تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 18 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):نيت مؤمن بهتر از عمل او، و نيت كافر بدتر از عمل اوست و هر كس مطابق نيت خود عمل ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

سایت نوید

کود مایع

سایت نوید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799743598




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

معرفی جاذبه گردشگری آتشگاه اصفهان


واضح آرشیو وب فارسی::

آتشگاه اصفهان، یکی از آثار باستانی در این شهر است که قدمت آن به زمان ساسانیان باز می‌گردد. این مکان همچون سایر آتشگاه‌های ایران، زمانی محل نیایش و عبادت زرتشتیان بوده است. در این مقاله، درباره آتشگاه اصفهان، آدرس، راه‌های دسترسی و بهترین زمان بازدید از این جاذبه گردشگری صحبت کرده‌ایم. همچنین با توجه به اهمیت قطار به‌عنوان وسیله‌ای ارزان برای سفر، بهترین روش خرید بلیط قطار اصفهان را نیز به شما خواهیم گفت.





 

درباره آتشگاه اصفهان

آتشگاه اصفهان یکی از 3 اثر برجای مانده از دوران باستان و یکی از 7 آتشکده بزرگ ایران در زمان ساسانی است. در متون قدیمی به این مکان، دژ مهرین گفته می‌شود و با استناد به تاریخ طبری، در محل ساخت آن یعنی کوه آتشگاه در ماربین و سده، طهمورث پیامبر دفن شده است؛ این موضوع نیز یکی از دلایل قداست آتشگاه اصفهان به شمار می‌رود. جالب است بدانید بنابر گفته‌ها، از این سازه به خمینی‌شهر، تونلی مخفی وجود دارد که در زمان حمله اسکندر مقدونی به ایران، محل نگهداری گنجینه‌ها و وسایل مهم بوده است.

دیدگاه‌های جالبی درباره آتشگاه اصفهان وجود دارد و در آثار بسیاری از نویسندگان و تاریخ‌نویسان از این مکان تعریف و تمجید شده و داستان‌هایی درباره آن روایت شده است. برای مثال دهخدا در لغت‌نامه خود به ماجرای زن ساحره‌ای به نام آذرهمایون اشاره می‌کند که با طلسم خود مانع اسکندر از آتش زدن این آتشگاه شده است. بنای آتشگاه اصفهان در دوره‌ پهلوی مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و اقدامات موثری برای جلوگیری از تخریب آن انجام شده است.

قدمت آتشگاه اصفهان

قدمت آتشگاه یا آتشکده اصفهان، به دوران باستان بازمی‌گردد و بنا به نظر باستان‌شناسان قدمت بنای آتشگاه که امروزه از آن به عنوان قلعه ماربین نیز یاد می‌کنند، مربوط به 1400 سال پیش از میلاد مسیح است. اسناد و مدارک تاریخی نیز ساخت بنای آتشگاه را به قرن ششم پیش از میلاد نسبت می‌دهند. این مکان در قرن سوم میلادی، محلی برای برپایی آتش جاودان بوده است؛ به‌طوریکه چندین قرن نگهبانان برای همیشه روشن ماندن آتش از آن مراقبت می‌کردند. همچنین مراسم‌های دینی خاصی در این مکان برگزار می‌‌شده است.

جالب است بدانید که باوجود طولانی بودن قدمت آتشگاه، دیوارها و بخش‌های مختلف آن هنوز به خوبی قابل تشخیص و استوار باقی مانده است. می‌توان معماری و مصالح مورد استفاده در سازه آتشگاه اصفهان را مهم‌ترین دلیل ماندگاری و مقاومت آن تاکنون دانست.



معماری آتشگاه اصفهان

سازه آتشگاه در مساحت وسیعی و با استفاده از خشت‌های گلی خام به طول و عرض 40 سانتی‌متر و قطر 14 سانتی‌متر ساخته شده است. در ساخت این سازه از خشت، گل، سنگ‌ریزه و نی‌های ساحل زاینده‌رود استفاده کرده‌اند و به کارگیری چوب در لابه‌لای خشت دیوارها، تأثیر زیادی در مقاومت آنها داشته است.

طراحی سازه آتشگاه اصفهان به شیوه‌ای حرفه‌ای و هنرمندانه انجام شده است. داخل بنا به نشانه آناهیتا و مهر به صورت هشت ضلعی ساخته شده و در هر ضلع درگاهی هلالی شکل مشاهده می‌شود. از این هشت درگاه، دو درگاه آن محل ورود به داخل است و درگاه‌های دیگر به دلیل فاصله با کف بنا کاربرد ورودی و خروجی ندارند و بیشتر شبیه به پنجره هستند.

آتشگاه اصفهان یک مجموعه است که علاوه بر بنای آتشگاه، آثار اتاق‌هایی در شمال و شمال شرقی کوه، زیربنای برج‌های دیده‌بانی حصارها، سه حصار و یک خندق در پایین کوه وجود دارد. این مجموعه زمانی دارای یک دروازه در شمال شرقی، دو برج در دو سو، یک دروازه فرعی کوچکتر در جنوب غربی و برج‌های نیم‌دایره‌ای و حصار باشکوه بوده است.

آتشگاه اصفهان کجاست

آتشگاه اصفهان در 8 کیلومتری غرب این شهر و در ارتفاع 100 متری کوه آتشگاه قرار دارد. این سازه باستانی در جنوب شهرستان خمینی‌شهر و شمال بزرگراه اصفهان – نجف‌آباد و همچنین در 2 کیلومتری منارجنبان واقع شده است.

مسیر دسترسی به آتشگاه اصفهان

برای رفتن به آتشگاه اصفهان هم می‌توانید از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنید هم اینکه با تاکسی‌های دربستی به این مکان بروید. بنابراین بعد از رفتن به اصفهان با هر وسیله‌ای اعم از قطار، هواپیما، اتوبوس یا ماشین شخصی، باید به بزرگراه خرازی یا خیابان جهاد بروید و سپس راه را تا رسیدن به خیابان آتشگاه ادامه دهید؛ 8 کیلومتر را که از این خیابان طی کردید، می‌توانید ورودی آتشگاه را ببینید و پس از آن باید ارتفاع کوه را تا رسیدن به آتشگاه بالا بروید.

از بالای کوه آتشگاه و در نزدیکی قلعه‌ برجای مانده از آن، نمای زیبایی از شهر اصفهان، به ویژه زمین‌های زراعی و باغ‌های اطراف کوه پیش روی چشمانتان قرار می‌گیرد.



بهترین زمان بازدید از آتشگاه اصفهان

با توجه به قرارگیری آتشگاه اصفهان در بالای کوه، مهم است که چه فصلی را برای بازدید از این مکان انتخاب کنید. بهترین زمان برای رفتن به اصفهان و بازدید از جاذبه گردشگری آتشگاه، روزهای خنک بهاری است. سرما و گرمای هوا در زمستان و تابستان، ممکن است بازدید از این مکان را برای‌تان دشوار کند.

خوب است بدانید که فصل بهار، گردشگران بسیاری به اصفهان سفر می‌کنند و امروزه اکثر مسافران با توجه به امکانات قطارهای اصفهان، سفر با این وسیله راحت و ارزان را به هر وسیله نقلیه دیگر ترجیح می‌دهند. برای خرید بلیط قطار اصفهان با قیمت ارزان در این ایام، حتما از چند هفته پیش برای رزرو بلیط اقدام کنید.

ساعت بازدید و هزینه ورودی آتشگاه اصفهان

اگر بازدید از آتشگاه اصفهان را در برنامه سفرتان به اصفهان قرار داده‌اید، حتما توجه کنید که در ساعات روشنایی به این مکان بروید. بهترین ساعت برای بازدید از آتشگاه، ساعت 9 صبح تا 17 بعدازظهر است.

هزینه ورودی آتشگاه برای هر 15 نفر است. برای خرید بلیط باید به اتاقک فلزی در سمت شمال شرقی کوه بروید. این اتاقک از سوی سازمان میراث فرهنگی استان در این مکان قرار گرفته است.

فلای تودی؛ همراه همیشگی شما برای سفری ارزان و آسان

فلای تودی یکی از معتبرترین آژانس‌های مسافرتی ایران است که خدمات متنوعی را برای سفری ارزان و آسان ارائه می‌دهد. شما می‌توانید برای رزرو هتل، رزرو بلیط هواپیما یا خرید بلیط قطار اصفهان به سایت فلای تودی مراجعه کنید و تمامی این اقدامات مهم پیش از سفر را فقط در عرض چند دقیقه انجام دهید. این سایت امکان مشاهده قیمت‌ بلیط‌ها، امکانات و مسیرهای قطار اصفهان را برای‌تان فراهم می‌کند تا وسیله و مسیر سفر خود را آگاهانه انتخاب نمایید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 56]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گردشگری
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن