تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1837606066
نگاهى اجمالى به فيلمهاى در حال توليد سينماى ايرانرونقى اميدواركننده
واضح آرشیو وب فارسی:حيات نو: نگاهى اجمالى به فيلمهاى در حال توليد سينماى ايرانرونقى اميدواركننده
عكس:محسن شاهمردي
اميررضا نورى پرتو-در خبرها شنيديم بنياد سينمايى فارابى فهرست فيلمهايى كه در مراحل پيش توليد و توليد به سر مىبرند، اعلام كرد. با مرور اجمالى اين فهرست مىتوان پيش بينى كرد در ماههاى آينده، اكران سينماى ايران وضعيت بهترى پيدا خواهد كرد. ضمن آن كه شركت بزرگان و نام آوران در رقابت داغ توليد بدون شك هم باعث افزايش رويكرد مخاطبان نسبت به سينما مىشود و هم مىتواند در كالبد اين سينماى ملال زده و تكرارى تنوع بيشترى ايجاد كند. در طول چند ماه اخير شاهد اتفاقهاى خوبى در پروسه توليد بوديم. با بررسى رويكرد خبرى رسانه و نشريات به آثار توليدى در سينماى ايران مىتوان نتيجه گرفت فيلمهاى بهرام بيضايي، اصغر فرهادي، حميد نعمت ا... و بيژن ميرباقرى بيش از ساير آثار توليدي، در كانون توجه علاقهمندان به سينما قرار داشتهاند. سال گذشته بهرام بيضايى كه همانند هميشه با برخى ناملايمتىها و جنجالهاى فرامتنى روبه رو شد و نتوانست فيلمنامه لبه پرتگاه را با استفاده از تعداد بى شمارى از ستارگان و چهرههاى سرشناس بازيگرى بسازد، پس از اجراى موفق نمايش افرا در زمستان گذشته، مراحل پيش توليد فيلم وقتى همه خوابيم را در سكوت كامل خبرى انجام داد و از نيمههاى بهار امسال فيلمبردارى اين فيلم را آغاز كرد كه با توجه به وسواس هميشگى بيضايى در خلق ميزانسنهاى پيچيده مورد نظرش، مرحله فيلمبردارى آن هنوز به اتمام نرسيده است. بازيگرانى نظير حسام نواب صفوى و شقايق فراهانى كه تا به حال تنها فرصت حضور در سينماى تجارى را پيدا كردهاند، طبق شنيدهها بازى متفاوت و فوق العادهاى در مقابل دوربين استاد داشتهاند. قرار گرفتن اصغر فرهادى در پشت دوربين هر فيلمىكنجكاوى خيلىها را برمىانگيزد. «درباره الي» چهارمين فيلم فرهادى است كه بار ديگر به سراغ آدمهايى از طبقه متوسط رفته و زندگى چند خانواده را در طول سفرى به شمال كشور نشان مىدهد. ترانه عليدوستى در اين فيلم براى سومين بار با فرهادى همكارى كرده و از طرفى حضور گلشيفته فراهاني، شهاب حسينى و مريلا زارعى مىتواند در توجه تماشاگران عام سينما به اين فيلم كمك شايانى كند. فيلمبرداري« درباره الى »ماه گذشته به پايان رسيد. بسيارى از منتقدان و تماشاگران پس از تماشاى فيلم بوتيك معتقد بودند يك چهره جديد در عرصه فيلم سازى در سينماى ايران ظهور كرده است. حميد نعمت ا... پس از نمايش موفق آن فيلم تلاش كرد اين اعتبار به دست آورده را حفظ كند. او با حوصله فراوان به همراههادى مقدم دوست حدود دو سال روى فيلمنامه «بى پولي» كار كرد و در نهايت از اواخر بهار اين فيلم را كليد زد. بهرام رادان و ليلا حاتمىدو بازيگر اصلى اين فيلم هستند كه قطعا مىتوانند در جذب مخاطبان نقش موثرى د اشته باشند. شنيدهها حاكى از آن است كه بى پولى برخلاف بوتيك، حال و هوايى كمدى دارد كه در عين حال نگاهى اجتماعى و انتقادى به زندگى يك زوج جوان و مشكلات آنها دارد. «دوزخ، برزخ، بهشت» سومين فيلم سينمايى بيژن ميرباقرى است كه ساختارى اپيزوديك دارد و از اميدهاى سينماى ايران در سال جارى براى جذب رضايت منتقدان و نويسندگان سينمايى به حساب مىآيد. تركيب بازيگرانى نظير على مصفا، مهتاب كرامتي، مسعود رايگان، آتيلا پسيانى و پريوش نظريه بدون شك كنجكاوى هر بينندهاى را برمىانگيزد. «ملك سليمان» فيلمىاز شهريار بحرانى است كه حوزه هنرى تهيهكنندگى آن را بر عهده گرفته و زندگى پر فراز و نشيب حضرت سليمان (ع) را روايت مىكند. گويا براى ايجاد فضاها و لوكيشنهاى غريب فيلم و نيز خلق موجودات غيرزمينى آن از يكى از زبده تربن متخصصان جلوههاى ويژه سينماى هنگ كنگ كه فيلم درخشان اژدهاى خيزان، ببر غران (2005) را هم در كارنامه خود دارد، دعوت شده تا با اين پروژه عظيم همكارى كند. بدون شك اين رويكرد جدى و حرفه اى به سينماى چشمنواز و پرطرفدار تخيلى مىتواند راهى محكم براى آشتى دوباره مردم با سينماى ايران باشد. منيژه حكمت پس از آن كه فيلم «سه زن» او مشكلاتى در كسب پروانه نمايش پيدا كرد و گويا پس از رفع اصلاحيهها توانسته مجوز اكران بگيرد، در سكوت كامل خبرى مشغول فيلمبردارى فيلم «لالايي» است كه با توجه به فضاى دو فيلم قبلى اش خيلىها از هم اكنون تشنه ديدن اين فيلم هستند. محمدهادى كريمي، نويسنده فيلمنامه مشهور سالهاى اخير، كه زمستان گذشته اولين فيلم بلند سينمايى خود را با نام «غير منتظره» بر پرده سينماها داشت، امسال فيلم «امشب شب مهتابه» را با تهيه كنندگى هدايت فيلم مقابل دوربين برده است كه با نگاه به داستان و تركيب بازيگرانش مىتوان ادعا كرد از فيلمهاى مطرح در گيشه خواهد بود. اما دو فيلم از سينماى بدنه در حال فيلمبردارى هستند كه از همين الان مىتوان فروش خوب آنها را در گيشه پيش بينى كرد; هر چند كه در سينماى ايران هيچ چيز شكلى قطعى ندارد و هر زمان ممكن است پيش بينىها خلاف واقع از كار در بيايند! سعيد سهيلى در بيش از يك دهه كه از فيلم سازى اش مىگذرد سعى كرده مولفههاى مورد علاقه اش را با سينماى تجارى پيوند بزند كه البته كمتر موفق به انجام آن شد. او اين بار در پيروى از موج به وجود آمده در سينما به سمت ساخت فيلمىبا تمامىقاعدههاى امتحان پس داده سينماى كمدى رفته است. «چارچنگولي» كه از زوج موفق و محبوب جواد رضويان و رضا شفيعى جم در نقش دو برادر دوقلوى به هم چسبيده استفاده كرده، به ادعاى سازندهاش با فيلمهاى معمول كمدي، تفاوتهايى در لحن طنزگونهاش دارد. «پسر تهراني» جديدترين فيلم كاظم راست گفتار نيز در آخرين روزهاى فيلمبردارى خود است. راست گفتار كه آخرين فيلمش، نقاب، سال گذشته حرف و حديثهاى بسيارى را به دنبال داشت، اين بار نيز از امين حيايى در نقش اصلى و با گريمىمتفاوت استفاده كرده و با محور قرار دادن يك داستان كمدى به فروشى بالا در گيشه اميد دارد. كريم آتشى پس از ده سال دورى از سينما در نيمههاى فروردين ماه فيلم «نطفه شوم» را با موضوع مشكلات به وجود آمده ناشى از خرافهگرايى و فال گيرى در ميان خانوادهها مقابل دوربين برد كه فيلمبردارى آن چندى پيش به پايان رسيد و هنوز مراحل فنى آن آغاز نشده است. از نكتههاى جالب توجه اين فيلم حضور جمشيدهاشم پور است كه مطابق چند سال اخير در نقشى متفاوت و اين بار با گريمىجالب پرسوناژ يك فال گير را خلق كرده است. اما در ميان فيلمهايى كه در مراحل فنى به سر مىبرند، نام كارگردانهاى بزرگى به چشم مىخورد. بهروز افخمي، فيلم ساز كاربلد و سرشناس، هنوز درگير پروژه« فرزند صبح» است. اين فيلم افخمىكه تاكنون پرخرجترين پروژه تاريخ سينماى ايران است و حرف و حديثهاى بسيارى پشت سر آن نقل مىشد، در مرحله تدوين به سر مىبرد. ابوالحسن داوودى كارگردان حرفه اى سينما كه بيشتر آثارش مورد تاييد تماشاگران و منتقدان قرار گرفته، با فيلم «زادبوم» يكى از شانسهاى كسب جايزه در جشنواره فيلم فجر امسال خواهد بود. زادبوم نيز اكنون در مرحله تدوين و صداگذارى قرار دارد. «هفت و پنج دقيقه» جديدترين اثر محمدمهدى عسگرپور است. سال گذشته پس از ناكامىفيلم اقليما در جلب رضايت منتقدان و تماشاگران، اين پروژه سينمايى را در فرانسه و با حضور رضا كيانيان كليد زد. هفت و پنج دقيقه در مرحله صداگذارى به سر مىبرد و در آيندهاى نزديك آماده نمايش مىشود و به احتمال زياد در جشنواره فيلم فجر شركت خواهد كرد. فرزاد موتمن پس از نمايش فيلم «جعبه موسيقي» در جشنواره فجر سال گذشته خيلىها را متعجب كرد، زيرا بيشتر منتقدان معتقد بودند او اين فيلم را نه از سر علاقه، بلكه به دليل تحميل برخى شرايط ساخته است; ادعايى كه موتمن آن را در جلسه مطبوعاتى پس از نمايش فيلم به شدت تكذيب كرد. او در روزهاى پايانى سال گذشته بار ديگر به فضاى نوآر و پليسى مورد علاقه اش نزديك شد و فيلم «صداها» را با حضور تنى چند از سرشناسان عرصه بازيگرى مقابل دوربين برد كه هم اكنون در مراحل فنى به سر مىبرد. خود موتمن، صداها را متفاوتترين فيلمش خوانده است. كمال تبريزى كه فيلمهايش هميشه در كانون بحث علاقه مندان به سينما قرار داشته، سال گذشته فيلم «پاداش» را مقابل دوربين برد كه با توجه به جنس فضاى فيلم و خلاصه داستان آن مىتوان حدس زد كه حاشيههاى بسيارى را به دنبال خواهد داشت و به نظر مىرسد با توجه به پتانسيل خوبى كه دارد مىتواند ركورد فروش را جابه جا كند. «دو خواهر» جديدترين كار برادران بانكي، اين بار در مقام كارگردان و تهيه كننده بدون شك يكى از پرفروشترين آثار امسال خواهد بود. با توجه به فضاى كمدى فيلم و حضور ستارهاى همچون محمدرضا گلزار بعيد است كه اين فيلم تا زمان جشنواره صبر كند و به احتمال زياد در زمانى مناسب اكران خواهد شد. فيلم اكنون در مرحله تدوين به سر مىبرد و مطابق آثارى از اين دست مراحل فنى آن سريع انجام خواهد شد تا پس از كسب پروانه نمايش در جدول برنامه آينده سينماها قرار گيرد. ابراهيم وحيد زاده از معدود فيلمسازانى است كه تمامىآثارش در ژانر كمدى ساخته شده كه اتفاقا اين فيلمها در مقياس آن سينما آثار بدى نبودهاند و گاهى حرفهايى هم براى گفتن داشتهاند. «تاكسى نارنجي» جديدترين فيلم وحيد زاده باز هم در ژانر كمدى قرار مىگيرد و گويا تمامىصحنههايش در جزيره كيش فيلمبردارى شده است. اين فيلم هم اكنون مرحله تدوين را پشت سر مىگذار ند. «پوسته» ساخته مصطفى آل احمد و با بازى حميدفرخ نژاد است كه به نظر مىرسد پتانسيل حضور در بخش مسابقه جشنواره فجر را خواهد داشت و اكنون كه بر سر ميز تدوين است، اين فرصت را دارد كه ديگر مرحلههاى فنى اش با حوصله و دقت بيشترى انجام شود. خيلى از پيگيران سينماى اجتماعى و مستقل ايران هنوز هم لذت تماشاى فيلم درخشان «نفس عميق» را فراموش نكردهاند. پرويز شهبازي، كارگردان آن فيلم، پس از شش سال و با وسواسى مثال زدنى «عيار 14» را مقابل دوربين برد و با استفاده از بازيگرانى حرفه اى نظير محمدرضا فروتن و كامبيز ديرباز اين موضوع را ثابت كرد كه مىخواهد اثرى متفاوت با فيلم جريان ساز نفس عميق بسازد. عيار 14 با دقت و حوصله فراوان سازندهاش، اكنون در مرحله صداگذارى به سر مىبرد و با توجه به اين كه فيلم بردارى چند پلان آن به دليل نياز به وجود صحنههاى برفى باقى مانده، به احتمال زياد اولين نمايش خود را در جشنواره فجر خواهد داشت. ايرج قادرى پس از حضورى كوتاه و موفق در«آكواريوم»، در فيلم« محاكمه» نقش اول فيلم را بر عهده گرفت كه البته پاسخ خوبى از مخاطبانش دريافت نكرد. او اين بار در فيلم «پاتو زمين نگذار» هم جدا از كارگرداني، بازيگر نخست فيلم خود است كه با توجه به شنيدهها تلاش كرده حضورى متفاوت را در سينما تجربه كند. بايد نشست و حاصل تلاش يكى از قديمىترين سينماگران كشور را ديد و صحت اين ادعا را بررسى كرد. جديدترين فيلم ايرج قادرى در مرحله صداگذارى و ساخت موسيقى به سر مىبرد و با توجه به گفتههاى تهيه كنندهاش (حبيب اسماعيلي) بلافاصله پس از ميكس نهايى براى دريافت پروانه نمايش به وزارت ارشاد فرستاده خواهد شد. سامان استركي، يكى از فيلم سازان جوان است كه سال گذشته موفق شد فيلم «صندلى خالي» را مقابل دوربين ببرد. با توجه به فيلمهاى خوب ساخته شده به وسيله جوانان در اين چند سال اخير، خيلىها منتظر ديدن صندلى خالى هستند. اولين فيلم سامان استركى اكنون در مرحله صداگذارى و ساخت موسيقى قرار دارد. «سوپر استار» آخرين ساخته تهمينه ميلانى هم در مرحله صداگذارى قرار دارد و هنوز وضعيت نمايش آن از سوى تهيه كنندهاش اعلام نشده است. اما از ميان فيلمهاى زيادى كه كارهاى فنى آنها به پايان رسيده و آماده نمايش هستند، مىتوان به جديدترين فيلم ابراهيم حاتمىكيا، دعوت، اشاره كرد كه طبق صحبتهاى تهيه كنندهاش منتظر نمايش در جشنواره فجر نخواهد شد و به احتمال زياد در عيدفطر شاهد نمايش آن روى پرده سينماها خواهيم بود. حضور تعداد زيادى از بازيگران سينما در اين فيلم و نام شناخته شده حاتمىكيا به عنوان نويسنده و كارگردان آن نيز موضوع جالب توجه و حساسيت برانگيز فيلم، دعوت را به يكى از شانسهاى فروش بالا در سال جارى تبديل كرده است. اما ديگر فيلم مطرح امسال كه آماده نمايش شده، «كتاب قانون» تازهترين فيلم مازيار ميرى است كه با توجه به داستان جالب توجه آن كه نوشته محمد رحمانيان است و نيز حضور چهرهاى سرشناس و محبوب همچون پرويز پرستويى در اين فيلم، خيلى از كارشناسان و تحليلگران سينماى ايران، كتاب قانون را يكى از اميدهاى اصلى براى تصاحب رتبههاى بالاى جدول فروش و حتى جابه جا كردن ركورد فروش تاريخ سينماى ايران مىدانند. در بين فيلمهايى نيز كه در مرحله پيش توليد به سر مىبرند، نام مسعود كيميايى بيش از همه جلب توجه مىكند.
كيميايى قرار است جديدترين فيلمنامه خود را با نام «شريك» در تابستان امسال مقابل دوربين ببرد. با دقت در فيلمهاى بررسى شده در اين يادداشت و همچنين توجه به برخى ديگر از آثار اعلام شده در فهرست بنياد سينمايى فارابى به نظر مىرسد چه از لحاظ كميت توليد و چه از ديدگاه ميزان كيفى آثار آماده نمايش، انتظار مىرود روزهاى خوبى در انتظار سينماى ايران خواهد بود. شايد اين فيلمها بتوانند سينماى ضعيف و نيازمند حمايتهايى اساسى كشورمان را از گردنه اى كه مدتها است در آن گرفتار شده، نجات دهند و آن را در مسيرى بهتر هدايت كنند.
اين آرزو زمانى به حقيقت تبديل مىشود كه برنامه اى مدون براى نمايش آبرومندانه تمام اين فيلمها تنظيم شود و خيلى از اين آثار كه قطعا مىتوانند اعتبارى براى سينماى كشورمان به حساب بيايند، اسير معادلههاى پيچيده و گنگ مافياى اكران نشوند و تمامىمخاطبان با هر سليقه و طرز فكرى بتوانند فيلمهاى مورد نظرشان را در سالنهاى تاريك سينما مشاهده كنند.
چهارشنبه 12 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: حيات نو]
[مشاهده در: www.hayateno.ws]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 243]
-
گوناگون
پربازدیدترینها