تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):خداى والا مى فرمايد: وقتى بنده من كار نيكى اراده كند و نكند آن را يك كار نيك براى ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818751144




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

قاچاق انسان، بازي جديد عليه ايران


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:


اتهام آمريكا به جمهوري اسلامي براي فشارهاي بيشتر در دوران پسا برجام است
قاچاق انسان، بازي جديد عليه ايران
سال‌هاست آمريكا به ملت و دولت ايران اتهام‌هاي فراواني مي‌زند و همواره در تلاش است تا با اين روند، پوششي براي اقدامات خود در سطح جهان و منطقه خاورميانه ايجاد كند. سران اين كشور همواره دست‌شان در كشتارها، جنايات، زيرپاگذاشتن حقوق‌ملت‌ها و ... جهاني آلوده بوده است و اينكه در مسائل گوناگون سعي بر اين دارند تا به ملت‌هاي جهان اتهام بزنند، مضحك و بي‌معني است. در تازه‌ترين اقدام اين كشور عليه جمهوري اسلامي ، سران آمريكا مدعي شده‌اند كه ايران با قاچاق انسان مبارزه نمی‌کند. در همين راستا، وزارت خارجه آمریکا روز شنبه گذشته نام ایران، ونزوئلا و چهار کشور آفریقایی را به فهرست کشور‌هایی که از مبارزه با قاچاق انسان خودداری کرده‌اند، اضافه کرد. در همان زمان رويترز نوشته بود كه واشنگتن قصد دارد محدودیت‌های بیشتری از جمله در زمینه ممنوعیت مبادلات علمی و فرهنگی علیه کره شمالی، سوریه، اریتره و روسیه که پیش از این، نام آن‌ها در این فهرست بوده، اعمال کند. کاخ سفید به نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهاد‌های مالی بین‌المللی نيز دستور داده است که در سال مالی ۲۰۱۸ که به تازگي آغاز شد، به اعطای وام براي کره شمالی، روسیه و ایران رای منفی دهند. بر اساس قانون موسوم به «حفاظت از قربانیان قاچاق انسان» که در سال ۲۰۰۰ در کنگره آمریکا تصویب شد، واشنگتن از اعطای هرگونه کمک غیربشردوستانه و غیرمرتبط با تجارت به کشور‌هایی که از طرف آمریکا به عدم رعایت حداقل‌های مبارزه با قاچاق انسان و عدم تلاش برای مبارزه با این پدیده متهم شده‌اند، منع شده است. صدور بخشنامه جدید علیه ایران تنها ۶ روز پس از آن صورت گرفت که دولت آمریکا ممنوعیت سفر اتباع ایرانی به این کشور را برای مدت نامحدود تمدید کرد.
روز نو : سال‌هاست آمريكا به ملت و دولت ايران اتهام‌هاي فراواني مي‌زند و همواره در تلاش است تا با اين روند، پوششي براي اقدامات خود در سطح جهان و منطقه خاورميانه ايجاد كند. سران اين كشور همواره دست‌شان در كشتارها، جنايات، زيرپاگذاشتن حقوق‌ملت‌ها و ... جهاني آلوده بوده است و اينكه در مسائل گوناگون سعي بر اين دارند تا به ملت‌هاي جهان اتهام بزنند، مضحك و بي‌معني است. در تازه‌ترين اقدام اين كشور عليه جمهوري اسلامي ، سران آمريكا مدعي شده‌اند كه ايران با قاچاق انسان مبارزه نمی‌کند. در همين راستا، وزارت خارجه آمریکا روز شنبه گذشته نام ایران، ونزوئلا و چهار کشور آفریقایی را به فهرست کشور‌هایی که از مبارزه با قاچاق انسان خودداری کرده‌اند، اضافه کرد. در همان زمان رويترز نوشته بود كه واشنگتن قصد دارد محدودیت‌های بیشتری از جمله در زمینه ممنوعیت مبادلات علمی و فرهنگی علیه کره شمالی، سوریه، اریتره و روسیه که پیش از این، نام آن‌ها در این فهرست بوده، اعمال کند. کاخ سفید به نمایندگان آمریکا در صندوق بین‌المللی پول و دیگر نهاد‌های مالی بین‌المللی نيز دستور داده است که در سال مالی ۲۰۱۸ که به تازگي آغاز شد، به اعطای وام براي کره شمالی، روسیه و ایران رای منفی دهند. بر اساس قانون موسوم به «حفاظت از قربانیان قاچاق انسان» که در سال ۲۰۰۰ در کنگره آمریکا تصویب شد، واشنگتن از اعطای هرگونه کمک غیربشردوستانه و غیرمرتبط با تجارت به کشور‌هایی که از طرف آمریکا به عدم رعایت حداقل‌های مبارزه با قاچاق انسان و عدم تلاش برای مبارزه با این پدیده متهم شده‌اند، منع شده است. صدور بخشنامه جدید علیه ایران تنها ۶ روز پس از آن صورت گرفت که دولت آمریکا ممنوعیت سفر اتباع ایرانی به این کشور را برای مدت نامحدود تمدید کرد.
پاسخ به يك ادعا
به گزارش روز نو : اما برخلاف ادعاي وزارت‌خارجه آمريكا، مسئولان كشورمان اتهام‌هاي مطرح شده را در اين زمينه بارها تكذيب كرده‌اند.در همين راستا بهرام قاسمی، سخنگو و ريیس مرکز دیپلماسی عمومی و رسانه ای وزارت امور خارجه در واکنش به اقدام اخیر دولت آمریکا علیه کشورمان در ارتباط با موضوع قاچاق انسان گفت: آمریکا در گزارشی جانبدارانه و با استفاده از منابع و اطلاعات نامعتبر، اتهاماتی بی اساس، ناروا و غیرواقعی را در موضوع قاچاق انسان به ایران نسبت داده است. ما معتقدیم دولت آمریکا تلاش دارد تا از طریق این اقدامات، افکار عمومی جهان را از نقش و مسئولیتی که آن کشور ذیل معاهدات و کنوانسیون‌های بین المللی ذی‌ربط در زمینه قاچاق انسان به آن متعهد شده ، منحرف کند؛ به همین دلیل، ما اقدام آمریکا در تهیه گزارش‌های غیر واقعی در این زمینه و طرح اتهامات به دیگر کشورهای مستقل را مردود می دانیم.
قاسمی افزود: جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان دولت امضا کننده کنوانسیون سازمان ملل متحد در مقابله با جرايم سازمان یافته فراملی (پالرمو) تاکنون اقدامات اجرایی و قانونی گسترده ای در زمینه مقابله با پدیده شوم قاچاق انسان انجام داده که مورد تایید نهادهای مربوطه سازمان ملل متحد قرار گرفته و در گزارش های دفتر مقابله با مواد مخدر و جرايم سازمان ملل متحد نیز تایید و منعکس شده است. وی خاطرنشان کرد:جمهوری اسلامی ایران معتقد است که در مقابله با پدیده جهانی قاچاق انسان به ویژه کودکان و زنان، ضرورت دارد به دلایل اساسی و ریشه ای قاچاق و استثمار انسان به ویژه مداخلات خارجی و درگیری‌های مسلحانه توجه کرد. بدیهی است سیاست های مداخله‌جویانه و بی‌ثبات کننده آمریکا به صورت جدی در سطح جهان به‌ویژه در غرب آسیا و آفریقا زمینه گسترش شبکه های تبهکاری فراملی قاچاق انسان را فراهم کرده است. سخنگوی وزارت امور خارجه در خصوص درخواست اخیر ريیس جمهور آمریکا از مدیران اجرایی صندوق بین المللی پول و بانک‌های توسعه چندجانبه برای عدم حمایت از ارائه تسهیلات به ایران نیز گفت: این‌گونه اظهارات ريیس‌جمهور آمریکا از نقطه نظر حقوقی، حاکی از عدم اطلاع ایشان از روند کاری سازمان‌های بین المللی و دخالت آشکار در امور سازمان‌های بین المللی تلقی شده و به شخصیت حقوقی بین المللی مستقل آن‌ها لطمه وارد می کند.
از طرفي ديگر نيز یحیی کمالی‌پور، عضو هیات ريیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس با اشاره به اینکه آمریکا بزرگ‌ترین ناقض حقوق بشر است، گفت: آمریکا در حوزه قاچاق انسان رتبه بالا دارد و با داشتن دلالان حرفه‌ای مشهورترین کشور در جهان است. وي در واکنش به افزودن نام ایران به لیست کشورهایی که به ادعای آمریکایی‌ها از مقابله با قاچاق انسان خودداری می‌کنند، به خانه ملت گفته‌است: دولت ترامپ مترصد هر بهانه‌ای برای افزایش فشار علیه ایران است، اتهام عدم مبارزه با قاچاق انسان و اعمال محدودیت بر ایران یکی دیگر از اقدامات وی است اما بي‌شك این خواسته ترامپ مبنی بر عدم تمدید وام‌های ایران، براي صندوق بین‌المللی پول و بانک‌های توسعه جهانی لازم‌الاجرا نیست زیرا ترامپ به تنهایی نمی‌تواند نهاد بین‌المللی را مجبور به عدم انجام وظایفش کند. نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس شورای اسلامی، تصریح کرد: اتهام عدم مبارزه ایران با قاچاق انسان از سیاست‌های پشت پرده‌ای است که در دوره ریاست‌جمهوری اوباما مطرح نشد، در حقیقت هیچ تفاوتی بین ترامپ و ريیس‌جمهورهای قبلی آمریکا وجود ندارد زیرا همه به صورت پنهان و آشکار به دنبال اتهام زنی به ایران هستند. کمالی‌پور با بیان اینکه اتهام وارده تنها بهانه‌ای برای اعمال محدودیت علیه جمهوری اسلامی ایران است، گفت: طرح اتهامات و بهانه‌هایی چون حمایت ایران از تروریسم، مسائل موشکی و قاچاق انسان تنها برای افزایش تحریم‌هاست در حالی که کشورهاي دیگر نباید از حکمرانی تک بعدی آمریکا پیروی کنند.این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی، تاکید کرد: در صورتی که کشورها در برابر سیاست‌های خصمانه آمریکا ایستادگی نکنند، در آینده نزدیک دچار مشکلات بسیار خواهند شد بنابراين زمان اتحاد همه کشورها علیه آمریکا رسیده تا دولت آمریکا منزوی شده و دست از سیاست‌های خصمانه خود بر دارد. عضو هیات ريیسه کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس شورای اسلامی، یادآور شد: موضوع قاچاق انسان به لحاظ شرعی و مسائل اعتقادی در کشور ما جرم است و در تمام قوانین داخلی نيز بر مبارزه با آن تاکید شده زیرا جرم سنگینی بوده و مجازات سنگین هم برای آن پیش‌بینی شده است.
نشانه‌هاي ظاهري مقابله با قاچاق انسان
اما آن موضوع مهمي كه ادعاي آمريكا را رد و حق را به ايران مي‌دهد، فعاليت‌هاي عملي جمهوري اسلامي در زمينه مقابله با قاچاق انسان است. در همين راستا روز گذشته گمرک ایران از کشف هفتمین محموله قاچاق انسان در سال‌جاری خبر داد. این دومین محموله قاچاق انسان طی یک هفته اخیر و هفتمین محموله در سال‌جاری است که توسط تیم کنترل محموله ها در گمرک و از داخل بار کامیون کشف می شود. ماموران گمرک بازرگان در بازرسی از کامیون های خروجی، این بار یک محموله خانوادگی قاچاق انسان کشف کردند. این افراد شامل یک مرد، یک زن و یک کودک بودند که قصد داشتند با مخفی شدن در داخل بار ورق فلزی و مفتول مسی یک دستگاه کامیون خروجی به صورت غیر قانونی از ایران خارج شوند. هویت این افراد توسط ماموران گمرک شناسایی شده و این خانواده تابعیت کشور تاجیکستان را دارند و قصد داشتند با روش غیر قانونی و قاچاق به کشور ترکیه و از آنجا به یکی از کشورهای اروپایی بروند. هفته گذشته نیز ماموران گمرک در بازرسی از یک محموله، تعداد یک زن و سه مرد را که در داخل بار مخفی شده بودند و قصد داشتند به صورت غیر قانونی و قاچاق از کشور خارج شوند، کشف کردند. گمرك‌هاي مهم ایران در حال حاضر مجهز به تجهیزات کنترلی پیشرفته هستند و در کنار این تجهیزات از سگ های آموزش دیده نیز جهت کشف مواد مخدر، انواع کالا و قاچاق انسان استفاده می شود. ماموران گمرک فقط در سال ۱۳۹۵ موفق به کشف ۴۸۰ مورد قاچاق انسان در گمرکات کشور شدند.
جزييات يك قاچاق
در رابطه با قاچاق انسان و مجازات آن، طاهره رشیدی مهرآبادی در مطلبي كه تبيان آن را انتشار داد، به زواياي مختلف اين موضوع مي‌پردازد. اين گزارش مي‌نويسد قاچاق انسان عبارتست از:
الف ـ خارج یا وارد ساختن یا ترانزیت مجاز یا غیرمجاز فرد یا افراد از مرزهای کشور با اجبار و اکراه یا تهدید یا خدعه و نیرنگ و با سوء استفاده از قدرت یا موقعیت خود یا سوءاستفاده از وضعیت فرد یا افراد یاد شده، به قصد فحشا یا برداشت اعضا و جوارح ، بردگی و ازدواج.
ب ـ تحویل گرفتن، انتقال دادن، مخفی كردن، فراهم ساختن موجبات اخفاي فرد یا افراد موضوع بند (الف) این ماده پس از عبور از مرز با همان مقصود.
در ادامه اين تحليل آمده است كه عناصر تشکیل‌دهنده رفتارهای مربوط به جرم قاچاق انسان یا در حکم قاچاق انسان چیست؟ و در پاسخ مي‌گويد كه اگر از منظر عنصر قانونی بخواهیم این اعمال را بررسی کنیم باید گفت که موادی نظیر ماده 1 و 2 و 3 قانون مبارزه با قاچاق انسان به عنوان عنصر قانونی جرم قاچاق انسان تلقی خواهد شد.درکل باید گفت که عنصر قانونی این جرم تمام موادی هستند که به این جرم و مجازات آن اشاره کرده‌اند. پیش‌بینی شده است که اگر عملی با این قانون انطباق نداشته باشد یا اینکه با این قانون انطباق داشته باشد، ولی به موجب قانون مجازات اسلامی مستوجب مجازات شدیدتری باشد، باید به آن قانون مراجعه کرد. این مساله یک قاعده کلی است. حتی اگر قانون، این موضوع را تصریح نمی‌کرد طبق قاعده تعدد معنوی جرم، روشن بود که باید به همین نحو عمل شود. از نظر قانونگذار ايران قاچاق انسان، انتقال دادن افراد به قصد فحشا، برداشت اعضا و جوارح، بردگی و ازدواج تلقی می‌شود. حتی اگر کسی را با تهدید یا به کارگیری خدعه و فریب به خارج از کشور انتقال دهند تا در آن‌جا با کسی ازدواج کند که ماهیت این موضوع امری مشروع است، قانونگذار این رفتار را از مصادیق قاچاق انسان تلقی می‌کند و جالب این‌جاست که در فرضی هم که خود شخص رضایت داشته باشد و اکراه، اجبار، خدعه و فریبی در کار نباشد نیز قانونگذار این عمل را قاچاق تلقی می‌کند.البته این موضوع فقط در مورد مساله فحشاست و در مورد سایر موارد به کار نرفته است.
مجازات قاچاق انسان
بنا براين گزارش چنانچه عمل مرتکب «قاچاق انسان» از مصادیق مندرج در قانون مجازات اسلامی باشد، مطابق مجازات های مقرر در قانون یادشده و در غیراین صورت به حبس از دو تا 10 سال و پرداخت جزای نقدی معادل دوبرابر وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و اموالی که از طرف بزه‌دیده یا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده است، محکوم می شود. تبصره 1ـ چنانچه فرد قاچاق شده کمتر از هجده سال تمام داشته باشد و عمل ارتکابی از مصادیق محاربه و افساد فی الارض نباشد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم می شود. تبصره2ـ کسی که شروع به ارتکاب جرايم موضوع این قانون نماید لیکن نتیجه منظور بدون اراده وی محقق نگردد، به 6 ماه تا دو سال حبس محکوم می شود.تبصره3ـ مجازات معاونت در جرم «قاچاق انسان» به میزان دو تا پنج سال حبس، حسب مورد و نیز جزای نقدی معادل وجوه یا اموال حاصل از بزه یا وجوه و اموالی که از طرف بزه دیده یا شخص ثالث وعده پرداخت آن به مرتکب داده شده است،خواهد بود.چنانچه فرد قاچاق شده کمتر از هجده سال تمام داشته باشد و عمل ارتکابی از مصادیق محاربه و افساد فی الارض نباشد، مرتکب به حداکثر مجازات مقرر در این ماده محکوم می شود.
ماده 4ـ هرگاه کارکنان دولت یا موسسات، شرکت‌ها و سازمان‌های وابسته به دولت و نیروهای مسلح یا موسسات و نهادهای عمومی غیردولتی یا نهادهای انقلاب اسلامی یا به طور کلی کارکنان قوای سه گانه به نحوی از انحا در جرايم موضوع این قانون دخالت داشته باشند، علاوه بر مجازات‌های مقرر در این قانون، باتوجه به نقش مجرم به انفصال موقت یا دايم از خدمات محکوم خواهند شد.
ماده 5 ـ چنانچه موسسات و شرکت‌های خصوصی به قصد ارتکاب جرايم موضوع این قانون، ولو بانام و عنوان دیگری تشکیل شده باشند، علاوه بر اعمال مجازات‌های مقرر، پروانه فعالیت یا مجوز مربوط ابطال و موسسه و شرکت به دستور مقام قضايی تعطیل خواهد شد.
ماده6ـ چنانچه «قاچاق انسان» توام با ارتکاب جرايم دیگری تحقق یابد، مرتکب یا مرتکبان علاوه بر مجازات مقرر در این قانون، به مجازات‌های مربوط به آن عناوین نیز محکوم خواهند شد.
ماده 7ـ هرتبعه ایرانی که در خارج از قلمرو حاکمیت ایران مرتکب یکی از جرايم موضوع این قانون شود، مشمول مقررات این قانون خواهد بود.
ماده 8 ـ تمامی اشیا، اسباب و وسائط نقلیه‌ای که دانسته و با عمد، به امر «قاچاق انسان» اختصاص داده شده اند به نفع دولت ضبط خواهد شد.
آمريكا بازنده بازي
همان‌گونه كه شاهد هستيم در ايران عزم دستگاه‌ها براي مقابله با اين موضوع وجود دارد و اقدامات مختلفي نيز در اين‌باره صورت گرفته ‌است اما اينكه آمريكا چرا در زماني كه فشارهاي جهاني عليه او به دليل فرار از تعهدات برجام ادامه دارد، اين ادعا را مطرح مي‌كند، جاي تامل داشته و بي شك مجامع بين‌المللي، بازي اين فضاسازي جديد عليه جمهوري اسلامي را نخواهند خورد. از طرف ديگر، مجامع بين‌المللي و نيز رسانه‌هاي غربي به صورت مستند در رابطه با اين نوع قاچاق در كشورهاي اروپايي مطالب فراواني را بيان كرده‌اند ولي اينكه چرا ايالات متحده بايد بدون سند و مدرك به ايران اتهام وارد كند و بر جرم‌هاي هم‌پيمانانش چشم ببندد، سندي ديگر بر خصمانه بودن اقدامات اين كشور عليه ملت ايران است.


قانون




تاریخ انتشار: ۱۶ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن