واضح آرشیو وب فارسی:ابرار: عكاسى ماكرو و نگاه ذره بينى
عكاسى ماكرو به نوعى عكاسى گفته مى شود كه در آن تصوير اشياء بزرگتر از اندازه واقعى شان، با نسبتى بزرگتر ۱:۱ گرفته مى شود.در عكاسى ماكروى واقعى بايد فاصله بين لنز تا صفحه تصوير از فاصله لنز تا سوژه بيشتر باشد. لنزهاى ويژه ماكرو معمولاً گرانتر از ساير لنزها هستند و مخصوصاً براى نزديك شدن زياد به سوژه و جلوگيرى از تغيير شكل تصوير طراحى شده اند. بعضى از لنزهاى تله فتو نيز داراى قابليت ماكرو هستند كه با تركيب اپتيكى ويژه اى كه دارند مى توانند در شرايط بسيار نزديك به سوژه نيز روى آن فوكوس نمايند.يكى از مزاياى دوربين هاى ديجيتال اين است كه بيشتر آنها قادر به عكاسى ماكرو با كيفيت خوب هستند. در بعضى از انواع اين دوربين ها تا حد بسيار زيادى مى توانند به سوژه نزديك شوند، ولى در بعضى دوربين هاى ديگر از زوم براى پر كردن كادر و بزرگ كردن سوژه استفاده مى شود. به طور كلى در عكاسى ماكرو، سرعت شاتر بسيار پايين است و استفاده از يك پايه محكم براى عكاسى ايده بسيار خوبى است. به علاوه عكس گرفتن با استفاده از تايمر دوربين از لرزيدن دوربين و خراب شدن عكس جلوگيرى مى كند.نماهاى بسيار نزديك معمولاً بسيار جالب و نيز مفيد هستند. در عكاسى ماكرو جزئياتى از شىء ديده مى شود كه با چشم معمولى نمى توان ديد. عكاسى ماكرو براى ثبت تصوير اشياء ارزشمندى نظير سكه ها، جواهرات يا تمبرها به كار مى رود. ديگر استفاده عكاسى ماكرو در صنعت است كه براى بازرسى و كنترل كيفيت از آن استفاده مى شود، همچنين صنعت بيمه براى ثبت تصوير اجزاء ارزشمند دستگاه ها از اين تكنيك استفاده مى كنند. به طور كلى نماى درشت و نزديك اشياء مى تواند كاربردهاى بسيار متنوعى داشته باشد. همانطور كه قبلاً ذكر شد تصوير نماى نزديك يك شىء معادل نگاه كردن به آن شىء با ذره بين است. جزئياتى كه به طور معمول قابل ديدن نيستند ناگهان بيرون مى زنند و زيبايى ها يا زشتى هاى نهفته سوژه به چشم مى آيند. براى مثال گلها براى اين نوع عكاسى سوژه بسيار جالبى هستند. دو چالش مهم در عكاسى ماكرو عبارتند از: عمق كم ميدان به خاطر نزديكى زياد لنز به سوژه و ديگر سختى نورپردازى جسم به گونه اى كه روى آن سايه نيفتد.عمق ميدانهمانطور كه مى دانيد عمق ميدان به محدوده درست فوكوس شده تصوير گفته مى شود. عمق ميدان بيشتر تحت تأثير ديافراگم لنز است. ديافراگم كوچك (عدد F بزرگتر) عمق ميدان بزرگترى از ديافراگم بزرگ (عدد F كوچكتر) دارد. با دوربين هاى جمع و جور كه امكان تعويض لنز وجود ندارد تركيب دوربين و لنز در تعيين ميزان حداقل نزديكى به سوژه مهم است. به علاوه بيشتر دوربين هاى كوچك امكان انتخاب ديافراگم را به استفاده كننده نمى دهند. بنابراين اگر سوژه به خوبى روشن نشده باشد احتمالاً دوربين ديافراگمى باز را انتخاب نموده و عمق ميدان را كاهش خواهد داد. در بسيارى از حالات ناحيه شارپ تصوير از چند ميلى متر تا تقريباً ۱۰ سانتى متر خواهد بود. در اين گونه عكاسى، كوچكى عمق ميدان، ايجاب مى كند كه سوژه و دوربين حتماً موازى هم باشند. با اطمينان از موازى بودن سوژه و دوربين تا حد ممكن مى توان مطمئن شد كه عمق ميدان در تصوير يكنواخت باقى مى ماند.با لنزهايى كه معمولاً در دوربين هاى كوچك استفاده مى شوند، ايجاد اعوجاج در نماهاى نزديك موضوعى مهم است. تغييرات ايجاد شده توسط لنز مانند انحناى گوشه ها به درون و برآمدگى ميانى تصوير از مشكلات معمول هستند. اگر تغيير شكلى در عكس هاى ماكرو و دوربينتان ديديد نشانه وجود نقص در دوربينتان نيست، بلكه به معنى اين است كه اين لنز براى عكاسى ماكرو طراحى نشده است. براى پنهان كردن مشكل از خط هاى واضح صاف افقى و عمودى در تركيب بندى عكستان پرهيز نماييد و يا از تغيير شكل هاى نرم افزارى براى تصحيح عكس استفاده نماييد. عكاسى ماكرو و نماهاى بسيار نزديك معمولاً باعث تغيير شكل هاى پرسپكتيوى، شبيه لنزهاى وايد مى شود. استفاده از اين خاصيت براى ايجاد حالات خاص در عكس ترفند خوبى است.نورپردازى چالش دوم در عكاسى ماكرو براى عكاس ايجاد نورپردازى مناسب براى سوژه است. اين كار به خصوص هنگامى كه دوربين به سوژه بسيار نزديك باشد خيلى مشكل است. معمولاً از فلاش نمى توان به طور موثرى استفاده كرد، چون يا باعث تغيير رنگ عكس مى شود و يا به احتمال زياد باعث زياد شدن بيش از حد نور به خاطر نزديكى زياد به سوژه مى گردد. در چنين حالاتى بهترين كار اين است كه فلاش را خاموش كرده و منبع نور مناسبى تهيه نمود.در هواى آزاد از نور خورشيد و چند تكه آينه كوچك به عنوان منعكس كننده، مى توان براى حذف سايه هاى ناخواسته استفاده كرد. در محل سربسته نيز مى توان با استفاده از لامپ هاى معمولى و بازتابنده هاى ساده به نتايج خوبى رسيد. توجه كافى داشته باشيد كه ممكن است به خاطر حذف زردى نورهاى تنگستن مجبور باشيد تصحيح رنگ و تراز سفيدى مناسبى را در تصوير ايجاد نماييد. اگر آينه در دسترس نباشد يك تكه مقواى سفيد نيز خوب است و نور را به طور مات بر روى سوژه بازمى تاباند. راه ديگر اين است كه يك مقوا را با فويل هاى آلومينيومى بپوشانيد تا بازتابندگى آن را بالاتر ببريد. اگر لازم بود مى توان براى توزيع يكنواخت تر نور روى سوژه از بازتابنده هاى بيشترى استفاده نمود.اگر دوربين شما لنز زوم دارد شما مجبور نيستيد دوربين را زياد به سوژه نزديك نماييد. اين امكان به خصوص در زمانى كه امكان نورپردازى درست تصوير وجود ندارد بسيار مفيد است و زوم اپتيكال به شما اجازه مى دهد تا دوربين را عقب ببريد و سوژه را به راحتى نورپردازى نماييد. akkasee.com
شنبه 15 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ابرار]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 242]