تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خدايا روزى كن مرا محبّت خودت و محبّت دوستدارانت را و محبّت آنچه مرا به تو نزديك مى...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817038497




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

اصول خلاصه نویسی چیست؟


واضح آرشیو وب فارسی::

خلاصه نویسی یک مهارت است. هیچ کس بدون این که با این مهارت ها آشنایی داشته باشد، نمی تواند یک خلاصه خوب ارائه دهد. یک خلاصه حرفه ای در برگیرنده همه مطالب مهم از کتاب اصلی است. هرگز نباید این کار را به افراد غیر حرفه ای واگذار کرد. به خصوص در مواردی مثل کتاب ها و منابع پیش از کنکور که تهیه خلاصه خوب اهمیت زیادی پیدا می کند. برای ثبت سفارش نوشتن خلاصه باید به افراد با سابقه در این کار مراجعه شود.

 

خلاصه نویسی برای چه کسانی کاربرد دارد؟

همه آنها که با کتاب و درس سر و کار دارند، به خلاصه نویسی نیاز خواهند داشت. شاید افرادی که داوطلب شرکت در آزمون های کنکور هستند بیشترین نیاز را به خلاصه کتاب ها و منابع داشته باشند. زمان اهمیت بسیار زیادی برای این افراد دارد. خواندن و مطالعه همه کتاب ها پیش از کنکور با توجه به زمان کمی که دارند، کار ساده ای نیست. به همین دلیل هم لازم می شود که از برخی از کتاب ها خلاصه تهیه شود. این خلاصه می تواند شامل درس های عمومی و درس های تخصصی شود. حتی در مواردی دیده شده است که مطالعه یک خلاصه خوب و حرفه ای بیش از مطالعه کتاب و منبع اصلی مفید بوده است. 

خلاصه نویسی تنها برای دانش آموزان و دانشجویان نیست. کسانی که نیاز به تولید محتوا به شکل های مختلف دارند هم به خلاصه نیاز خواهند داشت. مثلاً خلاصه داستان ها به شکل متن، فایل صوتی، ویدئو و پادکست در تولید محتوا جایگاه بسیار خوبی دارد. یک خلاصه در واقع یک محتوای جدید و منحصر به فرد است که در جاهای مختلف می توان از آن برای جلب کاربر استفاد کرد. 

  

روش های متنوع خلاصه نویسی که از آن اطلاعی ندارید!

خلاصه نویسی به روش ها و تکنیک های متنوع انجام می شود. سرفصل نویسی یکی از ساده ترین شیوه هایی است که برای نوشتن خلاصه کاربرد دارد. در این روش، در زمان مطالعه فرد مطالب مهم را استخراج و شروع به نوشتن آنها در یک فهرست می کند. در زمان نوشتن این فهرست زیر هر کلمه باید چند خط جا گذاشته شود که بعداً با عبارت ها و کلمه های مرتبط با آن پر خواهند شد. یادداشت نویسی کرنل روش دیگر از نوشتن خلاصه است که از دانشگاه کرنل گرفته شده است. در این روش کاغذ را به سه بخش تقسیم می کنند که در ستون سمت راست نکته های کلیدی، در ستون سمت چپ کمی جزئیات بیشتر درباره نکات کلیدی و در پایین صفحه هم گزارشی کلی از آن آورده می شود. 

خلاصه نویسی می تواند با شکل تهیه اسلاید باشد. درست کردن اسلاید کمک کننده است، اما بسیار وقت گیر است. اما بیشترین روشی که در خلاصه نوشتن کاربرد زیادی دارد، نقشه کشی ذهنی است. از این روش برای خلاصه کردن انواع درس ها و منابع و کتاب ها استفاده می شود. برای این کار لازم است نکته اصلی در مرکز صفحه قرار داده شود و بعد مطالب دیگر در شاخه های متصل به آن قرار می گیرند. به کار بردن رنگ های متنوع در کشیدن این شاخه ها می تواند بسیار کمک کننده باشد. در واقع، به این شکل مطالب مهم دسته بندی و به حافظه سپرده می شوند.   

تولید محتوا با خلاصه نویسی

خلاصه نویسی با هدف تولید محتوا نیز انجام می گیرد. به عنوان مثال، لازم است که یک ناشر همه کتاب های خود را در وب سایتش معرفی کند. برای معرفی هر کتابی ممکن است صلاح ببیند که یک خلاصه از آن را در کنار هر کتاب بیاورد. این خلاصه می تواند به شکل های مختلفی باشد. گاهی خلاصه به شکل متنی کوتاه و گاهی نیز به شکل یک فایل صوتی و ویدئویی است. برخی از وب سایت هایی که کارشان معرفی کتاب است هم می توانند از خلاصه کتاب ها به عنوان محتوا سود ببرند. ضمن این که وب سایت هایی که در زمینه کنکور و معرفی کتاب ها و منابع فعالیت دارند هم می توانند از خلاصه کتاب ها و منابعی که در وب سایتشان معرفی می کنند به عنوان یک محتوا استفاده کنند.

به این ترتیب، خلاصه نویسی می تواند با تولید محتوا برای وب سایت ها یا به شکل های دیگر ارتباط نزدیکی داشته باشد. برای استفاده از خلاصه ها در وب سایت ها لازم است که نکات سئو در آنها رعایت شده باشد. به کار بردن کلمات کلیدی مناسب در متن خلاصه می تواند آن را به یک محتوای بسیار خوب بلد کند.  

 

تکنیک های خلاصه سازی برای کنکور

خلاصه نویسی برای کنکور بسیار کارآمد است. تکنیک درختی یا همان نقشه ذهنی برای کتاب های کنکور بیش از بقیه تکنیک های نوشتن خلاصه کاربرد دارد. در این روش، خلاصه نویس ابتدا همه کتاب را مطالعه می کند. در زمان مطالعه همه موارد مهم و اصلی کتاب را استخراج می کند. بعد این موارد مهم استخراج شده را روی یک درخت می چیند. مطالعه این درخت بسیار ساده تر و قابل فهم تر از خود متن خواهد بود. کسانی می توانند این کار را به درستی انجام دهند که بر موضوع کتاب تسلط کافی داشته باشند. درآوردن مطالب کتاب به شکل ساده تر کمک بسیار زیادی به داوطلبان کنکور می کند. در واقع، درک مفاهیم دشوار به این ترتیب برای آنها سهل تر خواهد شد. استفاده از تکنیک نقشه ذهنی می تواند کاربردهای مهم دیگری داشته باشد. در هر جایی به طور هوشمندانه می توان از آن بهره برد. 

 



تکنیک های خلاصه سازی

چرا سفارشات خود را باید به ایران تایپیست بسپاریم؟

خلاصه نویسی را باید به افرادی واگذار کرد که چند ویژگی را داشته باشند. در نوشتن خلاصه برای دروس تخصصی این مسئله که خود فرد خلاصه نویس بر موضوع متن احاطه داشته باشد بسیار ضروری است. کسانی می توانند این کار را به بهترین شکل انجام دهند که خود در آن رشته تحصیل کرده باشند. ایران تایپیست سال ها است که در حوزه خدمات دانشجویی فعالیت دارد و همین نکته باعث شده است که دانشجویان زیادی با آنها همکاری داشته باشند. دانشجویان متخصصی از سراسر کشور که با همه فراز و نشیب های این دوره به خوبی آشنایی دارند و می دانند که برای کاستن از دغدغه های آنها چه کمکی می توانند به آنها بکنند. برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از وبسایت این مجموعه به آدرسhttps://irantypist.com    دیدن کنید.






این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ]
[مشاهده در: ]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 308]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


مطالب
پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن