واضح آرشیو وب فارسی:سایت ریسک: هزینه ساخت مختارنامه اعلام شد با حواشي پيش آمده قرار شد چهره وي نشان داده نشود اما ميرباقري با تمهيداتي چون نوراني كردن چهره خيلي موافق نيست و احتمالا از كارهاي ديگري مثل انتخاب زوايايي كه چهره او معلوم نشود استفاده خواهد كرد تا ضمن اینکه به قداست این چهره آسیب وارد نشود، به جنبه هنری کار هم لطمه ای وارد نشده و باور پذیری کار مخدوش نشود». همايش «قيام تا قيام» با هدف نقد و بررسي سريال «مختارنامه» در دانشگاه صنعتی همدان برگزار شد. به گزارش تابناک به نقل از روابط عمومی سریال مختارنامه، در این همایش که با حضور «دکتر محمد حسین رجبی دوانی» تاریخ دان و استاد دانشگاه و «رضا استادی» مدیر روابط عمومی سریال مختارنامه برگزار شد، استادی در سخنانی گفت: « داوود ميرباقري همچنان در جستوجوي تمهيدي براي نشان ندادن چهره حضرت ابوالفضل(ع) در اين مجموعه تاريخي ـ مذهبي است». رضا استادي در این همايش گفت: ما در زمان ساخت سريال «مختارنامه» از خودمان ميپرسيديم اگر در آن دوره بوديم، چه ميكرديم و جزو کدام گروه بودیم؟ جزو اشقیاء بودیم یا در کنار اولیاء قرار می گرفتیم؟ زیرا همانطور که در بخش های مربوط به عاشورا نیز نمایش داده شده، اشقیاء با پرچم «لا الله الا الله» به سمت خیمه امام حسین (ع) هجوم می برند و قطعا این نوع استفاده ابزاری اشقیاء از دین و به کار گرفتن آن در خدمت منافع خود می توانست خیلی ها را گمراه کند». او در ادامه اضافه کرد:« در اكثر مواقع و هنگام فيلمبرداري صحنه های مربوط به کربلا، عده زیادی از اعضاي پشت صحنه سریال، احساساتي ميشدند و گریه می کردند. در حال حاضر تماشای صحنه کشیدن گوشواره از گوش دختر بچه براي خود من هم سخت است و نمی توانم آن را نگاه کنم». وي ادامه داد: «مختار شخصيتي لايه لايه دارد و اگر مخاطبان اين سريال این اثر را با دقت تماشا كنند، قطعا از اين موضوع لذت بیشتری خواهند برد». استادي درباره بحثها و انتقاداهای مطرح شده درباره نشان دادن چهرهي حضرت ابوالفضل(ع) در سريال «مختارنامه»، بيان كرد: «اين موضوع در سريال «مختارنامه» به یک بخش خاص و کوتاه محدود است. داوود ميرباقري همیشه از پرداختن مستقیم به واقعه کربلا پرهیز داشت. استدلال او هم اين بود كه وقتي نميتوان چهره افراد حاضر در یک واقعه را نشان داد، پرداختن به موضوعی مهم با این ابعاد و به این شکل باعث ابتر ماندن موضوع ميشود و بهتر است از منظر افراد حاضر در ماجرا که محدودیتی برای به تصویر کشیدن چهره آنها وجود ندارد، برای روایت این واقعه استفاده کرد». این روزنامه نگار و منتقد سینما و تلویزیون در افزود داد: « برای انتخاب نقش حضرت اباالفضل (ع) دقت زيادي انجام شد و در اواخر سال 87، فردي به نام کاوه فتوحي كه تاکنون در هیچ اثر نمایشی حضور نداشت، بعد از معرفی به پروژه با پشت سر گذاشتن تمرين های طولاني همچون: شمشيربازي، اسب سواری و حتی تمرین هایی مربوط به بهبود لهجه و صدا، آماده حضور در مختارنامه شد. در صحنه های مربوط به حضور حضرت عباس (ع) که در شاهرود فیلم برداری شد، این صحنه ها با حساسيت فراوان جلوي دوربين رفت. حتي اواخر فروردين ماه سال 88 كه رييس سازمان صدا و سيما به همراه برخي نمايندگان مجلس، در شاهرود حضور پیدا کردند، صحنههاي ضبط شده از حضور حضرت عباس (ع) در کربلا به نمايش درآمد و آنها معتقد به نزديكي این صحنه ها به باور عمومي بودند. گروه تولید سریال مختارنامه برای حفظ قداست این بزرگوار حتی هیچ عکسی از این بازیگر را نیز تا این لحظه منتشر نکردند». او ادامه داد:«سازندگان سريال براي اينكه قصد داشتند تصوير فتوحي ديده نشود، در زمان بازديد سيد عزتالله ضرغامي رییس سازمان صدا و سیما از پشت صحنه مختارنامه و حضور خبرنگاران و عکاسان، كلاه و عينك دودي به چهره فتوحي زدند تا صورت او ديده نشود؛ اما اما از هفتههاي قبل با انتشار تصویری که در پشت صحنه مختارنامه و از چهره بدون گریم این بازیگر و با دوربین موبایل گرفته شده بود، این شائبه ایجاد شد که کاوه فتوحی بازیگری است که در سینما و تلویزیون نقش های مختلفی ایفاء کرده و حالا برای ایفای نقش حضرت اباالفضل در کار حضور یافته، حال آنکه چنین نبود. با حواشي پيش آمده قرار شد چهره وي نشان داده نشود اما ميرباقري با تمهيداتي چون نوراني كردن چهره خيلي موافق نيست و احتمالا از كارهاي ديگري مثل انتخاب زوايايي كه چهره او معلوم نشود استفاده خواهد كرد تا ضمن اینکه به قداست این چهره آسیب وارد نشود، به جنبه هنری کار هم لطمه ای وارد نشده و باور پذیری کار مخدوش نشود». وي همچنين در پاسخ به پرسشي دربارهي هزينه سريال «مختارنامه» بيان كرد: «برای تولید سریال 40 قسمتی مختارنامه 20 ميليارد تومان هزينه شده است». استادي درباره تحقیقات صورت گرفته برای نگارش فیلم نامه سریال مختارنامه نیز گفت:« فيلمنامه اوليه مختارنامه حاصل يك تحقيق 10 ساله بود،اما خود داوود ميرباقري هم مطالعات سنگيني انجام داد. خيليها سوال ميكنند مبناي شخصيتهاي سريال چه بوده است؟ برای نگارش فیلم نامه واقعا هيچ منبع تاريخي نبوده كه خوانده نشده باشد، اما تاريخ در جاهايي سكوت کرده و در مورد شخصيت هایی مانند «مسلم» به همه سوال ها پاسخ نداده است». وي افزود: «مختارنامه» داستان مختار است و صحنههاي كربلا در بخشهايي اتفاق ميافتد كه مربوط به این قصه باشد». استادي همچنين با اشاره به پروژه «روز رستاخيز» به كارگرداني احمدرضا درويش گفت: «طبق شنیده ها قرار است در این فیلم چهره حضرت ابوالفضل(ع) و علي اكبر و چند تن ديگر نمايش داده شود». استادي همچنين دربارهي رايزنيهاي بينالمللي براي پخش اين سريال در شبكههاي خارجي گفت: «ما از ابتدا كه سريال ساخته ميشد، رايزنيهايي براي پخش بينالمللي آن انجام داديم. ولي به هر حال «مختارنامه» يك كار شيعي صد در صد است و قطعا حساسيتهايي در كشورهاي سني برای نمایش این اثر وجود خواهد داشت. مدير روابط عمومي «مختارنامه» همچنين در پاسخ به پرسش دانشجويي مبني بر تاكيد داوود ميرباقري بر پررنگ كردن شخصيت زنان در سريالهايش، گفت: اتفاقا «مختارنامه» نسبت به اكثر سريالهاي تاريخي، اثری مردانه است. در خيلي از سريالهاي تاريخي زنان زيادي با آرايش بسيار غليظتر حضور دارند. حتي آرايش برخي از آنها كاملا امروزي است و قرار است به نيازهاي سازندگان كه احتمالا جذب مخاطب بيشتر است پاسخ دهند اما در مختارنامه شخصیت ها صرفا کارکردی دراماتیک داشته اند». *** در اين همايش كه در دانشگاه صنعتي همدان برگزار شد، محمد حسين رجبي دواني ـ مورخ و مدرس دانشگاه ـ نيز در توضيح مقطع تاريخي كه سريال «مختارنامه» در آن ميگذرد، گفت: «اگر كوفيان مانند مردم كنوني ما بودند، امام حسين (ع) در واقعه كربلا تنها نميماند». رجبي دواني در همايش «قيام تا قيام» گفت: از زمان خليفه دوم كه فتوحات آغاز و خسارتهايي به جامعه اسلامي وارد شد، مردم به دنيازدگي ميل پيدا كردند. ظاهر آن جهاد اسلامي بود اما به جايي حمله ميكردند كه برايشان منفعت داشته باشد. به همين خاطر بيتالمال تاسيس شد كه خليفه دوم با اعمال تبعيضهايي آن را تقسيم كرد. در زمان خليفهي سوم اينها به اوج رسيد و مردم دنيوي شدند. وقتي حضرت علي (ع) به خلافت رسيد، سعي كرد جامعه اسلامي را به دروان پيامبر بازگرداند و رؤساي قبايل كه قبلا امتيازاتي داشتند با حضرت علي (ع) به مشكل خوردند.» وي ادامه داد: «امام حسن (ع) وارث جنگهاي علي با مسلماننماها بود و بر خلاف قبل كه با غير مسلمانان ميجنگيدند، وقتي جنگ جمل پايان يافت همان افرادي كه تحت امر حضرت علي (ع) بودند سعي داشتند وارد بصره شوند و زن و بچهها را اسير كنند. امام علي (ع) گفت اينها همه ارزش دارند و بنابراين همانها با علي(ع) هم مشكل پيدا كردند». رجبي دواني افزود: «امام حسن (ع) جايگاه مقدسي داشت بنابراين معاويه به او فرصت نداد و جنگ را آغاز كرد. در سپاه امام حسين اكثرا از رؤساي قبيله پيروي كرده بودند و حتي خوارج هم آمده بودند با اين انگيزه كه جنگ با معاويه تحت هر شرايطي درست است». وي با اشاره به واقعه كربلا و ياران كم امام حسين(ع) تصريح كرد: «اگر كوفيان مانند مردم الان ما بودند، مطمئنا امام حسين (ع) تنها نميماند. در زمان جنگ با عراق، امام خميني (ره) گفت جوانان جبهه را خالي نگذارند و چنان هجومي پيش آمد كه مراكز اعزام نيرو جا براي فرستادن نيرو نداشتند. اگر آن زمان اين جوانان بودند خودشان را به كربلا ميرساندند و به امام حسين (ع) كمك ميكردند». رجبي دواني در پاسخ به پرسشي مبني بر اينكه چرا وقايع عاشورا به طور كامل و با جزئيات ثبت شده است؟ گفت: «عاشورا به قدري فاجعهي عظيمي بود كه مردم را در بهت فرو برد و سعي كردند تمام حوادث آن را به خاطر بسپارند؛ ضمن اينكه جنايتكاران كربلا وقتي برگشتند سعي كردند هر چه بوده به اميد جايزه بازگو كنند. سپاه عمر خبرنگار يا وقايع نگار هم داشت كه بسياري از حوادث را ثبت كرده بودند. بسياري را هم ائمه نقل كردند و همينطور جرمهاي هر فرد هم ثبت شده است». سایت ما را در گوگل محبوب کنید با کلیک روی دکمه ای که در سمت چپ این منو با عنوان +1 قرار داده شده شما به این سایت مهر تأیید میزنید و به دوستانتان در صفحه جستجوی گوگل دیدن این سایت را پیشنهاد میکنید که این امر خود باعث افزایش رتبه سایت در گوگل میشود
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: سایت ریسک]
[مشاهده در: www.ri3k.eu]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 280]