تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 12 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روز قيامت ايمان دارد، بايد ميهمانش را گرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820194318




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

گروه هشت منعكس كننده همه قدرتهاي اقتصادي جهان نيست


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: گروه هشت منعكس كننده همه قدرتهاي اقتصادي جهان نيست
خبرگزاري فارس : گروه هشت متشكل از كشورهاي صنعتي جهان كه در اواسط دهه 1970 ميلادي در واكنش به تحولات بازار نفت تشكيل شد امروز منعكس كننده تعادل واقعي بين قدرتهاي اقتصادي جهان نيست .


به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از گلف نيوز ، گروه هشت متشكل از كشورهاي صنعتي جهان كه در اواسط دهه 1970 ميلادي در واكنش به تحولات بازار نفت تشكيل شد امروز منعكس كننده تعادل واقعي بين قدرتهاي اقتصادي جهان نيست .
سازمان بين المللي انرژي نيز با هدف حمايت از منافع كشورهاي صنعتي و توسعه يافته در بخش انرژي در دهه 1970 ميلادي تشكيل شد . اين سازمان در ابتدا از شش عضو تشكيل مي شد كه در زمان خود ابر قدرتهاي اقتصادي جهان به شمار مي رفتند .
از آن زمان تا كنون تغييرات ريشه اي و ساختاري در روابط اقتصاد بين الملل به وقوع پيوسته و قدرتهاي اقتصادي جديدي پا به عرصه گذاشته اند كه ميزان تاثير و نفوذ آنها در مراحلي حتي از گروه هشت نيز بيشتر است .
اوايل دهه 1990 ميلادي ، روسيه پس از كانادا به اين گروه پيوست . ساختار كنوني گروه هشت به هيچ وجه منعكس كننده تعادل قدرت اقتصادي جهان در قرن 21 نيست . در نشست اخير گروه هشت در ژاپن ، نيكولاي ساركوزي رييس جمهور فرانسه خواستار پيوستن چين ، هند ، برزيل و مكزيك به گروه هشت شد تا تصميمات اين گروه كاراتر و موثر تر باشد . البته آمريكا به دلايل سياسي عدم وجود دموكراسي و نقض حقوق بشر در چين ، با پيشنهاد فرانسه مخالفت كرد .
اين مساله كاملا روشن است كه گروه هشت بدون حضور قدرتهاي اقتصادي جديد جهاني ، قادر به حل و فصل معضلات و مشكلات اقتصادي جهان نخواهد بود .
كشورهاي عربي حاشيه خليج فارس نيز كه بزرگترين ذخاير جهاني نفت را در اختيار دارند نبايد از نظر دور داشت . گروه هشت در بيانيه نشست اخير خود بر حل مشكلاتي چون افزايش قيمت انرژي و مواد غذايي و افزايش گازهاي گلخانه اي تاكيد كرد . مسلما حل چنين مشكلات و معضلاتي نيازمند همكاري قدرتهاي جديد اقتصادي جهان با گروه هشت است .
حل مشكل افزايش قيمت انرژي بدون همكاري كشورهاي خليج فارس كه روزانه 18 ميليون بشكه نفت توليد مي كنند ، امكان پذير نخواهد بود. كشورهاي عربي منطقه هم اكنون 20 درصد توليد جهاني نفت را در اختيار دارند و اين رقم تا سال 2015 به بيش از 25 درصد خواهد رسيد . كشورهاي منطقه همچنين 50 درصد ذخاير جهاني نفت را در اختيار دارند . حل مشكل كمبود مواد غذايي نيز بدون همكاري و تعامل چين ، هند و برزيل ممكن نخواهد بود .
انتهاي پيام /
 شنبه 29 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 159]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن