محبوبترینها
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
سیگنال در ترید چیست؟ بررسی انواع سیگنال در ترید
بهترین هدیه تولد برای متولدین زمستان: هدیههای کاربردی برای روزهای سرد
در خرید پارچه برزنتی به چه نکاتی باید توجه کنیم؟
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1829057100
سخنان کارگردان «ماجرای نیمروز» درباره حواشی یک جشن/ مسئول اتفاقاتی که برای جعفر پناهی افتاده نیستم
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
سخنان کارگردان «ماجرای نیمروز» درباره حواشی یک جشن/ مسئول اتفاقاتی که برای جعفر پناهی افتاده نیستم
روز نو : محمدحسین مهدویان، کارگردان فیلم «ماجرای نیمروز»، در یازدهمین جشن انجمن منتقدان و نویسندگان سینمایی ایران (خانه سینما) دیپلم افتخار بهترین کارگردانی را دریافت کرد، اما هنگام دریافت جایزهاش، جعفر پناهی که قرار بود جایزه را روی سن به او اهدا کند، از این کار امتناع کرد.
این رفتار و سایر حواشی پیشآمده در آن مراسم باعث شد که سراغ مهدویان برویم و در گفتوگویی، نظرات او را درباره این جشن و حواشیهای بهوجودآمده در آن جویا شویم.
از اینکه در جشن خانه سینما جایزه دریافت کردید، چه احساسی داشتید؟
طبیعتا خیلی خوشحال هستم. چون این جشن همیشه برایم مهم بوده. سومینبار است که از جشن انجمن منتقدان جایزه میگیرم.
چرا جشن انجمن منتقدان و نویسندگان برای شما اهمیت دارد؟
بهایندلیل که نگاه مستقلی در این جشن حاکم است. فیلمها به شکل آکادمیک داوری میشوند. اعضای آکادمی هم کسانی هستند که بهطور جدی سینما را دنبال میکنند و از افراد درجهیک سینما هستند. طبیعتا همه وقت و انرژیشان را برای شناخت سینما صرف میکنند و در این مسیر بهجد اشتغال دارند. آنها تماشاگران ویژهای هم هستند. در نتیجه برایند آرا و نظرات آنها قابلتوجه است و آدم خوشحال میشود که از چنین جمعی جایزه بگیرد. البته پیش از این هم دوبار برای «آخرین روزهای زمستان» و «ایستاده در غبار» تندیس گرفته بودم و حالا هم برای «ماجرای نیمروز» دیپلم افتخار دریافت کردم که احساس خوبی نسبت به این جایزه دارم. به همین دلیل شاید بیشتر از هر جایزهای، جایزه «جشن منتقدان» من را خوشحال میکند و خداراشکر که اینبار هم این اتفاق خوب افتاد.
در سینما همواره علیه فیلمسازی شما اعتراضاتی وجود دارد که بخشی از آن را هم علنا در این مراسم شاهد بودیم. به طور مشخص نظرتان به رفتار جعفر پناهی که جایزه را به شما اهدا نکرد، چیست؟
ببینید فیلمسازی که هیچ اعتراضی به او نشود، فیلمساز مؤثری نیست. درواقع فیلمسازی که فیلم مؤثر میسازد، باید منتظر هرگونه واکنشی باشد. اگر فیلمی بیاثر و بیفایده بسازید، خب دیده و درباره آن نقدی نوشته نمیشود و طبیعتا واکنشی هم برنمیانگیزد. درواقع حتی کسانی که با اندیشه تو مخالف هستند به خودشان اجازه نمیدهند که به شما اعتراض کنند. به این علت که کارتان دیده نشده! من احساس میکنم بیشتر واکنشهایی که به من نشان داده میشود؛ چه مثبت و چه منفی که الحق والانصاف درباره هر سه فیلمم حجم واکنشهای مثبت و محبتی که از سوی مردم، منتقدان و اهالی سینما ابراز شد خیلی بیشتر از اظهارات منفی بوده، بیانگر این نکته است که فیلمم مؤثر بوده، هرچند فیلم مؤثر هم با واکنشهای منفی مواجه میشود که من آن را به حساب اثرگذاری فیلم میگذارم. فیلمی که مورد توجه قرار بگیرد، مخالفان خود را وادار به واکنش میکند. بخشی از این اتفاقی که در جشن انجمن منتقدان و نویسندگان رخ داد، به نظرم ناشی از این است که فیلم «ماجرای نیمروز» در دو جشن مستقل «جشن حافظ» و «جشن انجمن منتقدان» مورد توجه قرار گرفت و دیگر نمیشد در مقابلش سکوت کرد. طبیعتا برخیها واکنش نشان میدهند و ابراز ناراحتی میکنند. البته به طور مشخص درباره واکنش آقای پناهی باید بگویم که من با ایشان مشکل شخصی ندارم. ما که همدیگر را نمیشناسیم. آشنایی قبلیای هم با همدیگر نداریم. درباره دلایل رفتارشان باید از خودشان پرسید. من که نمیتوانم انگیزهها و نیتشان را بفهمم و نمیدانم که در ذهنشان چه گذشته که تصمیم گرفتند این کار را بکنند. بااینحال باید بگویم که من مسبب اتفاقاتی که برای ایشان در سینما افتاده، طبیعتا نیستم. اصلا اندازه این حرفها نیستم. البته محسن امیریوسفی و خانم بنیاعتماد هم در آن مراسم بودند و این دو فیلمساز نجیب و دوستداشتنی هم در این سالها کلی تحت فشار بودند و حتی فیلمشان توقیف شده، اجازه فیلمسازی پیدا نکردند و حمایت نشدند. خب آنها که چنین واکنشی نشان ندادند، آیا اشتباه کردند؟ یا آقای پناهی درستتر از آنها تشخیص دادند؟ اینها سؤالاتی است که باید از خودشان پرسید، اما آنچه که خودم باید بگویم این است که بالاخره ما سرِ سفره پدر و مادر بزرگ شدهایم و اولین چیزهایی که یاد گرفتهایم این است که اگر بزرگتر توی گوشمان هم بزند، همچنان احترامش را حفظ میکنیم. خانم میلانی هم در آن جشن مسائلی مطرح کردند. بااینحال، هم ایشان و هم آقای پناهی پیشکسوت من در سینما هستند و ترجیح میدهم فقط سکوت کنم.
یکی از اعتراضاتی که برخی از همکارانتان به شما میکنند این است که بودجههای کلان دریافت میکنید و از هرسو مورد حمایت قرار میگیرید. درحالیکه چنین بودجههایی را فیلمسازان مستقل نمیتوانند دریافت کنند. واکنشتان چیست؟
دو نکته در سؤال شما وجود دارد؛ اول قسمت دوم سؤال شما را جواب میدهم. اینکه میگویید فیلمسازان مستقل نمیتوانند چنین بودجههایی دریافت کنند، خب از اسمشان مشخص است، چون مستقل هستند. فیلمساز مستقل، بخشی از استقلالش، استقلال مالی است که باید برای پروژهاش مهیا کند. همهجای دنیا، فیلمسازی مستقل، مستقل از جریان اصلی سرمایه قرار میگیرد. اگر جریان اصلی در سینمای ایران را دولتی بدانیم که طبیعتا هم چنین است، خب فیلمساز مستقل، خودش تصمیم گرفته که مستقل از چنین جریان و سازوکاری فیلم بسازد. این تصمیم را میگیرد چون که میخواهد از اعمال نظرات سرمایهگذار دوری کند. همهجای دنیا اینگونه است. حتی سیستم تولید فیلم در هالیوود هم مناسبات خودش را دارد. آنجا هم اگر بخواهی فیلم مستقل بسازی، باید حساب مالیات را جدا کنی. اما اینکه فرمودید که همه جا مورد حمایت قرار میگیرید یا پول دریافت میکنید، باید بگویم من هر ایده و طرحی را که یا حالا به من پیشنهاد میشود یا خودم تصمیم میگیرم بسازم را ارائه میکنم و به اندازه خودش بودجه میگیرم. هیچوقت بودجه غیرمتعارفی هم برای هیچکدام از فیلمهایم نگرفتهام. البته فیلمهایم، فیلمهای ارزانی نبودند. ولی در واقع سرمایهای که خرج فیلمهایم شده منطقی و معقول بوده. مضاف بر اینکه گفتید مورد حمایت قرار میگیرم. شما میدانید که دستکم سه فیلم ساختهام که دو تا از فیلمنامههایم پروانه ساخت نگرفتهاند! یعنی چهار فیلمنامه به وزارت ارشاد بردم که دو تای آن پروانه ساخت نگرفت. از جمله همین فیلمنامه «لاتاری» که خبرهایش همه جا منتشر شد. حتما میدانید کمترین میزان اعتماد به هر فیلمسازی این است که پروانه ساخت به او بدهند که همین هم از من دریغ شد و حمایتم نکردند. در نتیجه باید گفت برخی از فیلمها مورد حمایت قرار میگیرند و برخیها هم نمیگیرند. پس اینجا مسئله حمایت از شخص من نیست. بلکه به این معنی است که فیلمی واجد شرایط حمایت میشود و از آن حمایت میکنند و فیلم دیگر اینگونه نیست! پس درواقع شخص بنده مورد حمایت قرار نگرفته، بلکه دو فیلمم حمایت شده است. ممکن است در آینده فیلمهایی بسازم که اصلا مورد حمایت قرار نگیرند یا با موانعی مواجه شوند. من کارنامه عجیبوغریبی ندارم. در نتیجه باید صبر کرد و دید که در آینده چه اتفاقاتی برای من میافتد. بنابراین قضاوتکردن درباره من کمی زود به نظر میرسد.
مخالفان و موافقان فیلمهای شما معتقدند که جدا از محتوای فیلمهایتان، خوشبختانه با سازوکار سینما آشنا هستید و فیلمسازی را میشناسید. با این نگاه چقدر اعتقاد به نگرش مبتنی بر فیلمساز خودی و ديگری در سینمای ایران دارید؟
من شخصا فیلمساز خودی و غیرخودی نمیشناسم. یعنی امیدوارم روزی به آنجا نرسم که چنین احساسی نسبت به فیلمسازان داشته باشم. ولی مثل اینکه این نگاه وجود دارد؛ چه از سوی حاکمیت و چه از طرف جمعی از فیلمسازان که مقابل حاکمیت هستند و به اصطلاح اپوزیسیون، روشنفکر یا هر اسمی که رویشان گذاشتهشده، گفته میشوند. صحبتهایی که خانم میلانی در جشن انجمن منتقدان کردند، نشان میدهد که فیلمساز خودی و غیرخودی از طیف آن طرف هم وجود دارد. یعنی فرمایشات ایشان ناظر بر این بود که مثلا در جشن منتقدان باید به بعضی از فیلمها توجه شود و به بعضی از فیلمها توجه نشود. مثلا از اینکه به «ماجرای نیمروز» توجه شده احتمالا گلهمند بودند و حالا شاید ایشان من یا هرکسی دیگر که خطاب سخنان ایشان بود را از جانب خودشان خودی نمیدانستند. ولی اساسا من چه از این طرف و چه از آن طرف به این مسائل قائل نیستم. معتقدم همه ما ایرانی هستیم. همه ما اشتغال به کار هنر داریم. در ارتباط مستقیم با مردم هستیم. اعتبارمان را مستقیما از مردم و هنرمان میگیریم. همکاریم و همزبان و نقاط مشترک زیاد داریم. البته من نمیگویم همه یک جور فکر میکنند. بههرحال اختلاف نظر وجود دارد و اندیشههای آدمها متفاوتند. هرکسی با توجه به تجربه، دانش، تربیت و مسائلی که در زندگی خودش با آن مواجه شده به بینش و طرز فکری رسیده و مبتنی بر همان بینش فیلم میسازد و نمیتوان توقع داشت که همه فیلمسازان مثل هم فکر کنند و فیلم بسازند. اما درنهایت همه فیلمسازیم و مشترکات زیادی هم داریم. به همین دلیل معتقدم نگاه خودی و غیرخودی از هرجا که نشئت گرفته یا شکل میگیرد، باید اصلاح شود. در نهایت میخواهم بگویم که من و گروهی جوان که کمکم همه ما وارد دهه چهل زندگیمان میشویم، با عشق و علاقه از دورهای شروع به ساختن فیلمهای مستند و کوتاه کردیم. با همان عشق، علاقه و محبت وارد سینمای حرفهای شدیم و فیلم میسازیم. عاشقانه سینما را دوست داریم. علاقهمندیم برای مردم داستان تعریف کنیم. ولی به دلیل توجهی که به دو، سه کار اخیرمان شده، داریم وارد مسائلی میشویم که مسائل ما نیست. بهزودی با دوستانم صحبت خواهم کرد و یادآوری میکنم که با چه انگیزهها و رویکردهایی وارد سینما شدیم و قسمشان میدهم به رفاقتمان که تحتتأثیر فضای اطرافشان قرار نگیرند. دعا میکنم این جشنها و اتفاقات یک موقع باعث نشود که راهمان را عوض کنیم. از خدا درخواست میکنم هدفمان تغییر نکند. من همیشه از جایزهگرفتن و توجه خوشحال میشوم و خواهم شد. ولی خدا را شاهد میگیرم برای اینها وارد سینما نشدم. برای اینها فیلم نمیسازم. هیچ ادعایی ندارم و سخنم از جنس حرفهای مزورانه نیست. حتی خیلیها به من میگویند وقتی به تو بیاحترامی میکنند، چرا باز هم احترام میگذاری. من هم پاسخ میدهم واقعا در دلم ذرهای کینه و حسد نسبت به هیچکسی در سینما ندارم. قلبم سرشار از علاقه به پیشکسوتان و بزرگان سینماست. یعنی وقتی کارگردانان قدیمی و پیشکسوت سینما را میبینم، واقعا وجودم پر از احترام میشود. بهخصوص کارگردانانی که همیشه برایم الگو و قلههایی بودهاند که دوست داشتم در کنارشان قرار بگیرم. ایشان از نظر من قابل احتراماند و دوست دارم همیشه برایم محترم باقی بمانند که حتما میمانند. حالا که اینقدر برایشان احترام قائل هستم، بیشتر دلم میشکند که آنها حس خوبی به من ندارند یا مثلا احساس منفی نسبت به من دارند! فقط امیدوارم میزان حسننیت، عشق و علاقهای که دارم را بفهمند و درک کنند. انشاءالله من و دوستانم با همان روحیهای که روز اول داشتیم در سینما به کارمان ادامه دهیم. هرچند به دلیل پیچیدگی روابط در سینما خیلی سخت است. اما دعا میکنم و از خداوند میخواهم که چنین شود. البته خداوند همیشه به من کمک کرده. هر راهی را که بسته، راه دیگری برایم باز کرده است. خداوند نه برای من و نه برای هیچ بندهای بد نخواسته. امیدوارم همچنان خداوند برای ما خیر بخواهد و کمک کند راهمان عوض نشود.
منبع: شرق
تاریخ انتشار: ۳۰ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۳
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 97]
صفحات پیشنهادی
سخنان جنجالی حجت الاسلام پناهیان درباره حقوق های نجومی مسئولان + فیلم - سایت خبری تحلیلی راوی نیوز
سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در مورد رفتار مسئولان سیاسی کشور را مشاهده می کنید به گزارش راوی نیوز سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین علیرضا پناهیان در مورد حقوق های نجومی و رفتار مسئولان سیاسی کشور را مشاهده می کنید لینک دانلودپنجشنبه ۱تیر۱۳۹۶نظر علی مطهری درباره فیلمهای ماجرای نیمروز و اکسیدان
نظر علی مطهری درباره فیلمهای ماجرای نیمروز و اکسیدان نایب رییس مجلس شورای اسلامی فیلم سینمایی ماجرای نیمروز را موجب آشنایی جوانان با حوادث سالهای اول انقلاب دانست و درباره فیلم اکسیدان گفت اگرچه این فیلم از نظر ایجاد نشاط توفیق داشته اما برخی گفتوگو و صحنههای آن در فرهنگ عمومنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فیلم «ماجرای نیمروز»
نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره فیلم ماجرای نیمروز بخش فرهنگی الف 24 تیر 96تاریخ انتشار شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۴ ۱۵ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار عوامل فیلم ماجرای نیمروز فرمودند «این فیلم بسیار خوب بود همه اجزای فیلم عالی بود کارگردانی عالی بود بازیها عتوییت مهاجرانی درباره «ماجرای نیمروز»
توییت مهاجرانی درباره ماجرای نیمروز وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی در توییت تازه خود دیدگاهش را درباره فیلم سینمایی ماجرای نیمروز ساخته محمدحسین مهدویان بیان کرده است آفتابنیوز عطاالله مهاجرانی که در سالهای نخست دولت اصلاحات به عنوان وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی مشغول بهنظر رهبری درباره «ماجرای نیمروز» | پایگاه خبری تراز
تراز رهبر انقلاب اسلامی بیان داشتند این فیلم ماجرای نیمروز بسیار خوب بود همه اجزاء فیلم عالی بود کارگردانی عالی بود بازیها عالی قصه عالی بود فیلم خوش ساخت بود به گزارش تراز پس از اکران فیلم ماجرای نیمروز در سیوپنجمین دوره جشنواره فیلم فجر این فیلم در محضر رهبرنظر مطهری درباره «ماجرای نیمروز» و «اکسیدان» | پایگاه خبری تراز
تراز نائب رئیس مجلس شورای اسلامی طی مطلبی با انتقاد از فیلم اکسیدان محتوای فیلم ماجرای نیمروز را عالی توصیف کرد به گزارش تراز علی مطهری نایب رئیس مجلس شورای اسلامی طی مطلبی با عنوان " 2 فیلم و 2 رویکرد" درباره 2 فیلم "اکسیدان" و "ماجرای "نیمروز&اظهار نظر علی مطهری درباره «ماجرای نیمروز» و «اکسیدان»/ماجرای نیمروز تایید شد
اظهار نظر علی مطهری درباره ماجرای نیمروز و اکسیدان ماجرای نیمروز تایید شد نایب رییس مجلس شورای اسلامی فیلم سینمایی ماجرای نیمروز را موجب آشنایی جوانان با حوادث سال های اول انقلاب دانست و درباره فیلم اکسیدان گفت اگرچه این فیلم از نظر ایجاد نشاط توفیق داشته اما برخی گفت وگو ونظر رهبر انقلاب درباره فیلم ماجرای نیمروز/ درگذشت نابغه ریاضی ایرانی/ اظهارنظرها در سالگرد دوسالگی برجام/ دیدا
بسته خبری امروز سرویس سیاسی ایلنا نظر رهبر انقلاب درباره فیلم ماجرای نیمروز درگذشت نابغه ریاضی ایرانی اظهارنظرها در سالگرد دوسالگی برجام دیدار اصلاحطلبان با رییسجمهور نظر رهبر انقلاب درباره فیلم ماجرای نیمروز دیدار نماینده ویژه پوتین با مقامات کشور بررسی طرح راهاندازی خطنظر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره «ماجرای نیمروز»/خاطره منتشر نشده رهبر انقلاب از روز پاکسازی خانه موسی خیابا
نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی درباره ماجرای نیمروز خاطره منتشر نشده رهبر انقلاب از روز پاکسازی خانه موسی خیابانیتاریخ انتشار شنبه ۲۴ تير ۱۳۹۶ ساعت ۱۳ ۴۶ رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار عوامل فیلم ماجرای نیمروز اظهار داشت این فیلم بسیار خوب بود همه اجزای فیلم عالی بود کارگردخاطره رهبر انقلاب درباره سکانسی از فیلم «ماجرای نیمروز»
خاطره رهبر انقلاب درباره سکانسی از فیلم ماجرای نیمروز رهبر معظم انقلاب با اشاره به سکانسی از این فیلم درباره محاصره و پاکسازی خانه موسی خیابانی توسط نیروهای اطلاعاتی و امنیتی فرمودند آن روزی که این قضیه محاصره منزل موسی خیابانی اتفاق افتاد من محضر امام ره بودم بچهها آمدن-
گوناگون
پربازدیدترینها