تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 6 مرداد 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):اگر نمازگزار بداند تا چه حد مشمول رحمت الهى است هرگز سر خود را از سجده بر نخواهد داشت...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

سرور اختصاصی ایران

تور دبی

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

تعمیرات مک بوک

Future Innovate Tech

آموزشگاه آرایشگری مردانه شفیع رسالت

پی جو مشاغل برتر شیراز

قیمت فرش

آموزش کیک پزی در تهران

لوله بازکنی تهران

میز جلو مبلی

آراد برندینگ

سایبان ماشین

مبل استیل

بهترین وکیل تهران

خرید دانه قهوه

دانلود رمان

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

خرید یخچال خارجی

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ووچر پرفکت مانی

خرید سی پی ارزان

خرید ابزار دقیق

بهترین جراح بینی خانم

تاثیر رنگ لباس بر تعاملات انسانی

خرید ریبون

ثبت نام کلاسینو

خرید نهال سیب سبز

خرید اقساطی خودرو

امداد خودرو ارومیه

ایمپلنت دندان سعادت آباد

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

الکترود استیل

سلامتی راحت به دست نمی آید

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1808211056




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

پمپ هیدرولیک یا موتور هیدرولیک؟ راهنمای کامل برای انتخاب بهینه در صنعت


واضح آرشیو وب فارسی::

بسیاری از افرادی که در صنایع مختلف فعالیت دارند، برای آنکه بتوانند دستگاه‌های خود را به‌کار بیندازند، به وسایلی نیاز دارند تا این فرآیند را استارت بزنند. پمپ و موتور هیدرولیک در دسته همین وسایل قرار می‌گیرند که به­دلیل کارایی شبیه به هم آن‌ها، بسیاری از افراد این 2 وسیله را با هم اشتباه گرفته و تفاوت‌های اساسی‌شان را نمی‌دانند. کسی که در این حیطه فعالیت می‌کند، باید ابتدا تعریف دقیقی از این اصطلاحات را دانسته و سپس با‌توجه به اطلاعاتی که دارد، تصمیم بگیرد کدام­یک برای دستگاه‌هایی که دارد، مناسب‌تر هستند! 



معرفی هیدروموتور ها

دستگاه‌ها در صنایع مختلف برای کار‌کردن نیاز به انرژی مختص به خود دارند؛ انرژی مورد‌نیاز آن‌ها در حیطه مکانیکی است. هیدروموتور‌ها در این سیستم وظیفه دارند تا انرژی برق را گرفته، به انرژی هیدرولیکی تبدیل کرده و خود‌شان راه بیفتند تا بتوانند انرژی مکانیکی را برای دستگاه‌های صنعتی تولید کنند. بخش عمده‌ای از این تجهیزات به‌صورت دوار هستند و فرآیند کاری‌شان هم به همین شکل است. بسیاری از تجهیزات صنعتی برای حرکت نیاز به چرخش دارند که این وسیله می‌تواند با‌توجه به حالت دورانی خود، چرخش مورد‌نیاز آن‌ها را به‌وجود بیاورد. به‌صورت کلی می‌توان هیدروموتور‌ها را طبق شیوه دورانی که دارند، در 2 دسته محدود و پیوسته قرار داد. 

مزایا و معایب هیدروموتور

پیش از تهیه این تجهیزات، باید علاوه‌ بر مزایا، با معایب آن‌ها هم آشنا شوید تا خریدی مناسب داشته باشید. می‌توان از بازدهی بالا، انتقال نیرو به‌صورت ایمن، ایجاد سهولت در انتقال قدرت، و همچنین افزایش سادگی در انتقال نیرو، به‌عنوان اصلی‌ترین مزایای این وسیله نام برد. از آنجایی‌که نمی‌توانید هیدروموتور‌ها را در هر محیطی و برای هر دستگاهی نصب کنید، می‌توان این مورد را یکی از معایب آن تلقی کرد. در کنار این موضوع، قیمت بالا هم به‌عنوان یکی از معایب آن شناخته می‌شود. 

معرفی پمپ هیدرولیک

هر دستگاه صنعتی برای به‌جریان‌انداختن سیالات درونی‌شان، نیاز به یک پمپ دارند تا این کار مهم را انجام دهد؛ با‌توجه به همین مسئله، بسیاری از افراد آن را با نام قلب تجهیزات صنعتی می‌شناسند. همان‌گونه که قلب وظیفه پمپاژ خون در بدن را به‌عهده دارد، این وسیله هم باید سیالات را درون دستگاه‌ها به جریان بیندازد. این کار بنا ‌بر وجود خلاء همیشگی و فشار اتمسفر انجام می‌شود. البته پمپ هم همانند هیدروموتور می‌تواند توان هیدرولیکی را به توان خروجی مکانیکی تبدیل کرده و تجهیزات را راه بیندازد. 

مزایا و معایب پمپ هیدرولیک

این تجهیزات در هر مدل، توانایی بسیاری داشته و می‌توانند فشار زیادی را تحمل کنند؛ طبق همین مسئله است که راندمان آن‌ها، در اندازه زیادی تخمین زده می‌شود. در کنار این موارد، می‌توان طول عمر بالا را هم یکی از دیگر مزایای پمپ هیدرولیک دانست. انواع پمپ دنده ای از پمپ های هیدرولیک می باشد که با تهیه آن، می‌توانید بدون آنکه میزان سرعت پمپاژ‌شدن سیال را کم یا زیاد کنید، به تنظیم قدرت آن بپردازید. می‌توان از صدای زیاد و همچنین هزینه نگهداری بالا، به‌عنوان معایب آن بیان کرد. 



بررسی تفاوت پمپ هیدرولیک و موتور هیدرولیک

این تجهیزات شباهت بسیاری به همدیگر دارند که این شباهت‌ها بیشتر از لحاظ ساختاری هستند؛ اما تفاوت‌هایی هم بین ساختار و البته عملکرد آن‌ها وجود دارد که نمی‌توان از این موارد چشم‌پوشی کرد. 

حالت های خروجی مختلف

به‌صورت کلی پمپ‌های هیدرولیک با پمپاژ‌کردن سیالات مختلف می‌توانند انرژی هیدرولیک را به نیروی مکانیکی تبدیل کنند تا دستگاه‌ها کار خود را آغاز کنند؛ با این وجود، می‌توان آن‌ها را در دسته تجهیزات انرژی قرار داد. اما هیدروموتور‌ها توانایی آن را دارند که از فشار روی مایع استفاده کرده و انرژی موجود در این فرآیند را به انرژی مکانیکی تبدیل کنند. طبق فرآیند شکل‌گیری نیروی مکانیکی از انرژی فشار مایع، این تجهیزات به‌عنوان یک بخش اجرایی شناخته می‌شوند. 

تفاوت چرخش شافت خروجی

شافت خروجی یکی از بخش‌هایی است که در هر 2 محصول وجود داشته و کارایی بسیار مهمی دارد. این بخش برای راه‌انداختن دستگاه، حالت چرخشی داشته و در‌ واقع اصلی‌ترین تفاوتی که این قطعه در هیدروموتور و پمپ دارد، مربوط به همان نوع چرخش آن‌ها است. شیوه چرخش شافت خروجی در پمپ‌ها به‌صورتی است که باید وضعیت خاصی را برای آن مشخص کنید؛ اغلب اوقات این وضعیت، تنها چرخش به یک جهت است. با وجود این موضوع می‌توان گفت شافت خروجی پمپ‌ها نمی‌توانند به میل خود تغییر کند. 

اما در هیدروموتور‌ها این مسئله به‌طور کامل برعکس بوده و شافت قابلیت چرخش به جلو و عقب را دارد. دلیل این موضوع را هم می‌توان در شکل متقارن آن جستجو کرد. 

اختلاف در تنظیمات پورت روغن

هر 2 محصول دارای بخشی به‌عنوان تنظیمات پورت روغن هستند که این پورت‌ها ورودی و خروجی یکسانی برای حرکت روغن دارند. مهم‌ترین تفاوت و اختلاف میان آن‌ها را می‌توان در وجود پورت جداگانه برای هیدروموتور‌ها جستجو کرد. البته باید بدانید که پمپ‌های پیستونی محور هم این ویژگی را دارند. مدل‌های معمولی می‌توان روغن نشتی را به ورودی متصل کرد. 

تفاوت در سرعت

برای بررسی تفاوت در این حیطه می‌توان این اختلاف سرعت را از چند جهت مقایسه کرد. امکان دارد دیدگاه یک فرد نسبت به سرعت، تنها سریع یا کند‌بودن بخش ورودی یا خروجی باشد؛ در‌ صورتی­که دید فرد دیگر نسبت به سرعت این دستگاه‌ها برای به حرکت در‌آوردن تجهیزات دیگر است! به‌صورت کلی می‌توان سرعت پمپ‌ها را در مقایسه با هیدروموتور‌ها بیشتر تخمین زد. منظور از سرعت در این بخش، مربوط به طرز کار و قسمت خروجی آن‌ها است. 

تفاوت در راندمان حجمی

برای درک بهتر و راحت‌تر تفاوت این 2 دستگاه با یکدیگر باید بدانید که آن‌ها تنها ساختار به‌نسبت مشابهی دارند؛ اما عملکرد و کارایی‌شان به‌طور کامل مخالف یکدیگر است. اگر قرار باشد راندمان حجمی آن‌ها را مورد سنجش قرار دهیم، می‌توانیم به راندمان حجمی بیشتر هیدروموتورها پی­ ببریم. پمپ‌ها برای داشتن راندمان حجمی مناسب و خارج‌کردن روغن، حالت چرخشی در سیلندر دارند. در‌ صورتی­که موتور‌های هیدرولیک با روغن فشار قوی، شافت خروجی را می‌چرخانند تا انرژی مکانیکی تولید شود. البته شافت خروجی برای چرخش، ابتدا باید از درون موتور عبور کند تا حالت مناسب را داشته باشد. 

جمع بندی

در صنعت، دستگاه‌ها و تجهیزات بسیاری مورد استفاده قرار می‌گیرند که بسیاری از آن‌ها باید حالت هیدرولیکی داشته باشند تا کارایی‌شان راحت‌تر و ساده‌تر شود؛ به همین دلیل، هم هیدروموتور‌ها و پمپ‌های هیدرولیک به‌وجود آمده‌اند تا این عمل را آسان‌تر کنند. این 2 محصول که بسیار پر‌کاربرد هستند، ساختاری شبیه به هم دارند؛ اما نمی‌توان کارایی‌شان را هم یکسان دانست. هر ‌کدام از آن‌ها برای کار خاصی ساخته شده‌اند و پمپ‌های هیدرولیکی همانند یک قلب، وظیفه پمپاژ‌کردن سیالات درون دستگاه‌ها را به‌ عهده دارند.

هیدروموتور‌ها هم که یکی از قطعات مهم برای برخی تجهیزات هستند، می‌توانند انتقال نیرو را به‌صورت ساده و پر‌قدرت، در حالت ایمن انجام دهند. چنانچه دستگاه‌هایی دارید که می‌خواهید این تجهیزات پر‌کاربرد را روی آن‌ها قرار دهید، باید از فروشگاهی معتبر که پشتیبانی پس از فروش هم دارد، خرید کنید. شرکت بازرگانی و مهندسی آراز فخر آذر از معتبرترین فروشگاه ها در زمینه فروش قطعات هیدرولیک و پنوماتیک می باشد که شما می توانید با خیالی آسوده و با دریافت مشاوره فنی از کارشناسان آن ها خرید خود را انجام دهید.

 






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 589]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن