تور لحظه آخری
امروز : شنبه ، 14 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام صادق (ع):هر كس سه روز آخر ماه شعبان را روزه بگيرد و به روزه ماه رمضان وصل كند خداوند ثواب روزه ...
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820699731




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

مديريت شهري يا وزارت كشور؟ پس از دو دوره برگزاري و نامشخص بودن مسوول انتخابات سوم شوراياري‌ها؛ چمران: وزارت كشور،انتخابات را تعاملي برگزار كند، خوشحال مي‌شويم


واضح آرشیو وب فارسی:ايسنا: مديريت شهري يا وزارت كشور؟ پس از دو دوره برگزاري و نامشخص بودن مسوول انتخابات سوم شوراياري‌ها؛ چمران: وزارت كشور،انتخابات را تعاملي برگزار كند، خوشحال مي‌شويم


خبرگزاري دانشجويان ايران - تهران
سرويس: اجتماعي - شهري

بعد از آن كه در سال 79 و 80، تلاش‌ها براي تشكيل شوراياري‌ها در دوره اول شوراهاي شهر تهران به سرانجام رسيد، همه چيز براي يك شروع خوب آماده بود، اما با انحلال شوراي اول، باز هم شوراياري‌ها در شروع كار به يك دست‌انداز رسيدند و به دليل دو ساله بودن دوره فعاليت شوراياري‌ها، دوره اول اين مجموعه بدون سر و صدا پايان يافت.

در دوره دوم شوراي شهر تهران كه شوراي شهر جان تازه‌اي گرفته بود، حدود 80 شوراياري با حمايت مستقيم كميسيون فرهنگي شورا، فعاليت خود را آغاز كردند و در همان دوران هم بر سر برگزاري انتخابات شوراياري‌ها در شورا، اختلاف نظر پيش آمد و در نهايت انتخابات دوم شوراياري‌ها در اسفند ماه 83، به صورت تعاملي بين شهرداري و وزارت كشور در دو مرحله برگزار شد.

به گزارش خبرنگار «شهري» ايسنا، شوراي سوم شهر تهران، براي برگزاري دور سوم انتخابات شوراياري‌ها، تجربه دو مرحله قبل را در نظر نگرفت و در حالي كه مدت قابل توجهي از پايان دوره دوم شوراياري‌ها (9 ارديبهشت امسال) مي‌گذرد، بدون هيچ عجله‌اي براي هماهنگي‌ها، در پايان ارديبهشت ماه سال جاري، طرحي دو فوريتي را براي هماهنگي‌هاي اين انتخابات ارائه داد، اما در اين ميان، هيچ اشاره و توضيحي به نحوه برگزاري انتخابات و وظايف شورا، شهرداري و وزارت كشور در برگزاري داده نشد و اعضاي شوراي شهر و نماينده فرمانداري، اين جلسه علني اما بدون حضور مستمع شورا را لبخندزنان، ترك كردند.

در عين حال از فرصت 15 روزه فرمانداري براي بررسي اين مصوبه شورا هم روزها گذشته و بر اساس اطلاع خبرنگار ايسنا، فرمانداري با اين مصوبه شورا مخالفت كرده و نامه اعتراض فرمانداري به شوراي شهر تهران ارسال شده است.

اگرچه خسرو دانشجو ـ سخنگوي شوراي شهر تهران ـ‌ يكي از دلايل اصلي اين تاخير را همزماني برگزاري انتخابات شوراياري‌ها با انتخابات مجلس هشتم، اعلام كرد، اما به نظر مي‌رسد كه شوراها و وزارت كشور، بر سر موضوع اصلي يعني مسووليت برگزاري انتخابات با هم اختلاف دارند.

اين موضوع در حالي است كه شوراي عالي استان‌ها، مهر ماه سال 86، از تدوين نحوه فعاليت شوراياري‌ها و انتخابات آن‌ها خبر داده و قرار بود، تا قبل از پايان دوره شورايارهاي دوم، تصميمات نهايي شود.

به هر روي، آنچه از جريان اين انتخابات، برداشت مي‌شود، اختلاف در مورد نحوه برگزاري آن است؛ اين كه انتخابات، توسط شورا و مديريت شهري برگزار شود، يا همانند ساير انتخابات‌ها، وزارت كشور راسا اقدام كند.

به گزارش ايسنا، سرانجام شوراي شهر تهران در جلسه يكصد و سوم خود كه پنجم خرداد ماه امسال به شكل علني و بدون حضور مستمع برگزار شد، طرح الزام ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي شهر تهران به تشكيل سومين دوره شوراياري‌هاي محلات شهر تهران را در راستاي تحقق مفاد تبصره 21 مصوبه بودجه سال 87 شهرداري، با حضور نماينده فرمانداري تهران تصويب كرد و به موجب آن، شهرداري مكلف شد، ظرف مدت 15 روز با هماهنگي كليه دستگاه‌ها از جمله فرمانداري تهران، نسبت به ارائه دستورالعمل‌ اين انتخابات اقدام كند و شوراياري‌ها تا 15 شهريور ماه تشكيل شوند.

چمران خاطرنشان مي‌كند: اگر وزارت كشور، مسووليت برگزاري اين انتخابات را به شكل تعاملي، نظير دو انتخابات قبل بر عهده بگيرد، ما خيلي خوشحال خواهيم شد.

حجت الله ايوبي ـ معاون اجتماعي، فرهنگي و شوراهاي وزارت كشور ـ هم در اين مورد به ايسنا، مي‌گويد: هنوز از سوي شوراي شهر، هماهنگي براي برگزاري انتخابات صورت نگرفته و اگر لازم باشد، انتخابات را به شكل تعاملي برگزار خواهيم كرد.

وي معتقد است‌ كه همكاري براي برگزاري اين انتخابات، نمود خوبي از همكاري شورا و وزارت كشور است.

در همين راستا مرتضي طلايي ـ عضو كميسيون فرهنگي اجتماعي شوراي شهر تهران و عضو ستاد هماهنگي شوراياري‌هاي شوراي شهر تهران ـ با تاكيد بر اين كه عملكرد شوراياري‌ها در مدت كوتاه فعاليت آن‌ها، مثبت بوده است و مي‌افزايد: در حال حاضر مجموعه مديريت شهري و ساير دستگاه‌هاي اجرايي، تعامل خوبي را با شوراياري‌ها دارند و كسي مخالف فعاليت و توسعه آن‌ها نيست.

وي معتقد است كه مخالفت معناداري نبايد در مسير فعاليت شوراياري‌ها وجود داشته باشد و انتخابات سوم آن‌ها هم بايد با تعامل و همكاري مشترك انجام شود.

اين عضو شوراي شهر تهران به در نظر گرفته شدن يك ميليارد تومان براي انتخابات شوراياري‌ها در بودجه سال 87 شهرداري تهران اشاره و بيان مي‌كند: اگر مخالفتي با شوراياري‌هاي وجود داشت، در زمان تصويب بودجه اعلام مي‌شد.

طلايي به دو ديدگاه فعلي در مورد برگزاري انتخابات شوراياري‌ها اشاره و ابراز مي‌كند: در يك ديدگاه، شورا و مديريت شهري مي‌خواهند، مسوول برگزاري انتخابات باشند و دستگاه‌هاي ديگر به اين دو ارگان كمك كنند و در نگاه ديگر، گفته مي‌شود كه مسووليت برگزاري هر نوع انتخابات با وزارت كشور و فرمانداري است و اين انتخابات هم بايد توسط اين دو نهاد برگزار شود.

وي توضيح مي‌دهد: نظر شوراي شهر بر همكاري فرمانداري در برگزاري انتخابات است و شورا و شهرداري هم هزينه‌ها و سازماندهي خود را داشته باشند.

طلايي در مورد زمان برگزاري انتخابات هم مي‌گويد: پيش‌بيني ما براي اتمام كار، برگزاري انتخابات تا اواخر تير ماه است، اما در صورت هر گونه تاخيري، تا پايان شهريور ماه براي اين اقدام فرصت وجود دارد.

در همين حال يك منبع آگاه در گفت‌وگو با ايسنا اعلام كرد كه هنوز مجوز برگزاري انتخابات و تشكيل شوراياري‌سوم از سوي شوراي شهر تهران به فرمانداري تهران ارسال نشده است.

اين منبع آگاه تاكيد مي‌كند: برگزاري انتخابات، امري حكومتي است و اين موضوع در جريان برگزاري انتخابات دوم شورا‌ياري‌ها به تصويب هيات حل اختلاف استان هم رسيده است.

وي يادآور شد: در قانون قبلي شوراياري‌ها، (در جريان اصلاح قانون شورا‌ها در سال 86)، قيد «با هماهنگي» ساير دستگاه‌ها آمده بود، اما در قانون جديد قيد «پس از اخذ مجوز» آمده است.

گفتني است، شهر تهران در حال حاضر 371 محله دارد كه سه هزار و 700 نفر عضو شوراياري‌ها را در خود جاي داده است؛ محلاتي كه بايد چشم‌ها و گوش‌هاي شهر تهران باشند.

انتهاي پيام
 جمعه 7 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ايسنا]
[مشاهده در: www.isna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 153]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن