تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 14 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  پیامبر اکرم (ص):براى بهشت درى است‏بنام (ريان) كه از آن فقط روزه داران وارد مى‏شوند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

خرید تجهیزات دندانپزشکی اقساطی

خانه انزلی

تجهیزات ایمنی

رنگ استخری

پراپ فرم رابین سود

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1799339383




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

واکنش مطبوعات افغانستان به استفاده طالبان از اختلافات سران دولتی


واضح آرشیو وب فارسی:فارس: واکنش مطبوعات افغانستان به استفاده طالبان از اختلافات سران دولتی
خبرگزاری فارس: واکنش مطبوعات افغانستان به استفاده طالبان از اختلافات سران دولتی
مطبوعات افغانستان واکنش‌های متفاوتی به اختلافات سران سیاسی افغانستان و استفاده طالبان از این اوضاع برای ناامن‌ سازی کشور داشته‌اند.

به گزارش خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس، پیش از آن‌که منابع رسمی در مورد سقوط منطقه «دند غوری» به‌دست طالبان، خبری بدهند، شبکه‌های اجتماعی خبر آن را با جزئیات بیشتر منتشر کرده‌اند. هرچند از این خبر‌ دهی‌ها در شبکه‌های اجتماعی نمی‌توان در گزارش‌های رسمی رسانه‌ها به‌عنوان منبع استفاده کرد، ولی این خبر‌ها زمینه را برای بیرون کردن خبر از زبان منابع رسمی مهیا می‌سازد. زیرا منابع رسمی تا حد زیادی تلاش دارند از دادن جزئیات در مورد نبرد‌هایی که منجر به سقوط مناطق می‌شود ابا ورزند. همین حالا نبرد در چند نقطه‌ افغانستان به شدت جریان دارد. گفته می‌شود «نادعلی»، «دند غوری»، «گرمسیر» و «ناوه» به‌دست طالبان سقوط کرده است.

در این راستا روزنامه «8 صبح» در سرمقاله امروز خود با عنوان «سخنگویان کم‌تر راستگو» به قلم«فریدون آژند» نوشت: حکومت باید بداند که مردم افغانستان در طول این چند سال نشان داده‌اند که با تمام وجود حامی نیروی امنیتی خود هستند. هر دفعه که حادثه‌ای برای نیرو‌های امنیتی شکل گرفته مردم به‌طور خود خواسته وارد شده‌اند و تا حد توان به کمک این نیرو‌ها شتافته‌اند. حتما به یاد دارید همین چند هفته پیش وقتی سربازان پلیس در منطقه مورد حملات انتحاری قرار گرفتند و تعداد زیادی کشته و زخمی شدند، صف‌های طولانی از مردم در پشت درب بیمارستان‌ها شکل گرفت تا به زخمی‌ها خون برسانند. حمایت مردم از نیرو‌های امنیتی هیچ‌گاهی کم نخواهد شد. ولی مردم توقع دارند تا به‌طور واقعی در جریان حوادثی که در کشور جریان دارد، قرار بگیرند و این چیزی است که منابع دولتی از دادن آن به افکار عمومی خود‌داری می‌کنند.

روزنامه «ماندگار» در یادداشت روزانه خود با عنوان «ثبات در گروِ اجرای توافق‌نامه سیاسی» نوشت: چندی پیش بود که مقام‌های امنیتی کشور، به قندوز رفته بودند و در آن‌جا از تعقیبِ ‌خانه به خانه طالبان سخن گفتند و فرمودند که به هیچ عنوان طالبان در این مناطق جایی نخواهند داشت. اکنون که از آن هشدارها روزها گذشته است، می‌بینیم که به‌جای گم شدنِ طالبان و تعقیب خانه به خانه آنان، طالبان جنگ را در سیزده ولایتِ کشور راه‌اندازی کرده‌اند و در ولایت‌های «هلمند» و «بغلان» به پیشروی‌هایی نیز دست یافته‌اند و قندوز همچنان تا حدِ زیاد در کنترلِ طالبان قرار دارد. اکنون نهادهای امنیتی، دستخوشِ حوادث شده‌اند؛ حوادثی که اگر جلوِ آن گرفته نشود، به‌زودی در کنار حضور دشمنان در کشور، مشکلِ دیگری نیز خلق می‌‌شود. اجرا نشدنِ توافق‌نامه سیاسی و کشمکش‌هایی که میان بزرگان نظام صورت می‌گیرد، تأثیرش را روی نظام و جنگ در کشور می‌گذارد، بنابراین رییسان دولت وحدت ملی باید به عملی شدنِ توافق‌نامۀ سیاسی تن بدهند. ارگ نباید در این مرحله حساس، به بازی‌های قومی بپردازد. رئیس‌جمهور غنی به عنوان فرمانده همه نیروهای مسلح افغانستان، باید این وضع را درک کند و به هر شکلِ ممکن، قدرت را طبق توافق‌نامه تقسیم، و افراد دل‌سوز و بااحساس را در رأسِ نهادهای امنیتی بگمارد و به افراد باتجربه و با تعهد میدان بدهد تا نقش‌شان را در نهادهای امنیتیِ کشور به‌درستی ایفا کنند.«جزئیات بیشتر»

روزنامه «جامعه باز» در یادداشتی با عنوان «جنگ سرنوشت‌ساز شمال» به قلم «محمدجواد سلطانی» نوشت: به موازات دور تازه جنگ قدرت در ارگ، داعش با مردم افغانستان نیز تشدید شده است. روز گذشته شهرستان «دهنه غوری» در «بغلان» توسط نیروهای طالبان تسخیر شد. این در حالی است که ولایت «هلمند» نیز در وضعیت نامطلوبی قرار دارد. به دلیل حساسیت‌هایی که جنگ در ولایت‌های شمالی کشور دارد، ضروری است که چند موضوع را در نظر داشته باشیم: اول اینکه سرنوشت جنگ در کشور با وضعیت سیاسی کشور گره خورده و دوم اینکه حکومت و شخص «محمد اشرف‌غنی احمدزی» به همان اندازه که با گروه طالبان با اغماض، مدارا و هم‌دلی رفتار کرده است، با مردم افغانستان با زبان فریب و تحکم سخن کرده است.«جزئیات بیشتر»

روزنامه «اطلاعات روز» در یادداشت روزانه خود با عنوان «نیروهای افغانستان به‌سختی علیه طالبان در جنوب مقاومت می‌کنند» به قلم «حمید مهدوی» نوشت: درحالی‌که جنگجویان طالبان به طرف شهر جنوبی لشکرگاه پیشروی می‌کنند، نیروهای نخبه‌ افغانستان تلاش می‌کنند مناطق تحت کنترل‌شان را در این‌جا، حدود 10 مایل دورتر از مرکز ولایت هلمند و نقطه‌ی وصل حیاتی در دفاع از تمام منطقه، حفظ کنند. ضرورت حکومت افغانستان به تکیه بر نیروهای ویژه که برای عملیات تهاجمی کماندویی به‌خوبی آموزش دیده‌اند، برای محافظت از اطراف شهر یک واقعیت آشکار را نشان می‌دهد. درحالی‌که «هلمند»، بزرگترین شهر افغانستان و مرکز تولید تریاک آن، در تابستان سال جاری آتش حملات شدید دشمن را متحمل می‌شود، نیروهای عادی پلیس و ارتش نتوانسته‌اند به‌صورت مقاوم ایستادگی کنند و این احتمال را خلق کرده‌اند که طالبان می‌توانند بر «لشکرگاه» تاخت‌وتاز کنند. درحالی‌که مقام‌های افغانستانی اصرار دارند لشکرگاه سقوط نخواهد کرد، ظاهرا استراتژی نامنظم آن‌ها در برابر دشمنی که پر تحرک بودن و انعطاف‌پذیر بودنش را به اثبات رسانده است، پایدار نخواهد بود. دفاع از مراکز شهرستان‌ها که به‌دست طالبان سقوط نکرده‌اند، نیازمند اعزام ژنرال‌های ارشد و مقام‌ها از کابل بوده است که با رفت‌وآمدشان تحولات را نظارت کنند. انتهای پیام/ح

95/05/26 :: 14:19





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: فارس]
[مشاهده در: www.farsnews.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 44]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن