واضح آرشیو وب فارسی:ايتنا: پورناظريها با نوازندگان غيرايراني در كنسرت
اعتماد ملي: كيخسرو، تهمورث و سهراب پورناظري در نشست خبري خود با خبرنگاران كه صبح سهشنبه يكم مرداد، درخانه هنرمندان برگزار شد، به تشريح ويژگيهاي كنسرت بزرگ اين گروه با عنوان كنسرت پرداختند كه قرار است 23 تا 26 مرداد، در كاخ سعدآباد برگزار شود.درابتداي اين ميزگرد كيخسرو پورناظري كه سابقهاي طولاني در آهنگسازي موسيقي ايراني دارد، هدف اصلي گروه پورناظري را دستيابي به سازبندي و اركستراسيوني در موسيقي ايراني دانست كه هم به سنتهاي موسيقايي وفادار باشد و هم از تجربهكردن و آزمونهاي تركيبي با سازهاي ديگر ملل روي نگرداند.
وي گفت: كنسرتهاي ما در چند سال اخير نشان داده كه هيچگاه برنامهاي تكراري نداشتهايم و سعي كردهايم در هر اجرا فضايي تازه را تجربه و با موسيقي ايراني همراه كنيم. تهمورث پورناظري همچنين گفت دولت تا كنون از برنامه ما كه براي برجسته كردن نام ملي خليج فارس شكل گرفته، هيچ حمايتي نكرده است، در حالي كه هزينههاي كنسرت در مقايسه با سال قبل چند برابر شده و از اين نظر ايران گرانترين كشور براي برگزاري كنسرت است كه به دليل عدم همراهي و حمايت دولت، بوروكراسي كار هم هنرمندان را به ستوه آورده است.
وي همچنين در پاسخ به نظريكي از مسوولان فرهنگي وزارت ارشاد كه گفته بود هزينهاي كه اهل موسيقي به اداره اماكن نيروي انتظامي ميدهند، بسيار ناچيز است، گفت: اگر از نظر ايشان اين هزينه قابل اعتنا نيست، پس خود وزارت ارشاد پرداخت اين هزينهها را تقبل كند و در اين صورت هنرمندان هم از وزارت ارشاد تشكر خواهند كرد. وي درباره كنسرت پيشرو گفت: از جمله ويژگيهاي اين كنسرت كه ميتوانيم آن را استمرار و شكل تكميل شده كنسرت سال قبل(بزرگداشت مولانا) در كاخ سعدآباد بناميم، استفاده از نوازندگاني از ارمنستان، فرانسه، انگليس، هند، هلند، عراق و تركيه است كه در ساختار اركستري گروه به خوبي جا افتادهاند.
وي افزود: گروه شمس را در اين اجرا علاوه بر پورناظريها، هنرمنداني چون نجمه تجدد، حميدرضا تقوي، ندا خاكي، كاوه گرايلي و... همراهي ميكنند.
تهمورث پورناظري مدير وآهنگساز گروه و نوازنده تنبور و تار درباره دليل نامگذاري كنسرت گروه به نام گفت: دليل اصلي آن باز ميگردد به هجمهاي كه از همهسو براي تغيير حق طبيعي ما ايرانيان صورت ميگيرد. وي از سفر خود به آمريكا و بازديد از برخي كتابخانههاي اين كشور ياد كرد و گفت: در آن سفر وقتي به كتابهاي جغرافياي اين كتابخانهها رجوع كردم، مشاهده كردم به جاي نام خليج فارس، نام درياي عرب )arab sea( نوشته شده است و وقتي به ايران آمدم به اين صرافت افتادم كه با نامگذاري اين كنسرت كه ديويدي تصويري آن هم بعد از كنسرت انتشار عمومي خواهد يافت، در حوزه موسيقي به تاكيد بر چنين حقي كمك كنم و اميدوارم كه هنرمندان و اهل فرهنگ ديگر هم با يادآوري و تكرار چنين كارهايي حق مسلم ايران در اين زمينه را به جهانيان يادآور شوند.
به گفته پورناظري برنامه گروه در دو بخش اجرا خواهد شد؛ در بخش اول كه بر مبناي موسيقي تنبور است آثاري روي اشعار مولانا اجرا ميشود كه شامل 5 قطعه است كه ساخت قطعات به صورت مجزا بوده و هر كدام ازما قطعهاي را ساخته و تنظيم كردهايم . در بخش دوم كه موسيقي ملي نام دارد قطعات به صورت كار گروهي پورناظريها ساخته شدهاند به اين معنا كه هر يك از ما سه تن در تكميل و نهاييشدن اين قطعه سهمي داشتهايم و نظرات جمعي در ساخت آن لحاظ شده است.
استفاده از فرم نمايشي سماع مولانا از ديگر سوالاتي بود كه پورناظري در پاسخ به آن گفت: فرم سماع اگرچه در ظاهر امري نمايشي است، اما در سنت خود فرمي موسيقايي است كه برگرفته از سنت سماع عارفان بزرگ ايراني (شمس و مولانا) است كه در قونيه اجرا ميشود و اكنون به فرمي موسيقايي جاافتاده در آنجا تبديل شده است؛ ضمن آنكه ما نخستين گروهي بوديم كه با توجه به پيشينه آثاري كه توليد و عرضه كردهايم، از اين فرم به شكل منطقي و درست و هماهنگ با فرهنگ آهنگهايي كه اجرا ميكنيم، در ايران استفاده كرديم تا بار كيفي و معنوي كنسرت را بالا ببريم. به همين دليل است كه بينندگان اجراي سماع را جدا از كنسرت نميبينند و آن را عضوي حلشده در آهنگواجرا ميدانند. تهمورث پورناظري وجه تمايز كنسرت گروه پورناظري با ديگر كنسرتها را توجه به سازهاي كوبهاي و نيز وجود تحرك و انرژي و دادن احساس لطيف به بيننده و شنونده در گروه دانست كه از ساخت آهنگ تا اجرا را در برميگيرد. وي درباره استفاده از سازهاي كوبهاي گفت: تنوع سازهاي كوبهاي در گروه شمس فراوان و البته فكر شده است و اين نگاه را در كمتر اثري ميتوانيم سراغ بگيريم.
اضافه كردن ساز چنگ به گروه از جمله ابتكاراتي است كه پورناظري به آن اشاره ميكند و ميگويد: ساز چنگ در سابقه تمدني ما ايرانيان وجود داشته و در اشعار شعرايي چون فردوسي و سعدي و حافظ و مولوي بارها از اين ساز نام برده شده است و تاريخ خاستگاه آن را ايران ميداند، اما متاسفانه تا كنون از اين ساز و قابليتهاي آن در اركسترهاي موسيقي ايراني استفاده نشده است، در حالي كه همين ساز در اركسترهاي سمفونيك جهان جايگاهي معتبر دارد و با عنوان هارپ مدام به كار گرفته ميشود. ما امسال اين ساز را براي نخستين بار در يك كنسرت موسيقي ايراني به كار گرفتهايم. ويژگي ديگري كه پورناظري به آن اشاره ميكند خوانندگي سهراب پورناظري است كه قرار است در اين كنسرت به شكلي رسمي به عنوان خواننده گروه معرفي شود. سهراب پورناظري درباره انگيزههاي خود براي اين كار و با اشاره به اينكه همچنان در گروه كمانچه هم مينوازد، گفت: من از كودكي آواز را در خانواده فرا گرفتم و در زمينه صداسازي از محضر حميدرضا نوربخش بهره بردم. در كنسرتهاي پيشين گروه نيز خوانندگي آهنگهايي را برعهده داشتم اما در اين كنسرت، پدر و گروه اين وظيفه را به صورت جدي بر عهده من گذاشتند.
پورناظري يكي از مشكلات مهم برگزاري كنسرت در ايران را تغيير ضوابط و قوانين دانست و گفت: در حالي كه تا يكي، دو هفته قبل برنامهها براي كنسرت در ورزشگاه انقلاب هماهنگ شده بود و دستاندركاران ورزشگاه هم موافقت كرده بودند، اما در آخرين لحظات با برگزاري كنسرت در ورزشگاه مخالفت شد و ما مجبور شديم كه كاخ سعدآباد را براي اجرا انتخاب كنيم و اين برنامهريزي ششماهه ما براي كنسرت را عملا به هم زد و نشان داد كه در ايران هر كاري بكني، در نهايت كار به يكي، دو هفته قبل از كنسرت موكول ميشود.
وي گفت: وقتي تماشاگر راضي است كه در ورزشگاه كنسرت ببيند، هنرمند هم راضي است و دولت هم تالاري براي كنسرت نساخته، ديگر چرا نبايد از فضاي ورزشگاهها در برگزاري كنسرتها كه حركتي فرهنگي است استفاده كرد؟
به گفته پورناظري بليت كنسرت خليج فارس در قيمتهاي 10، 15، 20، 25، 30، و 40 هزارتوماني به فروش ميرود و براي دانشجويان جايگاهي با تخفيف 50 درصدي در نظر گرفته شده است كه از طريق آموزشگاه شمس و كانون عارف و تارنماي خانه موسيقي و تارنماي www. parsconcert. com به فروش ميرسد.
انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------
------------
چهارشنبه 2 مرداد 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايتنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 276]