محبوبترینها
چگونه با ثبت آگهی رایگان در سایت های نیازمندیها، کسب و کارتان را به دیگران معرفی کنید؟
بهترین لوله برای لوله کشی آب ساختمان
دانلود آهنگ های برتر ایرانی و خارجی 2024
ماندگاری بیشتر محصولات باغ شما با این روش ساده!
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1843514010
محمدرضا تاجيك:اصلاحطلبي نيازمند تزريق مفاهيم جديد است/اصلاحطلبي بايد متغيرهاي جديد را درون خود لحاظ كند
واضح آرشیو وب فارسی:روز نو:
محمدرضا تاجيك:اصلاحطلبي نيازمند تزريق مفاهيم جديد است/اصلاحطلبي بايد متغيرهاي جديد را درون خود لحاظ كند
محمدرضا تاجيك، تحليلگر و تئوريسيني است كه تلاش ميكند بر پايه مطالعات خود سياست در ايران را به صورتي علمي و آكادميك تحليل كند. از اين رو نيز در گفتههايش استنادات علمي بسيار با بياني تقريبا منحصر به فرد ارايه ميشود. او ايران امروز را مستعد راديكاليزه شدن نميداند و به همين دليل معتقد است هر جريان سياسي كه بخواهد هژموني خود را حفظ كند نيازمند نوآوري و بازآفريني و افزودن بر پارامترهاي خود است. او ميگويد: اصلاحطلبي براي اينكه بتواند در دهه پنجم هم از امكان آلترناتيو بودن و هژمونيك شدن برخوردار باشد، بايد متغيرهاي جديد را درون خود لحاظ كند. بايد تلاش كند تا مفاهيم جديد را به بدنه خود تزريق كند و ايدههاي نظري جديد را وارد ساحت نظري خود كند.
روز نو : محمدرضا تاجيك، تحليلگر و تئوريسيني است كه تلاش ميكند بر پايه مطالعات خود سياست در ايران را به صورتي علمي و آكادميك تحليل كند. از اين رو نيز در گفتههايش استنادات علمي بسيار با بياني تقريبا منحصر به فرد ارايه ميشود. او ايران امروز را مستعد راديكاليزه شدن نميداند و به همين دليل معتقد است هر جريان سياسي كه بخواهد هژموني خود را حفظ كند نيازمند نوآوري و بازآفريني و افزودن بر پارامترهاي خود است. او ميگويد: اصلاحطلبي براي اينكه بتواند در دهه پنجم هم از امكان آلترناتيو بودن و هژمونيك شدن برخوردار باشد، بايد متغيرهاي جديد را درون خود لحاظ كند. بايد تلاش كند تا مفاهيم جديد را به بدنه خود تزريق كند و ايدههاي نظري جديد را وارد ساحت نظري خود كند.
در هر انتخابات فعالان سياسي تلاش ميكنند تا روي شكافها و گسلهاي موجود در جامعه ايجاد دو قطبي رقابتي كنند و پيروزيشان را نيز بعضا مديون اين دوقطبيها هستند و روي آن حساب باز ميكنند. اين شكاف، گسل كه در ادبيات سياسي كلمه دو قطبي مرسوم است، چه ويژگيهايي دارد؟ اساسا ايجاد ميشود يا در جامعه وجود دارد و فقط تحريك ميشود؟ جنس اين شكافها چيست؟ آيا شكافها و گسلهايي فرهنگي است يا جنس اقتصادي دارند و طبقات معيشتي مردم جامعه را تشكيل ميدهند؟
منطق دو انگاري، دوبيني يا قطبي در تحليل نهايي يك منطق ايدئولوژيك است. از براي چنين منطقي ميتوان فضاي گفتماني را كاملا دو قطبي كرد. قطبي كه سفيد است و قطبي كه سياه. قطبي كه حق است و قطبي كه باطل. قطبي كه مردمي است و قطبي كه ضد مردمي. قطبي كه با خود صلح، آرامش، امنيت و رفاه و قطبي ديگر كه با خود بحران و وحشت و هراس و ناامني ميآورد. كاركرد چنين دو انگاريهايي در عرصه سياست و در عرصه ايدئولوژي اين است كه ايجاد يك «جمعيت» ميكند. كساني كه در يك قطب قرار بگيرند، ميتوانند بر اساس جاذبه آن قطب بر مدارش حركت و طواف كنند. در سياستي كه دو قطبي ميشود يا از منطق دو انگاري در آن استفاده ميشود، فضا به اصطلاح آنتاگونيستي ميشود. فضاي سياست به سوي يك فضاي خصمانه و ستيزشگرانه ميرود. در فضاي ستيزشگرانه وخصمانه است كه امكان بيدار كردن زيباي خفته بيشتر خواهد شد. امكان و استعداد اينكه بيشترين مردم را تهييج و تحريك كند و وارد صحنه كند نيز بيشتر خواهد بود. بنابراين اينكه در فضاي انتخاباتي اين دو انگاريها و دوقطبيها به كار برده ميشود به اين دليل است. مشكل اين دوقطبيها اين است كه ممكن است در يك مقطع و فضاي خاص براي ايجاد يك بازي خاص و نيل به يك هدف خاص كارآمدي داشته باشد اما چنين منطقي وقتي رسوب ميكند، جامعه را دوقطبي ميكند. در اين صورت روابط بين طبقات، گفتمانها، نظامهاي انديشه، انسانها و ارزشهايي كه قطبي شدهاند، جامعه را در حالت قطبي نگه ميدارد؛ روابط را آنتاگونيستي نگه ميدارد و اين موضوع ايجاد مشكل ميكند. در جامعه ما اما اين فضا به كار ميرود. كانديداها قصد دارند كه در ژانر و در پرتو چنين دوقطبيهايي خود را در قطب مردمي، سفيد و راستين قرار دهند و رقيب را در منتها عليه قطب مقابل بگذارند و اينگونه مردم را تهييج كنند. چنين دو قطبياي كمتر از حقيقت برخوردار است. به قول مولانا «نه حق كامل وجود دارد و نه باطل كامل». هر چه هست خاكستري است. برخي از اين دوقطبيها كاملا برساخته ذهن هستند. دوقطبيهاي بازنمايي شدهاي هستند كه به افكار عمومي القا ميشوند. اگر چنين دو قطبياي در بطن جامعه وجود نداشته باشد، آن را خلق ميكند، ميآفريند، بزك و كاريكاتوريزه ميكند و در بين افكار عمومي جامياندازد. با افكار عمومي بازي ميكند. آن را حقيقتنما يا واقعيتنما ميكند و لباس حقيقت به آن ميپوشاند. اين امر بستگي به اين دارد كه طرف مقابل چقدر ميتواند از فن سخنوري استفاده كند. همچون سوفسطاييان زمان يونان قديم كه سفيد را سياه جلوه ميدادند و سياه را سفيد. برخي از اين دو انگاريها فقط به هنر و فن سخن گفتن باز ميگردد. برخي از اينها نماد و نمودي كمرنگ در جامعه نيز دارند. مثلا فاصله طبقاتي چنين است. اينكه يك گروه از تصلب بيشتر ايدئولوژيك برخوردار است، ديگري از اعتدال بيشتري برخوردار است؛ يك گروه اهل روابط است و يك گروه اهل انسداد است و اهل روابط نيست، نيز نمودي در جامعه دارد.
آيا دوقطبي سنت- مدرنيته يا چيزي شبيه به اين در جامعه ايران وجود دارد؟
اين دوقطبي يك دوقطبي برساخته روشنفكري است. هيچگاه اين دوقطبي در جامعه ما كاملا وجود نداشته است. يعني گروههايي را نداشتهايم كه كاملا جامه انديشه مدرن را بر تن كرده باشند و كاملا بر مرام و منش مدرن درآمده باشند يا در مقابل گروههايي كه كاملا سنتي عمل كنند. در جابهجاي گروههاي سنتي نوعي رفتار، كنش، نماد و آثار مدرن ميبينيم. همچنين در جابهجاي رفتار افراد مدرن نمادها و آثار سنتي مشاهده ميكنيم. اين دوقطبي كردن فقط براي اهداف خاصي تشكيل ميشود و گرنه گروههاي كاملا مدرن و كاملا سنتي در جامعه ايران وجود ندارند.
بنابراين به ظن شما تقسيمبندي يا شكاف سنت-مدرنيته برساخته است و از طرف طيفهاي قدرت يا گروههاي خاصي ايجاد ميشود اما گسل اختلاف طبقاتي در جامعه وجود دارد. به لحاظ مذهبي چطور؟ آيا جامعه ايران به سمت مذهبيتر شدن پيش ميرود يا نه؟ آيا اين متغير در نتيجه انتخابات سال ٩٦ اثرگذار بود؟
در فضاي جامعه ما در دوران معاصر يعني از زماني كه جامعه ايراني با مدرنيته آشنا شد، چنين دوانگارياي به وجود آمد. نه چندان شفاف اما به صورت كدر به هر حال زيست دارد. در برخي از هنگامههاي تاريخي اين شكاف به اشكال گوناگون بروز كرده است. حتي گاه در شكل اقتصادي و گاه در شكل اجتماعي، فرهنگي، نظري و روشنفكري بروز و ظهور كرده است. گروههايي وجود دارند كه حتي نگاهشان به دين، نگاهي مدرن است. اين گروهها از زواياي عقلي و خردمندانه به دين نگاه ميكنند و معتقد هستند كه دين عصري و نسلي است. دين بايد جامه عصر خود را بر تن كند. با نسل خود بتواند سخن بگويد. به تعبير مولانا نو نو شود. برخي ديگر دين را در هاله تقدسي قرار ميدهند. اين گروهها معتقد هستند كه بايد اصالتش را حفظ كرد. آنها اصالتش را در اين ميدانند كه آن را به صورت سنتي و آنگونه كه بوده محفوظ نگه دارند. اجازه ندهند كه در و پنجرهاي گشوده شود و نسيمي روح آن را منقلب كند. اينجا است كه اين دوانگاري شكل ميگيرد. گروهي كه دين را در زرورقي ميپيچند و اجازه نميدهند كه از آن خارج شوند. در مقابل ديگراني كه آن را از آن فضا خارج كرده و در بستر زمان جارياش ميكنند؛ با عقل آن را به قرائت در ميآورند؛ عصري و نسلياش ميكنند؛ متغيرهاي مدرن را در عرصههاي مختلف اعم از علمي و عقلي با آن ممزوج ميكنند و بيان عقلي و علمي از آن به دست ميآورند. اين دوانگاريها در جامعه ما وجود دارد و برخي مواقع به علت اقتضاي تاريخي فعالتر ميشوند و رنگ و بوي شرايط را به خود ميگيرند. گاهي رنگ و غلظت سياسي و اجتماعي و گاهي رنگ اجتماعي، انديشهاي و معرفتياش غليظ ميشود.
اشاره كرديد كه يكي از نتايج اين دو انگاريها ايجاد فضاي ستيزشگرانه و راديكال است. در جامعه ايران در كمتر از ٤٠ سال يك انقلاب رخ داده است، پيش از آن در زمان مشروطه راديكال شده و ٨ سال پيش نيز فضا قطبي و راديكال شد. آيا چنين پيشينهاي نشان ميدهد كه جامعه ايراني مستعد راديكال شدن است؟
جامعه ايران نظير هر جامعه ديگري در فضايي قرار گرفته كه نوعي سياست مدني را تجربه ميكند. به يك بيان بايد گفت كه عصر راديكاليزم به سر آمده است. ما در دوران پايان ايدئولوژيها از نوع ارتدوكسي آن هستيم؛ در پايان نوعي آرمانگرايي قرار داريم؛ نگاهي كه هر چيزي را به صورت آرمانياش طلب ميكند. ما در دوراني به سر ميبريم كه به بيان برخي از انديشهورزان آن را عصر پايان انقلابها ميدانند. امروزه دوراني كه انقلابهايي به صورت كلاسيك شكل بگيرد، سپري شده است و دوران جنبشهاي جديد اجتماعي فرا رسيده است. جنبشهايي كه الزاما راديكال عمل نميكنند و استراتژي و هويتهايي فرهنگي دارند. تشكيلاتشان دقيقا از تشكيلات سانتراليسمي و غير مستحكم حزبي پيروي نميكند. اين جنبشها تشكيلات باز و گشودهاي دارند و ميتوانند افراد مختلف را پيرامون مطالبهاي جمع كنند؛ نه پيرامون مانيفست، ايدئولوژي يا رهبري خاصي. بلكه با يك مطالبه خاص ميتوانند افراد را گرد هم بياورند و يك زنجيره تفاوتها ايجاد كنند. هويتهاي متفاوت را به هم گره بزنند و در يك جهت رها كنند. به قول باختين يك نوع جنبش كارناواليستي ايجاد كنند. بنابراين جامعه ما شرايطي اينچنيني را تجربه ميكند. نسل جديد بيشتر سياست را مدني تجربه ميكند تا سياستزدني. تلاش دارد كه از رهگذرهاي قانوني و مدني در جامعه تغيير ايجاد كند تا يك حركت راديكال. حركتهاي راديكال پيامدها و تخريبهاي خاص خود را دارند و ويرانيهاي خاص خود را بر جا ميگذارند. اگر بتوان ساختارهاي جامعه را از زير و به صورت دموكراتيك و مدني تغيير داد، اين اولويت را قايل است. اينكه به صورت جدي جامعه ما يك بار ديگر حركتي راديكال از نوع انقلاب را تجربه كند، بعيد است. به اين معنا نيست كه به صورت موضعي و محدود حركتهاي راديكال و خشن نخواهيم ديد. ممكن است در دهه پنجم به اشكال گوناگون با حركتهاي اجتماعي، سياسي، فرهنگي، قومي و اقتصادي راديكالي مواجه شويم كه پيامدهاي خاصي داشته باشد اما اينكه اين يك حركت جمعي و عمومي مردم ايران باشد و حامل و عامل انقلاب ديگري باشد، بعيد ميدانم.
به نظر شما در دهه پنجم انقلاب اسلامي كدام جناح ميتواند برنده توجه افكار عمومي شود؟
جامعه ما از گفتمانهاي ارتدوكسي، متصلب و انسدادطلب خسته و ملول است. نسلهاي جديد خيلي راديكاليزم را در اشكال مختلف پذيرا نيستند و به سوي گفتمانها و حركتهاي مدني ميروند. گفتماني ميتواند در دهه پنجم از امكان و استعداد بيشتر هژمونيك شدن برخوردار باشد كه بتواند درونمايه و سويههاي مدني بيشتري داشته باشد. اين گفتمان بيشتر استعداد خواهد داشت. آيا همين مساله كفايت ميكند؟ به نظر من گفتمانهاي موجود و حتي اصلاحطلبي براي اينكه بتواند در دهه پنجم هم از امكان آلترناتيو بودن و هژمونيك شدن برخوردار باشد، بايد متغيرهاي جديد را درون خود لحاظ كند. بايد تلاش كند تا مفاهيم جديد را به بدنه خود تزريق كند و ايدههاي نظري جديد را وارد ساحت نظري خود كند؛ خود را شاداب، نسلي و عصري نگه دارد تا فضاي جديد آينده خود را فهم كند؛ خود را براي ورود به دنياي جديد مهيا كند. اين امر احتياج به اين دارد كه تئوريسينهاي جناح اصلاحطلب نيز تلاش كنند و نوعي بازبيني تئوريك داشته باشند. تلاش كنند كه با توجه به شرايطي كه رو به روي جامعه قرار دارد و بسيار متفاوت است، به علت فشردگي و اينكه حوادث بسيار سريع شكل ميگيرند، حركت كنند؛ بايد براي اينكه همسو با شرايط باشيم خود را مهيا كنيم. تاخير تاريخي نداشته باشيم. كساني كه تاخير تاريخي دارند، تاريخ آنها را فراموش ميكند. كساني كه همگام و همسو با تاريخ پيش ميروند و تلاش ميكنند كه روح تاريخ را فهم كنند، به صورت فرزندان زمانهشان باقي ميمانند. آن گفتماني روح تاريخ و روح زمانه است، كه تاريخ و مقتضيات خود را درك كند.
براي شكلگيري و گسترش نهادهاي مدني و سنديكاها در ايران توصيه شما چيست؟ در ايران چطور ميتوان نهادهاي مدني را گسترش داد؟
اين مساله به سازماندهي و تشكل و تحزب برميگردد. شايد بتوان گفت بعد از آشنايي ما در مشروطه با مدرنيته اين با ما بوده است. سوال اين است. جامعه ايران چه نوع از ساماندهي را در عرصه فرهنگي و كارگري و سياسي پذيرا است؟ آيا شكل مشابه آن در جوامع غربي ميتواند در ايران اجرا شود يا اقتضاي تاريخ، فرهنگ و جامعه ما متفاوت است؟ در قالبهاي انجمني كه در مشروطه هم شكل گرفت و در قالبهاي پاتوقي به قول جلال آل احمد بيشتر ميتوانيم جمع شويم يا در قالب حزبي به معناي دقيق كلمه كه همه پذيراي يك مانيفست، سلسلهمراتب تشكيلاتي باشند؟ اينكه هر كسي وارد فضاي حزبي ميشود بر اساس يك منشور مشخص مشي و گزينش سياسي داشته باشد؟ هر چه رهبري حزب تعيين ميكند او هم گوش فرا دهد؟ يا طبيعت جامعه ايراني اين است كه در قالبهاي تنگ و باريك نميگنجد؟ اگر هم در همان فضا بگنجد تكثر و تفرد خود را حفظ ميكند؟ چگونه ميشود با حفظ تفرد و تكثر انسان ايراني جمع و جمعيت داشت؟ آيا بايد به اشكالي از تحزب برسيم كه به تفرد ما احترام ميگذارد و اين پلوراليزم را به رسميت ميشناسد؟ حتي در قالب يك حزب به رسميت ميشناسد اما جمعيت را هم دارد؟ پس دو گونه تشكيلات ميتوان داشت. يك تشكيلات از نوع آش شلهقلمكار است كه همه هويتها در آن مستحيل ميشوند. نوع ديگر تشكيلات مثل ظرف سالاد است كه هر فرد تكثر و تفرد خود را حفظ كرده است. ما بايد زماني درباره اين مساله صحبت كنيم. اينكه آيا احزاب ما واقعا به معناي دقيق كلمه حزب هستند يا پاتوق هستند. هركدام هم يك ملت هستند.
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۶ - ۰۹:۱۹
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روز نو]
[مشاهده در: www.roozno.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 67]
صفحات پیشنهادی
سفیر جدید ایران استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور عراق کرد
سفیر جدید ایران استوارنامه خود را تقدیم رئیس جمهور عراق کرد بغداد- ایرنا- سفیر جدید ایران در بغداد امروز دوشنبه استوارنامه خود را تقدیم فواد معصوم رئیس جمهور عراق کرد به گزارش ایرنا فواد معصوم پس از دریافت استوارنامه سفیر جدید ایران در عراق با اشاره به ارتباطات خوب ایرج مسجدیمحدودیت جدید در واردات خودرو
هیات دولت روز چهارشنبه با صدور مجوز انعقاد قرارداد مشارکت برای اجرای ترمینال جدید مسافری فرودگاه بین المللی شهید هاشمی نژاد مشهد موافقت کرد در این جلسه هیات دولت که به ریاست اسحاق جهانگیری معاون اول رئیس جمهور برگزار شد به منظور تسریع در آغاز عملیات اجرایی فرآیند تأمین مالی پروژانصارالله یمن از ۴ پهپاد جدید خود رونمایی کرد - تیتر شهر
رئیس شورای عالی سیاسی یمن به همراه نخست وزیر دولت نجات ملی وزیر دفاع و معاونش در شورای عالی سیاسی اولین نمایشگاه پهپادها را افتتاح کرد که می توان گفت وعده رهبر انصارالله یمن محقق شد به گزارش تیتر شهر صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن به همراه مقامات سیاسی یمن این نمایشگاشورای رقابت زمان بررسی قیمتهای جدید خودرو را اعلام کرد
شورای رقابت زمان بررسی قیمتهای جدید خودرو را اعلام کرد شورای رقابت با تأخیر بسیار در اعلام قیمتهای جدید خودرو اعلام کرده که این موضوع را در جلسه ۱۲ تیرماه خود بررسی خواهد کرد به گزارش عصر ایران به نقل از تسنیم با گذشت بیش از سه ماه از سال جاری هنوز قیمتهای جدید خودرو اعسالانه یک خودرو جدید سایپا به بازار معرفی می شود
مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا گفت سایپا سالانه یک محصول جدید را به بازار معرفی خواهد کرد و توسعه محصول هدف جدی سایپا است به گزارش خبرنگار گروه اقتصادی آنا مهدی جمالی در مراسم رونمایی از خودروی کوییک که با حضور رئیس مجلس وزیر صنعت رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس و جمعی ازمخورشید و برق عامل حرکت خودروی جدید هلندیها
خورشید و برق عامل حرکت خودروی جدید هلندیها سلولهای خورشیدی یک گزینه مناسب و قابل اطمینان برای رانندگان محسوب میشوند تا آنها را به منابع شارژ الکتریک در مسیر برسانند یک استارت آپ نه چندان معروف هلندی که لایتبر نامیده میشود اخیرا از یک خودروی الکتریکی با منبع قدرت خورشیدی روانعقاد دو قرارداد جدید با خودروسازان خارجی
وزیر صنعت معدن و تجارت از انعقاد دو قرارداد جدید با خودروسازان خارجی تا پایان سال جاری خبر داد محمدرضا نعمت زاده امروز در مراسم رونمایی از محصول جدید سایپا کوئیک اظهار کرد خوشبختانه بعد از برجام شرکت های خارجی وارد مذاکره با خودروسازان ایرانی شدند و تاکنون دو قرارداد خارجی بینآغاز فروش پژو 508 جدید توسط ایران خودرو از امروز (+جزئیات، قیمت و عکس)
آغاز فروش پژو 508 جدید توسط ایران خودرو از امروز جزئیات قیمت و عکس پژو 508 جدید که به جعبهدندهی خودکار و پیشرانهی ۱ ۶ لیتری مجهز به توربوشارژر با توان خروجی ۱۶۵ اسب بخار مجهز شده است ایران خودرو با همکاری شرکت ایکاپ شرکت مشترک ایران خودرو- پژو شرایط فروش نقدی پژو 508جزئیات جدیدترین خودروی سایپا/ارزان ترین خودروی اتوماتیک بازار چگونه است؟ قیمت 30 تا 35 میلیون (+عکس) - پایگاه
وکیل ملت این خودرو هاچبک بوده و از گیربکس اتوماتیک بهره می برد امروز سایپا از خودروی جدید خود که به عنوان ارزان ترین خودروی اتوماتیک بازار از آن نام برده می شود رونمایی می کند اما این خودرو چه ویژگی هایی دارد به گزارش پایگاه خبری تحلیلی وکیل ملت از خودروی 212 که به عنوان سایناویدئو/ خودروی جدید فرمول یک «مرسدس بنز» - آخرین خبر
پدال رونمایی از خودروهای فرمول یک فصل ۲۰۱۷ همچنان ادامه یافته و به تازگی مدل مرسدس-اِی ام جی W08 EQ Power معرفی شده است خودرویی که ردبول فراری ویلیامز و تقریباً همه به دنبال شکست دادن آن هستند البته به لطف تغییرات قابل توجه در قوانین طراحی خودروهای فرمول یک امسال بسیار مت-
گوناگون
پربازدیدترینها