تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 7 مهر 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):آيا به چيزى با فضيلت تر از نماز و روزه و صدقه (زكات) آگاهتان نكنم؟ و آن اصلاح م...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818683691




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

مصالح ساختمانی تکان خورد ؛ بازار مسکن چه می شود؟


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



مصالح ساختمانی تکان خورد ؛ بازار مسکن چه می شود؟
رشد قیمت میلگرد و سایر لوازم ساختمانی موجب شده تا یکبار دیگر جرقه های امید برای رونق بازار مسکن و رشد قیمتها در دل فعالان این حوزه ایجاد شود.
روز نو : دکتر احسان الله باقری کارشناس اقتصاد و مسکن درباره آخرین وضعیت بازار مسکن به خبرنگار بورس۲۴ گفت: در سال جاری در بخش تولید مسکن اتفاق بخصوصی رخ نداده که در قیاس با سال گذشته به رونق این بازار بیانجامد. نگاه به بازار مسکن از دریچه صنفی نیز نشان می دهد که بازار اجاره و فروش که از مباحث جبنی اقتصاد محسوب می شوند، به شدت راکد است. با توجه به رکود حاکم بر بخش خرید و فروش بازار مسکن نقدینگی در این حوزه بسیار کاهش یافته و سرمایه گذاران به دلیل عدم نقدینگی قادر به فعالیت در این بخش نیستند که این عوامل موجب شده تا در این بخش با رکود شدیدی مواجه شویم.
وی با تاکید بر این موضوع که بخش مهمی از دولت به مسکن وابسته است ابراز داشت: به دلیل بی توجهی دولت به بخش مهمی از اقتصاد کشور یعنی حوزه مسکن شاهد رکود ساخت و ساز و معاملات بناهای ساختمانی هستیم که به نظر می رسد در سال جاری شدت این رکود افزایش یابد.


بی توجهی دولت به بخش مسکن


او در پاسخ به این پرسش که آیا با توجه به رشد قیمت میلگرد و برخی از نهاده های ساختمانی امکان رشد قیمت مسکن وجود دارد؟ اظهار داشت: برای پاسخ دادن به این پرسش در ابتدا باید ببینیم که این افزایش قیمتها از چه محلی اتفاق افتاده است؟ در سال های گذشته فعالیت دولت از بخش ساختمان به شدت کاهش یافته و در واقع این بخش از فعالیت های دولت خارج شده است. عدم ورود سرمایه به بازار ساخت و ساز و هدایت بخش زیادی از سرمایه ها به بخش بهداشت و درمان موجب خروج مسکن از سبد فعالیت های دولت شده است.
باقری افزود: بی توجهی دولت به بخش مسکن موجب شد تا تولیدکننده های آهن، میلگرد،‌ سیمان و سایر لوازم ساختمانی میزان تولید خود را نسبت به گذشته کاهش دهند و کاهش تولید موجب بالا رفتن هزینه ها و در نتیجه رشد قیمت این محصولات شده است. این در حالی است که در گذشته نیاز کشور به میلگرد، آهن و سیمان به اندازه ای بالا بود که برای تامین آن مجبور به واردات بودیم. اما به مرور در کشور زیرساخت های لازم برای پشتیبانی از تولید فراهم شد و تولید این محصولات با رونق مناسبی همراه شد. اما متاسفانه در سالهای اخیر که همه زیرساخت های تولید این محصولات بااهمیت در کشور وجود دارد عدم تزریق نقدینگی و کاهش فعالیت دولت در زمینه مسکن سبب شده تا این تولیدکنندگان میزان تولیدات خود را کاهش دهند.
این کارشناس حوزه مسکن با تاکید بر اینکه مهمترین علت گران شدن بهای میلگرد و سایر نهاده های ساختمانی رشد هزینه های ناشی از کاهش تولیدات است تصریح کرد: بسیاری از این مصالحی که زیرساخت های تولید آنها در کشور با زحمتهای زیادی فراهم شده بود بخصوص در بخش تولید آهن با کاهش صادرات مواجه شده اند.
وی درباره چشم انداز بازار مسکن گفت: با توجه به اهداف اعلام شده توسط دولت آینده مسکن با افق روشنی دیده نمی شود. از یک سو اعلام شده که تمایل چندانی برای اتمام پروژه مسکن مهر وجود ندارد و از سوی دیگر به تمرکز دولت بر بافت های فرسوده اشاره شده که تاثیر چندانی بر وضعیت بازار مسکن نخواهد داشت.
باقری در پایان شاه کلید خروج مسکن از رکود فعلی را ایجاد نرخ رشد واقعی و ورود نقدینگی به این حوزه دانست.


واردات بی رویه نه، صاردات بی رویه


منصور غیبی یکی دیگر از کارشناسان اقتصادی و تحلیلگران حوزه مسکن است. وی درباره روند افزایشی قیمت میلگرد و برخی دیگر از مصالح ساختمانی به بورس۲۴ گفت: با وجود اینکه افزایش قیمت میلگرد کمی نگران کننده است اما خواب مسکن به حدی عمیق است که چنین تکانه هایی در کوتاه مدت نمی تواند تاثیر خود را بر بازار مسکن نشان دهد.
وی افزود: اما باید توجه داشت که شاخص ها یکدیگر را رصد می کنند. برای مثال زمانی که قیمت آهن افزایش یابد بهای بتون هم رشد می کند. به طور کلی در بازار مسکن رکود حکمفرماست اما در پیرامون بازار شاهد رشد قیمت مصالح ساختمانی هستیم.


این کارشناس مسکن تصریح کرد: رشد 40 درصدی قیمت میلگرد به این معناست که اسکلت بتونی یک ساختمان 40 درصد افزایش می یابد. زیرا 30 تا 35 درصد از ساختمان را اسکلت آن تشکیل می دهد.
غیبی با اشاره به غیرمنطقی بودن رشد قیمت آهن در ماه های اخیر اذعان داشت: بسیاری از کارشناسان بازار سه دلیل عمده را برای رشد قیمت آهن مطرح کرده اند. بالا رفتن قیمت های جهانی، افزایش قیمت سنگ آهن و سایر مواد اولیه کارخانه های تولید کننده و واردات بی رویه اما من اعتقاد دارم که اتفاقا صادرات بی رویه موجب رشد قیمتها در این بخش شده است.
او تاکید کرد: با وجود اینکه در حوزه مسکن طرح های عمرانی با ظرفیت های واقعی خود فعالیت نمی کنند اما به بسیاری از تولیدکنندگان آهن اجازه تولید داده شده که به دلیل عدم تقاضای موجود در داخل کشور بسیاری از این تولیدکنندگان اقدام به صاردات محصولات خود به خارج از کشور کرده اند که همین امر یکی از مهمترین دلایل رشد قیمتهاست.
این کارشناس اقتصادی تصریح کرد: اگر دولت قصد داشته باشد که برای حل مشکل میلگرد ورود کند باید در کنار کنترل واردات، صادرات آن را نیز مدیریت نماید زیرا اگر بهای میلگرد افزایش یافته و در قیمتهای بالا تثبیت شود بر بازار مسکن نیز تاثیرگذار خواهد بود.
غیبی با اشاره به عدم توجه دولت به حوزه مسکن اظهار داشت: با در نظر گرفتن این موضوع که در برنامه ششم توسعه توجهی به مسکن و اقتصاد نشده نمی توان به بهبود شرایط حوزه مسکن امیدوار بود. اما نکته ای که باید به آن توجه داشت این است که عمده سیاست ها و توجه دولت به خانه اولی هاست. افرادی که با توجه به شرایط مالی خود تمایل دارند با حداقل قیمت ساخت یک بنا را شروع کنند یا مالک خانه ای شوند. اما متاسفانه این افراد از رشد قیمت میلگرد و آهن آسیب بیشتری خواهند دید.
به گفته وی اگر دولت در جهت مدیریت قیمت و بازار میلگرد اقدامات لازم را انجام ندهد ممکن است آتش بازار مسکن شعله ور شده و سوداگران و سفته بازان بیش از گذشته در این حوزه فعال شوند.






تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۲۷





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 50]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن