرض مي‌دهيد. دوست شما در آنجا احساس راحتي کرده، ممکن است اسباب و اثاثيه را جا به جا و خلاصه جا خوش کند.



اکنون اگر شما يکباره تصميم بگيريد به ويلايتان برگرديد، ممکن است آن‌ها قصد نداشته باشند ويلا را تخليه کنند!





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: سایت رسیک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 172]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن