واضح آرشیو وب فارسی:مهر: به بهانه پخش از سينما يك/تعامل سينما و نمايش در "بوفالو آمريكايي"
فيلم "بوفالو آمريكايي" ساخته مايكل كورنت با وجود وامداري به يك اثر نمايشي در جذابيتهاي اوليه باقي نمانده و توانسته وجوه نمايشي و سينمايي كار را ارتقا دهد.
به گزارش خبرنگار مهر، كورنت در فيلم "بوفالو آمريكايي" تلاش كرده تصويري سينمايي از اين نمايشنامه معروف ارائه دهد و محصول نهايي هر چند وامدار صحنههاي داخلي و ديالوگهاي پر حجم است ولي كارگرداني وي به تصويري شدن نمايشنامه كمك بسيار كرده است.
نمايشنامه "بوفالو آمريكايي" سالها بر روي صحنه اجرا شده و پس از چند سال مداوم نقشآفريني رابرت دووال در نقش اصلي، آل پاچينو ايفاي اين نقش را بر صحنه تئاتر بر عهده گرفته است. نقشي خاص كه در فيلم كورنت، داستين هافمن ايفاگر آن است و توانسته كاراكتر يك قمارباز ته خطي را از فيلتر خاص خود عبور داده و جذاب كند.
ماجراي محوري فيلم در يك مغازه عتيقهفروشي ميگذرد كه داني دوبرو صاحب مغازه متوجه ميشود يك سكه قديمي با طرح بوفالو را به اشتباه ارزان فروخته و درصدد باز پس گرفتن آن بر ميآيد. راهي كه وي براي پس گرفتن سكه انتخاب ميكند (دزدي)، هر چند بدون امتحان كردن راههاي ديگر، معقول به نظر نميآيد ولي بيش از هر چيز نتيجه روابطي است كه در مناسبات اين چنيني برقرار است.
بعلاوه كاراكتر اصلي كه نقش او را هافمن بازي ميكند در چگونگي طراحي و چينش اين نقشه به گونهاي تأثيرگذار عمل ميكند. كاراكتر مردي هميشه بازنده كه اين ويژگي در او به نوعي برجسته شده و روحيات و افكار سخيف و رندانه را پايهريزي كرده است.
فيلم با سكانسي آغاز ميشود كه معرفي اين كاراكتر است و بخشي عمده به حرف زدن او اختصاص پيدا كرده كه به خاطر يك رفتار كوچك از زمين و زمان شاكي است و از همه كينه به دل دارد. اين روند وقتي تأثير ويژه خود را ميگذارد كه تنها رفيق او كه همان صاحب عتيقهفروشي است فقط در سكوت حرفهايش را ميشنود و در واقع به اين وجه دامن ميزند كه حرافي و غر زدنهاي او به رفتاري تكراري بدل شده كه واكنش برانگيز نيست.
تضاد اين دو كاراكتر كه بخشي عمده به تنهايي آنها اختصاص پيدا كرده به نوعي يك ريتم خاص به كار ميدهد كه در عين حال جذابيت هم دارد. خونسردي و انفعال يكي در مقابل رفتار عصبي ديگري يك عادت خاص با پتانسيل طنز قابل انتظار براي مخاطب ايجاد ميكند كه وقتي اين انتظار جوابي معكوس ميگيرد نيز همچنان جذاب است.
مانند جايي كه مرد بازنده تلاش ميكند نظر دوستش را نسبت به شاگرد سياهپوست مغازه عوض كند تا خودش مأمور پس گرفتن سكه قديمي و طبعاً شريك شدن در اين معامله شود. در اين موقعيت مغازهدار كه تا به حال خونسرد بوده واكنشي تند نشان داده و به بدگوييهاي او پايان ميدهد.
بعلاوه فيلم تلاش كرده به روابط جاري بين اين طبقه و رفتار و كنش و واكنشهايي كه ناشي از موقعيت متزلزل آنهاست، به گونهاي برجستهتر بپردازد. موقعيتي فردي كه به بهاي حذف يك پسربچه حاضر است بازنده نباشد و با چنگ و دندان معامله را مال خود كند.
همانطور كه اشاره شد با توجه به پتانسيلي كه به روابط دو كاراكتر اصلي در سكانسهاي داخلي اختصاص يافته و اهميت ديالوگهاي رد و بدل شده بين آنها، فيلم آشكارا به نمايشنامه اصلي پهلو ميزند كه اثري براي اجراي صحنهاي است. ولي كورنت براي سينمايي و تصويري كردن آن مولفههايي را وارد كرده كه توانسته جواب بدهد.
مانند مانور دادن در كوچهاي كه چند مكان كليدي و مهم فيلم از رستوران تا عتيقهفروشي و حتي خانه خريدار سكه در آن قرار دارد. حركت در مقابل مغازه، پيادهروهاي مرتبط، عرض و طول خيابان و حتي دو طبقه اختصاص يافته به مغازه عتيقهفروشي، عنصر حركت را به عنوان قطبي تعيينكننده وارد سكانسهاي پر ديالوگ و شخصيت پردازانه فيلم كرده است.
"بوفالو آمريكايي" بيشتر از اين وجه ميتواند تماشاي نسخه سينمايي يك اثر نمايشي را همچنان دلپذير نگاه دارد كه در جذابيتهاي اثر اوليه باقي نمانده و كارگرداني، دكوپاژ و به نوعي طراحيهاي خاص فيلمساز وجوه نمايشي و سينمايي كار را ارتقاء داده است. فيلمي كه نقشآفريني خاص از داستين هافمن را در سينما ثبت كرده است.
فيلم "بوفالو آمريكايي" ساخته مايكل كورنت پنجشنبه 20 تير در قالب سينما يك از شبكه اول پخش شد. اين فيلم محصول سال 1996 آمريكا و انگلستان است. ديويد ممت فيلمنامه اين اثر را بر مبناي نمايشنامه خودش نوشته و داستين هافمن، شان نلسن و دنيس فرانتس در آن بازي كردند.
داستان "بوفالو آمريكايي" درباره صاحب يك مغازه عتيقهفروشي است كه متوجه ميشود اخيراً يك سكه قديمي با طرح بوفالو را به اشتباه ارزان فروخته است. او به فكرش ميرسد به كمك نوجواني كه در مغازه كار ميكند، سكه را بدزدند...
جمعه 21 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: مهر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 206]