تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 12 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):شمار قطره هاى آبها و ستارگان آسمان و ذرات گردوغبار پراكنده در هوا وحركت مورچه برسنگ ب...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

پوستر آنلاین

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ساختمان پزشکان

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

پرگابالین

دوره آموزش باریستا

مهاجرت به آلمان

بهترین قالیشویی تهران

بورس کارتریج پرینتر در تهران

تشریفات روناک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1836843101




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

قهوه ای نه چندان تلخ ؛ به کام بانوان


واضح آرشیو وب فارسی:تبیان: قهوه ای نه چندان تلخ ؛ به کام بانوان

گروه فرهنگ و ادب : داستانهای مجموعه " همیشه قهوه را تلخ می خورم " با زبان و صبغه ای یکدست روانکاوانه ، وضعیت متشتت زنان طبقه نسبتا مرفه جامعه شهری مدرن و گرفتار میان نامرادی ها ، تردیدها و تنهایی های برآمده از جبر اقتضائات زمانه را به روایت کشیده است .از نگاه تحلیلگر کتاب مهر، زنان در این قصه ها از عوامل بیرونی و درونی فراوانی رنج می برند و کوشش می کنند با سوق دادن معضلات و دل مشغولی های حل ناشدنی خود به پسله های ذهن - که منجر به واگویه ها و توصیفات ذهنی در زبان داستان ها شده است - ، شکاف ها و تنش های موجود خود را تا حد ممکن تقلیل دهند.در داستان " ماشین کنترلی " ، راوی اول شخص ماجرای ورود یک همکار جدید و ویژگی های او را برای مخاطبی که خواننده نیست، روایت می کند. آنچه در این داستان محور روایت واقع شده، ورود فرد تازه وارد به عنوان اتفاقی جدید و تلاش برای درک و شناخت او و سپس شناساندن اش به خواننده است.راوی ، مشخصات فیزیکی و هر چه را که می بیند، مرحله به مرحله بازگو می کند ؛ گویی که آن شخص، دیگر وجود یا حضور خارجی ندارد اما بواسطه اتفاقی خاص قابل روایت شده است.در این قصه دو موضوع کار و رشوه خواری وگرایش عاطفی پیش آمده از سوی مرد، چندان یک اندازه روایت نمی شوند و همین مساله به پایان ناگهانی ماجرا منجر می شود. با این وجود، نقطه پایان " ماشین کنترلی " که با ابهام سرنوشت دو پرسوناژ داستان همراه است و از جمله نقاط قوت اثر محسوب می شود، ضعف های عمده داستان را که در گفتگوها و رابطه نسبتا تکراری شخصیت ها مبرز شده ، کنار می زند." همیشه قهوه را تلخ می خورم " داستانی است که هر چه پیش می رود به شعر نزدیک می شود.عنصر واگویه، تعابیر و گفتارهای رمانتیک، وصف تنهایی و بی قراری راوی و فضاسازی خاصی که بر اساس مشاهدات واگویه وار راوی شکل گرفته، در رسیدن داستان به نقطه تلاقی با شعر سهیم هستند.تنهایی های دفعه ای و ناگهانی زنان در داستان های این مجموعه ، حاکی از اندیشه ها و جدایی های نشات گرفته از مردستیزی نیست، بلکه برعکس محصول خلاهای عاطفی و حسرت های عذاب آور ناشی از" فقدان " به شمار می رود. به عنوان نمونه، در " ماشین کنترلی " تنهایی زن با تنهایی مرد ( ابراهیمی ) تجانس و رابطه روایی مطلوبی را باعث شده، که از قضاوت های صریح و تند قصه های معمول زنانه دور می شود.در " مرد شکلاتی " راوی اول شخص مشغول نوشتن داستان و کلنجار رفتن با ایده ها و تئوری های داستانی است. ذهن او در دل واقعیات و اتفاقات پیرامون گردش می کند و از این میان، موقعیت های زنان و تردیدها ، آرزوها و دل مشغولی های روزمره و سرخوشانه آنان را واکاوی می کند.این داستان به لحاظ دیالوگ، فضاسازی، باورپذیری و جذابیت سیلان افکار و دغدغه های راوی، پخته تر و تکمیل تر از سایر آثار به شمار می رود و شاید علت این امر، چیزی جز نویسنده بودن راوی و درک همه جانبه او از چنین شخصیتی نباشد. در این ماجرا، رابطه ناگزیر و پیوسته نویسنده با آدم های بیرونی که او را از فضای نوشتن باز می دارد نیزتقطیع ها و بریده های تصویری جالبی را رقم زده است.در " شبی به دارازای زمستان " ، واگویه راوی در توصیف حال و روز مبهم و پرتشویشی که احاطه اش کرده، یکدست و به اصطلاح سرراست به نظر نمی رسد. راوی در این قصه، لحظه ای اوهام می بافد و لحظاتی تشریح و توصیف می کند. فضا خواب زده و وهم انگیز است اما در جاهایی روندی دیگرگون می یابد و فضای وهم زده را به علت عدم تجانس و یکدستی ، درهم شکسته و مختل می سازد.با وجود این که مقصود نویسنده از تداخل فضاهای واقعی و غیر واقع گرا و کابوسناک ، شرح اغما و روان پریشی راوی است ولی استفاده از مولفه ها و عناصر روایی گوناگون برای سوررئالیسم نمایی در داستان، تا اندازه ای نسنجیده، رها و بی چفت و بست نشان می دهد.داستان " سه حرفی " شروعی همچون " مرد شکلاتی " دارد ؛ با این تفاوت که این بار خودآگاهی زن و دریافت انزجارآمیز او از رفتارهای آزاردهنده و مشمئزکننده مرد، محور روایت قرار گرفته است. نویسنده در این قصه با بهره گیری از نگاه دقیق و جزئی نگر راوی زن، گوشه ها و زوایای پنهان و آشکار خلقیات زننده و رفتارهای تحمل ناپذیر مرد را باز می نمایاند و زمانی که مرد از صحنه و محاط دید راوی کنار می رود ، فضا از سنگینی خارج شده و ظرافت و آرامش به متن سرازیر می شود.مصائب و تیره روزی های مادران و همسران و آرزوهای وامانده و خواهش های دست نیافته ایشان که در کسوت سکوت و آرامش ، به مرگ منتهی می شود در قصه " سیاوش " نمود یافته است.در " پارک باران زده " که باز هم از زاویه اول شخص روایت می شود، درون گویی های راوی ، مرتبط با دیالوگ های رد و بدل شده و پرکننده خلاهایی است که از پنهان کاری راوی زاده شده است. راوی زن که در موقعیتی نسبتا تحمیلی در برابر خواستگار خود نشسته، نقطه نظرات واقعی خود را نسبت به آنچه از مرد می بیند، درون خود واگویه کرده و از آنجا که روایت بیرونی او مطابق آداب مراسم پیش می رود، خواننده را یک پله جلوتر از داستان و شخصیت مرد قرار می دهد.از نگاه تحلیلگرکتاب مهر، زبان کارها عمدتا به شعر پهلو می زند و این بیش از همه ، از درونی بودن گفتگوهای راوی اول شخص و سیر آفاق و انفسی اش نشات می گیرد. داستان ها همگی آغاز و پایانی مشخص دارند و می توان گفت، اصراری در آنها برای شکستن قالب های کلاسیک داستان نویسی به چشم نمی خورد. از سوی دیگر، زبان داستان ها ، زاویه دید راویان و نحوه پرداختن مضامین نه چندان تازه آنها نیز تلاش جدیدی را در ارائه قصه هایی متفاوت و پیشرو نشان نمی دهد.با این وجود پاکیزگی نثر، نگاه دقیق، شرح روابط ملموس اجتماعی و سایر نکاتی که ذکرشان رفت، باعث می شود تا نخستین کتاب " فری رز جلال منش " اثری مهم و قابل تحسین باشد.مجموعه داستان " همیشه قهوه را تلخ می خورم " به قلم فری رز جلال منش در شمارگان 1200 نسخه و بهای پشت جلد 800 تومان از سوی نشر چشمه روانه پیشخوان شده است .





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: تبیان]
[مشاهده در: www.tebyan.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 361]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن