تور لحظه آخری
امروز : چهارشنبه ، 11 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هر كس رابطه اش را با خدا اصلاح كند، خداوند رابطه او را با مردم اصلاح خواهد نمود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1819967231




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

حركت‌ نقدينگي سرگردان بسوي بورس‌


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: حركت‌ نقدينگي سرگردان بسوي بورس‌
جام جم آنلاين: روند رو به رشد بازدهي سهام شركت‌ها در بورس اوراق بهادر، توجه نقدينگي را به خود جلب كرده و به نظر مي‌رسد حركت نقدينگي به سوي اين بازار آغاز شده است.


به گزارش خبرنگار ما، بررسي‌هاي كارشناسي صورت گرفته درباره دلايل رشد شاخص بورس در ماه‌هاي طي شده از سال‌جاري، نشان مي‌دهد جذابيت بورس براي جذب نقدينگي سرگردان كه فعلا روي مشاغل دلالي بويژه خريد و فروش مسكن متمركز است، افزايش يافته و روند حركت پول از سوداگري مسكن به سوي بازار سرمايه آغاز شده است.

طبق آمار موجود، پيش‌بيني سود بيشتر شركت‌هاي بورسي بويژه 20 شركت بزرگ بورس در حال افزايش است و احتمال دارد نماد اين شركت‌ها چند بار ديگر تا پايان سال بسته شود تا چشم‌انداز رسمي اعلام شده سود آنان افزايش يابد.

رشد ارزش بازار سهام در 5/3 ماه طي شده از امسال نيز گواه ديگري بر اين قضاوت است؛ به طوري كه ارزش كل بازار سرمايه كه اواخر سال گذشته 50 ميليارد دلار برآورد مي‌شد، با 17 ميليارد دلار افزايش به 67 ميليارد دلار رسيده است. همچنين ارزش معاملات صورت گرفته بورس در 5/3 ماه گذشته بالغ بر 5/4 ميليارد دلار بوده؛ حال آن كه كل معاملات صورت گرفته بورس در سال 86 حدود 8 ميليارد دلار و سال 85 نيز 6 ميليارد دلار بوده است.

شاخص كل بورس نيز از جهش قابل توجهي برخوردار شده؛ به گونه‌اي كه اين روزها شاخص بورس (قيمت و سود نقدي)‌ از 48 هزار واحد گذشته است. حال آن كه اين شاخص در سال 85 حداكثر به رقم 30 هزار واحد و در سال 86 به رقم 36 هزار واحد رسيد؛ اما جهش 12 هزار واحدي شاخص بورس در طول فقط 5/3 ماه علامت‌هاي خاصي را به جريان نقدينگي مي‌دهد و اين علامت‌ها همان رشد بازدهي و سود است كه مي‌تواند در جذب نقدينگي مانند آهن‌ربا عمل كند.

كارشناسان اقتصادي با توجه به آغاز اين روند به دولت و سازمان بورس پيشنهاد مي‌كنند، حداكثر تمهيدات لازم را براي جذب هر چه بيشتر نقدينگي به بازار سرمايه كه نوعي افسار و عنان زدن به اين اسب سركش و قوي محسوب مي‌شود فراهم كنند.

تنوع‌بخشي به ابزار و اوراق معاملات، تسريع در پذيرش شركت‌هاي جذاب و سودده دولتي در بورس، شفاف‌سازي هرچه بيشتر بازار و كاهش ماليات نقل و انتقال سهام و كارمزد كارگزاري‌ها از جمله اين تمهيدات پيشنهادي به حساب مي‌آيد.

علي صالح‌‌آبادي، دبيركل بورس اوراق بهادار با تاييد آغاز ورود نقدينگي به بورس به خبرنگار ما مي‌گويد: عواملي كه بتازگي باعث رونق بورس شده است به 3 دسته كلي و اصلي تقسيم مي شود؛ دليل اول رشد سودآوري شركت‌ها و افزايش پيش بيني سود پرداختي به سهامداران است. شما با مقايسه EPS (پيش‌بيني سود هر سهم)‌ شركت‌ها بويژه 20 شركت برتر بورس از سال 86 تاكنون بخوبي متوجه مي‌شويد كه چه رشد خوبي اتفاق افتاده است.

وي افزود: اين رشد به اين دليل است كه قيمت جهاني محصولاتي كه اين شركت‌ها توليد كننده يا صادركننده آن هستند، افزايش يافته است مانند مواد معدني يا آهن و فولاد و محصولات پتروشيمي و فرآورده‌هاي نفتي. بنابراين مي‌توان قضاوت كرد رشد سوددهي اين شركت‌ها ادامه داشته باشد و طبيعتا سوددهي سهامشان نيز بالاتر برود.

صالح‌آبادي اظهار كرد: اما عامل دوم رشد بورس، خروج سيمان از سبد حمايتي است كه قيمت فروش محصول كارخانجات را افزايش داده و روشن است چشم‌انداز سود آنها را نيز مطلوب كرده است. الان تقريبا تمام نمادهاي معاملاتي سيماني‌ها در بورس بسته است و مشتري‌ها پول نقد به دست در انتظار باز شدن آن هستند تا خريد انبوه انجام دهند.

دبيركل بورس اوراق بهادر تصريح كرد: و اما دليل سوم، نقدينگي است كه حس كرده سود بورس رو به افزايش است و در نتيجه به اين سو هدايت شده است. ما مي‌خواهيم هم حجم جذب اين نقدينگي را بيشتر كنيم و هم آن را طوري در بورس نگاه داريم كه تمايل به خروج پيدا نكند. به نظرم، شرايط عمومي قيمت‌ها و شاخص براي اين كار آماده است.

وي خاطرنشان كرد: طبيعتا نقدينگي كه وارد بورس شده نقدينگي آزاد است كه احتمالا در مشاغل واسطه‌گري مشغول بوده؛ اما سياست‌هاي دولت باعث راكد شدن آن بخش‌ها يا كاهش سود و افزايش خواب سرمايه شده و آنها را به سوي بورس هل داده است. لذا ما نيز در بورس سعي خواهيم كرد نقدينگي را با استفاده از اين فرصت، جذب كنيم.

در همين حال دكتر عباس هشي، كارشناس مسائل بورس نيز به خبرنگار ما مي‌گويد: روشن است نقدينگي سرگردان مدام در حال حركت به‌دنبال يافتن جايي با سود بيشتر است و فرقي نمي‌كند اينجا بازار مسكن، خودرو، طلا يا بورس باشد. وي افزود: اما بورس نبض اقتصاد كشور است كه نقدينگي لازم براي تحرك صنعت، توليد و بخش خدمات را فراهم مي‌كند. لذا اهميت ورود نقدينگي به اين بخش، بسيار زياد و آرامش‌بخش است.

اين كارشناس مسائل بورس اظهار كرد: حال كه بازار سرمايه با رشد شاخص‌ها و سوددهي مواجه شده و چشم‌انداز خوبي دارد، بايد دولت و سازمان بورس مقدمات لازم را براي جذب و از همه مهم‌تر ماندن نقدينگي فراهم كنند. يكي از موثرترين راه‌حل‌ها، كاستن كالاهاي موجود در سبد حمايتي دولت است كه جنبه حساس و مصرف عمومي ندارد.

هشي افزود: به عقيده من، هر كالاي غيرغذايي و غيرحساس مي‌تواند از شمول قيمت‌گذاري دولت حذف شود. نمونه بارز اين مساله محصولات پتروشيمي است كه تناقض زيادي بر سر آزادسازي قيمت آن را شاهد هستيم. تصميم روشن دولت در اين باره مثل سيمان مي‌تواند شوك مثبت بزرگي به شاخص بورس وارد آورد. وي اظهار كرد: ازسوي ديگر، ما هم‌اكنون امكان پذيرش بخش خدمات يا بسياري از مشاغل صنعتي را در بورس نداريم. اگر اينها محقق شود، كمك زيادي به جذب نقدينگي خواهد كرد.

هشي تصريح كرد: بورس با معضلات درون‌سازماني روبه‌روست كه رشد اصلاحات آن را كند كرده است. به نظرم با همين وضع موجود مي‌توان هم ابزار معاملات و هم دامنه حضور شركت‌ها را گسترش داد. استانداردهاي حسابداري، شفاف‌سازي و كنترل فعلي چندان هم ناكارآمد نيستند، درست است كه آرماني هم نيستند، اما با اصلاحاتي كوچك كه انجام آن در شوراي عالي بورس به صورت بخشنامه يا آيين‌نامه وجود دارد، مي‌توان در شرايط كنوني به جذب نقدينگي كمك كرد. همه چيز كه نبايد براي آينده باشد، الان فرصت هست و بايد بجنبيم.

وي گفت: دولت نيز بايد حمايت لازم مقرراتي و معنوي را با تفويض اختيارات بيشتر به شوراي‌عالي بورس انجام دهد. همچنين تسريع در واگذاري برخي سهام سودده در بورس صورت گيرد تا نقدينگي مجبور به ماندن شود. تعديل ماليات نقل و انتقال سهام و حق واسطه‌گري كارگزاري‌ها نيز راه‌حل خوبي است.

حركت سرمايه از بخش مسكن‌ به بازار سهام‌

از سوي ديگر نصرالله برزني، نايب‌رئيس شركت بورس اوراق بهادار ركود بازار مسكن را نيز در رونق بازار سهام تاثيرگذار دانست و به مهر گفت: با ركود بازار مسكن منابع زيادي از پس‌اندازها و سرمايه‌ها از بخش ساختمان، مسكن و مستغلات به بازار سهام سوق پيدا مي‌كند.

به گفته وي حال كه حباب بخش مسكن تركيد و با ركود نسبي مواجه شد، منابع آن به بخش اوراق بهادار كه هم اكنون بازار آن با رونق مواجه است و سرمايه‌گذاري اعتماد بيشتري به آن دارد، حركت مي‌كند.

نايب رئيس شركت بورس خاطرنشان كرد: هم اكنون خوشبيني به بازار سهام و احساس امنيت سرمايه‌گذاري در آن افزايش يافته و نمونه آن معامله بخش خصوصي روي سهام فولاد خوزستان است كه خود نشانه‌اي از تمايل سرمايه‌گذاران به اين بازار است.
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 105]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن