تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 7 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):بهترين سخن، كتاب خدا و بهترين روش، روش پيامبر صلى لله  عليه  و  آله و بدترين ام...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر کاتالیزور

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

تعمیرات مک بوک

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798025195




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

شرق اروپا در حال تبدیل شدن به حوزه نفوذ چین


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: شرق اروپا در حال تبدیل شدن به حوزه نفوذ چین
چین مانند همیشه با طرح‌های سرمایه گذاری و اقتصادی خویش در حال نزدیک شدن به کشورهای اروپای شرقی و مرکزی است و این مسئله هم موجب نگرانی بروکسل شده و هم به منافع روسیه آسیب رسانده است.
آفتاب‌‌نیوز : روزنامه «نیزاویسیمایا گازیتا» در تحلیلی نوشته است: در بوداپست (پایتخت مجارستان) کنفرانسی در شکل «1+16» برگزار شد که شرکت نندگان در آن کشورهای شرق ارپا و چین بودند.


مقامات مجارستانی این نشست را «کشف دوباره شرق» نامیدند. شرکای اروپای شرقی امیدوارند که جمهوری خلق چین به تامین مالی و ساخت جاده ها، نیروگاههای برق و دیگر زیرساختارهای مورد نیاز آنها بپردازد. البته این برخورد فرامنطقه ای نگرانیهایی را در اتحادیه اروپا بوجود آورده است. مقامات بروکسل معتقدند که طرحهای چین این هدف را در نظر دارد تا در سیاست واحد کشورهای اروپایی در قبال پکن خلل ایجاد کند.


در کنفرانس بوداپست، بغیر از چین، کشورهای مجارستان، بلغارستان، رومانی، لهستان، بوسنی و هرزگوین، صربستان، کرواسی، اسلوونی، اسلوواکی، آلبانی، جمهوری چک، مقدونیه، مونته نگرو، لیتوانی، لتونی و استونی شرکت داشتند.


نماینده پکن در این نشست نیز "لی که‌کیانگ" نخست وزیر چین بود. وی تاکید کرد که کشورش خواستار همکاریهای نزدیکتر با کشورهای شرق اروپا و کمک به آنها برای ارتقای سطح زندگی مردم این منطقه است و در این راستا طرح «جاده ابریشم جدید» نقش ویژه ای ایفاء می کند. 


وی همچنین وعده داد که کشورهای اروپای شرقی ظرف 5 سال قادر خواهند بود کالاهایی به ارزش 8 تریلیون دلار از چین وارد کنند.  


نوسازی خط راه آهن بوداپست-بلگراد که با سرمایه گذاری چین در حال انجام است، می تواند سریعترین راه برای رسیدن چین به کشورهای اروپای غربی باشد. همه کشورهای شرکت ننده در این کنفرانس از طرحهای در نظر گرفته استقبال کرده و آنها را تقویت کننده دوستی این منطقه با چین دانستند.


نگرانی اتحادیه اروپا از نزدیکی کشورهای شرق اروپا به پکن


این در حالی است که نشریه «فاینشنال تایمز» انگلیس نوشته است: در پایتختهای کشورهای مهم اروپایی این نگرانی وجود دارد که پکن از این فرصت برای ایجاد شکاف در اتحادیه اروپا و جذب کشورهای اروپای شرقی به سمت خویش استفاده می کند.


یک دیپلمات انگلیسی که نامش فاش نشده، به این روزنامه گفته، واقعیت این است که برخی طرحهای چین واقعا اهداف سیاسی و راهبردی خاصی را دنبال می کنند. و این نگرانی نه تنها در بروکسل، بلکه در پایتختهای کشورهای اروپای غربی وجود دارد که پکن ممکن است درصدد ایجاد دو بلوک شرق و غرب جدید در قاره اروپا باشد.


دلایل جذب کشورهای اروپای مرکزی و شرقی به سمت چین نیز کاملا واضح است. از سال 2012 به اینطرف، شرکتهای چینی که از سوی بانک مرکزی این کشور حمایت می شوند، سرمایه گذاریهای هنگفتی در عرصه زیرساختارها و صنایع این کشورها انجام داده اند و برای مقامات پکن، این 16 کشور، هریک دارای اهمیت خاص خود را دارد و در عین حال همگی آنها به منزله پلی به سمت اتحادیه اروپا تلقی می شوند.     


دقیقا به همین دلیل کشورهای اروپای غربی نگران آن هستند که ارتباط بیش از حد نزدیک کشورهای فقیر اتحادیه اروپا با پکن، می تواند روی سیاستهای آنها موثر باشد.


روسیه در ارتباط بازرگانی بین چین و اروپا کنار گذاشته شده است


در اینجا یک سئوال مطرح می شود و آن اینکه: قصد پکن برای افزایش صادرات و سرمایه گذاری در شرق و مرکز اروپا را دارد، چه عواقبی برای روسیه به دنبال خواهد داشت؟ "آندری اوستروفسکی" معاون مدیر موسسه شرق دور در آکادمی علوم روسیه به «نیزاویسیمایا گازیتا» توضیح داده است: «هدف چین بسیار ساده است. ملحق کردن کشورهای اروپای شرقی به طرح بزرگ «یک کمربند-یک راه» خود و برای همین منظور نیز بشدت در صدد ساخت سریع خط آهن بوداپست-بلگراد است، در حالیکه اتحادیه اروپا با آن مخالف است. برای اینکه مهمترین شریک تجاری اروپا نه چین، بلکه آمریکاست.»


این کارشناس افزود: «هدف آن است که کالاهای چینی بتوانند با عبور از خاک قزاقستان، دریای خزر و سپس جمهوری آذربایجان، یعنی بدون عبور از خاک روسیه، به کشورهای اروپای شرقی برسند. هرچند این مسیر گرانتر است و از طریق خاک روسیه، ارزانتر تمام می شود. بدین ترتیب مدرنیزه سازی راه شوسه مسکو-پکن، تنها روی کاغذ باقی خواهد ماند. حتی سرنوشت طرح ایجاد بزرگراه بین مسکو و قازان نیز در هاله ای از ابهام قرار دارد. و به همین سادگی روسیه ممکن است از مسیر ارتباط بازرگانی بین چین و کشورهای اروپایی کنار گذاشته شود.»


منبع: تسنیم




۰۹ آذر ۱۳۹۶ - ۱۳:۳۸





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 66]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن