تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):خوش اخلاقى در بين مردم زينت اسلام است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821138615




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

منابع بخش ريلي كشور تنها 20 درصد نياز اين بخش را تامين مي‌كند


واضح آرشیو وب فارسی:ايرنا: منابع بخش ريلي كشور تنها 20 درصد نياز اين بخش را تامين مي‌كند
تهران-خبرگزاري جمهوري اسلامي (ايرنا): معاون ساخت و توسعه راه‌ آهن شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور گفت:‌ اختصاص سنتي منابع به بخش ريلي كشور تنها 20 درصد نياز واقعي اين بخش را تامين مي‌كند كه اين امر سبب شده تا مسايل كليدي حمل و نقل ريلي مورد توجه ويژه قرار نگيرد.


"حسين تهراني" روز سه ‌شنبه در گفت وگو با خبرنگار اقتصادي ايرنا افزود: به طور متوسط روند سنتي اختصاص منابع به حمل و نقل ريلي كشور، بين يك چهارم تا يك پنجم نياز واقعي اين بخش بوده و هميشه به ميزان نياز واقعي بخش ريلي كشور، منابع اختصاص داده نشده است.
وي با بيان اينكه هم اكنون بخش ريلي در جابه جايي 10 درصد از بار و كمتر از چهار درصد مسافر كشور نقش دارد، گفت: اين سهم در حالي است كه صاحب نظران معتقدند كه بخش ريلي از مجموعه حمل و نقل كشور بايد سهمي بين 35 تا 50 درصد داشته باشد. بنابراين نسبت به آنچه موجود است، سهم حمل و نقل ريلي بايد چند برابر شود و اين يك راهبرد است كه متوليان امر بايد آن را پيگيري كنند.
معاون ساخت و توسعه راه‌ آهن سپس با تشريح جايگاه بخش حمل و نقل ريلي كشور اظهار داشت: بخش حمل و نقل ريلي كشور هم اكنون آن نقش شايسته‌اي را كه مورد انتظار اقتصاد و منافع ملي است، ايفا نمي‌كند و شكاف عميقي بين وضع موجود و وضعيت مطلوب در بخش ريلي كشور وجود دارد.
وي با اشاره به طراحي و تدوين نظام جامع حمل و نقل تصريح كرد، در اين نظام جامع به صراحت بر اولويت حمل و نقل ريلي تاكيد شده ، اما در مجموع برنامه‌هاي عملياتي متاسفانه اين موضوع رعايت نشده است و بدنبال آن نيز حمل و نقل ريلي نتوانسته به آن سطح مطلوب و جايگاه شايسته برسد و به سهم مورد انتظار در مجموعه حمل و نقل كشور دسترسي پيدا كند.
تهراني سپس نبود راهبرد و مديريت استراتژيك را از جمله دلايل اين نقيصه در بخش ريلي كشور برشمرد و گفت: وقتي اهداف و برنامه‌هاي راهبردي و بلند مدت در حمل و نقل ريلي تعريف نشود و عملكردها براين اساس نباشد، روند سنتي و قبلي با يك تغييرات غيرقابل ملاحظه‌اي تداوم خواهد يافت.
وي با تاكيد بر اختصاص منابع به بخش ريلي براساس نيازهاي واقعي اين بخش، اظهار داشت: براساس چشم انداز بيست ساله، كشور بايد حدود 28 هزار كيلومتر خط راه‌آهن داشته باشد كه هم اكنون اين ميزان حدود هشت هزار كيلومتر است.
تهراني با بيان اينكه براي رسيدن به اهداف چشم انداز بيست ساله در بخش ريلي بايد سالانه حدود هزار كيلومتر خط راه‌آهن در كشور ساخته شود، گفت: ساخت هركيلومتر راه‌آهن در كشور دستكم به 15 ميليارد ريال و به عبارتي سالانه به حدود 15 تريليون ريال اعتبار نياز دارد كه متاسفانه هم اكنون تنها يك چهارم اين ميزان به بخش حمل و نقل ريلي اختصاص مي يابد.
وي سپس با تشريح اقدامات انجام شده طي سه سال اخير در بخش ريلي كشور، افزود: طي سال هاي پس از انقلاب حدود چهار هزار و 100 كيلومتر در كشور ريلي گذاري شد و طرح هاي ضربتي نيز به انجام رسيد.
معاون ساخت و توسعه راه‌آهن با بيان اينكه طي دو سال گذشته حدود 130 كيلومتر ريل گذاري انجام شده است، گفت: امسال با توجه به كمبود اعتبار بخشي از طرح هاي راه‌آهني از جمله راه ‌آهن بم - زاهدان، راه ‌آهن اصفهان - شيراز كه مسير اصفهان تا اقليد آن تا چند روز ديگر به بهره ‌برداري مي‌رسد، راه ‌آهن نظاميه - ميان دشت و راه‌ آهن اراك تا ملاير به بهره‌برداري خواهد رسيد.
اين مقام مسوول در ادامه افزود: اعتبار اين طرح ها از محل مديريت مصرف سوخت تامين مي شود و چنانچه اعتبار آنها بموقع تامين شود، طرح هاي ياد شده تا پايان امسال به بهره‌برداري مي‌رسند.
وي در ادامه تصريح كرد: تا پايان سال گذشته تنها 25 درصد منابع طرح ها، اختصاص داده شده است.ضمن اينكه حدود سه تريليون و 500 ميليارد ريال بدهكاري از سال گذشته به سال جاري منتقل شده كه براي پرداخت بدهي ها و به پايان رساندن طرح ها، حدود 10 هزار ميليارد ريال
اعتبار نياز است.
تهراني طرح هاي در دست اجراي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور را راه‌ آهن قزوين - رشت - بندرانزلي، راه‌ آهن بافق - مشهد (بخش انشعابات)، راه‌ آهن تهران - همدان - سنندج، راه ‌آهن قم اصفهان، راه‌ آهن ميانه - اردبيل، راه‌ آهن شيراز - بوشهر - عسلويه و راه ‌آهن خرمشهر - شلمچه برشمرد.
وي ادامه داد: در دو سال و نيم گذشته حدود 900 كيلومتر زير سازي در بخش ريلي انجام شده است كه رقم قابل توجهي محسوب مي شود و اين بخش حتي بيش از اعتبارات تخصيص يافته به اجراي پروژه ها پرداخته است كه به عنوان مثال مي توان به تخصيص اعتبار 30 درصدي به راه آهن اصفهان - شيراز و انجام 65 درصدي پروژه اشاره كرد.
تهراني در ادامه گفت وگويش با خبرنگار ايرنا تصريح كرد: طي مدت مذكور با توجه به عنايت رييس جمهور به بخش ريلي، زيرسازي هاي مناسبي در اين بخش انجام شده است كه با تخصيص اعتبار مناسب از محل صرفه جويي سوخت به آنها تا پايان سال جاري قابل بهره برداري هستند.
معاون ساخت راه آهن شركت ساخت و توسعه زير بناهاي حمل و نقل كشور در پايان اظهار داشت: توان فني و اجرايي بخش ريلي شركت ساخت و توسعه زيربناهاي حمل و نقل كشور دراجراي پروژه هاي ريلي مورد تاييد مسوولان است.
اقتصام ** 1574** 1557
 سه شنبه 18 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 181]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن