تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 31 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):در پاسخ به كسى كه عرض كرد: من در عمل ناتوانم و نماز و روزه كم به جا مى آورم اما ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817305960




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

اقتصاد - مهرداد بذرپاش: مگر دولت قتل كرده كه انتقاد مي‌كنيد


واضح آرشیو وب فارسی:واحد مرکزي خبر: اقتصاد - مهرداد بذرپاش: مگر دولت قتل كرده كه انتقاد مي‌كنيد


اقتصاد - مهرداد بذرپاش: مگر دولت قتل كرده كه انتقاد مي‌كنيد

گروه اقتصاد:«مگر دولت قتل كرده كه اينقدر انتقاد مي‌كنيد.» نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران با جدال رسمي نمايندگان دولت و بخش خصوصي همراه شد تا دفاع از دولت و نقد سياست‌هاي اقتصادي قوه مجريه براي اولين بار در اتاق بازرگاني تهران صورت گرفته باشد. در آخرين نشست هيات نمايندگان اتاق بازرگاني تهران گروهي از نمايندگان به انتقاد از رفتار اقتصادي دولت پرداختند. آنان انتقادهايي را بازگو كردند كه پيش از اين نيز بارها از سوي منتقدان اقتصادي بيان شده بود ولي اين بار موضع‌گيري‌هاي بخش خصوصي با دفاع سخت نمايندگان دولت همراه شد؛ دفاعي كه شايد تنها از سوي جريان‌هاي فكري تندرو حامي دولت صورت مي‌گرفت. نمايندگان اتاق بازرگاني از دولت درخواست كرده بودند تا رفتارهاي اقتصادي خود را با فضاي خصوصي‌سازي در كشور و برنامه توسعه همراه كنند. آنان به مواردي از كج‌روي‌هاي اقتصادي دولت نهم اشاره كردند ولي اين انتقادها با واكنش تند نمايندگان دولتي همراه شد. اين بار در صدر حاميان دولت نيز دو چهره شاخص حضور داشتند، مهرداد بذرپاش مديرعامل گروه صنعتي سايپا و همراه صميمي رئيس دولت در كنار شجاع الدين بازرگاني به دفاع از سياست‌هاي دولت اقدام كردند تا باز هم جلسه اتاق بازرگاني به ميداني براي جدال‌هاي سياسي بدل شده باشد. بذرپاش تاكنون در جلسات اتاق بازرگاني كلامي را برزبان جاري نساخته بود ولي نشست هيات نمايندگان اتاق تهران فرصتي را مهيا ساخت تا بذرپاش نيز سنت سال‌هاي گذشته خود را زنده سازد وگفتار سياسي را پيش گيرد.

بذرپاش: فقط انتقاد مي‌كنيد
پيش از آنكه بذرپاش آغاز كلام كند، گروهي از نمايندگان اتاق بازرگاني تهران به نقد سياست‌هاي اقتصادي دولت پرداخته بودند. از همين روي بذرپاش چنين در مقام دفاع از دولت برآمد. مديرعامل سايپا و نماينده وزارت صنايع در هيات نمايندگان اتاق تهران، در واكنش به انتقادهايي كه از وضعيت اقتصادي دولت در نشست‌هاي اتاق تهران مي‌شود تصريح كرد: بهتر است دوستان وزارت بازرگاني كه در نشست‌هاي اتاق حضور دارند دفاع محكمي داشته باشند، اينكه عنوان مي‌شود دولت از برنامه چهارم تبعيت نكرده يا موارد ديگر، بهتر است بندي كه دولت به آن عمل نكرده را بيان كنند و مشخصا بفرمايند كه كدام قسمت‌ مغايرت دارد تا جواب دهيم! وي انتقادهاي مطرح شده از سوي بخش خصوصي را منطقي و طبق استناد به نمونه يا مدرك خاصي ندانست و گفت: تا به حال رئيس جمهور چند بار گزارش‌هايي از وضعيت اقتصادي ارائه كرده و وزيران نيز بيشترين وقت را براي اين موضوعات گذاشته‌اند كه مستندات آن موجود است، لذا بهتر است انتقاد‌كنندگان مشخص كنند بي‌اعتنايي به اجراي كدام قانون مطرح است و مگر قتل و غارتي انجام شده است!
بذرپاش به فعالان اقتصادي در اتاق تهران توصيه كرد كه بهتر است بروند رشد اقتصادي، نرخ بيكاري و تورم را در دولت خاتمي و احمدي‌نژاد مقايسه كنند چرا كه به نظر مي‌آيد بخش خصوصي نرخ بيكاري 18 درصدي در دولت خاتمي را فراموش كرده‌ است. وي گفت: ما هنوز نرخ تورم و بيكاري در دولت هاشمي و خاتمي يادمان نرفته! شما كه انتقاد مي‌كنيد بگوييد در دولت‌هاي گذشته چه تاجي بر سر صنعت گذاشتند كه در اين دولت نيست! لذا معتقدم اين گونه انتقادها جز سياه‌نمايي نام ديگري ندارد و متاسفانه مبناي قضاوت براي سقوط اخلاقيات در جامعه شده است. مهرداد بذرپاش كه براي دومين بار درجمع هيات نمايندگان اتاق تهران حضور يافته بود، در واكنش به اظهارات علي رشيدي كه گفته بود «در حال حاضر معضلاتي نظير بي‌اعتناي به قوانين در برنامه پنج ساله، اتلاف منابع ملي و بي‌توجهي به محيط زيست، سقوط نسبي رشد اقتصادي، تورم و بيكاري و اتلاف منابع وجود دارد» گفت: موارداشاره شده با واقعيت مغايرت دارد.
وي در پاسخ به اين انتقاد كه رئيس جمهور موظف است به صورت منظم گزارش‌هاي دوره‌اي به مجلس ارائه كند، گفت: من اين موضوع را قبول ندارم و اين انتقاد را نمي‌پذيرم به اين دليل كه رئيس جمهور بيش از 6 يا 7 بار در مورد عملكرد دولت گزارش داده است و وزراي كابينه نيز بارها با كميسيون‌هاي مختلف درباره مسائل روز جلساتي برگزار كرده‌‌اند. وي انتقادات رشيدي درباره بي‌اعتنايي دولت به قانون برنامه چهارم و مسائل زيست‌محيطي را رد كرد و گفت: نرخ رشد اقتصادي نسبت به دولت‌هاي قبل با افزايش قابل توجهي روبه‌رو بوده است و ميزان تورم در دولت هاشمي تا 50 درصد و در دولت خاتمي تا 42 درصد رسيده است و در حالي‌كه در دولت قبلي نرخ بيكاري 18 درصد بوده تعجب مي‌كنم كه نرخ بيكاري 2/11 درصدي را خانمان‌سوز مي‌دانيد.
مهرداد بذرپاش گفت: گفته مي‌شود نرخ رشد ارزش افزوده بخش صنعت واقعيت ندارد يا اينكه نرخ بيكاري نگران‌كننده شده و اقتصاد در شرايط بحراني قرار دارد اما من هيچ كدام از اين حرف‌ها را قبول ندارم. مگر دولت‌هاي قبل چه گلي به سر صنعت و اقتصاد زده‌اند؟ وي افزود: مدام به تورم اشاره مي‌كنيد و مي‌گوييد نگران‌كننده شده است اما مگر يادتان رفته است كه ما تورم 49 درصدي را هم تجربه كرده‌ايم چرا به آنها اشاره نمي‌كنيد؟
نماينده دولتي اتاق بازرگاني و صنايع و معادن تهران كه با واكنش‌هاي رئيس اتاق تهران مبني بر پايان وقت مواجه شده بود گفت: نشست‌هاي اتاق بازرگاني مي‌تواند محل خوبي براي ابراز عقايد و ديدگاه‌ها باشد اما هيچ كس نبايد از فضاي موجود عليه دولت استفاده كند و من به عنوان نماينده‌اي از دولت وظيفه دارم به مسائلي كه مطرح مي‌شود اشاره داشته باشم. وي گفت: كساني كه ادعا دارند دولت نهم نسبت به برنامه چهارم بي‌تفاوت بوده و از آن تبعيت نمي‌كنند موارد را به تفكيك به دولت ارائه دهند. وي ادامه داد: دولت نهم نرخ بيكاري 18 درصدي دولت خاتمي را به 2/11 درصد رسانده است. مديرعامل سايپا گفت: برخي ادعا دارند دولت نهم از صنايع مغفول مانده كه در پاسخ آنها بايد گفت مگر دولت‌هاي قبلي چه تاجي بر سر صنايع ايران زده بودند كه اين دولت از آن غافل مانده است. ضمن اينكه به اعتقاد ما هيچ‌گونه اتلاف منابع مالي در بخش ورزش، صدا و سيما و دانشگاه وجود ندارد و سرانه ورزشي كشور از 5/32 سانتي متر مربع در دولت خاتمي به 6/72 سانتي متر در دولت احمدي‌نژاد رسيده است. بنابراين مي‌توان گفت دولت نهم كاري كه در دولت‌هاي قبلي 20 سال به طول انجاميده بود را 3 ساله به ثمر رساند. بذرپاش تاكيد كرد: من خود يك مدير صنعتي هستم و توليد كارخانه من هم اكنون قابل رقابت با سال‌هاي قبل است، ضمن اينكه مي‌توان توليد فعلي سايپا را با قبل از مديريت فعلي مقايسه كرد.
وي افزود: دولت خودش نسبت به اجراي قانون بي‌تفاوت نيست و همچنين عامل به وجود آورنده تورم، بيكاري و ركود اقتصادي نيز دولت نيست چرا كه در دولت‌هاي پيشين نيز شاهد اين مشكلات بوده‌ايم. پس من با نظرات آقاي رشيدي مخالف هستم چرا كه اين ناهنجاري‌ها اصلا ربطي به كارآمدي دولت ندارد.
بازرگاني: يك‌سال سكوت كرده بودم
اما اين تنها بذرپاش نبود كه به دفاع تمام قد از دولت پرداخت چراكه معاون وزيربازرگاني نيز كلام بذرپاش را چنين پي گرفت. بازرگاني- معاون وزير بازرگاني- نيز با دفاع گفت: نكته اينجاست كه مبناي كار نمايندگان دولت در بخش خصوصي بر تعامل است چرا كه تصميم بر اصلاح با هدف اثربخشي دولت و بخش خصوصي است. وي عنوان كرد: در هيات نمايندگان اتاق تهران گاهي انتقاداتي مطرح مي‌شود اما در واقع پاسخ به اين نقدها كه از عملكرد دستگاه‌هاي دولتي است به ماه بعد موكول مي‌شود و اگر هم بخواهيم پاسخ دهيم وقتي براي پاسخ دادن نيست و حتي تكفير مي‌شويم كه تقابل كرده و پاسخ داده‌ايم. بازرگاني خطاب به رئيس اتاق تهران خواستار تقسيم وقت سخنرانان پيش از دستور بين دولتي‌ها و خصوصي‌ها شد و گفت: با اين وضعيت بهتر است تكليف خودمان را مشخص كنيم و به انتقادات مطرح شده پاسخ گوييم. يحيي آل‌اسحاق- رئيس اتاق تهران- در واكنش به بحث‌هايي كه بين دولتي‌ها و خصوصي‌ها در گرفته بود و سعي در آرام كردن فضا داشت، عنوان كرد: البته بايد به انتقاداتي كه مطرح مي‌شود پاسخ داده شود، اما با توجه به روشي كه داريم بايد به گونه‌اي عمل كنيم كه به دستور كار جلسه نيز برسيم ضمن اينكه از همه تقاضا داريم كساني كه پيش از دستور درخواست صحبت دارند، اعلام كنند. وي كه پيش از اين چند بار به اعضايي كه انتقادات را مطرح مي‌كردند نسبت به رعايت وقت و نوع طرح انتقاد كرده و تذكر داده بود، تاكيد كرد: اتاق تهران در تلاش است تا فضاي تعامل به جاي تقابل بين بخش خصوصي و دولت شكل گيرد. بازرگاني- نماينده وزارت بازرگاني در اتاق تهران- مجددا خطاب به اعضاي هيات نمايندگان اتاق گفت: بهتر است فرصتي هم براي ايجاد فصل مشترك به دولتي‌ها بدهيد!
وي در واكنش به انتقاد پورقاضي يكي از اعضاي هيات نمايندگان اتاق درباره وضعيت تعرفه‌ها و تاكيد بر لزوم دورانديشي و توجه بيشتر در اتخاذ سياست‌هاي تعرفه‌اي از سوي وزارت بازرگاني تصريح كرد: ما يك‌سال است سكوت كرده‌ايم! زماني كه در مكانيسم‌ تدوين بودجه كشور نرخ موثر تعرفه‌ها از 10 به 16 درصد از سوي مجلس تغيير مي‌يابد آيا وزارت بازرگاني چاره‌اي جز اين دارد كه 1100 كد تعرفه را به واسطه اين تصميم تغيير دهد!؟ لذا بهتر است آن سوي قضيه را هم ببينيد، به هر حال چه دولتي و چه خصوصي بايد بپذيريم كه مسائلي وجود دارد و اگر نگاه مشترك شكل نگيرد به فصل مشترك هم نمي‌رسيم.
شاهرخ ظهيري: با هلال احمر مي‌خواهيد بازار را كنترل كنيد
شاهرخ ظهيري عضو هيات رئيسه اتاق تهران گفت: اكنون كه در نقطه سالگرد ابلاغ سياست‌هاي اصل 44 قرار داريم، از دولت انتظار داريم رفتار خود را با اين ابلاغيه تنظيم كند، به طور مثال در قانون اصل 44 تصريح شده است كه دولت به سمت آزادسازي گام‌بردارد اما برخي سياست‌ها مغاير با اهداف ابلاغيه و قانون اصل 44 است. وي گفت: كنترل قيمت به وسيله هلال احمر به صورت فرستادن بازرسان به جامعه براي جريمه به دليل گران‌فروشي سياست خوبي نيست چرا كه تجربه نشان داده است كه با زور نمي‌توان كاري را از پيش برد. وي گفت: تجربه نشان مي‌دهد، هرزمان كار به مردم واگذار شده است، از مشكلات گذركرده‌ايم اما به درستي مشخص نيست چرا دولت تن به اجراي سياست‌هايي داده است كه از همين حالا نتايج مشخصي دارد. عضو هيات رئيسه اتاق تهران گفت: استفاده از نيروهاي هلال احمر براي مقابله با گراني‌ها نمي‌تواند نتيجه خوبي به دنبال داشته باشد و بايد توجه داشته باشيم نه تنها نيروهاي هلال احمر براي انجام چنين سياستي مناسب نيستند كه به طور كامل اعمال اين گونه سياست‌ها منسوخ شده است.
محمدرضا سروش: چه تغييري ايجاد كرده‌ايم؟
محمدرضا سروش عضو هيات نمايندگان اتاق تهران گفت: در سالروز ابلاغ‌ سياست‌هاي اصل 44 كه دو سال از آن مي‌گذرد باوجود تاكيد بزرگان به منظور توسعه اقتصادي، آيا تغيير مطلوبي در شاخص‌ها ايجاد شده يا بر اساس آن آينده خوبي داريم؟
به منظور كسب نتايج مطلوب فرهنگ‌سازي و نيروي كار كارآمد ضروري است. مباحث علمي نيز در اقتصاد مهم هستند. استفاده از اصول ديني نيز موجب رشد مي‌شود و جوامعي كه به همه اين اصول پايبند هستند موفق‌اند و هيچ مشكلي نتوانسته آنها را از مسير خود خارج كند پس با توجه به فرمان رهبري با فرهنگ‌سازي در جهت رشد و بهبود اقتصادي گام‌برداريم. بنابراين از اتاق مي‌خواهيم در زمينه فرهنگ‌سازي نيز طرح‌هايي را ارائه دهد.
محمود صدرهاشمي: ضربه بانك‌ها
رئيس كميسيون بورس، بانك و بيمه اتاق تهران در ادامه اين نشست گفت: اقدامات كنوني بانك‌ها ضربات سنگيني را به صنعت مي‌زند. بر اساس قانون هيچ طرح اقتصادي نبايد زودتر از يك ماه اجرايي شود اما متاسفانه به اين قانون توجهي نمي‌شود. بنابراين اتاق بايد نسبت به اين مسئله موضع بگيرد و از بخش خصوصي حمايت كند.
تقدير از خريدار فولاد
نشست هيات نمايندگان اتاق تهران با تقدير از خريدار بخش خصوصي فولاد خوزستان همراه بود. رئيس اتاق بازرگاني تهران بيان داشت كه بخش خصوصي نشان داده كه توان انجام كارهاي بزرگ را دارد. يحيي آل‌اسحاق با اشاره به واگذاري سهام فولاد خوزستان گفت: واگذاري بلوك بزرگ سهام شركت فولاد خوزستان اتفاق مثبتي بود كه در سالگرد ابلاغيه اصل 44 به وقوع پيوست و نشان از اين داشت كه بخش خصوصي توانايي دارد اگر ما چشمي براي ديدن توانايي‌هايش داشته باشيم.
وي افزود: كاش مقامات بازار، گزارش مفصلي از نحوه واگذاري و شكل قيمت‌گذاري اين سهام و سرانجام تسويه حساب آن منتشر كنند تا ما بتوانيم موضع شفاف‌تري داشته باشيم اما تا همين اندازه كه شاهد خريد بلوك 1360ميليارد توماني فولاد خوزستان توسط يك سرمايه‌گذار بخش خصوصي بوديم، اميدوار‌كننده بود. وي تحقق اين واگذاري را نشانه‌اي از توان بالاي بخش خصوصي دانست و گفت: اين خود دليل محكم و روشني است كه نشان مي‌دهد بخش خصوصي هم توان دارد و هم علاقه به سرمايه‌گذاري و چنانچه بستر‌سازي و شفافيت وجود داشته باشد، بخش خصوصي نيز به خوبي ايفاي نقش مي‌كند.
وي در عين حال گفت: اين موضوع نشان مي‌دهد كه دولت نيز چنانچه شرايط و بستر مناسب باشد به واگذاري و خصوصي‌سازي علاقه دارد. رئيس اتاق تهران افزود: همچنين در جريان واگذاري‌ها، بايد روحيه تعامل بين بخش خصوصي و دولتي حفظ شود تا بتوان گام‌هاي بعدي را در جهت رشد و توسعه برداشت. وي تاكيد كرد هر كس پيرو اين رفتار و منش باشد ما نيز به عنوان اتاق بازرگاني از او حمايت خواهيم كرد.
 پنجشنبه 13 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: واحد مرکزي خبر]
[مشاهده در: www.iribnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 300]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن