تور لحظه آخری
امروز : پنجشنبه ، 29 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام موسی کاظم (ع):رسول خدا صلى‏الله‏عليه‏و‏آله هرگاه ميهمان داشتند، با او غذا مى‏خوردند و دست ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1816628554




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

حماس چگونه اسرائیل را فریب داد


واضح آرشیو وب فارسی::

خبرگزاری رویترز در گزارشی به نقل از منابع خود اعلام کرده است که موفقیت و پیروزی حماس در عملیات اخیر خود به وسیله یک "کارزار دقیق فریب" رقم خورده است که نیروهای رژیم صهیونیستی را در حالت تعجب قرار داده است.



همانطور که ایسنا گزارش داده، خبرگزاری رویترز توضیح داده است که حمله انجام شده توسط حماس در شهرک‌های اطراف نوار غزه، بدترین نفوذ نیروهای اسرائیل از زمان جنگ ۱۹۷۳ را به خود اختصاص داده و این پیروزی به دنبال دو سال فعالیت‌های مخفی حماس در مورد برنامه‌های نظامی‌اش و موفقیت در متقاعد کردن اسرائیل برای عدم تمایل به جنگ به وجود آمده است.

یکی از منابع نزدیک به حماس اظهار کرده است که در حالی که اسرائیل به اعتقاد داشته که با ارائه انگیزه‌های اقتصادی به کارگران غزه می‌تواند حماس را کنترل کند، نیروهای این گروه فلسطینی به طور متداول در معرض آموزش و اکتساب مهارت قرار می‌گرفتند.

این منبع آگاه جزئیات بیشتری از این حمله را ارائه کرده و از سه منبع در نهاد امنیتی اسرائیل که خواسته‌اند هویتشان مخفی بماند، نیز در تهیه این گزارش کمک گرفته است.

منبع نزدیک به حماس با اشاره به طرح‌هایی که از زمان جنگ یوم کیپور در ۵۰ سال گذشته بی‌سابقه بوده‌اند، اظهار کرده است: حماس توانسته است به اسرائیل این باور را القا کند که آماده برای جنگ نیست و در جنگ یوم کیپور، نیروهای مصری و سوری باعث غافلگیری اسرائیل شده و او را مجبور به جنگ شدن کنند.

این منبع آگاه همچنین اظهار کرده است که حماس در طول چند ماه گذشته از تاکتیک‌های اطلاعاتی غیرمنتظره‌ای برای منحرف کردن اسرائیل استفاده کرده و باعث شده است که یک باور عمومی ایجاد شود که حماس مایل به جنگ یا تصادف با اسرائیل نیست، درحالی که خود را برای انجام این عملیات گسترده آماده می‌کند.

در یک حمله که با جشن سابات یهودیان و یک تعطیلی مذهبی همزمان بود، اسرائیل به طور غافلگیری مورد حمله قرار گرفت. این حمله به شهرک‌های یهودی‌نشین انجام شد و منجر به کشته شدن ۷۰۰ اسرائیلی و اسیر گرفتن ده‌ها تن دیگر شد.

"نیر دینار"، سخنگوی نظامی اسرائیلی اظهار کرد: "این ۱۱ سپتامبر برای ما یک روز تاریخی است. آنها به ما حمله کردند و ما را به طور غافلگیری درگیر کردند. این حمله از چندین جهت از زمین، دریا و آسمان به ما شد."

"اسامه حمدان"، نماینده حماس در لبنان، به خبرگزاری رویترز گفت: "این حمله نشان می‌دهد که فلسطینی‌ها بدون توجه به قدرت نظامی و ظرفیت‌های اسرائیل، در تلاش برای دستیابی به اهداف خود درنگ نمی‌کنند."

یک منبع نزدیک به حماس اعلام کرده است که در یکی از بخش‌های کلیدی آماده‌سازی خود، حماس یک شهرک مشابه اسرائیل در نزدیکی غزه ایجاد نمود و در آنجا عملیات نظامی را تمرین کرده و آموزش دیده‌اند. او افزوده که این فعالیت‌ها توسط حماس به گونه‌ای انجام شده است که اسرائیل به طور قطع این اقدامات را مشاهده می‌کرده اما حماس توانسته است اسرائیل را متقاعد کند که از طریق اقدامی نظامی به تقابل علاقه ندارد.

به علاوه، حماس به دنبال متقاعد کردن اسرائیل بود که بیشتر به کارگران در غزه اهمیت می‌دهد، به خصوص به باریکه‌ای که بیش از دو میلیون نفر در آن سکنه دارند و تا آنجا بتوانند به کار دسترسی داشته باشند. حماس سعی کرد تصویری ایجاد کند که نشان دهد از جنگ و تقابل با اسرائیل منصرف شده و به جای آن برای انجام عملیاتی گسترده آماده می‌شود.

منبع نزدیک به حماس همچنین اظهار کرده است که حماس توانسته است یک تصویر کلی از این موضوع ایجاد کند که برای یک ماجراجویی نظامی علیه اسرائیل آماده نیست.

بعد از جنگ ۲۰۲۱ با حماس، اسرائیل تلاش کرد تا یک سطح اولیه از ثبات اقتصادی در غزه را تضمین کند با ارائه انگیزه‌های اقتصادی به شکل صدور هزاران مجوز برای ساکنان غزه تا بتوانند در اسرائیل یا مناطق نزدیک به آن کار کنند، جایی که دستمزدها چندین برابر بیشتر از غزه است.

یکی از سخنگوهای نظامی اسرائیلی اظهار کرد: «ما فکر می‌کردیم که آنها به کار مشغول شده‌اند و به دنبال ایجاد آرامش قطعی همراه با درآمدی پایدار هستند. اما اشتباه می‌کردیم.»

همچنین یک منبع اطلاعاتی اسرائیلی نیز اقرار کرده که سازمان‌های امنیتی اسرائیل توانسته‌اند از حماس فریب بخورند و آنها را به اعتقاد اندازند که حماس به دنبال پول نقد است، در حالی که حماس در واقعیت به طور مداوم در تمرینات و مانورهای نظامی شرکت می‌کند تا بتواند یک حمله نظامی اجرا کند. حماس در بخشی از کمپین فریب خود در دو سال گذشته از عملیات نظامی علیه اسرائیل خودداری کرده است، حتی در هنگامی که جهاد اسلامی برخی حملات را انجام داد.

این منبع نزدیک به حماس اظهار کرده است که آگاهی عمومی درباره این نمایش خودبزرگی از جانب حماس وجود نداشت و این باعث شده که حامیان این گروه نیز انتقادهایی درباره آن انجام دهند. این نمایش به عنوان یک رویداد به منزله ایجاد یک باور عمومی مورد استفاده قرار گرفت که حماس نگرانی‌های اقتصادی دارد و به دنبال جنگی جدید نیست.

در کرانه باختری، که تحت کنترل محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگران و فتح است، برخی افراد حماس را بابت عدم واکنش به این حادثه مسخره کرده‌اند. گروه فتح در یکی از بیانیه‌های خود که در ژوئن ۲۰۲۲ منتشر شد، رهبران حماس را به ترک سکونتگاه‌ها و انتقال به پایتخت‌های کشورهای عربی برای زندگی در هتل‌ها و ویلاهای لوکس متهم کرد.

یک منبع امنیتی اسرائیلی همچنین تصریح کرد که در یک زمان اسرائیل باور داشت که "یحیی السنوار" رهبر حماس در غزه در حال مدیریت این حمله به سمت کشتار یهودیان است. در همان مدت زمان، اسرائیل تمرکز خود را از حماس به تعاملات با عربستان سعودی منتقل کرد.

اسرائیل به مدت طولانی قادر به نفوذ و کنترل بر گروه‌های اسلام‌گرا بوده است. منبع نزدیک به حماس افزوده است که به علت این توانایی، یکی از جنبه‌های مهم و ضروری برنامه حماس این بود که از افشای اطلاعات جلوگیری کند.

این منبع همچنین اظهار کرده است که بسیاری از سران حماس از این برنامه‌ها ندانسته و در طی آموزش‌ها، یکهزار نیروی مستقر در این حمله هیچ اطلاعی از هدف دقیق تمرینات نداشتند. در زمان موردنظر، عملیات به چهار بخش مختلف تقسیم شد که هر بخش دارای مؤلفه‌های متفاوتی بود.

نخستین بخش شامل شلیک ۳۰۰۰ راکت از غزه به فرا رسیده بود که با ورود نیروها با استفاده از پاراگلایدرها بر فراز مرز اجرا شد. اسرائیل پیش‌تر اعلام کرده بود که ۲۵۰۰ راکت در ابتدای حمله شلیک شده است.

وقتی نیروهای حماس با پاراگلایدرها به زمین نشستند، اقدام به پاکسازی و امن‌سازی زمین کردند تا یگان‌های کماندو بتوانند به دیوار مرزی که غزه و شهرک‌ها را از یکدیگر جدا می‌کند، حمله کنند. این نیروها از مواد منفجره برای نفوذ به موانع استفاده کردند و سپس با استفاده از موتورسیکلت‌ها از دیوار مرزی عبور کردند.

این حمله تبدیل به یک شکست بزرگ برای سیستم اطلاعاتی و دستگاه نظامی در جنوب اسرائیل شد. یک واحد کماندویی به مقرهای نیروهای نظامی اسرائیل در جنوب غزه حمله کرد و ارتباطات آنها را قطع کرد، این اقدام باعث شد تا پرسنل نتوانند به فرماندهان یا به دیگر نیروها گزارش دهند.

منبع نزدیک به حماس تایید کرده است که بخش نهایی این حمله شامل انتقال گروگان‌ها به غزه بود که بیشترشان را در همان ابتدای حمله به گروگان گرفته بودند. در یکی از عملیات‌های گروگان‌گیری که به صورت رسانه‌ای منتشر شد، نیروهای حماس شرکت‌کنندگان در یک فستیوال موسیقی در نزدیکی کیبوتز رعیم در غزه را با خود بردند. تصاویر ارسال شده در رسانه‌های اجتماعی نشان می‌دهد که ده‌ها نفر از شرکت‌کنندگان به اطراف می‌دونند درحالیکه صدای تیراندازی شنیده می‌شود.

یک منبع امنیتی اسرائیلی نیز اظهار کرده است که چگونه چنین فستیوالی در نزدیکی غزه برگزار شده است؟

در ضمن، سربازان اسرائیلی در جنوب و نزدیک غزه به شدت غافلگیر شدند چرا که برخی از آنها برای حفاظت از شهرک‌نشینان اسرائیلی و در پی بروز خشونت بین شهرک‌نشینان و نیروهای فلسطینی در کرانه باختری مستقر شده بودند. این منبع همچنین گفته است که حماس از این وضعیت بهره‌برداری کرده و شکست اسرائیل را به نمایش گذاشته است.

"یاکوب آمیدرور"، ژنرال بازنشسته اسرائیلی و مشاور امنیت ملی سابق بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیلی، این حمله را به عنوان یک شکست بزرگ برای سیستم اطلاعاتی و دستگاه نظامی در جنوب توصیف کرده و افزوده است: برخی از متحدان اسرائیل گمان می‌کردند که حماس مسئولیت‌پذیری بیشتری از خود نشان می‌دهد. ما به طرز احمقانه‌ای باور کردیم که این مساله درست است. ما اشتباه کردیم. ما نباید یکبار دیگر مرتکب اشتباه شویم و حماس را به آرامی و طور قطع نابود خواهیم کرد.

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 432]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن