تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):ياد خدا عقل را آرامش مى دهد، دل را روشن مى كند و رحمت او را فرود مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816867084




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

آغاز ماراتن مذاكرات در ژنو چرخش موضع آمريكا زير ذره‌بين رسانه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: آغاز ماراتن مذاكرات در ژنو چرخش موضع آمريكا زير ذره‌بين رسانه‌ها
جام جم آنلاين: مذاكرات هيات ايراني به رياست دكتر سعيد جليلي نماينده‌ رهبري و دبير شوراي علي امنيت ملي و سولانا مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نمايندگان1+5 درحالي شروع ‌شد كه افكارعمومي و رسانه‌هاي همگاني جهان در راس اخبار خود با جديت تحولات اين مذاكرات را دنبال مي‌كنند.


به گزارش ايسنا ، سوييس به عنوان ميزبان اين مذاكرات تلاش دارد همه‌ امكانات لازم را براي برگزاري يك اجلاس آرام و مثبت در فضايي مناسب براي طرفين فراهم كند و محل مذاكرات را در يكي از سالن‌هاي ساختمان تاريخي شهرداري سابق ژنو يا مجلس ايالتي كنوني اين كشور انتخاب كرده است.

از روز جمعه كه ويليام برنز معاون سياسي وزارت خارجه‌ آمريكا به عنون نماينده‌ اين كشور برخلاف روال گذشته به جمع نمايندگان 1+5 پيوسته است، خبرنگاران اهداف آمريكا از چرخش نسبت به موضع قبلي اين كشور را دنبال مي‌كنند و برخي معتقدند ممكن است حضور برنز روند مثبت گذشته مذاكرات را در دور جديد تحت‌الشعاع قرار دهد و توافق با سولانا و نمايندگان شش كشور مثل گذشته راحت نباشد.

برخي از خبرنگاران غربي نيز معتقدند آمريكا نگران اين است كه از توافق سولانا با جليلي كه در ملاقات‌هاي گذشته روند خوبي را دنبال مي‌كرد، عقب بماند و بين شش كشور در مقابل ايران منزوي شود. لذا در اجلاس شركت كرده است كه از سايرين عقب نماند.

ميز مذاكرات در اين نشست به صورت بيضي شكل هيات‌هاي مذاكره كننده را در خود جاي مي‌دهد و سولانا و نمايندگان هفت كشور مذاكره كننده در كنار يكديگر قرار مي‌گيرند، يكي از مسوولان تشريفات در سوييس مي‌گويد شايد تركيب ميز هم نشان از همراهي هفت كشور با يكديگر در اين دور از مذاكرات دارد و در حقيقت ايران در مقابل شش كشور ديگر نيست.

سه عضو هيات ايراني در اين مذاكرات عبارتند از دكتر سعيد جليلي نماينده‌ رهبري و دبير شوراي عالي امنيت ملي، علي باقري مدير سياست خارجي و بين‌الملل شوراي عالي امنيت ملي و مهندي صفري معاون اروپا وزارت امور خارجه.

بر اساس برنامه‌ تنظيم شده قرار است هيات‌ها ابتدا مذاكره را شروع كنند، سپس ناهار را به اتفاق صرف كنند و هيات ايراني پس از اقامه نماز مجددا مذاكرات را ادامه دهند و در پايان نيز سولانا مسول سياست خارجي اتحاديه اروپا و نماينده‌ 1+5 و دكتر جليلي با ده‌ها تن از خبرنگاران ايراني و خارجي در محل مجلس ايالتي سوييس كنفرانس مطبوعاتي داشته باشند.

سولانا و جليلي كه درباره‌ نحوه‌ برگزاري جلسه توافق كرده‌اند سقف زماني خاصي براي اين دور از مذاكرات تعيين نكرده‌اند.

روزنامه‌هاي صبح امروز سوييس صفحات اول خود را به مذاكرات جليلي و سولانا اختصاص داده‌اند و حضور برنز نماينده‌ آمريكا در اين اجلاس از نظر آنها پنهان نمانده است.

اكثر رسانه‌هاي همگاني اروپا حضور برنز در اين دور از مذاكرات را چرخش آمريكا از مواضع تند قبلي خود قلمداد كرده‌اند و برخي نيز از آمريكا خواسته‌اند به مذاكرات سولانا اعتماد كند.

رسانه‌هاي همگاني سوييس اشاره كرده‌اند كه جليلي با اختيارات كافي از سوي مقام‌هاي ارشد ايران در اين اجلاس شركت كرده است و با رويكردي كه تاكنون داشته است مي‌تواند مذاكرات را به مسيري اميدواركننده هدايت نمايد.

همچنين در آستانه مذاكرات درباره برنامه‌ي هسته‌اي ايران تدابير امنيتي شديدي در ژنو برپا شده است.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان روز جمعه براي گفت‌و‌گو با خاوير سولانا و نمايندگان كشورهاي 1+5 راهي ژنو شد. مذاكرات جليلي با سولانا يك روزه است و پس از پايان مذاكرات طرفين در كنفرانسي خبري به سوالات خبرنگاران پاسخ مي‌دهند.

پيش از اين گفته شد كه قرار است جليلي و سولانا ابتدا مذاكراتي جداگانه داشته باشند، اما به نظر مي‌آيد گفتگوهاي رسمي طرفين در يك دور و با حضور نمايندگان كشورهاي 1+5 به همراه نماينده آمريكا انجام شود.

قرار است در اين مذاكرات دستور كار مذاكرات بعدي به توافق برسد، در عين حال كه به گفته‌ دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان بسته‌هاي پيشنهادي ايران و 1+5 براي همكاري‌هاي سازنده و حول نگراني‌هاي مشترك منطقه اي و بين المللي ارائه شده است كه بايد اين نگراني‌ها تبديل به تعهدات دسته جمعي شود تا زمينه‌ براي ثبات و آرامش در جهان فراهم شود.

پس از گذشت 5 سال از مناقشه هسته اي ايران، براي اولين بار آمريكا با چرخشي آشكار در سياستش در قبال بررسي مساله هسته‌يي ايران حاضر به حضور در مذاكرات 1+5 با ايران شده است.

پس از اعلام رسمي آمريكا مبني بر پذيرش مذاكرات بدون پيش شرط «تعليق» و فرستادن نماينده‌اش (ويليام برنز) به مذاكرات ژنو، اين اقدام آمريكا به عنوان رويكردي مثبت از سوي رسانه‌هاي غربي و تحليل‌گران خارجي نشان داده مي‌شود در حالي كه ديدگاه‌هاي مختلف در ايران با توجه به سابقه آمريكا در دشمني با ايران به اين چرخش 180 درجه‌اي آمريكا با خوشبيني ترديد‌آميزي مي‌نگرند.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان روز گذشته پيش از ترك تهران با اشاره به حضور آمريكا در روند مذاكرات با 1+5 گفت: با رويكردهاي سازنده و پرهيز از خطاهاي گذشته مي‌توان مذاكرات سازنده‌اي داشت.

جليلي در پاسخ به سوالي در مورد اعلام آمادگي آمريكا براي حضور در مذاكرات هسته‌اي با ايران و اينكه آيا اين حضور تغيير تاكتيك است يا استراتژي گفت: از نظر ما آن چيزي كه اهميت دارد اين است كه با چه رويكردي طرف مقابل در مذاكرات حضور مي‌يابد.

وي افزود: بيشتر از آنكه چه افرادي حضور مي‌يابند، نوع رويكرد آنها اهميت دارد.

دبير شوراي عالي امنيت ملي كشورمان يادآور شد: اگر با رويكرد سازنده و پرهيز از خطاهاي گذشته وارد شوند، حتما مي‌توانيم مذاكرات خوب و سازنده‌اي داشته باشيم.

وي با اشاره به اهداف سفر خود به ژنو و گفتگوهايي كه قرار است انجام گيرد، گفت: اين سفر در ادامه‌ تحركاتي است كه اخيرا ايران و 1+5 داشته‌اند كه در اين راستا ما بسته پيشنهادي براي همكاري‌هاي سازنده حول نگراني ‌هاي مشترك منطقه اي و بين المللي ارائه كرديم كه بايد اين نگراني‌ها تبديل به تعهدات دسته جمعي شود تا زمينه‌ لازم براي ثبات و آرامش در جهان فراهم شود.

جليلي رويكرد و منطق جمهوري اسلامي ايران با اين قضيه را مشخص و روشن توصيف كرد.

وي با اشاره به ارائه‌ بسته پيشنهادي 1+5 و نامه اي كه در آن ايده ادامه مذاكرات مطرح شده بود خاطر نشان كرد: همانطور كه در سفر سولانا و مديران كل 1+5 به تهران قول داده بوديم كه به نامه‌ آنها پاسخ دهيم، در كمتر از سه هفته پاسخ ايران به وزراي خارجه 1+5 ارائه شد و ما بسته آنها و نيز ايده‌ مذاكراتشان را بررسي كرديم و متقابلا پيشنهاد داديم كه مشتركات دو بسته و ايده‌هايي كه دو طرف دارند مورد تاكيد قرار گيرد و در مورد ادامه مذاكرات بحث كنيم.
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 104]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن