تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 1 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):دانش، نابود كننده نادانى است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

لوله پلی اتیلن

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

مرجع خرید تجهیزات آشپزخانه

خرید زانوبند زاپیامکس

رسانه حرف تو - مقایسه و اشتراک تجربه خرید

کلاس باریستایی تهران

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1797075148




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

چرا فلز رودیوم از طلا گرانتر است؟


واضح آرشیو وب فارسی::

رودیوم یک فلز کمیاب است که در مبدل‌های کاتالیزوری خودرو برای کاهش انتشار گازهای سمی استفاده می‌شود. این فلز به مراتب بیشتر از طلا یا پلاتین، کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین فلز گرانبها در جهان است اختلاف قیمت زیاد بین طلا و فلز رودیوم به این دلیل بوده که معادن طلا بسیار بیشتر از معادن رودیوم هستند. یافتن فلز رودیوم نیز بسیار دشوارتر از سایر فلزات گرانبها است، زیرا تقریباً همیشه به عنوان یک محصول جانبی کوچک از پالایش پلاتین، مس و نیکل جمع آوری می‌شود. این عرضه محدود باعث افزایش سرسام آور قیمت رودیوم شده است، به طوری که یک اونس رودیوم در حال حاضر 14000 دلار در مقایسه با 1783 دلار برای هر اونس طلا قیمت دارد. برای خرید فلز رودیوم تنها کافیست با شرکت رهسام آران و باشماره ۰۲۱۵۵۶۰۱۳۰۰ تماس بگیرید. تقاضا برای خرید و فروش فلز رودیوم از سال 2019 منجر به حرکت خارق العاده قیمت آن شده است و از زیر 3000 دلار (2.18 لک) در ژانویه 2019 به 17000 دلار (12.40 لک) تا پایان دسامبر 2020 رسیده است. که ارزش آن را در مقایسه با سایر فلزات گرانبها بیشتر نشان می‌دهد. برای اطلاع از قیمت و خرید فلز رودیوم می‌توانید به سایت https://pelatiin.ir/ مراجعه و درخواست خود را ثبت کنید.

خواص فلز رودیوم در مقابل طلا

  رودیوم و طلا هر دو فلزات کمیاب و گرانبها با کاربردهای گوناگون هستند. رودیوم یک فلز انتقالی به رنگ سفید نقره‌ای، سخت و مقاوم در برابر خوردگی بوده که بخشی از گروه پلاتین است. طلا یک فلز زرد رنگ بوده که در برابر خوردگی نیز بسیار بادوام و مقاوم است. فلز رودیوم کاربردهای صنعتی زیادی مانند استفاده در مبدل‌های کاتالیزوری خودرو دارد. طلا به دلیل چکش‌خواری و رسانایی آن، اغلب در جواهرات و لوازم الکترونیکی استفاده می‌شود. جواهرات با روکش فلز رودیوم محبوب هستند زیرا لایه محافظتی اضافی به آن می‌افزاید و سفیدی درخشان‌تری نسبت به نقره، طلای سفید یا پلاتین ایجاد می‌کند. تفاوت رنگ بین رودیوم و طلا بارزترین تفاوت بین این دو فلز است همانطور که گفتیم طلا رنگ زرد گرم دارد در حالی که رودیوم نقره‌ای سرد بوده هر دو فلز بادوام، گرانبها و گران هستند.

خرید رودیوم

فلز رودیوم بسیار بازتابنده و مقاوم در برابر خوردگی بوده و این فلز کمیاب‌ترین و با ارزش‌ترین فلز گرانبها در جهان به حساب می‌آید در‌واقع بسیار بالاتر از طلا یا نقره. فلز رودیوم چگالی کمتر و نقطه ذوب بالاتری نسبت به طلا دارد و اغلب با پلاتین و ایریدیوم آلیاژ می‌شود تا فلزی مقاوم در برابر اکسیداسیون ساخته شود که می‌تواند در برابر دماهای بالا مقاومت کند. رودیوم کاربرد بیولوژیکی شناخته شده‌ای ندارد، اما کاربردهای صنعتی زیادی دارد، مانند مبدل‌های کاتالیزوری در اتومبیل، سیم پیچی کوره، نوک قلم، سوزن گرامافون، کنتاکت‌های الکتریکی و جواهرات. همچنین دارای طیف گسترده‌ای از خواص فیزیکی مانند سختی، هدایت الکتریکی، هدایت حرارتی، شکل پذیری، چکش‌خواری و شعاع اتمی است. برای خرید رودیوم تنها کافیست با شماره  تماس ۰۲۱۵۵۶۰۱۳۰۰ بگیرید و راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید. شرکت رهسام آران از تامین‌کنندگان بزرگ فلزات خاص در ایران است.

 

مقایسه سختی فلز رودیوم و  طلا

 رودیوم و طلا هر دو عناصر شیمیایی جدول تناوبی هستند رودیوم فلزی سخت با سختی مقیاس (Mohs) موس 6 بوده در حالی که طلا دارای سختی موس 2.75 است. این به این معنی بوده که رودیوم سخت‌تر از طلا است و آن را در برابر سایش مقاوم‌تر و بادوام‌تر می‌کند.فلز رودیم با سختی مقیاس ویکرز نیز 1246 مگاپاسکال در مقایسه با طلا 215 مگاپاسکال است.

طلای سفید 18 عیار دارای مقدار بیشتری طلا در خود است و به‌طور بالقوه نرم‌تر از 9 عیار است، اما با آلیاژهای سخت‌تر مخلوط می‌شود، بنابراین تفاوت سایش را متعادل می‌کند. پلاتین نسبت به رودیوم استحکام کمتری دارد اما از طلا سخت‌تر بوده و سختی آن در مقیاس (Mohs) چهار تا 4.5 است. طلای سفید 14 عیار دارای سختی مقیاس Mohs 2.5-3 است، که نشان می‌دهد نسبتاً نرم بوده و می‌تواند در اثر سایش فرورفته یا خم شود. طلای سفید 18 عیار حاوی طلای بیشتری نسبت به طلای سفید 14 عیار است، اما با آلیاژهای سخت‌تر مخلوط می‌شود تا تفاوت سایش را متعادل کند. 

پالادیوم دارای سختی مقیاس Mohs 4-4.5 بوده و سخت‌تر از رودیوم و طلا است. پلاتین دارای سختی مقیاس Mohs 4.75 است که آن را به سخت‌ترین فلزات گرانبها تبدیل می‌کند، در نهایت، فولاد ضد زنگ سخت‌ترین فلزی است که برای حلقه ازدواج استفاده می‌شود، با سختی مقیاس Mohs 8-9. برای خرید فلز رودیوم با ابعد و وزن دلخواه می‌توانید به سایت https://pelatiin.ir/مراجعه کنید و یا با شماره‌ ۰۲۱۵۵۶۰۱۳۰۰ تماس بگیرید تا راهنمایی‌های لازم را دریافت کنید.

 

نقطه ذوب فلز رودیوم در مقابل طلا

 نقطه ذوب رودیوم بالاتر از نقطه ذوب طلا است. رودیوم دارای نقطه ذوب 1964 درجه سانتیگراد (3567 درجه فارنهایت) بوده در حالی که نقطه ذوب طلا 1064 درجه سانتیگراد (1945 درجه فارنهایت) است. همچنین فلز رودیوم نسبت به طلا در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم‌تر است. اغلب با پلاتین و ایریدیوم آلیاژ می‌شود تا فلزی مقاوم در برابر اکسیداسیون ایجاد شود که می‌تواند در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کند. وزن مخصوص طلا 19.33 و وزن مخصوص رودیوم 12.41 است.

 

رسانایی الکتریکی رودیوم در مقابل طلا

 فلز رودیوم یک فلز پیچیده و نجیب است که به عنوان ماده آبکاری برای کابل‌های صوتی با کیفیت بالا استفاده می‌شود دارای رتبه رسانایی IACS (استاندارد بین المللی مس آنیل شده) تنها 6 درصد است که به طور قابل توجهی کمتر از رتبه IACS طلا 44 درصد است. این بدان معناست که طلا رسانای بهتری نسبت به فلز رودیوم بوده اما با این حال، رودیوم هنوز هم می‌تواند در کاربردهای صوتی مفید باشد زیرا توانایی آن در برجسته کردن باس و شنیدن بیشتر مواد پایه، است. فلز رودیوم و طلا خواص هدایت الکتریکی متفاوتی دارند. رودیوم دارای رسانایی الکتریکی 35% IACS بوده که کمی بهتر از برنج است. طلا دارای رسانایی الکتریکی 4.1 x 107 S/m بوده  که به‌طور قابل توجهی بالاتر از رودیوم است. نقره دارای بالاترین رسانایی الکتریکی با 106 S/m، پلاتین دارای رسانایی الکتریکی 15 S/m است. رودیوم همچنین از طلا، نقره و پلاتین با‌دوام‌تر بوده و ظاهری بسیار صاف به دست می‌دهد.

 
خرید فلز رودیوم

مقاومت الکتریکی فلز رودیوم و طلا

مقاومت الکتریکی رودیوم و طلا هر دو نسبتاً پایین هستند و مقاومت طلا کمی کمتر از رودیوم است. در 20 درجه سانتی گراد، مقاومت الکتریکی طلا 2.44 x 10-8 Ωm بوده در حالی که مقاومت الکتریکی رودیوم 4.10 x 10-8 Ωm است. این بدان معنی است که طلا رسانایی بالاتری نسبت به رودیوم دارد و می‌تواند جریان الکتریکی بیشتری را برای یک افت ولتاژ معین حمل کند. از نظر سایر خواص، فلز رودیوم و طلا دارای سختی و حساسیت مغناطیسی مشابهی هستند. با این حال، وقتی صحبت از هدایت حرارتی به میان می‌آید، طلا رسانایی حرارتی بالاتری نسبت به رودیوم دارد. این بدان معنی است که طلا در انتقال گرما بهتر از رودیوم عمل می‌کند. تفاوت اصلی بین این دو عنصر در کاربرد آنها نهفته است. همانطور که گفتیم فلز رودیوم عمدتا به عنوان کاتالیزور در مبدل‌های کاتالیزوری خودرو استفاده شده در حالی که طلا به دلیل چکش‌خواری و شکل‌پذیری در جواهرات و لوازم الکترونیکی استفاده می‌شود. برای خرید فلز رودیوم می‌توانید به یکی از تامین‌کنندگان اصلی آن یعنی شرکت رهسام آران مراجعه کنید. سایت  و شماره‌ ۰۲۱۵۵۶۰۱۳۰۰ برای دسترسی راحت شما به این شرکت در نظر گرفته شده‌اند.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 458]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن