تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر كس به خدا و روزقيامت ايمان دارد،بايد ميهمانش راگرامى دارد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820928515




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

«عقل در حكمت مشاء» منتشر شد


واضح آرشیو وب فارسی:خبرگزاري قرآني ايران: «عقل در حكمت مشاء» منتشر شد
گروه انديشه: كتاب «عقل در حكمت مشاء» (از ارسطو تا ابن سينا)، تأليف «علي‌مراد داودي»، توسط انتشارات «حكمت» در 431 صفحه و بهاي 73000 ريال، در بهار سال جاري روانه بازار كتاب شده است.
به گزارش خبر گزاري قرآني ايران (ايكنا)، «علي‌مراد داوودي»، نويسنده اين «عقل در حكمت مشاء»، در اين كتاب به شرح آراي ارسطو درباره نفس و اشرف قواي آن يعني عقل پرداخته است و سير آراي مشائيان پس از ارسطو، از جمله فيلسوفان مسلمان درباره‌ اين موضوع در اين كتاب آمده است.

در مقدمه كتاب حاضر به قلم نويسنده مي‌خوانيم: مسأله عقل از اهم مسائل در تاريخ فلسفه اروپايي و اسلامي است و طرح آن تقريبا در همه اعصار مقارن با ذكري از ارسطو است. به قول نويسندگان از همان دم كه در يونان ارسطو را عقل حوزه درس افلاطون ناميدند، گويي نام اين حكيم با نام عقل الفت گرفت و اين الفت در ممر ادوار هم‌چنان استوار ماند.

با توجه به اين‌كه از حكما هيچ‌كس را نمي‌توان يافت كه قصد معرفت عقل را نكرده يا لااقل بحث و فحص خود را در ساير مطالب كما بيش بدين مطلب مرتبط نديده باشد. بايد گفت كه تبعيت از ارسطو در اين طريق يا طرح مطلب به شيوه او يا ادعاي حل مشكلات و رفع مبهمات اقوال او يا قيام به معارضه با مفاد عقايد او، به تصريح يا به تلويح، از اوصاف همه مكاتب حكمت و دفاتر معرفت بوده است.

نويسنده مي‌افزايد: چون اين مقدمه پرداخته شد به نظر رسيد كه تناسب آن با كتاب ارسطو از لحاظ اجمال و تفصيل از ميان رفته است و اگر مقدمه‌اي بر آن كتاب باشد از قبيل فرع مزيد بر اصل خواهد بود. از اين رو بخشي از آن را كه در ذكر عقايد اسلاف ارسطو بود به صورت مقدمه‌اي بر كتاب او آوردم و باقي مطالب را در چهار بخش به صورت كتاب مستقل تنظيم كردم و براي انتشار آماده كردم و نام آن را عقل در حكمت مشاء از ارسطو تا ابن‌سينا گذاشتم.

به زعم نگارنده، اين كتاب نقايصي بسيار دارد كه جزئي از آن را برخي از استادان كه فرصت يافته‌اند قبل از انتشار نظري به اوراق آن بيفكنند باز گفته‌اند و مابقي را بعد از اين‌كه انتشار يافت فضلايي كه عنايت به مطالعه آن يابند باز مي‌گويند تا در طبع دوم كتاب با توجه بدين ملاحظات تجديد نظر در مطالب آن شود. اما چون به اغلب احتمال اين كتاب چندان متاع مرغوبي نخواهد بود كه انتشار آن تكرار پذيرد لازم ديدم كه در اين مقدمه به بعضي از نقايصي كه اين استادان در طي مطالعه نسخه مخلوطه آن يافته‌ و گفته‌اند اشاره شود تا اگر فرصت تغيير مطالب بر طبق اين اصلاحات به‌دست نيايد لااقل اين فوائد فوت نشود و يكسره از ميان نرود.

داوودي مي‌نويسد: در حواشي اين كتاب هر جا كه ارجاع به «روبن»، بدون توضيح ديگري شده باشد، منظور كتاب ارسطو تأليف لئون روبن است و منظور از «راس» كتاب ارسطو تأليف ويليام ديويد راس؛ يعني ترجمه فرانسوي اين كتاب است و منظور از «هاملن»، كتاب هيئت تأليفي آراء ارسطو تأليف اكتاو هاملن و منظور از «نوينس»، كتاب تحول روان‌شناسي ارسطو تأليف فرانسيس نوينس و منظور از «دو كورت» كتاب نظريه عقل در مذهب ارسطو و مفسران او تأليف مارسل دو كورت و منظور از «رود» كتاب نفس تأليف ا.رود است، مگر اين‌كه به آثار ديگري از همين مصنفان به اسم و رسم تصريح شده باشد و مشخصات اين كتب در فهرست مأخذ اين كتاب آمده است.

نويسنده در واقع اين كتاب را بدان قصد تأليف كرده كه مقدمه‌اي بر ترجمه او از رساله در باب نفس ارسطو باشد و زمينة درك و فهم آن را ميسر كند. فهرست مطالب مندرج در اين كتاب به اين شرح است: بخش نخست: «شرح آراء ارسطو راجع به نفس و عقل»، بخش دوم: «مجملي از سير عقايد مشائيين بعد از ارسطو راجع به نفس و عقل»، بخش سوم: «نفس و عقل در مذهب ابن‌سينا و مقايسه آرا او با عقايد ارسطو»، بخش چهارم: «تحقيق در تعليقات ابن سينا بر كتاب«درباره نفس» ارسطو».
 شنبه 22 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: خبرگزاري قرآني ايران]
[مشاهده در: www.iqna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 244]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن