تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 4 آبان 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):روز قيامت محبوب‏ترين آدميان نزد خداوند فرمان‏برترينِ آنها از او است
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1823953178




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

ایران دهمین کشور شکارچی شهاب سنگ در جهان شد


واضح آرشیو وب فارسی:پایگاه خبری آفتاب: ایران دهمین کشور شکارچی شهاب سنگ در جهان شد
در شرایطی که ده سال پیش تعداد شهاب‌سنگ‌های ثبت شده ایران در بولتن انجمن بین‌المللی شهاب‌سنگ‌شناسی فقط چهار قطعه بود، در سال‌های اخیر با مطالعه پیگیر محققان و علاقه‌مندان به این حوزه در کشورمان، تعداد شهابسنگ‌های ثبت شده رسمی به نام ایران در مجامع بین‌المللی به عدد 212 قطعه افزایش یافته است.
آفتاب‌‌نیوز : ایران دهمین کشور شکارچی شهاب سنگ در جان شدبه گزارش گروه فضای مجازیخبرگزاری میزان، به این ترتیب رتبه ایران که پیشتر در میان 136 کشوری که تا امروز شهابسنگ در آنها پیدا و ثبت شده است در جایگاه 122 قرار داشت، در ابتدای سال 2017 میلادی به جایگاه دهم جهان از حیث تعداد شهابسنگ‌های مشاهده و ثبت شده ارتقا یافته است.


افزایش تعداد شهابسنگ‌های ثبت شده از ایران در ادامه مطالعه تیم فرانسوی و ایرانی به سرپرستی حامد پورخرسندی، پژوهشگر ایرانی مقطع دکتری در مرکز اروپایی مطالعات و آموزش علوم زمین در فرانسه بوده است.


پورخرسندی درباره چگونگی پیشرفت مطالعاتش در ایران در یک دهه اخیر گفت: «در جریان ارتباط، همکاری و دوره‌های آموزشی که برای علاقه‌مندان به جستجوی شهابسنگ‌ها در کشور داشتیم، قطعات متعددی از بیابان لوت جمع‌آوری شد و سپس مطالعه روی آنها را برای تایید، طبقه‌بندی و ثبت نهایی آغاز کردم. مطالعه این نمونه‌ سنگ‌ها کاری تخصصی است و نتایج می‌تواند اطلاعات مفیدی از چگونگی تشکیل و تحول منظومه شمسی در اختیار سیاره‌شناسان و زمین‌شناسان قرار دهد و از این رو چنین سنگ‌هایی ارزش علمی بسیار بالایی دارند.


وی افزود: «شکارچیان شهابسنگ‌ها در ایران گروه‌های مختلفی را شامل می‌شوند و بسیاری از آنها از گروه‌های علاقه‌مند به طبیعت‌گردی هستند. چنان که بسیاری از شهابسنگ‌های فعلی با همکاری «حجت کمالی» از علاقه‌مندان پرکار و از جویندگان زبده شهابسنگ‌ها در استان کرمان به دست آمده است.»


حجت کمالی نیز درباره احتمال افزایش تعداد شهابسنگ‌های ایران در آینده نزدیک به جام‌جم گفت: «در صورت انجام مطالعات علمی و تأیید بسیاری از نمونه‌های احتمالی شهابسنگ‌هایی که بتازگی یافته‌ایم، ممکن است جایگاه ایران از نظر تعداد شهابسنگ‌های تایید شده در میان کشورهای جهان تا پنج کشور نخست جهان ارتقا یابد.»


ایران دهمین کشور شکارچی شهاب سنگ در جان شد


در ادامه پورخرسندی تصریح کرد: کسانی که نمونه‌های تأیید و ثبت نشده شهابسنگ‌ها را که ممکن است در گوشه‌گوشه ایران یافته باشند، چنانچه برای تحقیقات علمی و ثبت‌شدنشان به نام ایران در اختیار ما بگذارند، پس از ثبت بین‌المللی قطعه شهابسنگ در بولتن انجمن بین‌المللی شهابسنگ‌شناسی، بدون هیچ هزینه‌ای، تاییدیه معتبر دریافت می‌کنند و البته در هر حال مالک قطعه اصلی شهابسنگی خواهند بود که نزد خودشان است.


تا امروز 9131 قطعه شهابسنگ از شمال غرب آفریقا، 4106 قطعه از عمان، 2164 قطعه از آمریکا، 1501 قطعه از لیبی، 1201 قطعه از مراکش، 924 قطعه از شیلی، 754 قطعه از استرالیا، 479 قطعه از صحرای غربی آفریقا، 234 قطعه از چین و 212 قطعه شهابسنگ از ایران در بولتن انجمن بین‌المللی شهابسنگ‌شناسی تا نیمه اول سال 2017 به صورت رسمی تایید و ثبت شده است.


 


منبع: جام جم آنلاین






۲۴ تير ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۰





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: پایگاه خبری آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabnews.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 60]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن