تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 25 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):دانش پيشواى عمل و عمل پيرو آن است. به خوشبختان دانش الهام مى‏شود و بدبختان از آ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

اوزمپیک چیست

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

نگهداری از سالمند شبانه روزی در منزل

بی متال زیمنس

ساختمان پزشکان

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1829605543




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقد و بررسی Hellblade: Senuas Sacrifice


واضح آرشیو وب فارسی:پردیس گیم:

نقد و بررسی Hellblade: Senua"s Sacrifice "به قلم کسری کریمی اصل" Hellblade: Senua"s Sacrifice در یک کلام بازی کاملا عجیبی­ست. آخرین ساخته‌ی Ninja Theory به مانند غالب اسطوره­ای که در آن آگاهانه ورود کرده، اثری کاملا ساده و در عین حال آزاد و سرشار از جزئیات است، آنقدر که از همان ابتدا­ به مانند تک تک اساطیر تا به امروز روایت شده در مقابل مخاطبانش راه­‌های زیادی را برای ورود به خود و جهانش قرار می‌­­دهد تا درست برخلاف جریان جزم‌­اندیشانه اکثریت غریب به اتفاق بازی­‌های امروزی، هر کسی را از ظن خود با خویشتنش همراه سازد. می­‌توان از شیوه‌ی ساخت نوآورانه‌­اش شروع کرد که چ­طور با تنها 13 نفر و بودجه‌­ای محدود همچون یک کنایه تلخ نیشش را به تک تک عناوین AAA امروزی می‌­زند، بازی‌های بلاک‌باستری که می‌توان نقدی بر شیوه تولیدشان و هزینه­‌های زائدی که روزگاری کاملا می‌شد ازشان اجتناب کرد و اشتباهی که هم آن­‌ها و هم ذائقه مخاطبان را به قهقرا برده، داشت. همچنین می‌توان از چشم‌انداز Hellblade در مواجه با ساخت اسطوره و اساطیر و این بحث قدیمی که آیا زمانش با ما یکی است یا مرگ و زندگی‌­اش و اینکه چگونه در کنار بشر امروزی و این­ جهان به زیستن و نوزایی خویش مشغول گشته نوشت، یا شاید حتی از بلوغی که اثر با ترکیب و کامل‌سازی نقایص بسیاری از ژانرها بدان دست یافته. همه این­‌ها که گفتیم ممکن و در عین حال کاملا ناممکن است، چرا که در نهایتش حتی با وجود بهترین شیوه و پرداخت با روحیه و هویت بازی در تضاد و تناقض قرار می­‌گیرد، پس حکم اولی در همین جاست که صادق می­‌شود: "نمی­‌شود Hellblade را با وجود کوچکی محدود به چیزی دانست. بازی فراتر و چند وجهی‌­تر از غریب به اتفاق نمونه­‌هاست."

Hellblade در نگاه اول داستان "سِنوآ" است، معشوقی که برای بازپس‌گیری عشقش به جهنم "نورث" یعنی "هلگارد" ورود می‌­کند. در نگاه دوم Hellblade یک روایت تازه از سفر قهرمان در دوزخی است که "دانته آلگیری" در کمدی­ الهی‌­اش آورده، اینبار در هیبت یک زن و رویکرد شخصی­‌تر او نسبت به مرگ و جهان، و "بئاتریسی" که اینبار در قاموس  "دیلیون" به انتظار رهایی بخشی او نشسته. Hellblade در نگاه سوم بازخوانی دوباره از تمامی اساطیر "نورث" است که قالب شخصیت "سِنوآ" جان­‌بخشی می­‌شوند و در وهله بعدی یک سیال ذهن است در مواجه با ذهنیت آشفته و پر از صدا و آوای سِنوآ. هر چقدر که در بازی بیشتر پیشروی کنید به ابعاد و پیچیدگی­‌های این ماجرا بیشتر افزوده می­‌شود، در جایی حتی به ذهن سِنوآ یک خوانش انتقادی از فولکلور بدل می‌­گردد و در اینجا مثلا ناگهان "دیلیون" به مثابه یک روشن­فکر چراغ منفی­نگری را بلافاصله اصلاح و خاموش می­‌کند ولی در نهایتش هم Hellblade با وجود همه تفاوت­‌ها، به همان "اصل اسطوره‌­ای" که همیشه در حال وقوع بوده بدل می­‌گردد، با قالبی نوین که آن را در سال 2017 اینبار مدیوم بازی­‌ها ابراز می‌­دارد.

  نکته‌­ای که خیلی در مواجه با این بازی شگفت‌­­آور است، اینجاست که Hellblade در واقع حرف جدیدی برای گفتن ندارد و همان پژواکی است که در خیلی از آثار دیگر صنعت گیم مثل همین God of Warها و Dante Inferno پیشتر تکرار شده، ولی با این تفاوت که تا به امروز هیچگاه با چنین پختگی و ایجازی که در Hellblade  آن­‌ها را ارائه می‌­دهد مواجه نبودیم. مثلا در سری "خدای جنگ" این نگاهِ از بیرونِ سازندگان به اساطیر یونان است که یک "کریتوس" نامی را بدان وارد می­‌کنند و در کنار سایر المپیان قرارش می­‌دهند و در نهایت به دستش همه آن خدایان را قتل‌­عام می‌­کنند، یا در "جهنم دانته" این نگاه بیرون از گود "Visceral Games" است که می‌­آید و از کتابی با آن عظمت یک ماجرای عشقی ساده و یک سری صرفا کانسپت بصری برداشت کرده و یک هک‌­انداسلش درجه 2 تحویل مخاطب می‌­دهد که در آن دانته داس عزرائیل را در دست گرفته و بر بدن برهنه کلوپاترا با آن محکم می­‌کوبد.

  ولی نکته اصلی اینجاست که "نینجا تئوری" با حذف ناشر و به نوعی یک آقا بالاسر دست به یک ریسک بزرگتری نسبت به این نمونه‌­های ذکر شده زده و با بستر قرار دادن ذهن مشوش و بیمارگونه "سِنوآ" برای روایت تا جای ممکن از فاصله‌­اش با داستان کاسته و در همین میان هم یک سری فرصت خلاقانه برایش به وجود آمده که به بهترین نحو ممکن از تمامی­شان بهره برده و اثر خود را با آن­‌ها غنی‌­تر ساخته. یکی مثال دقیق برای این اتفاق صداهای درون ذهنی "سِنوآ"ست، عنصری که یک سازنده همانند SuperGiant آن را در آثاری همچون Bastion و Transistor به بخشی از روح و روایت بازی بدل می­‌کند و شاکله داستان­گویی­‌اش را برمبنای آن می‌چیند و در دستان توانگر "نینجا تئوری" یک مرحله صعود کرده و بدل به بخش جدایی ناپذیری از گیم­‌پلی می‌شود، تا آنجایی حکم نقشه­‌خوان شما را در میان مبارزات فراهم کرده و تبدیل به چشمان دوم شما می­‌شوند، طوری که بی وجودشان نمی‌­شود بازی را به اتمام رساند. سوالی که به شخصه از ابتدا تا به انتهای بازی در همه حال برای من در حال تکرار شدن و رنگ عوض کردن بود، بحث ژانر و چهارچوب­‌های قراردادی اثر است، اینکه بفهمم بازی چیست و چگونه باید با آن برخورد کرد.

  Hellblade در نگاه اول و با توجه با سابقه‌­ای که از خالقش داریم یک هک‌­انداسلش است، با یک قهرمان زن، و داستان یک سفر در دوران باستان، چیزی که در "Heavenly Sword " ( به تضاد اسم دو بازی توجه کنید) پیشتر به عینه دیده بودیم، و خب عناصری همچون وابستگی صداهای ذهنی که "سِنوآ" درگیرشان است پیشتر با لباسی دیگر شاید به طور عینیت یافته‌­تر در "Enslaved" تکرار شده بودند و خب اگر راستش را هم بخواهید "Hellblade" با دید هک‌­انداسلش به غایت اثر شاخصی است، سازندگان با هوشمندی تمام برخلاف آثار قبلی خود و شاید این بار با الگو گرفتن از نسخه اول "Darksiders" دوربین سوم شخص بازی را تا جای ممکن به شخصیت اصلی "سِنوآ" نزدیک کرده‌­اند، و با حذف عناصری همانند "پرش" و تکنیک­‌های دکمه‌­زنی تا جای ممکن آن را جمع و جور ساده­‌سازی نمودند و این رویکرد تا بدآن جایی پیشرفت کرده که استفاده از سلاح و شمشیر تنها و در مواقعی که خود بازی جایز بداند میسر است، و این محدودیت کاملا به فضاسازی و اتمسفر بازی کمک کرده، چیزی که در ادامه بیشتر بدان می‌پردازیم. سیستم مبارزاتی بازی با وجود حذف عنصری به نام "درخت مهارت" و کلا حذف ابزار ارتقا کاملا داینامیک است، اینطور که با وجود اینکه "سِنوآ" مبارز قدرتمندی نیست، گویا هر چه بیشتر در این جهنم فرو می‌­رود بیشتر به قوائد مبارزه عادت می­‌کند، و نمود آن هم در جایی است که کم کم خود او فنون مختلفی را به انیمیشن­‌های به غایت زیبای مبارزاتش می­‌افزاید، چنین رویکردی در مقابل دشمنان جهنمی بازی، که در عین طراحی واقعا مخوف و نسبتا متنوع که از هوش مصنوعی مناسبی هم برخوردارند، یک ریتم و ضرب آهنگ زنده به بازی می­‌بخشد و تا پایان هم با اثر گام به گام همراهی می­‌کند و هیچگاه از آن جدا نمی‌­افتد.

با تمامی این اوصاف هک‌­انداسلش نامیدن بازی شاید به نوعی اجحاف در حق آن باشد، "Hellblade" سرشار از معما و گشت‌­زنی است؛ و ریتم چنین لحظاتی در بازی به قدری آهسته و با تعلل است که آن را به "شبیه‌­سازهای پیاده‌­روی" که در مثلا "Tacoma" شاهدش هستیم بدل می­‌سازد، اکثریت معماهای بازی بر مبنای بازی با پرسپکتیو و خطاهای بصری است، چیزی که سال­‌ها پیش از"Echochrome" آغاز گردید و در نهایت با قسمت سوم "خدای جنگ" و بخشی که در باغ "هرا" داشت به جریان اصلی معما بازی­‌های بزرگ ورود کرد، تفاوت در "Hellblade" به پخته‌­تر شدن و درهم تنیدگی بیشتر آن با جهان اثر برمی‌­گردد که همانطور که در ابتدا مقاله آمده وجه تمایز اصلی بازی محسوب می­‌شود. نکته تقریبا مستتری که از ابتدا در بازی وجود دارد و کم کم هویدا می­‌شود عناصر ترس و بقاست، المان­‌هایی که در گام نخست با کمک صداگذاری و موسیقی بی‌­نقص و 3 بعدی بازی (که تجربه‌­اش بدون سیستم صوتی مناسب حرام است) به ما منتقل می­‌شوند و در مرحله بعدی با اتمسفر و فضاسازی­ درستی که جزو معدود خروجی‌­های بی‌­نقص "Unreal Engine 4" در نسل هشتم است، بازی سرشار از قاب­‌های چشم­ نواز و نفس­گیر است که به لطف سکون تدریجی و خلوتی بازی با بالاترین کیفیت ممکن پردازش شده و چشم دل را از دیدن خود جلا می‌دهد. در آخر نکته‌ای که نباید از آن غافل ماند، نقص‌­ها و ایرادات جزئی و کوچکی­ست که به خاطرشان توصیه می‌­کنیم حتما بازی را با بروزرسانی نسخه 1/1 انجام دهید تا از مشکلاتی به مانند تداخل صداها و دشمنان، و گلیچ‌هایی که امکان ادامه بازی کردن را از بازیکن سلب می‌کنند در امان بمانید! بازبینی تصویری









نکات مثبت داستان و روایت فوق‌­العاده و چند لایه گرافیک فنی و هنری بی ­نقص صداگذاری و موسیقی عالی دارای اتمسفر و جو فوق العاده سیستم پازل و معماهای هوشمندانه دست‌­آورد و رویکرد نوین در بخش مبارزات بازیگران عالی سختی قابل قبول ارزش تجربه بازی چیزی فراتر از مبلغی است که برایش هزینه می‌­کنید نکات منفی باگ و گلیچ ریتم بازی در برخی از مواقع افت پیدا می‌کند سخن نهایی Hellblade: Senua"s Sacrifice یکی از برترین عناوین چند سال اخیر در فضاسازی و خلق تجربیات نوین است و "نینجا تئوری" با ساخت این اثر بار دیگر ثابت کرد که با بودجه و تیم محدود و صرف زمان مناسب و پرداخت ایده­‌هایی که حتی اکثرشان مال خود نیستند هم می‌­توان اثری درخور خلق کرد که تجربه‌­اش برای همه واجب باشد. Verdict Hellblade: Senua"s Sacrifice is easily one of the best games in the recent years in terms of creating deceptive spaces and offering new experiences. Ninja Theory has proved once again that with enough time and budget, even ideas that aren"t even originally from the developers themselves, can become games beyond our expectations. Score: 8.5 - PS4 Version



29 مرداد 1396





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پردیس گیم]
[مشاهده در: www.pardisgame.net]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 279]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


علم و فناوری

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن