تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835000902
بدون نویسنده بزرگ ، ادبیات شكوفا نمیشود
واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: گفتوگو با مصطفی مستور؛«بدون نویسنده بزرگ ، ادبیات شكوفا نمیشود»
فقدان اندیشه بحران جدی ادبیات داستانیمصطفی مستور فقدان اندیشه را از بحرانهای جدی ادبیات داستانی ما میداند و از سویی معتقد است، ادبیاتمان زمانی شكوفا میشود كه نویسندگان بزرگی پدید بیایند، آدمهایی با روح بزرگ.این داستاننویس و مترجم با حضور در خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) از مسائل مربوط به ادبیات داستانی، سخن گفت.او درباره مقایسهی فروش آثار خارجی و تألیفی در ایران داوری نكرد و معتقد است، برخی آثار خارجی مخاطبان بیشتری دارند و بعضی آثار فارسی مخاطبانشان از آثار ترجمهشده بیشتر است.بهنظر این داستاننویس، نبود استقبال از ادبیات داستانی ما به گونهای از آن مربوط میشود كه نویسنده به ارتباط با مخاطب اعتقاد ندارد و در مقابل، مخاطب هم از او اقبال نمیكند؛ این موضوع هم به دلیل فرمگرایی افراطی در بخشی از ادبیات داستانی معاصر است و هم به دلیل تكنیكهای روایی ضعیف در روایت داستان. اغلب این دو ویژگی خوانندهی جدی و فهیم را پس میزند.مستور معتقد است، تا زمانی كه نویسندههای بزرگی نداشته باشیم، ادبیاتمان شكوفا نمیشود و تنها از آدمهای بزرگ امکان ریزش فعل بزرگ وجود دارد.او نداشتن نویسندههای بزرگ را در جامعهی خودمان پررنگتر میداند و میگوید: در ادبیات جهانی، دستكم جاهایی كه بسترهایش فراهم است و امكان رشد، حرف زدن و نقد وجود دارد، نویسندههای بزرگ هم وجود دارند.به باور این نویسنده، فقدان اندیشه در ادبیات داستانی معاصر راه را بر فرمگرایی، پیچیدهگویی و بازی با كلمات هموار میکند. مستور تأکید می کند که پیچیدهگویی به مراتب از سادهنویسی سهلتر است و از همینرو برای فرار از ارتباط با مخاطب، بهترین راه پیچیدهگویی است.نویسندهی رمانهای «روی ماه خداوند را ببوس» و « استخوان خوک و دستهای جذامی » تأکید کرد كه نویسنده باید درون روح خود شیرجه بزند تا بتواند گوهرهای ارزشمند معنا را صید کند.آنچه نویسنده را به حركت وامیدارد، پرسشهایی است كه در ذهن او شكل میگیرندمصطفی مستور همچنین دربارهی لزوم آگاه بودن نویسنده به دیگر زمینهها ازجمله فلسفه، روانشناسی، تاریخ و سایر دانشها گفت: ما به شكل علمی با پدیدهها روبهرو نمیشویم و این موضوع به شدت به كارمان آسیب میزند. فكر میكنیم فقط غریزه كافی است و دریچهها را - هم از نظر تكنیكی و هم از نظر اندیشه - بر خود میبندیم. شناخت و آگاهی و مطالعه یکی از منابع غنی برای هر نویسندهای است که میتواند جهان معنایی او را گسترده کند و عمق ببخشد.بهنظر این داستاننویس، آنچه نویسنده را به حركت وامیدارد، پرسشهایی است كه در ذهن او شكل میگیرند و تا زمانی که این پرسشها نباشند، نباید انتظار داشت اثر سترگی از نویسنده خلق شود. بسیاری از نویسندگان بزرگ غربی قبل از آنکه به مفهوم متعارفش نویسنده باشند، فیلسوف یا تحلیلگر جامعهاند. اصولا آگاهی اجتماعی و شناخت لایهها و وجوه زندگی انسان از مصالح اصلی داستاننویسی است.او در پاسخ به اینكه در تاریخ ادبیات داستانیمان، آیا نویسندههایی از این دست داشتهایم، گفت: در دو دههی گذشته نویسندههایی كه بر زبان تسلط داشتهاند یا تكنیك را میشناختهاند، داشتهایم؛ اما نویسندهای كه اندیشههای تازهای را طرح كرده باشد، یا نگرشهای تازهای به زندگی داشته باشد، سراغ ندارم.نویسندهی «روی ماه خداوند را ببوس» و «چند روایت معتبر» همچنین معتقد است: آنچه داستان را به مفهوم مدرن و امروزی آن از قصههای پیشامدرن متمایز میكند، فردیت نویسنده است؛ درواقع نویسنده جهان را میبیند و سپس آن را از صافی ذهنش عبور میدهد و آنگاه در برابر خواننده قرار میدهد. فردیت گوهری است که به اثر تشخص و هویت میدهد.اگر كنارم بمبی منفجر شود، صدایش را نمیشنوممستور در عین حال یادآور شد: من اساسا به جامعه و به وقایع سیاسی به مفهوم متعارف آن فكر نمیكنم. موضوع داستانهای من جامعه در شکل کلانش نیست، موضوع داستانهای من تكتك انسانهاست. من هرگز رمان اجتماعی، سیاسی نخواهم نوشت. اگر كنارم بمبی منفجر شود، صدایش را نمیشنوم؛ یعنی در قصههای من صدای انفجار بمب را نخواهید شنید. اما اگر در کنارم انسانی فروبریزد و گریه كند، انعكاس این فروریختن حتما در اثرم خواهد بود. بنیانهای انسانی ما هرگز تغییر نمیكند، اگرچه سیاستها و صورتهای زندگی اجتماعی و اقتصادی ما مدام در حال تغییر است. آدمها در هر جامعه و هر تاریخ و هر جغرافیایی همیشه رنج میکشند، از تنهایی و بیارتباطی به ستوه میآیند، از مرگ میهراسند، اندوهگین میشوند، عاشق میشوند و در عشق شکست میخورند، خشونت می ورزند یا قربانی خشونت میشوند، به خدا فكر میكنند و از آینده در هراسند. اینها چیزهایی است که بنیانهای مشترک انسانی ما را میسازد و هدف من در نوشتن، پرداختن به این مشترکات بنیادین انسانی است. اینكه گفته میشود تاریخ حقیقی یک جامعه را در ادبیات آن جامعه باید جستوجو کرد و نه در کتابهای تاریخ آن، به همین دلیل است؛ چون در ادبیات با فردیت یک انسان مواجه میشویم و جهان و جامعه را از نگاه یک انسان میبینیم. درواقع کار داستاننویس تاریخنگاری روح آدمهاست.در ادبیات اصیل اجتماع بستر و زمینه است، نه هدف و مقصداو در ارزیابی ارتباط این رویكرد با آرمانخواهی یادآور شد: اجتماع تنها بستر و كاتالیزوری است برای طرح بهتر و مؤثرتر فردیت آدمها. در ادبیات اصیل اجتماع بستر و زمینه است، نه هدف و مقصد. طرح آرمانهای اجتماعی از طریق ادبیات و اصولا هنر، نه مفید است و نه ممکن. ادبیات کمترین تاثیری بر ایجاد یا جهتدهی جنبشهای اجتماعی ندارد. ادبیات اگر بتواند بر تاثیر بر آدمها متمرکز شود، به هویت خودش وفادارتر مانده است.هنر پستمدرن در این دیار کمی غیرطبیعی به نظر میرسدمستور در بخشی از صحبتهایش با ایسنا از گرایش به پستمدرنیزم در داستاننویسی معاصر هم گفت. بهاعتقاد او، خیلی از مفاهیم فقط مفهومشان به ایران آمده، نه هویتشان. «رئالیزم جادویی و جریال سیال ذهن برآمده از ساخت جامعهای است که این سبکها در آن شکل میگیرد و کاربرد آنها در ادبیات جامعهای مثل جامعهی ایرانی باید با وسواس و احتیاط زیادی همراه باشد. پستمدرنیزم محصول مبانی و مؤلفههای نظری ویژهای است که در فرهنگ و تفکر غربی ریشه داشت، مؤلفههایی مثل نسبیانگاری در برابر مطلقاندیشی که نهایتا به نفی فراروایتها منتهی میشود، یا فروكاستن عقل و نقد بنیادین آن که به نوعی پلورالیسم و تکثرگرایی میانجامد. وقتی چنین نگرشی در تفکر به مفهوم کلیاش شكل بگیرد، طبیعتا بر ادبیات، سینما، معماری و هنرهای دیگر تأثیر میگذارد. در غرب، اول مبانی فكری، فلسفی پستمدرنیزم شکل گرفت و سپس این اندیشهها در ساحتهای دیگر اثر گذاشتند. در ایران ما هنوز به این مرحله نرسیدهایم. ما در جامعهای در حال گذار از سنت به مدرنیزم هستیم و بنابراین گرایش به هنر پستمدرن در این دیار کمی غیرطبیعی به نظر میرسد.»نمیتوان با قاطعیت گفت که عصر رمانهای حجیم به سرآمدهاو در پاسخ به این پرسش که چرا دیگر رمانهای حجیم نوشته نمیشود، به مبحث مینیمالیزم اشاره کرد و اظهار داشت: البته هنوز نمیتوان با قاطعیت داوری کرد که عصر رمانهای حجیم به سرآمده است. مینیمالیزم در ادبیات یعنی استفاده از حداقل كلمات برای انتقال بیشترین معنا و نفی زیادهگویی. این تعریف البته به معنای الزام به كوتاهنویسی نیست. یک اثر داستانی پنجصفحهیی ممکن است دچار نگرش ماکسیمالیستی و اطناب شده باشد، در حالیکه یک رمان 500صفحهیی ممکن است به شدت موجز و مینیمال باشد. در واقع در چند دههی اخیر بهدلیل حضور قوی تصویر در رسانهها، ادبیات گرایش معناداری به سمت حداقلگویی پیدا کرده است.نویسنده نباید از خودش دور شودمستور همچنین دربارهی اینكه بهنوعی مورد توجه طیفها و جریانهای گوناگون ادبیات معاصر بوده، مثلا كتابش را ناشری درمیآورد و جایزهی انجمن قلم را میگیرد كه این دو در یك خط فكری نیستند، گفت: پیش از آنکه به تنوع طیفها فکر کنم، به اصالت و صداقت در نوشتن فکر میکنم. نویسنده نباید از خودش دور شود و باید تنها به خودش متعهد باشد. این انسانیترین تعهد هر نویسنده است. تنها چیزی که همیشه نگرانم میکند، این است که از خودم دور شوم. سعی کردهام در نوشتن خودم باشم و خودم را بنویسم. اگر این خودنگاری طیفهای گوناگونی را راضی میکند، خوشحالم و اگر طیف محدودی را اقناع میکند، متأسفم. البته در چگونه گفتن جهان ذهنیام حتما به مخاطب فكر میكنم. من به خودم وابستهام و تمام تلاشم این است كه از خودم دور نشوم و در عین حال جهان ذهنیام را در افق معنایی مخاطب قرار دهم، نه در بیرون آن. به هرحال هر اثر هنری تأویلپذیراست و هر كس از ظن خود میتواند با هر اثری یار شود و این اساسا برآمده از ذات و گوهر هنر است.مخاطب آرمانی من زن خانهداری است كه سالی یك رمان بخواند، اما از آن لذت ببردنویسندهی «من دانای کل هستم» و «عشق روی پیادهرو» سپس یادآور شد، ادبیات برای او بخش خیلی كوچكی از زندگی و در قیاس با آن بیاهمیت و پرت است. «همیشه بهعنوان ابزار به ادبیات نگاه میكنم. هدف هم مشخص است؛ هدفم تاثیرگذاری بر مخاطب است، اما دامنهی مخاطب چندان مورد نظرم نیست؛ دستكم با شرایط اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی فعلی نمیتوان انتظار مخاطب میلیونی داشت. در عین حال اگر بر یك نفر و فقط یك نفر چند دقیقه تأثیر بگذارم، راضیام. مخاطب آرمانی من كسی است كه از ادبیات زندگی را میخواهد.»مستور باز هم یادآور میشود که خوانندهی آرمانیاش زن خانهداری است كه سالی یك رمان بخواند، اما از آن لذت ببرد.پناه بردن خواننده به کتاب یا نویسنده به خواننده؟او در پاسخ به این پرسش که آیا نوشتههایش مجالی است برای پناه بردن خواننده به آنها یا پناه بردن خودش به خواننده، میگوید: پرسش عمیقی است. برای من مهم این است كه خواننده جهان ذهنی و روحی مرا درک کند، وارد آن بشود، لذت ببرد و از آن تأثیر بگیرد. اگر این اتفاق بیفتد، آنگاه او در تجربهی من سهیم شده است و بدینگونه نوعی احساس مشترک به وجود میآید که باعث میشود تسکین پیدا کنم. شاید بتوان اسم این تسکین پیداکردن را پناه بردن به خواننده گذاشت. این همانجایی است که ادبیات از یکسویه بودن و از وضعیت مونولوگ به وضعیت دیالوگ تبدیل میشود. یعنی مکالمه و ارتباط با خواننده. این همانجایی است که ادبیات معنا پیدا میكند. اگر در ادبیات لذتی باشد، در همین ارتباط دوسویه است، وگرنه ادبیات در فرایند خلق برای من لذتی ندارد.مستور در پایان با اعلام این که چاپ دوم «حكایت عشقی بیقاف، بیشین، بینقطه» از او در انتظار كسب مجوز نشر است، دربارهی ممیزی نیز گفت: ممیزی باعث شده بعضیها پشت آن پناه بگیرند و بگویند اثر ما متوقف شده، گویی كارشان شاهكار ادبی است كه اگر هم چاپ شود، میبینیم متوسط است.با بخشی از ممیزی موافقماو با اشاره به انواع ممیزی در كشور ما در زمینههای سیاسی، دینی و مذهبی و اخلاقی گفت: با نوع اول مخالفم و از نظر سیاسی، هركس هرچه میخواهد، باید بگوید. اما با دو بخش دیگر موافقم، نه به این معنا كه با ممیزی موافقم، بلكه معتقدم به باورهای مذهبی و سنت فكری جامعه باید احترام گذاشت. هرچیزی باعث شود سنتهای اخلاقی و باورهای دینی مردم آسیب ببیند، به لحاظ اخلاقی نباید انجام شود.او در عین حال خاطرنشان كرد، در آثارش به هر دلیل به این ممیزیها نیاز ندارد. «نگاه من را به انسان باید خیلی تنگنظرانه تحلیل كرد كه بخشهایی از آن حذف شود. «نه به سیاست میپردازم، نه به مذهب تعرض میكنم و نه مسائل اروتیك دغدغهام بوده؛ وقتی میشنوم با آثارم اینطور برخورد میكنند، شگفتزده میشوم».وی كه بهتازگی مجوز انتشار «پرسه در حوالی زندگی» (مجموعهای از 40 یادداشت بر عكسهاس عكاسان 223 كشور جهان) را گرفته، همچنین گفت یک رمان، یک مجموعهی داستان کوتاه و یک مجموعهی شعر آمادهی چاپ دارد، اما به دلایل شخصی تمایلی به انتشار آنها ندارد: «به سكوت و آرامش نیاز دارم. چیزهایی كه انتشار هر كتاب به شدت به آنها آسیب میزند.»برخی آثار مستوربرخی از آثار مستور که در جایزههای ادبی مورد توجه قرار گرفتهاند، عبارتند از: «روی ماه خداوند را ببوس» (برگزیدهی جشنوارهی قلم زرین به عنوان بهترین رمان سالهای 1379 و 1380)، مجموعهی داستان «من دانای کل هستم» (تقدیرشده در سومین دورهی جشنوارهی قلم زرین، 1384)، داستان «من دانای کل هستم» (برندهی لوح تقدیر از نخستین جایزهی ادبی صادق هدایت، 1381)، داستان «ملکه الیزابت» (یکی از 10 داستان کوتاه برگزیدهی جایزهی ادبی مهرگان، 1383) و «استخوان خوک و دستهای جذامی» (برندهی جایزهی ادبی اصفهان به عنوان بهترین رمان، 1384 و نامزد جایزهی بهترین رمان جایزه نویسندگان و منتقدان مطبوعات، 1384).گفتوگو از: ساره دستارانلینک : ادبیات فیلمی براساس رمان “استخوان خوك و دستهای جذامی“ استخوان خوک و دستهای جذامی فصل جدیدی در فیلمنامهنویسی كشور
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 565]
صفحات پیشنهادی
منظری از ادبیات داستانی بعد از انقلاب - 3
به هر حال، فقر دانش عمومی- به ویژه فلسفی- نویسندگان، از جمله عوامل مهم بیخط و ربطی و ... این عدّه، بدون توجه به خواست به حقّ اکثریت مخاطبان واقعی خود و نیز بدون آگاهی ... لینک:بدوننویسنده بزرگ ، ادبیات شكوفا نمیشود"قصه نویسی در ایران " افول ...
به هر حال، فقر دانش عمومی- به ویژه فلسفی- نویسندگان، از جمله عوامل مهم بیخط و ربطی و ... این عدّه، بدون توجه به خواست به حقّ اکثریت مخاطبان واقعی خود و نیز بدون آگاهی ... لینک:بدوننویسنده بزرگ ، ادبیات شكوفا نمیشود"قصه نویسی در ایران " افول ...
آسیبشناسی ادبیات داستانی جنگ تحميلي
1 شاید برای پرهیز از این تابوی بزرگ معرفت بشری است که در فرهنگ کشور ما در بیشتر ... این دسته از نویسندگان بدون در نظر داشتن پیچوتابهای روحی انسان و بُغرنجیهای جهان ... درست است که «اخلاق، قلب داستان»3، میباشد و هنر اخلاقگرایانه به شکوفایی ..... خرد/ پیوندگارِ گفتن و شنفتن نمیشود» (شفیعی کدکنی، 1378، ص 318). ...
1 شاید برای پرهیز از این تابوی بزرگ معرفت بشری است که در فرهنگ کشور ما در بیشتر ... این دسته از نویسندگان بدون در نظر داشتن پیچوتابهای روحی انسان و بُغرنجیهای جهان ... درست است که «اخلاق، قلب داستان»3، میباشد و هنر اخلاقگرایانه به شکوفایی ..... خرد/ پیوندگارِ گفتن و شنفتن نمیشود» (شفیعی کدکنی، 1378، ص 318). ...
نویسنده ای با چاقوی جراحی
نویسنده ای با چاقوی جراحی. ... آن غیر از دوره مسیحیت در ایتالیا وجود داشت اما در دوره رنسانس این شكل ناگهان شكوفا شد. ... 2- كمدی طنز كه ویژگی خود را دارد و بدون آن قابل فهم و اجرا نیست و ویژگی آن هم این است كه با مسائل اجتماعی ارتباط دارد. ... در آثار چخوف هرگز یك تیپ مثبت دیده نمیشود و تنها نویسندهای است كه در آثار او قهرمانی وجود ندارد. ...
نویسنده ای با چاقوی جراحی. ... آن غیر از دوره مسیحیت در ایتالیا وجود داشت اما در دوره رنسانس این شكل ناگهان شكوفا شد. ... 2- كمدی طنز كه ویژگی خود را دارد و بدون آن قابل فهم و اجرا نیست و ویژگی آن هم این است كه با مسائل اجتماعی ارتباط دارد. ... در آثار چخوف هرگز یك تیپ مثبت دیده نمیشود و تنها نویسندهای است كه در آثار او قهرمانی وجود ندارد. ...
ادبيات و قرآن(1)
ادبيات و قرآن(1) نويسنده:وداد القاضي و متستنصرمير مترجم: نصرت نيل ساز اين مقاله به ... حاکم بوده، مانع تکوين و شکوفايي يک رويکرد ادبي تمام عيار به قرآن بوده است. ... هايي از آيه بررسي مي شود و به اجزاي بزرگ تر ترکيب اهميت چنداني داده نمي شود. ..... در بسياري از آيات مجموعه از صفات خدا بدون استفاده از حرف ربط «و» مي آيد، مانند ...
ادبيات و قرآن(1) نويسنده:وداد القاضي و متستنصرمير مترجم: نصرت نيل ساز اين مقاله به ... حاکم بوده، مانع تکوين و شکوفايي يک رويکرد ادبي تمام عيار به قرآن بوده است. ... هايي از آيه بررسي مي شود و به اجزاي بزرگ تر ترکيب اهميت چنداني داده نمي شود. ..... در بسياري از آيات مجموعه از صفات خدا بدون استفاده از حرف ربط «و» مي آيد، مانند ...
بازار بزرگ و قیصریه ی اصفهان (1)
بازار بزرگ و قیصریه ی اصفهان (1) ... دراین مقاله کوشش نویسنده برآن است که بازار اصفهان را ازنظر ساختار فضایی به خواننده معرفی نماید. ... از قبیل معماری، نقاشی، خوش نویسی، گرافیک، کاشی کاری، تئاتر، موسیقی و ادبیات بوده است. .... بدون شک ساکنان اولیه ی این منطقه ی حاصل خیز مانند اغلب نقاط ایران، زندگی شبانی داشته اند؛ ...
بازار بزرگ و قیصریه ی اصفهان (1) ... دراین مقاله کوشش نویسنده برآن است که بازار اصفهان را ازنظر ساختار فضایی به خواننده معرفی نماید. ... از قبیل معماری، نقاشی، خوش نویسی، گرافیک، کاشی کاری، تئاتر، موسیقی و ادبیات بوده است. .... بدون شک ساکنان اولیه ی این منطقه ی حاصل خیز مانند اغلب نقاط ایران، زندگی شبانی داشته اند؛ ...
امپراطوران ادبیات روم
امپراطوران ادبیات روم. ... از این رو بر رومیان منتی بزرگ نهادی و زادگاه خویش را حرمت افزودی. ... می تواند با تمرین و ممارست در فن خطابه, هنر خویش را كمال بخشد و به حد عالی شكوفا كند. .... دلشان به این خوش است كه چیزی می نویسند و خود را نویسنده و گوینده می شناسند و گرامی و .... دانلود ویندوز XP SP3 آپدیت سپتامبر 2010 - بدون دستکاری ...
امپراطوران ادبیات روم. ... از این رو بر رومیان منتی بزرگ نهادی و زادگاه خویش را حرمت افزودی. ... می تواند با تمرین و ممارست در فن خطابه, هنر خویش را كمال بخشد و به حد عالی شكوفا كند. .... دلشان به این خوش است كه چیزی می نویسند و خود را نویسنده و گوینده می شناسند و گرامی و .... دانلود ویندوز XP SP3 آپدیت سپتامبر 2010 - بدون دستکاری ...
یاسمین آتشی نویسنده توانای داستانهای تاریخی
17 جولای 2009 – داستان کوتاه می تواند مخاطب خویش را بدون بازی های کلامی به مضمون ... همسرم مرا درک می کند اما علاقمندیش به ادبیات محدود است دخترم فرحناز با این که .... ارد بزرگ اندیشمند یگانه کشورمان می گوید : هنرمند و نویسنده مزدور ، از هر ... هر یک از ما با این دریا وجودمان را سیراب می کنیم و درختان و گلهای وجودمان را شکوفا می سازیم . ...
17 جولای 2009 – داستان کوتاه می تواند مخاطب خویش را بدون بازی های کلامی به مضمون ... همسرم مرا درک می کند اما علاقمندیش به ادبیات محدود است دخترم فرحناز با این که .... ارد بزرگ اندیشمند یگانه کشورمان می گوید : هنرمند و نویسنده مزدور ، از هر ... هر یک از ما با این دریا وجودمان را سیراب می کنیم و درختان و گلهای وجودمان را شکوفا می سازیم . ...
خودشكوفایی كاركنان(1)
خودشكوفایی كاركنان(1) نويسنده:فریبا زمانی امروزه نمی توان بدون توجه به میزان بهره وری در ... ادبیات تحقیق چرا انسان در سازمان كار می كند؟ ... افراد شاغل در سازمان از آنجا كه عضو جامعه بزرگ تری هستند، در تأثیر فرهنگ و معتقدات مخصوص آن جامعه قرار می گیرند. ... به عبارت دیگر نیاز برای شكوفا ساختن قابلیت هایی است كه فرد دارد. ...
خودشكوفایی كاركنان(1) نويسنده:فریبا زمانی امروزه نمی توان بدون توجه به میزان بهره وری در ... ادبیات تحقیق چرا انسان در سازمان كار می كند؟ ... افراد شاغل در سازمان از آنجا كه عضو جامعه بزرگ تری هستند، در تأثیر فرهنگ و معتقدات مخصوص آن جامعه قرار می گیرند. ... به عبارت دیگر نیاز برای شكوفا ساختن قابلیت هایی است كه فرد دارد. ...
رمزهای نوشتن بر متن یک معجزه
اگر بایگانی ذهن انباشته از موضوعات کتاب های آموزشی و رمان های بزرگ تاریخ و خط فکری مان ... شهودی: نویسنده نه بر مبنای تفکر که براساس شهود از پتانسیل خلاقش به ... از زمان در این دسته قرار دارند و در برخی از آن ها بدون آموزش برای مخاطب مبهم می ماند. ... ادبی و برجسته ی تاریخ ادبیات را نیز انجام داده و بر مبنای موضوعی عناصری مبهم و ...
اگر بایگانی ذهن انباشته از موضوعات کتاب های آموزشی و رمان های بزرگ تاریخ و خط فکری مان ... شهودی: نویسنده نه بر مبنای تفکر که براساس شهود از پتانسیل خلاقش به ... از زمان در این دسته قرار دارند و در برخی از آن ها بدون آموزش برای مخاطب مبهم می ماند. ... ادبی و برجسته ی تاریخ ادبیات را نیز انجام داده و بر مبنای موضوعی عناصری مبهم و ...
فیلم رنگ خدا
بي ترديد، تحليل آثاري از اين دست، مشمول مرور ايام نمي شود، به ويژه از قلم منتقداني از آن ... مشابه است، توانسته است به لطف مواهب فردي، نيروهاي درون خود را شكوفا و بالنده كند. ... جوايز فراوان دريافت كرده و نمايش سراهاي شهرهاي بزرگ جهان به رويش گشوده شده و .... او بدون زياده روي اين را به ما القا مي كند و اين نخستين مولفه سينماي ناب است؛ ...
بي ترديد، تحليل آثاري از اين دست، مشمول مرور ايام نمي شود، به ويژه از قلم منتقداني از آن ... مشابه است، توانسته است به لطف مواهب فردي، نيروهاي درون خود را شكوفا و بالنده كند. ... جوايز فراوان دريافت كرده و نمايش سراهاي شهرهاي بزرگ جهان به رويش گشوده شده و .... او بدون زياده روي اين را به ما القا مي كند و اين نخستين مولفه سينماي ناب است؛ ...
-
گوناگون
پربازدیدترینها