تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 1 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):سلام را رواج ده تا خير و بركت خانه ‏ات زياد شود.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1823512734




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

روستای نایبند در طبس: چرا باید از آن دیدن کرد؟


واضح آرشیو وب فارسی::

طبس در استان خراسان جنوبی و در دل منطقه‌ای کویری قرار گرفته است. این شهر با این‌که شرایط اقلیمی دشواری دارد، اما بسیار آباد بوده و قدمت طولانی‌اش سبب شده تا جاذبه‌های تاریخی فراوانی در آن شکل بگیرند. یکی از این جاذبه‌ها که سالانه گردشگران زیادی را به خود جذب می‌کند، روستای نایبند است. شما نیز می‌توانید با رزرو هتل طبس، نه‌تنها از روستای نایبند، بلکه از سایر مکان‌های گردشگری این منطقه نیز بازدید کنید؛ اما سوالی که در این میان به‌وجود می‌آید این است که چه چیزی سبب شده تا روستای نایبند تا این اندازه خاص باشد؟



جغرافیای روستای نایبند

روستای نایبند در دامنه کوهستان و در مجاورت کویر لوت قرار گرفته است. یکی از نکات جالبی که نه‌تنها در‌مورد روستای نایبند بلکه در‌مورد منطقه طبس وجود دارد، این است که وجود معادن ذغال‌سنگ فراوان، نشان‌دهنده اقلیم متفاوت این ناحیه در گذشته است؛ بدین‌معنا که طبس قبل از این‌که منطقه‌ای کویری باشد، پر از دریاچه‌های مختلف و جنگل‌های انبوه بوده است اما بعدها و با تغییرات آب‌وهوا در سراسر زمین، این منطقه به یکی از بزرگ‌ترین کویرها بدل شده است. هنگامی‌که به روستای نایبند وارد می‌شوید، مزارع کشاورزی، نخلستان‌ها، باغ‌ها و به‌طورکلی گیاهان طبیعی زیادی را مشاهده خواهید کرد. به‌نحوی‌که باور به کویری‌بودن این منطقه، کمی دشوار می‌شود. البته اغلب پوشش گیاهی روستای نایبند، از گیاهان کویری تشکیل شده است که به مصرف آب چندانی نیاز ندارند.

بر‌اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، روستای نایبند حدود ۴۵۰ نفر جمعیت دارد که مجموعا ۱۲۶ خانوار را تشکیل می‌دهند. اغلب جمعیت روستا به کشاورزی مشغول هستند و بعضی از آن‌ها نیز خدمات مرتبط با گردشگری را عرضه می‌کنند. یکی از جالب‌ترین موضوعاتی که در‌مورد روستای نایبند وجود دارد این است که این روستا یکی از زیستگاه‌های طبیعی یوزپلنگ آسیایی به‌شمار رفته و به‌همین‌خاطر از‌لحاظ حیات‌وحش، از مهم‌ترین مناطق ایران محسوب می‌شود. اگر شما نیز می‌خواهید از روستای نایبند دیدن کنید، می‌توانید نسبت به خرید بلیط قطار اقدام کرده و سفری خاطره‌انگیز را برای خود رقم بزنید. قطارهای امروزی نه‌تنها امکانات و خدمات بی‌نظیری را در اختیار مسافران قرار می‌دهند، بلکه به‌دلیل پایین‌بودن قیمت بلیط قطار، گردشگران می‌توانند سفری اقتصادی را تجربه کنند.



تاریخچه روستای نایبند

وجود حفره‌ها و غارهای دست‌ساز در حوالی این روستا، نشان می‌دهد که قدمت روستای نایبند به پیش از اسلام بازمی‌گردد. امروزه این حفره‌ها برای نگهداری دام و غلات مورد استفاده قرار می‌گیرند و هنوز کاربرد خود را از دست نداده‌اند. یکی از نکات جالبی که در‌مورد روستای نایبند وجود دارد، این است که در اسناد تاریخی مختلف از آن به‌عنوان یک پناهگاه امن در حاشیه کویر یاد شده است. معمولا کاروان‌هایی که در سفر بوده‌اند، در این روستا به استراحت می‌پرداختند و سپس به راه خود ادامه می‌دادند. همچنین در کتاب کویرهای ایران که توسط یکی از مشهورترین کویرشناسان جهان به نام سون هیدن نوشته شده است، عنوان شده که در زمان شورش افغان‌ها و درگیری آن‌ها با نادرشاه، از این روستا به‌عنوان یکی از استراحت‌گاه‌های نادر و لشکرش استفاده می‌شده است؛ بنابراین، می‌توان گفت که روستای نایبند در رخدادهای سیاسی نیز تأثیر فراوانی داشته است. شما می‌توانید با تهیه بلیط قطار، به طبس سفر کرده و از این روستای بی‌نظیر و تاریخی دیدن کنید.

معماری روستای نایبند

مهم‌ترین ویژگی روستای نایبند که شهرت زیادی را برای آن به‌ارمغان آورده، معماری آن است. نکته مهمی که در‌مورد معماری این روستا وجود دارد، این است که شکل‌گیری آن به‌تدریج بوده و در برهه‌های زمانی مختلف، سبک‌های معماری متنوعی داشته است. با‌اینکه معماری فعلی روستای نایبند بیش از ۱۰۰۰ سال قدمت دارد، اما اوج‌گیری ساخت‌وساز به این سبک از دوره صفویان آغاز شد. زمانی که اشرار دائما به این روستا حمله می‌کردند و ساکنین مجبور بودند تا خانه‌های خود را به‌سبکی بسازند که بتوانند با این اشرار مبارزه کنند.

روستاییان نایبند در زمان صفویان تصمیم گرفتند تا خانه‌های خود را فشرده‌تر بسازند و معابر را تنگ‌تر کنند. همچنین برج‌های دیدبانی بلندی نیز احداث کردند که بتوانند رفت‌وآمدهای اطراف روستا را زیر نظر داشته باشند. وجود نخلستان‌های متعدد در حوالی روستا نیز به آن‌ها کمک کرد تا سرعت عمل اشرار را کاهش دهند و بتوانند بر آن‌ها چیرگی کامل پیدا کنند. قرار‌گرفتن خانه‌ها روی سر یکدیگر، سبب شده تا از نایبند به‌عنوان ماسوله کویر ایران یاد شود. پشت‌بام خانه پایینی، حیاط خانه بالایی بوده و همسایگان هر روز یکدیگر را در این حیاط‌ها و پشت‌بام‌ها ملاقات می‌کنند. پیشنهاد می‌کنیم که شما نیز با رزرو هتل طبس، از این روستای تاریخی و جذاب دیدن کرده و در کنار مردم مهمان‌نواز آن به وقت‌گذرانی مشغول شوید.



بهترین فصل برای سفر به روستای نایبند

باتوجه‌به کویری‌بودن این منطقه، به‌هیچ‌عنوان پیشنهاد نمی‌کنیم که در فصل تابستان به آن سفر کنید. تابستان‌ گرم و خشک روستای نایبند نه‌تنها بسیار آزاردهنده است، بلکه برای سلامت‌تان نیز مشکلاتی جدی را به‌وجود می‌آور؛ علاوه‌براین، زمستان نیز فصل خوبی برای بازدید از روستای نایبند نیست؛ چرا‌که ترکیب خشکی هوا و دمای پایین، سرمای استخوان‌سوزی را ایجاد می‌کند. اگر قصد خرید بلیط قطار و سفر به این منطقه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که سفرتان را برای یکی از فصل‌های بهار یا پاییز برنامه‌ریزی کنید. در این فصل‌ها، آب‌وهوای روستای نایبند در متعادل‌ترین حالت خود قرار داشته و می‌توانید از سفر خود نهایت لذت را ببرید. البته این نکته را در نظر داشته باشید که اگر می‌خواهید در تعطیلات نوروز به این منطقه سفر کنید، بهتر است چند هفته زودتر نسبت به تهیه بلیط قطار و رزرو هتل طبس اقدام کنید تا با مشکلاتی همچون اتمام ظرفیت‌ها روبه‌رو نشوید.

بهترین روش برای خرید بلیط و رزرو هتل

امروزه این قابلیت فراهم شده است که بسیاری از کارها از‌طریق اینترنت و بدون نیاز به مراجعه حضوری به‌انجام برسند. در‌مورد صنعت گردشگری نیز همین بوده و وب‌سایت‌های زیادی هستند که خدمات خود را به‌صورت آنلاین ارائه می‌دهند. یکی از بهترین وب‌سایت‌های گردشگری که می‌توانید با مراجعه به آن تمامی ملزومات سفرتان را تهیه کنید، فلای تودی است. فلای تودی بزرگ‌ترین آژانس مسافرتی آنلاین کشور است که تما بخش‌های گردشگری را پوشش می‌دهد؛ علاوه‌براین، از قیمت بلیط قطار گرفته تا قیمت رزرو هتل ‌های خارجی، به‌نحوی در نظر گرفته شده‌اند که تمامی افراد با هر سطح از درآمد بتوانند سفری شیرین را تجربه کنند. اگر شما نیز قصد رفتن به سفری به‌یادماندنی را دارید، پیشنهاد می‌کنیم که به‌هیچ‌عنوان فلای تودی را از دست ندهید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 52]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گردشگری
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن