تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):هيچ كس جز با اجراى حدود و احكام خدا خوشبخت نمى‏شود و جز با ضايع كردن آن بدبخت نمى‏...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798678724




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

لوکس ترين خودروهاي تاريخ ايران +گزارش تصویری


واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:



لوکس ترين خودروهاي تاريخ ايران +گزارش تصویری
هيچ گاه به طور دقيق نمي توان تعريف مستقلي از لوکس بودن يک خودرو براي تمامي کشورهاي جهان ارائه کرد. ممکن است خودرويي در بازار اروپا متوسط و نه چندان لوکس محسوب شود، اما در بازار ايران به لطف عواملي همانند هزينه بالاي گمرکي و محدوديت هاي بازار، در رده خودروهاي نيمه لوکس جاي گيرد. با اين حال، در طول تاريخ نه چندان کوتاه ورود خودرو به ايران، همواره خودروهايي به عنوان لوکس و خاص در محافل خودرويي و غيرخودرويي مطرح و حتي حاشيه ساز بوده اند؛ خودروهايي که در دوران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي در ميان ثروتمندان و افراد وابسته به دربار و خود دربار پهلوي مورد توجه بودند، معمولا از خاص ترين و لوکس ترين نمونه ها انتخاب مي شدند.
روز نو : در دوران پس از پيروزي انقلاب اسلامي نيز با وجود کاهش قابل توجه اشرافي گرايي، باز هم خودروهايي به عنوان لوکس و خاص وارد کشور شدند و معمولا حاشيه هاي قابل توجهي ايجاد کردند. در اين مطلب سعي داريم به طور خلاصه، لوکس ترين خودرو بازار ايران در دوره هاي متفاوت را بررسي کنيم و البته سعي کرده ايم تا محصولات اسپرت را براي يک دست شدن انتخاب ها، مطرح نکنيم.


پيش از جنگ جهاني دوم: Pierce Arrow
لوکس ترين خودروهاي تاريخ ايران
 خودرو در دوران پاياني حکومت سلسله قاجار به ايران وارد شد و از همان زمان، به طور کلي مسئله اي لوکس و تشريفاتي محسوب مي شد. با اين حال به تدريج از زمان پهلوي اول، خودرو عادي تر شد و مردم دهک هاي بالاي جامعه، صاحب خودرو شدند. در ميان خودروهايي که براي افراد وابسته به دربار ايران در اين دوره وارد شد، مي توان به محصولات رولزرويس و برندهاي مشهور اروپايي آن زمان اشاره کرد. با اين حال شايد بتوان اولين خودرو رويايي وارد شده به ايران را يک دستگاه Pierce Arrow دانست که براي استفاده دربار وارد شد؛ خودرو سرمه اي رنگي که امروزه در تماشاگه خودرو تهران ديده مي شود. اين خودرو سفارشي، پر از تجهيزات خاص و المان هاي لوکس همانند سپرها و زه هاي طلاکاري شده داشبورد جواهرنشان و پيشرانه خاصي بود که در نهايت آن را به گران ترين خودرو وارد شده به ايران بدل مي کرد. به جز اين مورد اما خودروهاي برندهايي همانند پاکارد، بوگاتي، کورد و دوزنبرگ نيز به ايران وارد شدند که هر يک در ميان خودروهاي لوکس آن زمان نام هايي اصيل محسوب مي شدند.دهه 30 شمسي: روزلزرويس فنتوم IV و Vبا آن که زمان جنگ جهاني دوم براي کشورمان مشکلات متعددي را به همراه داشت، اما ورود خودروهاي لوکس ايران پس از پايان جنگ ادامه يافت. مرسدس بنز، رولزرويس، کديلاک و لينکلن را بايد ستارگان آن زمان در بازار خودروهاي لوکس ايران بدانيم. پس از پايان جنگ جهاني دوم، فرزند رضاخان جاي پدرش را گرفت و خودروهاي جديدي نيز براي استفاده دربار در ايران وارد شدند. در ميان تمامي خودروهايي که در اين دوره وارد ايران شدند، باز هم خودروهاي درباري حرف اول را درميان نمونه هاي لوکس مي زدند. اما شايد محصولات رولزرويس را بايد گل سرسبد آن دوران بدانيم. 
لوکس ترين خودروهاي تاريخ ايران
 2 نسل متوالي 4 و 5 رولزرويس فنتوم در اواسط و اواخر اين دهه براي استفاده دربار وارد کشور شدند که از نظر تعداد توليد بسيار محدود بوده، همگي سفارشي و با ظاهر مشخصات فني خاص ساخته شده بودند. همين امر سبب مي شود که اين رولزرويس ها به راحتي گوي سبقت را از رقباي آمريکايي و آلماني خود ربوده، لقب لوکس ترين خودروهاي آن زمان ايران را به دست آورند.دهه 40 شمسي: رولزرويس فانتوم VIدهه 40 شمسي براي ايران سرآغاز تحولاتي بود که بعدها جامعه و اقتصاد ايران را به سمت مدرن شدن سوق داد. بازار خودرو ايران نيز در اين دهه به شدت دگرگون شد و خودروها و برندهاي جديدي با کوهي از تنوع وارد کشور شدند. دهه 40 شمسي به گونه اي آغاز سلطنت بلامنازع خودروهاي آمريکايي بر بازار ايران پيش از پيروزي انقلاب اسلامي است. 
لوکس ترين خودروهاي تاريخ ايران
 در ميان محصولات برندهاي آمريکايي، گونه هاي لوکس از برندهاي کرايسلر، کديلاک و لينکلن وارد کشور شدند که هر يک در زمان خود اعتبار و ارزش زيادي داشتند. با اين حال باز هم بزرگ ترين خريدهاي کشور را دربار انجام مي داد و رولزرويس هاي فنتوم سفارشي بزرگي که براي دربار خريداري شد، با اختلاف، لوکس ترين خودروهاي ايراني بودند. نسل ششم فنتوم که به نحوي نمونه به روز شده نسل پنجم است، مجهزترين خودرو در زمان خود بود. 2 دستگاه از اين رولزرويس ها در موزه خودروهاي کاخ نياوران ديده مي شود.دهه 50 شمسي: مرسدس بنز 600 پولماندهه 50 شمسي دوراني بود که به لطف قيمت بالاي نفت، پول زيادي به سمت ايران سرازير شد و به طور نسبي، قدرت خريد مردم افزايش يافت. به همين جهت خودروهاي لوکس متعددي نيز وارد کشور شدند و بازار اين خودروها از هميشه داغ تر بود. باز هم دست بالا با خودروهاي آمريکايي بود که در همه بخش هاي بازار حضور داشتند. علاوه بر اين، محصولات جگوار، مرسدس بنز، رولزرويس و امثال جنسن نيز حضور پررنگي داشتند. مرسدس بنز سري 600 با آنکه از اواسط دهه 40 شمسي وارد ايران شد، اما با گسترش ناوگان آن از اواخر اين دهه بود که به سرعت نام خود را به عنوان برترين خودرو موجود در کشور مطرح کرد. 
لوکس ترين خودروهاي تاريخ ايران
اين خودرو چه از نظر فني و چه از نظر امکانات و تجهيزات، يک سر و گردن از تمامي خودروهاي هم عصرش برتر بود و همين امر سبب شد تا به سرعت بتواند به عنوان خودرو اصلي تشريفات مواردي همانند جشن هاي موسوم به دو هزار و پانصد ساله و مراسم مربوط به دربار پهلوي، معرفي شود. تعداد زيادي از اين خودرو در دهه هاي 40 و 50 شمسي وارد کشور شدند که امروز هنوز هم مي توان تعدادي از آنها را در موزه ها ديد.دهه 70 شمسي: مازراتي Biturboدهه 60 شمسي را بايد دوران دوري خودروهاي لوکس از بازار ايران دانست. علل متعددي را در اين چرخش ناگهاني بايد موثر دانست. در سال هاي اول پس از انقلاب، ديدي بسيار منفي نسبت به فرهنگ اشرافيت و لوکس گرايي برگرفته از غرب وجود داشت و همين سبب شد تا بسياري از خودروهاي لوکس به حاشيه رانده شوند.
لوکس ترين خودروهاي تاريخ ايران
 مرحله دوم، قطع ورود خودروهاي لوکس به کشور بود که سبب شد تا به جز چند دستگاه مرسدس بنز که براي استفاده در ناوگان دولتي و نيروي انتظامي وارد شدند، خودروهاي لوکس چنداني به ايران نرسند.مسئله آخر اما شرايط خاص دوران جنگ تحميلي و مشکلات اقتصادي بود که عرصه را براي چنين خودروهايي تنگ مي کرد. با اين حال آغاز دهه 70 شمسي همزمان شد با ورود مجدد خودروهاي جديد و در اين ميان، خودروهاي لوکس نيز سهمي از بازار کسب کردند. برندهايي همانند لکسس، مرسدس بنز، ب ام و و اوپل را بايد ستارگان بي چون و چراي بازار خودروهاي لوکس دهه 70 شمسي دانست. با اين حال ورود يک خودرو به طور خاص سبب شد تا حاشيه هاي بي شماري به وجود بيايد و باز هم بحث لوکس گرايي در جامعه مذمت شود. چند دستگاه از نمونه هاي مختلف مازراتي بيتوربو در اين دوره وارد کشور شدند که به لطف قيمت هاي چند ده ميليون توماني و ذات خاص و لوکسشان، رسانه اي شدند.دهه 80 شمسي: بنتلي کانتيننتالدر اواسط دهه 70 شمسي بود که واردات خودرو قطع شد و بازار ايران دوباره به محدوديت بازگشت. با اين حال خودروهايي با مجوزهاي خاص هنوز هم وارد کشور مي شدند که بازار خودروهاي لوکس را زنده نگه مي داشت. علاوه بر اين توليدشدن محصولاتي همانند سانگ يانگ موسو، نيسان ماکسيما و سيتروئن زانتيا سبب شد تا حدي بخش لوکس بازار زنده بماند. 
لوکس ترين خودروهاي تاريخ ايران
 روح تازه هنگامي در بازار خودروهاي لوکس دميده شد که ورود خودروهاي گذرموقت جان گرفت. در ميان اين خودروها، محصولات برندهايي همانند رولزرويس، جگوار، بنتلي، فراري، لامبورگيني، پورشه، مازراتي، مرسدس بنز و ب ام و ديده مي شدند. با باز شدن مجوز واردات در ميانه دهه 80، پاي برندهاي لوکس نيز به ايران باز شد و پورشه، مرسدس بنز، لکسس، ب ام و و حتي مازراتي به ايران بازگشتند. در اين ميان اما ورود خودروهاي خاص با مجوزهاي خاص ادامه يافت و بدين ترتيب، تعدادي خودرو استثنايي نيز به جز اين موارد صاحب پلاک ملي شدند مثل بنتلي کانتيننتالي که دو سالي مي شود با پلاک ملي در کشور تردد مي کند و شايد به نحوي نماينده خوبي از دوران طلايي خودروهاي با مجوز خاص و گذرموقت باشد.دهه 90 شمسي: مرسدس بنز کلاس Sپس از افت و خيزهاي متعدد اقتصادي در اوايل دهه 90 شمسي و با توجه به صلاحديد مسئولان رده بالا، ورود خودروهاي بسيار گران قيمت به ايران با محدوديت هاي خاصي مواجه شد. همين مورد بازار خودروهاي لوکس را بسيار تحت الشعاع قرار داد و سبب شد تا وضعيت قيمت ها شديدا بحراني شود. با اين حال ورود خودروهاي لوکس در چند سال اخير توانست اين بخش از بازار را براي مدتي تامين کند. علاوه بر اين، امکان سفارش خودروهاي لوکس با پيشرانه هاي کم حجم سبب شد تا به نحوي دوباره اين خودروها به ايران بازگردند و امثال ب ام و سري 7 بتوانند حضور مجددي را تجربه کنند.
لوکس ترين خودروهاي تاريخ ايران
 با اين حال بايد ستاره سال هاي اخير بازار خودروهاي لوکس ايران را نسل آخر مرسدس بنز کلاس S دانست. با آنکه در سال هاي اخير اين نسل از مرسدس در ايران حاضر بوده، اما هيچ يک از نسل هاي آن به اندازه اين نسل لوکس و خاص نبوده و محدوديت واردات و ورود تعداد بسيار کمي از آن سبب شده تا اين خودرو ستاره بازار خودروهاي لوکس ايران بماند.





تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۱





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 63]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن