معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان رئیسجمهوری اعلام کرد که صنعت اسباببازی در سراسر جهان در سال حدود ۱۰۰ میلیارد دلار درآمد دارد. برآورد میشود که سهم ایران از این صنعت حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که معادل سه دهم درصد از کل درآمد جهانی است.
در رویداد توسعه و تبادل فناوری صنعت اسباببازی، دکتر روحالله دهقانی فیروز آبادی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانشبنیان، اعلام کرد که در معاونت علمی، توجه ویژهای به دو مقوله شرکتهای دانشبنیان و خلاق دارند. او اظهار کرد که شرکتهای دانشبنیان شناخته شده هستند، اما شرکتهای خلاق کمتر مورد توجه قرار میگیرند.
دکتر روحالله دهقانی فیروزآبادی ادامه داد: شرکتهای دانشبنیان به شرکتهایی گفته میشود که اکثراً در حوزه توسعه فناوری فعالیت میکنند و با استفاده از خلاقیت و نوآوری، محصولات فناورانه را تولید میکنند. در فعالیت این شرکتها، تمرکز بیشتری بر روی توسعه فناوری وجود دارد. اما شرکتهای خلاق شرکتهایی هستند که فعالیت اصلی آنها در حوزههای خلاق و هنری قرار دارد.
دهقانی فیروزآبادی با اشاره به تاکید مقام معظم رهبری بر توسعه فناوریهای اشتغالزا در کشور، بیان کرد: یکی از حوزههایی که میتواند فناورانه باشد و همچنین اشتغالزاست، حوزه خلاق است.
معاون علمی رئیسجمهوری، انیمیشن را یکی از حوزههای فناورانه در صنعت خلاق توصیف کرد و افزود: حوزه دیگری که در صنایع خلاق بسیار مهم است، حوزه اسباببازی است. براساس آمارها، گردش مالی جهانی در صنعت اسباببازی در سال به مبلغ ۱۰۰ میلیارد دلار میرسد و سهم ایران از این حوزه به حدود ۳۰۰ میلیون دلار تخمین زده شده است.
سهم گردش مالی ایران در صنعت اسباببازی حدود ۳۰۰ میلیون دلار است که معادل یک سوم (یا سه دهم درصد) از کل درآمد جهانی این صنعت است. از این میزان، ۱۰۰ میلیون دلار به اسباب بازیهای داخلی کشور اختصاص دارد.
دهقانی فیروزآبادی بیان کرد: با توجه به نسبت جمعیت، سهم بازار اسباببازی در کشور باید حدود یک میلیارد دلار باشد، زیرا ما ۳ درصد جمعیت جهان را داریم. این به معنای داشتن قابلیت رشد سه برابری در صنعت اسباببازی است.
او اظهار داشت: با توجه به تولید داخلی، سهم گردش مالی در صنعت اسباببازی میتواند به یک میلیارد دلار، یعنی رشد ۱۰ برابری، برسد.
دهقانی فیروزآبادی به این نکته اشاره کرد: در کنار فرهنگ، هنر، اصالت و اندیشه کشور، ظرفیتی برای خلق خلاقیت در حوزه اسباببازی وجود دارد.
معاون علمی رئیسجمهوری تاکید کرد که این رویداد میتواند ارتباطاتی بین صاحبان صنعت و تولیدکنندگان اسباببازی برقرار کند و این امر یکی از نقاط امیدوار کننده برای توسعه صنعت اسباببازی است. همچنین، با توجه به توسعه فناوری در کشور، کودکان و نوجوانان علاقه بیشتری به اسباببازیهای مبتنی بر فناوری دارند و این میتواند به توسعه حداکثری صنعت اسباببازی منجر شود.