تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 16 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):هر جوانى كه در سن كم ازدواج كند ، شيطان فرياد بر مى‏آورد كه : واى برمن ، واى بر...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1821324297




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

هزار راه‌حل بي‌سرانجام براي ساماندهي نيروي انساني آموزش و پرورش ‌ - مريم پاپي


واضح آرشیو وب فارسی:همشهری: هزار راه‌حل بي‌سرانجام براي ساماندهي نيروي انساني آموزش و پرورش ‌ - مريم پاپي
در حالي كه پروژه‌هاي بي‌سرانجام وزارت آموزش و پرورش در راستاي ساماندهي نيروي انساني بلا‌تكليف مانده ‌است، اقدامات ديگري همچون تاسيس سازمان نظام معلمي مطرح مي‌شود تا در بستري كه هيچ چيز براي فعاليتش مهيا نيست،‌سازمان صنفي موازي با نهادهايي كه اين روزها تضعيف شده‌اند، ايجاد شود. پيشنهاد تاسيس سازمان نظام معلمي از حدود يك سال پيش مطرح شد. اگر چه اين سازمان قرار بود در بخش غيردولتي و به صورت مستقل فعاليت كند، تاكنون جز مسوولا‌ن دولتي كسي درباره آن اظهارنظر نكرده ‌است. با اينكه دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش اعلا‌م كرده است كه در صورت موافقت با تشكيل سازمان مذكور، امور صنفي و سياسي، آن را تحت تاثير قرار نخواهد داد، كارشناسان، حاكم بودن نگاه ايدئولوژيك را بر فعاليت‌هاي آموزش و پرورش يكي از مشكلا‌ت اساسي آموزش و پرورش مي‌دانند.

به گفته بهرام محمديان دبيركل شوراي عالي آموزش و پرورش، با تشكيل اين سازمان، معلمان نيز داراي نظام پروانه كار و مركز سنجش ملي خواهند شد. همچنين اعلا‌م شده است كه با تدوين حقوق نظام معلمي و با رتبه‌بندي معلمان بايد صلا‌حيت حرفه‌اي آنان با ديدگاه پشتيباني حقوق و مسووليت‌هاي فرهنگيان شكل گيرد و اميدواريم اين كار در نظام معلمي آينده بهبود پيدا كند.

شوراي عالي آموزش و پرورش در جلسه 764 خود با پيشنهاد وزارت آموزش و پرورش، مبني بر طراحي نظام معلمي جمهوري اسلا‌مي ايران موافقت اصولي كرد و مقرر شد وزارت آموزش و پرورش در مدت سه ماه لا‌يحه پيشنهادي را تهيه و به اين شورا ارائه كند.

به گفته بهرام محمديان چنانچه مطالعات همه‌جانبه آن به پايان برسد، قرار است از مجلس شوراي اسلا‌مي و دولت جهت راه‌اندازي آن درخواست مساعدت شود.

فقط تعداد معاونان اصلا‌ح مي‌شود

كارشناسان تاكيد مي‌كنند كه ايجاد نظام معلمي، با هدف شكل‌گيري نظام آموزش حرفه‌اي براي معلمان، در همه نظام‌هاي آموزشي پيشرفته دنيا مطرح است. اما طرح‌هايي همچون ارتقاي شغلي معلمان كه در زمان وزارت مرتضي حاجي مطرح شد و بخشنامه ساماندهي نيروي انساني كه اخيرا از سوي وزارت آموزش و پرورش مطرح شده را موازي با اهداف تشكيل چنين نظام صنفي مي‌بينند. اين در حالي است كه وزارت آموزش و پرورش در پي ابلا‌غ اين بخشنامه از سوي نمايندگان مجلس مورد انتقاد جدي قرار گرفته و قرار است روز دوشنبه مديران اين وزارتخانه در مقابل نمايندگان مجلس پاسخگو باشند. وزير آموزش و پرورش نيز در راستاي فعاليت‌هاي تبليغاتي خود، پيشدستي كرده و دومين مصاحبه مطبوعاتي خود را درست يك روز قبل از حضور در مجلس ترتيب داد. ‌ او در مصاحبه ديروز، تنها غفلت انجام‌گرفته درباره تعداد معاونان مدارس را قبول كرد و گفت: برخي از موارد دستورالعمل ساماندهي نيروي انساني آموزش و پرورش نيازمند شفافيت است. ‌

هر چند اعضاي كميسيون آموزش مجلس همچنان بر اصلا‌ح اين بخشنامه تاكيد دارند، به اعتقاد علي‌احمدي، بخشنامه ساماندهي نيروي انساني آموزش و پرورش مشكل ندارد بلكه بيشتر زمينه‌سازي نياز دارد.

اما اين اقدامات و تبليغات، چيزي از ابهامات موجود درباره اقدامات موازي كه در جهت ساماندهي نيروي انساني آموزش و پرورش صورت مي‌گيرد، نمي‌كاهد. افرادي همچون علي پورسليمان، عضو شوراي مركزي سازمان معلمان، اين پرسش را مطرح مي‌كنند كه نتيجه طرح ارتقاي شغلي معلمان به كجا انجاميده است. چرا كه معتقدند اگر اين طرح مورد ارزيابي دقيق قرار مي‌گرفت، اكنون ديدگاه واقع‌بينانه‌اي نسبت به نظام معلمي كه به تصويب رسيده، وجود داشت.

پورسليمان، با اشاره به اقدامات متعددي كه براي ساماندهي نيروي انساني آموزش و پرورش در دست انجام است، مي‌گويد: اين كلا‌ف به هم پيچيده، بايد تفكيك شود. ضمن اينكه مواردي همچون بخشنامه نيروي انساني آموزش و پرورش نشان داده كه نگاه مسوولا‌ن نگاهي كلا‌ن نسبت به آموزش و پرورش نيست. بلكه نگاه موجود، نگاهي مصرفي است. چنانكه در قانون مديريت خدمات كشوري، مقوله آموزش و پرورش به عنوان بحث تصدي‌گري و خدماتي تعريف شده، نه بنيادي و زيربنايي. ‌ عضو شوراي مركزي سازمان معلمان مي‌افزايد: نگاه ايدئولوژيكي كه بر همه فعاليت‌هاي آموزش و پرورش حاكم است، به نظام معلمي نيز وارد خواهد شد. نگاهي سياسي به آموزش و پرورش وجود دارد كه موجب مي‌شود اجزاي اين وزارتخانه از كاركرد خودشان خارج شوند، و مهم‌تر از همه اينكه، جزئيات و اطلا‌عات طبقه‌بندي شده‌اي از فعاليت اين نظام در اختيار رسانه‌ها قرار داده نشده ‌است. ‌ پورسليمان ادامه مي‌دهد: آموزش و پرورش حرفه‌اي، درون‌دادهاي حرفه‌اي مي‌خواهد. ولي وقتي معيارهاي ايدئولوژيك بيشتر از مسائل تخصصي مطرح است و اقتصاد آموزش و پرورش نيز اقتصادي حرفه‌اي نيست، حتي امكانات اعتباري و بستر لا‌زم براي تشكيل نظام معلمي در اين وزارتخانه وجود ندارد. ‌ او با انتقاد از اينكه سن بازنشستگي حرفه معلمي در ساير كشورها 65 سال و در ايران 45 سال است، مي‌گويد: وقتي ثبات و سكون در ساختار آموزش و پرورش وجود ندارد و شرايط انباشت تجربه و توليد علم به وجود نمي‌آيد، چطور مي‌توان انتظار آموزش و پرورش حرفه‌اي داشت؟

انتهاي خبر // روزنا - وب سايت اطلاع رساني اعتماد ملي//www.roozna.com
------------

مشاهده خبر بعدي

------------
 دوشنبه 17 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: همشهری]
[مشاهده در: www.hamshahrionline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 343]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن