تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 6 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):کسی که از روی بی میلی،بدون عذر و علت نمازجماعت را که اجتماع مسلمانان است ترک کند...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1808228945




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

کتابخانه threejs چیست و چگونه می توانیم سایت سه بعدی طراحی کنیم ؟


واضح آرشیو وب فارسی::

کتابخانه threejs یکی از کتابخانه های معروف زبان برنامه نویسی جاوااسکریپت هست که به وسیله آن می توانید هر وبسایتی را با هر ایده ای که دارید به صورت سه بعدی طراحی و برنامه نویسی کنید . اما تا چندی پیش آموزش threejs به دلایل بسیار مهمی که در ادامه بررسی می کنیم در ایران وجود نداشت و به صورت فارسی این آموزش در اختیار برنامه نویسان قرار نگرفته بود در این بخش به بررسی three.js می پردازیم و بررسی می کنیم چه کار هایی می توان با این سایت انجام داد . 

پس در صورتی که برنامه نویس و طراح سایت هستید و به دنبال یادگیری این کتابخانه محبوب و معروف به زبان فارسی هستید این مقاله برای شما نوشته شده است .


images_1707118179_65c08e639fda2.jpg

threejs چیست و چه کار هایی با این کتابخانه انجام می دهند ؟

در ابتدا باید بدانید افراد بسیار کمی در این حوزه وجود دارند که به صورت تخصصی می توانند این کتاب خانه سه بعدی ساز را تدریس کنند و تماما این افراد خارجی هستند اما فردی به نام برونو سیمون این دیوار نشدن را شکست و در سایت معروفش آموزش threejs را به صورت حرفه ای تدریس کرد اما در گذر زمان افراد بسیار زیادی که از دانشجویان این فرد برنامه نویس فرانسوی هستند شروع به قرار دادن آموزش هایی در این زمینه کردند البته در سراسر جهان , البته در ادامه با مهندس عسگری آشنا می شویم که اولین برنامه نویس ایرانی در این زمینه هستند که در حال آموزش برنامه نویسی و طراحی سایت سه بعدی در سایتی به نام متاورکات می باشند .

اما این کتاب خانه به چه صورتی کار می کند ؟ شاید این سوال ذهن شما را تا اینجای کار درگیر خودش کرده و یا شاید بپرسید آیا در ایران سایتی برای این آموزش وجود دارد و یا خیر که در ادامه به بررس تمامی این موارد می پردازیم . 

کتابخانه three.js برای طراحی و برنامه نویسی سایت به صورت سه بعدی ایجاد شده که به وسیله webgl و محاسبات گرافیکی می توانید هر ایده ای که دارید را به صورت سه بعدی در سایت قرار بدید اما سوال بسیار مهم ایجاست که پیش نیاز های یادگیری این کتابخانه سه بعدی ساز چیست ؟ برای اینکه بتوانید وارد حوزه برنامه نویسی و طراحی سایت سه بعدی شوید باید بتوانید موارد پایه ای مانند html , css , js  را حتی به صورت کاملا مبتدی بیاموزید در این حالت است که شما می توانید وارد این حوزه بسیار مهم شوید . 

در کشور های متعددی در سال های گذشته برنامه نویسی و طراحی سایت به سمت پیشرفته قدم برداشته که می توانیم پیشگام این حوزه را کشور هایی مانند آمریکا و فرانسه و آلمان و کانادا بنامیم و این کشور ها به قدری در حال رقابت در این حوزه هستند که فردی به نام تام فولاستوس که به عنوان برنامه نویس حرفه ای در آمازون شناخته می شود در ای خصوص گفت : به زودی و در آینده نه چندان دور برنامه نویسان و طراحان سایت در صورتی که علم برنامه نویسی و طراحی سایت سه بعدی را نداشته باشند بدون شک از رقابت عقب افتاده و شاید دیگر در دسته بهترین های برنامه نویسی نباشند . 

حالا سوال پیش می آید که از کجا می توانیم برنامه نویسی و طراحی سایت سه بعدی به زبان فارسی را بیاموزیم ؟


images_1707118173_65c08e5d0cd32.jpg

متاورکات , سایت آموزش برنامه نویس و طراحی سایت سه بعدی در ایران !

سایت متاورکات که در زمینه آموزش برنامه نویسی و طراحی سایت سه بعدی فعالیت خود را از اواسط سال 1402 شروع کرده در این زمینه به صورت تخصصی فعالیت می کند . متاورکات در زمینه آموزش کتابخانه three.js ایده های بسیار یونیک و جدیدی را ارائه داده است که اگر بخواهید برنامه نویسی و طراحی سایت سه بعدی را به خوبی یاد بگیرید می توانید وارد این سایت شده و هر نکته ای را از این سایت بیاموزید . مدرس دوره آموزشی 3DWEB در سایت متاورکات مهندس " محمد سجاد عسگری " بوده و این کتابخانه را به شیوه ای بسیار جذاب آموزش داده است . 

اصولا آموزش THREE.js سختی های بسیار زیادی دارد و نیاز به تمرین های متعددی دارد اما از آنجا که در متاورکات می توانید به صورت پروژه محور آموزش threejs را بیاموزید تمامی این سختی ها را برای شما از بین برده است . نکته بسیار مهمی که وجود دارد این است که این سایت دارای دوره ای اختصاصی است که در آن به 5 پروژه اصلی اشاره شده که این پروژه ها را می توانید در سایت metavercut.ir بیابید . 

پروژه ه های انجام شده در دوره آموزشی متاورکات به صورت 5 گانه بوده و به شرح زیر است :

1 - پروژه کهکشان سه بعدی : 

در این پروژه از سایت متاورکات شما می توانید هنر واقعی برنامه نویسی سه بعدی را ببینید که در این حالت تماما از webgl و همینطور برنامه نویسی بر پایه ریاضیات استفاده شده و شما می توانید کهکشان را به صورت دلخواه درست کنید و به تماشای این هنر برنامه نویسی تحت وب بپردازید . 

2 - پروژه کفش سه بعدی :

در این پروژه شما می توانید کفش قرار داده شده را به صورت سه بعدی بچرخانید و به صورت لحظه ای این مدل را تغییر رنگ دهید . این مورد می تواند یک معجزه تحت وب شناخته شود و شما می توانید وبسایت های بسیار جذاب فروشگاهی را بر اساس این مدل ایجاد کنید . 

3 - پروژه مانیتور : 

در این پروژه شما می توانید مانیتور گیمینگ قرار داده شده را به صورت سه بعدی در فضای وبتان بچرخانید و این مانیتور را به صورت بسیار جالبی روشن و خاموش کنید این مورد یکی از هنر های بسیار جذاب آموزش threejs می باشد و به وسیله آن شما می توانید ایده های مشابه را ایجاد کنید اما در صورتی که به خوبی به این پروژه دقت کنید می توانید شعاع نور بر روی مانیتور را به صورت حرفه ای تماشا کنید که این مورد با استفاده از علم webgl بر پایه threejs ایجاد شده است . 

4 - پروژه عینک سه بعدی :

شاید یکی از سخت ترین پروژه های متاورکات این پروژه باشد . شما در این پروژه می توانید هنر تاسیس سایت فروشگاهی به سبک سوئدی را ببیینید در این حالت شما می توانید عینک مدنظر قرار داده شده در وب را به صورت سه بعدی ببینید و همینطور رنگ های قسمت های مختلف آن را تغییر دهید در این صورت بیایید تصور کنید فروشگاه سه بعدی فروش عینک دارید چه اتفاقی می افتد ؟ بدون شک فروش شما به قدری زیاد میشود که تصور هم نمی کنید . 

اما چرا ؟ در ادامه به بررسی این مورد می پردازیم .

5 - پروژه آخر ( نمایشگاه ماشین سه بعدی ) : در این پروژه شما می توانید معجزه واقعی را ببینید . شما دیگر در فروشگاه روی دکمه ها کلیک نمی کنید بلکه می توانید در فروشگاه قدم بزنید . در این پروژه که از PTLCNTLS استفاده شده شما می توایند رنگ ماشین 207 را تغییر دهید و در نمایشگاه ماشین قدم بزنید و تمامی زاوایای این ماشین را با دقت ببینید در این حالت است که شما می توانید برای اولین بار در ایران وارد نمایشگاه واقعیت مجازی شوید . 

خب همانطور که اشاره شد می توانید این 5 پروژه را در سایت METAVERCUT.IR ببینید البته دامنه اصلی متاورکات به صورت ( METAVERCUT.COM ) می باشد بسیار خب باییید به بررسی موارد دیگر بپردازیم ... 


images_1707118593_65c0900174410.jpg

چرا سایت های سه بعدی در حال زیاد شدن در تمامی کشور ها هستند ؟

در این بخش به بررسی موارد بسیار مهمی در این زمینه می پردازیم . بسیار خب همانطور که تا الان متحیر شده اید از دیدن این سیستم و تکنولوژی جدید باید بدانید که علاوه بر ایران کشور های بسیار زیادی در حال تغییر سایتشان به صورت سه بعدی هستند اما می دانید برای چه ؟ بسیار خب پاسخ خیلی سادست ( فروش بسیار بسیار زیاد ) .

تصور کنید یک سایتی دارید که در آن در حال فروش کفش هستید و تا الان هم به خوبی در حال فروش هستید ناگهان فروش شما کم می شود و به جست و جوی این مورد می پردازید اما جواب جای دوری نیست . یک سایتی وجود دارد که در حال فروش کفش به صورت سه بعدی است و این یعنی پیشرفت اما شما در هنوز در حال فروش کفش در سایت دو بعدی ساده خودتان هستید . 

این سایت سه بعدی که در حال استفاده از کتابخانه three.js هست باعث شده تا وقتی کاربران به داخل سایت می آیند چیزی بسیار جدید و عجیب را ببینند . بله یک سایت سه بعدی که در آن می توانند تمامی موارد و مدل ها را به صورت سه بعدی ببینند و تغییر رنگ دهند در این حالت است که می توانند انتخاب بسیار جذاب تری داشته باشند و شاید باور نکنید اما آینده برای سایت های سه بعدی است . 

اگر سایت فروشگاهی دارید به شما پیشنهاد می کنم حتما به تاسیس سایت های سه بعدی فکر کنید و باز هم تکرار می کنیم : آینده برای سایت های سه بعدی است . اما همین باعث شده تا کشورهای بسیار زیادی در سراسر دنیا به این کتابخانه three.js روی بیاورند و این مورد به قدری مهم شده که اگر فردی بخواهد خود را برنامه نویس و طراح سایت بنامد باید با این تکنولوژی آشنا باشد . بسیار خب بیایید به بررسی این کتابخانه به صورت عمیق تری بپردازیم .

آموزش three.js و کتابخانه سه بعدی ساز و سختی های آن !

همانطور که متوجه شدید در ایران از سایت متاورکات و یا در فرانسه از سایت برنامه نویس معروفی مانند برونو سیمون و یا در نهایت از سایت threejs موارد بسیار مهمی را بیاموزید اما همانطور که می دانید نکته مهم در زمینه آموزش برنامه نویسی درک اولیه است . شما می توانید از بخش " تمرین های آموزش برنامه نویسی سه بعدی در سایت threejs " موارد بسیاری را به صورت رایگان بیاموزید اما متاسفانه در این سایت بسیاری از موارد به صورت خیلی نامفهومی گفته شده است . 

در نهایت شما می توانید با تمرین های بسیار زیادی که می توانید انجام دهید این سایت را به صورت روزانه بررسی کنید البته اگر زبان انگلیسی بسیار قوی دارید اما نکات بسیار منفی در این مورد وجود دارد . در سایت اصلی و یا در سایت های خارجی که به بررسی موارد فنی آموزش سایت سه بعدی پرداخته اند موارد بسیار مهمی را نادیده گرفته اند البته حق هم دارند چون از این مورد اطلاعی ندارد و آن موضوع مهم سرعت اینترنت ایران است . 

شاید یکی از مهم ترین سختی های آن این است که سایت های سه بعدی نیاز به سرعت بسیار بالایی برای لود شدن دارند اما اینترنت داخلی ما جوابگوی این مورد نیست برای همین نکته بسیار مهمی که در این زمینه وجود دارد این است که در سایت داخلی متاورکات تمامی این موارد حل شده و شما می توانید برنامه نویسی و طراحی سایت سه بعدی را به صورت حرفه ای و ایرانیزه بیاموزید البته آموزش به صورت دو گانه وجود دارد و شما می توانید به صورت جهانی و داخلی این آموزش را بیاموزید . 

اصولا سختی های دیگری وجود دارد که شاید بسیار راحت تر قابل حل شدن باشد برای مثال شما باید مدلسازی را بیاموزید البته بایدی در آن وجود ندارد اما در صورتی که بتوانید مدل سازی را به صورت حرفه ای بیاموزید کار برای شما بسیار راحت تر خواهد شد در کل شما به عنوان برنامه نویس نباید مدل سازی بلد باشید اما در صورتی که بتوانید مدلسازی را یادبگیرید کار برای شما به شدت راحت خواهد شد و نیاز شما به مدلساز را از بین میبرد که البته باز هم در دوره 3d web سایت متاورکات می توانید این موارد را به خوبی بیاموزید . بسیار خب بیایید به بررسی موارد دیگری در این حوزه بپردازیم . 

برگه برنده در دستان سایت های سه بعدی !

در تحقیق بسیار مهمی که سایت فروش مدل های سه بعدی یعنی اسکچ فب ارائه داده یک مورد بسیار جالبی را بررسی کرده است و آن خرید از سایت دو بعدی و یا سه بعدی است . در این تحقیق 100 نفر در یک سالن گر هم آورده شده اند و جلوی این 100 نفر در یک اتاق خالی دو لپ تاپ قرار داده اند . در هر یک از لپ تاپ ها یک سایت را جلوی کاربر قرار داده اند که در این سایت ها یک کفش هم مدل قرار داده شده است .

در این شرایط قیمت کفش هم هم اندازه قرار داده شده است . کاربر باید از بین سایت سه بعدی و دو بعدی یک کفش را خریداری کند . به نظر شما چه اتفاقی افتاد ؟ از 100 نفری که در این سالن حضور داشتند حدودا 93 نفر از سایت سه بعدی خرید کردند و 4 نفر خریدی نکردند و 3 نفر از سایت 2 بعدی خرید کردند . این موضوع به قدری مهم بود که صاحبین مشاغل بزرگ فروشگاهی را به فکر فرو برد . 

شاید این یکی از بهترین سبک ها برای سایت هایی باشند که در حال رقابت با سایت های بسیار بزرگتر همکار هستند ! این عدد واقعا عدد بسیار عجیبی است . حالا بیایید ببینیم نظر افرادی که از سایت 2 بعدی و 3 بعدی خرید کرده اند چیست ؟

نظر کاربران برای سایت 2 بعدی و  3 بعدی !

نظر کاربرانی که از سایت 2 بعدی خرید کرده اند به صورت زیر بوده است :

1 - سایت 2 بعدی را اول دیدند و دیگر به سایت بعدی دقت نکردند
2 - سایت دو بعدی قرار داده شده ساده تر بود
3 - سایت 2 بعدی قرار داده شده از هر رنگی چندین عکس داشت
4 - زمان کافی برای بررسی سایت سه بعدی نداشتند

اما بیایید ببینیم نظر کاربران سایت سه بعدی با Three.js چه بود ؟

1 - باورنکردنی و جدید بود
2 - میشد کالا را به هر زاویه ای که دوست داریم بچرخانیم و این احترام به کاربر بود
3 - می توانستیم رنگ کالا را به هر شکلی که دوست داریم عوض کنیم و سفارش دهیم
4 - خیلی سرگرم کننده بود
5 - تا به امروز تجربه دیدن این سایت را نداشتم
6 - و موارد دیگر ...

می بینید ؟ این مورد به قدری دارای اهمیت است که باعث شد صاحبین سایت های فروشگاهی در کشوری مانند آمریکا به فکر فرو رفته و تصمیم مهمی در این زمینه بگیرند و آن تاسیس سایت فروشگاهی سه بعدی بود . البته شاید در آینده بسیار نزدیک این مورد را در ایران هم ببینیم و در صورتی که ایده ای دارید می توانید با مهندس عسگری از سایت متاورکات در تماس باشید . بسیار خب اما این مورد در ایران چه بازخوردی دارد ؟


images_1707118690_65c0906279ca1.png

سایت فروشگاهی سه بعدی در ایران !

بیایید تصور کنیم شما در حال فروش عینک هستید . همانطور که می دانید با یک سرچ ساده در سایت گوگل ترندز می توانید ببینید در ایران چند هزار نفر در سال در حال سرچ عینک در گوگل هستند ؟ بیایید ساده ترش کنیم . حدودا 6 میلیون نفر . تعداد سایت های فروش عینک در ایران هم بسیار زیاد هستند اما آیا در این زمینه سایت سه بعدی وجود دارد ؟ خیر . حالا بیایید تصور کنید شما اولین نفر هستید که این سایت را تاسیس کرده اید . در این حالت شما چقدر ورودی خواهید داشت ؟ 

با تبلیغات خوب شاید حدودا سالانه بیشتر از 2 میلیون نفر . دوستان این عدد به قدری بزرگ است که اگر به فروشتان دقت کنید متحیر می شوید و این معجزه فقط با تاسیس سایت به بعدی به وسیله کتابخانه three.js شدنی است .

سخن نهایی !

در این مقاله به بررسی موارد بسیار مهمی در این زمینه پرداختیم شاید برای شما این مورد می تواند یکی از مهمترین تصمیم ها باشد البته نه فقط برای برنامه نویسان بلکه برای صاحبین کسب و کار های اینترنتی . شما می توانید به وسیله طراحی و برنامه نویسی سایت سه بعدی فروش بسیار زیادی داشته باشید زیرا همانطور که دیدید سایت های سه بعدی طرافداران 93% در صدی در بازار اینترنتی دارند . 

در صورتی که برنامه نویس هستید به شما پیشنهاد می کنم حتما و فورا وارد زمینه برنامه نویسی سایت سه بعدی شوید زیرا آینده برای افرادی است که توانایی برنامه نویسی و طراحی سایت های شدیدا جذاب را دارند و شاید دوره سایت های دو بعدی برای فروشگاه ها و یا حتی سایت های دیگر در حال تمام شدن است و در آینده بسیار نزدیک در صورتی که کتابخانه three.js را به خوبی بلد نباشید شما نیاز خواهید داشت تا این برنامه نویسی را به خوبی بیاموزید . 

بسیار خب امیدواریم این مقاله برای شما بسیار مفید بوده باشد .






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 317]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن