تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 26 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام حسین (ع):کسی که بخواهد از راه گناه به مقصدی برسد ، دیرتر به آروزیش می رسد و زودتر به آنچه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816088138




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

سوغات اراک: چه چیزهایی باید از این شهر خرید؟


واضح آرشیو وب فارسی::

جذاب‌ترین بخش هر سفر، به خصوص سفر به شهرهای پر از جاذبه دیدنی مثل اراک خرید صنایع دستی و سوغاتی است. در شهر اراک انواع خوراکی‌های لذیذ، شیرینی‌ها، محصولات و صنایع دستی و محصولات کشاورزی وجود دارد که می‌توانید آن‌ها را برای خود و عزیزانتان خریداری کنید. برای رسیدن به این شهر، لذت بردن از زیبایی‌های آن و خرید سوغاتی می‌توانید با بلیط قطار اراک، هواپیما یا ماشین شخصی بار سفر ببندید.



بهترین سوغات اراک

اراک، یکی از شهرهای مهم صنعتی و تاریخی استان مرکزی است. با گشت‌وگذار در جاهای دیدنی و بازارهای این شهر، دیدن صنایع دستی و خوراکی‌ها و شیرینی‌های خوشمزه شگفت‌زده خواهید شد. محال است به اراک سفر کنید و بدون خرید سوغاتی و دست خالی به شهر خود برگردید. برخی از ره‌آوردهای جذاب اراک به‌شرح زیر هستند:

کشمش و انگور

پرطرفدارترین سوغات اراک کشمش و انگورهای خوشمزه و بلوری آن است. بیش از 20 درصد نیاز انگور کشور از تاکستان‌های زیاد و گسترده اطراف اراک تامین می‌شود. مهمترین روستای کشور که در زمینه کاشت و برداشت انگور باکیفیت و حجم بالا فعالیت می‌کند روستای هزاوه در اراک است.

علاوه بر انگور سایر محصولات برگرفته از این میوه، مثل شربت انگور، شیره انگور، کشمش، مویز، سرکه انگور و سرکه شیره هم در اراک جود دارند که می‌توانید به‌عنوان سوغاتی از آن‌ها تهیه کنید.



انار آبدار

اگر در فصل پاییز با بلیط قطار اراک به این شهر سفر کنید، متوجه فراوانی انار در این شهر می‌شوید. در واقع پس از انگور، اصلی‌ترین محصول کشاورزی اراک انار ساوه است. این میوه مرغوب در فصل پاییز بسیار فراوان می‌شود. به همین علت در شهر ساوه اراک به‌صورت سالانه جشنواره انار برگزار می‌کنند. رب انار، آب انار، ترشک انار و سایر محصولات جانبی این میوه بهشتی هم به‌عنوان سوغاتی توسط گردشگران خریداری می‌شوند.

جوزغند

در بین سوغات اراک شیرینی محلی جورغند از معروفیت بالایی برخوردار است. این شیرینی محلی در شهر نراق اراک تولید می‌شود، اما به‌صورت گسترده در بازارهای اراک می‌توان این شیرینی را هم پیدا کرد. تهیه این شیرینی خوشمزه، بسیار پر زحمت و سخت است و ارزش امتحان کردن را دارد.

شیرینی جوزغند را از یک میوه محلی به نام آلگ تهیه می‌کنند. میوه آلگ شبیه هلو است و طعمی شیرین، ترش و ملس دارد. تهیه شیرینی جوزغند 15 روز طول می‌کشد. پروسه طولانی تهیه شیرینی جوزغند و همچنین میوه مورد استفاده برای آن، باعث شده‌اند که جوزغند یکی از شیرینی‌های محلی گران‌قیمت در ایران باشد.

اگر با قطار سفر می‌کنید و بلیط قطار اراک رفت و برگشت تهیه کرده‌اید، حتما این سوغات خوشمزه را بخرید و در طول سفر بازگشت به شهر خود از خوردن آن لذت ببرید.

نان فطیر

از دیگر سوغات اراک، می‌توان به نان فطیر اشاره کرد که یکی از خوشمزه‌های این شهر است. تهیه نان فطیر اراک بدون خمیر مایه و به روش سنتی انجام می‌شود. نان فطیر در واقع نوعی نان شیرمال است که روی آن را با زرده تخم مرغ و زردچوبه می‌زنند و در اندازه‌های کوچک در تنور پخت می‌کنند. با تهیه بلیط ارزان قطار و سفر به این شهر از زیبایی‌های آن لذت ببرید و سوغاتی‌های خاص آن را خریداری کنید.

باسلوق

اصیل‌ترین سوغات اراک، باسلوق است که به‌عنوان شیرینی محلی روستای هزاوه شناخته می‌شود. ماده اصلی باسلوق شیره انگور است که در فصل برداشت انگور تولید می‌شود. علاوه‌بر شیره انگور، در این ره‌آورد اراکی لذیذ از گلاب، روغن، وانیل، گردو، نشاسته، هل و زعفران هم استفاده می‌کنند. روستای هزاوه، تنها 30 دقیقه از اراک فاصله دارد. بنابراین، به هنگام سفر به اراک با بلیط قطار اراک حتما سری به این روستای زیبا هم بزنید.



گوش فیل

حتما ترکیب گوش فیل و دوغ به گوش شما هم رسیده است. البته این ترکیب مخصوص اصفهانی‌ها در نظر گرفته می‌شود. اما نوعی شیرینی گوش فیل هم در اراک تولید می‌شود که به دلیل مواد اولیه و نوع پخت بسیار خوشمزه و ترد است. ترکیب گوش فیل اراکی با دوغ محلی می‌تواند یک سوغاتی جذاب و یک عصرانه دلچسب باشد.

فرش ساروق

یکی از محبوب‌ترین سوغاتی‌های اراک به فرش ساروق مرتبط می‌شود که آوازه بلندی دارد. فرش ساروق در روستایی به همین اسم در 50 کیلومتری اراک بافته می‌شود. فرش‌های اراک در سه دسته مشک‌آباد، ساروق و محال دسته‌بندی می‌شوند و همه آنها زیر مجموعه فرش ساروق هستند.

دلیل شهرت جهانی فرش ساروق اراک، به نقش و نگار و نوع بافت منحصربه‌فرد آن برمی‌گردد. اگر با بلیط قطار اراک به این شهر تاریخی و زیبا سفر می‌کنید خرید فرش ساروق را فراموش نکنید.

گیوه سنجان

در دامنه کوه قصبه روستایی به نام سنجان وجود دارد که گیوه‌های آن بسیار معروف است. گیوه، علاوه‌بر سنتی و محلی بودن نوعی پاپوش اصیل ایرانی محسوب می‌شود که در سرما پاها را گرم و در تابستان پاها را خنک نگه می‌دارد. همچنین جنس الیاف به کار رفته در بافت گیوه باعث می‌شود که پاها عرق نکنند و بو نگیرند. مدل بافت گیوه هم به گونه‌ای است که پای چپ و راست ندارد.

صابون آشتیان

اگر می‌خواهید یکی از مفیدترین و بهترین ره‌آوردهای اراک را با خود ببرید، صابون آشتیان بهترین گزینه برای شما خواهد بود. این صابون، با قدمت 500 ساله به شهرستان آشتیان اراک تعلق دارد. مهم‌ترین مزیت صابون آشتیان عدم وجود مواد شیمیایی در آن است. ضمن این‌که این صابون در لیست آثار ملی ایران وجود دارد.

به دلیل نبود مواد شیمیایی در ساختار صابون آشتیان، این صابون می‌تواند برای بدن بسیار مفید باشد. در شهرستان آشتیان اراک نه تنها صابون بلکه لبنیات باکیفیت و مرغوبی هم تولید می‌شود.

جمع‌بندی

اگر به سفر به شهرهای تاریخی علاقه‌مند هستید، اراک یکی از آن‌ها است. در این شهر از جاذبه‌های تاریخی و طبیعی گرفته تا سوغاتی‌های رنگارنگ را می‌توانید پیدا کنید. انار، کشمش، باسلوق، گیوه، فرش و شیرینی جوزغند و نان فطیر از جمله سوغاتی‌های این شهر هستند. ساده‌ترین راه سفر به اراک از طریق مسیرهای ریلی و تهیه بلیط قطار اراک است که می‌تواند جذابیت سفر شما را چندین برابر کند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 33]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گردشگری
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن