واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: فرشته طائرپور: سينما و تلويزيون ما پرشده از تصوير زن هاي خلافكار، گنگستر و مريض احوال!مينا اكبري: در سينماي ما زن ها فقط در فيلم هاي عاشقانه ظاهر مي شوند
خبرگزاري دانشجويان ايران - فارسفرشته طائرپور ـ نويسنده فيلمنامه و تهيه كننده سينما ـ در همايش« سيماي زن در سينماي ايران » كه در تالار حافظيه شيراز برگزار شد، سينما را مقوله اي متفاوت با تلويزيون و برنامه هاي تلويزيوني دانست و افزود: شما جز با انتخاب نمي توانيد به سراغ سينما برويد. به گزارش خبرنگار سرويس سينمايي خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا) منطقه فارس، وي در بيان ديدگاه خود در تفاوت سينما و تلويزيون ادامه داد: اگر كمي دقت كرده باشيد مي بينيد كه تلويزيون و برنامه هاي تلويزيوني بخش جدايي ناپذير زندگي خانواده هاي ايراني است. يك زن خانه دار بيشتر وقتش را در خانه مي گذراند كه در اين زمان شايد لحظه اي از تلويزيون چشم برندارد. اما اين بيشتر يك عادت است، چون تلويزيون در تمامي خانه ها يافت مي شود. اما سينما فرق مي كند. ابتدا بايد مسافتي را طي كنيم. فيلم مورد علاقه مان را انتخاب كنيم. سينماي نمايش دهنده را هم انتخاب كنيم و سپس در سالن تاريك بنشينيم و فيلم را تماشا كنيم؛ سينما يعني اين ـ سينما يعني رسانه. وي معتقد است:سينماي ايران در شرايط فعلي احتياج به حمايت دارد و همين جوري و بدون پشتوانه و حمايت ديده نمي شود و از آن استقبال نمي شود. سينما به عواملي احتياج دارد كه از زمين تا آسمان با تلويزيون فرق مي كند. طائر پور در بخش ديگري از سخنان خود با انتقاد از تصوير نادرست و غيرواقعي زنان در سينما و تلويزيون گفت: وقتي مي بينيم كه سينما و تلويزيون ما پرشده از تصوير زن هاي خلافكار، گنگستر، مريض احوال و... ناراحت مي شوم. جاي سيماي واقعي زن ايراني در سينما و تلويزيون مان خالي است و فكر مي كنم مسئولان هم از اين وضعيت راضي نباشند. بنا بر گزارش خبرنگار ايسنا مينا اكبري ـ نويسنده و منتقد سينما ـ نيز حضور زنان در سينما و اجتماع را جداي از هم ندانست و گفت: امروزه زنان شاغل زيادي در سينماي ايران داريم. حضور زنان در سينما جداي از حضور زنان در ديگر عرصه هاي اجتماعي نيست. همانطور كه در عرصه هاي علمي و ورزشي حضور موفق و پررنگي داشته اند در عرصه حرفه اي سينما هم موفق بوده اند. در زمان شاه و در سينماي پيش از انقلاب حضور سينماگر و فيلمساز زن معدود و انگشت شمار بود. تنها زن فيلمسازان شهلا رياحي بود كه تنها يك فيلم ساخت كه آن هم آن قدر مورد انتقاد قرار گرفت كه ديگر سراغ فيلمسازي نرفت. اما بعد از انقلاب تعداد سينماگران زن بسيار زياد شده است مثل رخشان بني اعتماد، تهمينه ميلاني، پوران درخشنده و خيلي هاي ديگر. اين منتقد سينما و نويسنده سينمايي تصوير زن ايراني در سينما را ناقص و مخدوش دانست و گفت: الان زن ها در كنار مردها در حال فعاليت هاي مؤثري هستند، اما در سينماي ما زن ها فقط در فيلم هاي عاشقانه ظاهر مي شوند. نگاهي به دور و برمان بيندازيم. ليلا اسفندياري كوهنوردي موفق و نام آشناست و يا ليلا طاهري كه دونده بسيار موفقي است. اما سينماي ما آيا به مقوله ها توجهي داشته يا دارد؟ يا همين قانوني كه چندي پيش در مورد برابري ديه زنان و مردان در مجلس تصويب شد. همانگونه كه دنيا سالهاست عوض شده، ايران ما هم در حال پوست انداختن و دگرديسي است. اما آيا نگاه سينما هم به همين اندازه نسبت به زن عوض شده است؟ مينا اكبري يكي از بزرگترين مشكلات زنان در سينماي ايران را مشكل مميزي عنوان كرد و ادامه داد: مشكلات مميزي در رابطه با زنان مشكل بزرگ سينماي ايران است. مدام از سوي مسئولين بلند پايه نظام به جايگاه واقعي زنان تأكيد مي شود اما باز هم مشكلات مميزي مانع مي شود. ديگر اينكه ظرفيت هاي داستان پردازي سينماي ايران فاقد تنوع و نوآوري ست و اين روزها همه به دنبال بازسازي فيلم هاي قبل از انقلاب هستند و همه چيز شده تكرار مكرات. سينماي ما از تصوير واقعي زن خيلي دور هست و فاصله بسياري با واقعيت ها دارد.به گزارش ايسنا نيكي كريمي نيز كه قرار بود در اين نشست شركت كند،به دليل مشغله كاري امكان حضور در اين برنامه را پيدا نكرد.عكس/حامد اخلاقيانتهاي پيام
يکشنبه 9 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: ايسنا]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 375]