تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):رسول اكرم صلى‏الله‏عليه‏و‏آله شوخى مى‏كردند ولى جز حقّ چيزى نمى‏گفتند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820652786




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مجيدي: شعارهاي المپيك را در پرواز رنگ‌ها به نمايش درآوردم


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: مجيدي: شعارهاي المپيك را در "پرواز رنگ‌ها" به نمايش درآوردم
جام جم آنلاين: بچه‌هاي مدرسه‌اي در پكن در حالي كه بيش از يكصد سال از جنبش المپيك مي‌گذرد، يكصد سالگي مدرسه‌شان را با رنگ‌هاي پنج حلقه‌اي المپيك جشن مي‌گيرند. اين آغاز فيلم پنج دقيقه‌اي مجيد مجيدي با عنوان «پرواز رنگ‌ها» براي المپيك پكن است.


به گزارش ايسنا ، جمعي از نمايندگان رسانه‌هاي گروهي اعزامي به بازي‌هاي المپيك پكن به همراه مسئولين كميته ملي المپيك روز گذشته (شنبه) ميهمان مجيد مجيدي كارگردان بزرگ كشورمان بودند تا در كنار او فيلم افتخارآميز «پرواز رنگ‌ها» را ديده و با او در ارتباط با المپيك به گفت‌وگو بنشينند.

مجيدي كه بسيار آرام و كمي اندوهبار از درگذشت دوست و همكارش خسرو شكيبايي بود، در ارتباط با فيلم كوتاهش گفت: «بيش از دو سال پيش بود كه شهرداري پكن به عنوان مجري اصلي طرح از مردم اين شهر در ارتباط با انتخاب پنج كارگردان براي ساخت فيلم كوتاه بازي‌هاي المپيك نظرخواهي كرد. در اين نظرخواهي تعداد زيادي كارگردان از سراسر دنيا با مشخصه‌هاي خاص اعلام شده بودند كه بيشتر كارگردان‌ هايي بودند كه آثارشان در چين پخش شده بود. براين اساس با توجه به اينكه فيلم «بچه‌هاي آسمان» (اثر درخشان مجيد مجيدي) تاكنون 17 بار از تلويزيون ملي چين پخش شده بود، مردم پكن من را به عنوان يكي از نخستين كارگردان‌ها انتخاب كردند. اين گونه بود كه دو سال پس از من و چهار كارگردان ديگر از كشورهاي فرانسه، ايتاليا، استراليا و هنگ‌كنگ دعوت شد كه در فيلمي وضعيت پكن را در ارتباط با بازي‌هاي المپيك توصيف كنيم. قرار هم بر اين شد كه همه گارگردان‌ها براساس نگاه خودشان به موضوع بنگرند.»

وي افزود: «براي اين فيلم سه تا چهار سفر مقدماتي به پكن داشتم. در آن سفرها موضوع‌هاي مختلفي را در نظر داشتم. اما نكته‌اي كه در اين ميان نظر من را جلب كرد، حضور نسل جوان، پرتلاش و پرانگيزه در چين بود. نسلي كه پس از انقلاب فرهنگي اين كشور خدمات شايسته‌اي را در اين كشور انجام داده بود. دگرگوني چين در اين سال‌ها بسيار حيرت‌انگيز بود. از طرفي ديگر من در اين فيلم پنج دقيقه وقت داشتم تا تاريخ پنج هزار ساله‌ي چين را به تصوير بكشم. كار سختي بود. ايده‌هاي مختلفي هم به من رسيد تا اينكه در بازديد از مكان‌ها به مدرسه‌اي در پكن رسيدم كه كليد اصلي كار من شد.»

مجيدي در اين رابطه يادآور شد: «چيزي حدود 105 سال از قدمت اين مدرسه مي‌گذشت كه تاحدودي برابر قدمت تاريخ المپيك بود. اين تقارن خوبي براي ما بود. اين طور شد كه برنامه‌ريزي كرديم. فيلم با صداي مدير مدرسه كه به دانش‌آموزان جشن يكصد سالگي مدرسه را نويد مي‌دهد، آغاز مي‌شود. از طرفي ديگر اين مدرسه يك ارتباط خاص ديگر هم مي‌تواند با المپيك داشته باشد. نام اين مدرسه «لوشين» بود. او يكي از نويسنده‌هاي مطرح چين بود كه نقش اساسي در تحول مردم چين پس از شكست‌هاي جنگ جهاني داشت. اگر به دقت به سخنان لوشين توجه كنيم، تمام شعارهاي المپيك را مي‌توان در سخنان او دريافت.»

يكي از كارگردان‌هاي برتر بازي‌هاي المپيك پكن در ادامه‌ي توصيف فيلمش خاطرنشان كرد: «عنصر رنگ در چين خيلي مهم است. رنگ زرد رنگ تاريخ و پادشاهي، رنگ قرمز رنگ ملي چين، رنگ بنفش رنگ آيين‌هاي سنتي، رنگ آبي رنگ مدرنيته و رنگ سبز رنگ طبيعت است. از طرفي همين رنگ‌ها پنج حلقه‌هاي المپيك را هم تداعي مي‌كنند كه البته ما از بنفش به جاي سياه استفاده كرده‌ايم.»

در فيلم پرواز رنگ‌ها ده‌ها نوجوان چيني كه در صف‌هاي مدرسه با لباس‌هاي پنج‌گانه و پنج رنگ خود ايستاده‌اند در انتظار آغاز جشن يكصد سالگي مدرسه‌شان هستند. در ادامه فيلم اين نوجوانان سوار بر دوچرخه به عنوان وسيله‌ي نقليه ملي چين چندين بادكنك همرنگ لباس‌هاي خود را با خود و در دسته‌هاي بسيار زياد به همراه داشته در اين وضعيت زيبا مكان‌هاي مختلف شهر پكن را طي كرده و چشم‌هاي ناظران را به خود خيره مي‌كند.

اما صحنه‌ اوج فيلم زماني است كه بچه‌ها با شمارش معكوس بادكنك‌هاي زيبا و رنگي را در آسمان شهر پكن رها كرده و صحنه‌اي بسيار جذاب را بوجود مي‌آورند. در اين لحظه فيلم به نمايش مردم در موقعيت‌هاي مختلف شهر پكن مي‌پردازد كه مات و مبهوت زيبايي بادكنك‌ها در آسمان شهر پكن هستند.

صحنه‌ نهايي فيلم زماني است كه همه‌ي بادكنك‌ها در آسمان جمع شده و پنج حلقه‌ي المپيك را به نمايش درمي‌آورند.

همه‌ي اين صحنه‌ها اضافه‌ آهنگ بسيار زيبا و حماسي و سنتي از شرق آسيا شده و حال و هواي خاصي به بيننده از وضعيت شهر پكن براي بازي‌هاي المپيك القا مي‌كند.

مجيدي دوباره از فيلم مي‌گويد: «اين فيلم چيزي حدود يك ميليون دلار بودجه داشت و بدون اغراق به اندازه‌ي همه سينماي ايران عوامل و امكانات در اختيار من بود. زماني كه روز نخست براي كار رفتم، يك خيابان را براي اينكار بسته بودند و در آن روز تعطيل تعداد زيادي آدم به خيابان آمده بودند. با خودم گفتم اينها چه قدر بي‌كارند كه براي يك فيلم به خيابان آمده‌اند، اما ديري نگذشت كه فهميدم همه‌ي اينها عوامل فيلمبرداري من هستند. چيزي حدود 140 تا 150 نفر بودند. فقط گروه فيلمبرداري 30 نفر مي‌شدند. فيلم را هم با حمايت ويژه مسوولان چيني در يازده روز كه فرصت داشتيم به اتمام رسانديم.»

وي با بيان اينكه همه‌ اهداف المپيك در اين فيلم به نمايش درآمده است، يادآور شد: ‌«همه‌ شعارهاي المپيك از جمله اميد، شادابي، تلاش، كوشش، يگانگي و اتحاد در اين فيلم ديده مي‌شود. حضور نسل جوان به عنوان آينده‌سازان هم دليلي بر اين ماجرا است. من اميدوارم كه اين شعارها شكل واقعي‌تري در همه كشورهاي در حال توسعه پيدا كند.»

كارگردان نامي ايران گفت: «از المپيك لندن هم به من پيشنهاد كار شده است اما هنوز جواب نداده‌ام. چرا كه چندين پروژه كاري در دست دارم و اولويت كار با آنها است. فكر نمي‌كنم براي لندن فيلم بسازم.»

اين فيلم هم اكنون در همه‌ برنامه‌هاي تبليغاتي پكن و خطوط پروازي كشور چين در حال پخش است.

مجيدي در مقايسه‌ فعاليت‌هايي كه چين براي بازي‌هاي المپيك پكن انجام داده با فعاليت‌هاي ايران در ارتباط با ميزباني بازي‌هاي كشورهاي اسلامي در سال آينده گفت: «واقعا براي ما جاي تاسف دارد چرا كه زماني كه دو سال پيش من به پكن رفتم، همه‌ي فضاهايي كه براي المپيك بود،‌ آماده شده بود. گويي يك شهر جديد براي المپيك ساخته‌اند. در چين يك عزم ملي براي بازي‌هاي المپيك به وجود آمده بود. از طرفي ديگر در اين مدت از من دعوت شد تا فيلمي مشابه براي بازي‌هاي كشورهاي اسلامي بسازم. اما، متاسفانه وقتي در جريان امور قرار گرفتم ديدم در حالي كه يك سال به آغاز اين بازي‌ها در ايران باقي است، هنوز هيچ كاري نكرده‌ايم. ما درمورد فيلم مذاكره كرديم و قرار شد براي هماهنگي‌هاي نهايي خدمت «علي‌آبادي» رييس سازمان تربيت بدني برسيم. ما به آنجا رفتيم چيزي حدود نيم ساعت تا سه ربع پشت درب اتاق ايشان مانديم و بعد هم به ما گفتند كه براي مهندس جلسه‌ي مهمي پيش آمده و رفته است. من هم عطاي اين كار را به لقايش بخشيدم. وقتي وضعيت خودمان را با وضعيت خارجي‌ها مقايسه مي‌كنيم اين براي ما جاي تاسف دارد .»
 يکشنبه 30 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 177]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن