تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 9 اردیبهشت 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر (ع):هر چیزی قفلی دارد و قفل ایمان مدارا کردن و نرمی است.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

بلومبارد

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

خرید اکانت اسپاتیفای

کاشت ابرو

لمینت دندان

ونداد کولر

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دانلود سریال سووشون

دانلود فیلم

ناب مووی

تعمیر گیربکس اتوماتیک

دیزل ژنراتور موتور سازان

سرور اختصاصی ایران

سایت ایمالز

تور دبی

سایبان ماشین

جملات زیبا

دزدگیر منزل

ماربل شیت

تشریفات روناک

آموزش آرایشگری رایگان

طراحی سایت تهران سایت

آموزشگاه زبان

اجاره سند در شیراز

ترازوی آزمایشگاهی

رنگ استخری

فروش اقساطی کوییک

راهبند تبریز

ترازوی آزمایشگاهی

قطعات لیفتراک

وکیل تبریز

خرید اجاق گاز رومیزی

آموزش ارز دیجیتال در تهران

شاپیفای چیست

فروش اقساطی ایران خودرو

واردات از چین

قیمت نردبان تاشو

وکیل کرج

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

سیسمونی نوزاد

پراپ تریدینگ معتبر ایرانی

نهال گردو

صنعت نواز

پیچ و مهره

خرید اکانت اسپاتیفای

صنعت نواز

لوله پلی اتیلن

کرم ضد آفتاب لاکچری کوین SPF50

دانلود آهنگ

طراحی کاتالوگ فوری

واردات از چین

اجاره کولر

دفتر شکرگزاری

تسکین فوری درد بواسیر

دانلود کتاب صوتی

تعمیرات مک بوک

قیمت فرش

خرید سی پی ارزان

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1798494025




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

نقش برجسته صحنه خانواده عیلامی را در موزه آبادان ببینید


واضح آرشیو وب فارسی:ایرنا: نقش برجسته صحنه خانواده عیلامی را در موزه آبادان ببینید آبادان – ایرنا – کارشناس میراث فرهنگی آبادان و خرمشهر برای بازدید از یک نقش برجسته عیلامی که صحنه ای از حضور خاندان پادشاهی را به تصویر کشیده از علاقمندان دعوت کرد.


نجلا درخشانی یکشنبه در گفت و گو با ایرنا اظهار داشت: نقش برجسته عیلامی صحنه خانوادگی یکی از شاخص های موزه آبادان است روی این سنگ بزرگ دو نقش برجسته در دوضلع عمود بر هم حکاکی شده ، گفت: نقش برجسته‌ی اول که بخش اندکی از آن به جا مانده ، طبق اطلاعات بدست آمده از منابع نقوش برجسته عیلامی یک صحنه‌ی بار عام را به‌تصویر کشیده است و نقش برجسته‌ی دوم که فقط بخش کوچکی از آن از بین رفته، یک صحنه‌ی خانوادگی را نشان می‌دهد.کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی آبادان و خرمشهر افزود: در این صحنه شش نفر در مقابل هم ایستاده‌اند، دو نفر وسط دارای قدی بلندتر و چهار نفر کناری قدی کوتاهتر دارند. نفر سمت چپ نقش برجسته لباسی نسبتاً بلند بر تن دارد اما نفر سمت راست دارای پوششی بلندتر از او می‌باشد به گونه ای که لباس روی پاهای او را هم پوشانده است. فردی که لباسی نسبتا بلند دارد با توجه به نقش برجسته‌ی هانی و هوهین در اشکفت سلمان، یکی از پادشاهان یا شخصیت‌های مهم سرزمین عیلام است و فردی که دارای پوششی بلندتر و تا روی پاها می‌باشد احتمالاً همسر اوست. وی ادامه داد: به‌نظر می‌رسد که شاه عیلامی دست راست خود را بر سینه گذاشته و دست چپ خود را که حامل یک شیئ است به ‌سمت طرف مقابل دراز کرده و در حال دادن آن شیء به طرف مقابل می‌باشد.درخشانی افزود: پشت سر هر کدام از این دونفر (شاه و همسرش) دو نفر دیگر دیده می‌شود یعنی مجموعاً چهار نفر، که باز هم دو نفر پشت سر زن عیلامی دارای پوششی نسبتاً بلند ولی دونفری که پشت سر شاه عیلامی هستند دارای لباس‌هایی کوتاه تقزیباً تا زیر زانو می باشند.وی گفت: بنابراین دو نفر سمت راست دخترند که پشت مادرشان ایستاده‌اند و دو نفر سمت چپ پسر که پدرشان- پادشاه عیلامی را همراهی می‌کنند. تفاوت این نقش برجسته با نقش برجسته‌هایی که صحنه‌های مذهبی و آیینی را به تصویر کشیده‌اند در این است که در این نقش برجسته افراد دو دسته شده و در مقابل هم ایستاده‌اند اما در صحنه‌های مذهبی افراد در مقابل رب‌النوع (خدای) خود می‌ایستند. این کارشناس می گوید: نکته‌ی جالب در این نقش برجسته نگه داشتن دست‌ها در حالت نیایش است و می‌توان عنوان نمود که عیلامیان از این حالت برای احترام گذاشتن و یا سلام کردن هم استفاده می‌کرده‌اند. چنین نقش برجسته‌ای که تعدادی از یک خانواده‌ی سلطنتی را یک‌جا به‌تصویر بکشد در هیچ جای منطقه‌ی آسیای نزدیک دیده نشده است. وی با بیان اینکه ، درخشانی در ادامه گفت: در مجموع با در نظر گرفتن سایر نقوش برجسته ی عیلامی و در مقایسه با آن‌ها که اکثرا صحنه‌های مذهبی - آیینی و صحنه‌های بار عام سلاطین هستند، می‌توان بیان کرد که حجاری صحنه‌ی خانوادگی بر روی نقش برجسته‌ی قلعه تل یک امر استثنایی می‌باشد و چون کتیبه‌ای بر روی آن وجود ندارد دقیق نمی‌توان گفت که مربوط به کدام پادشاه عیلام است.کارشناس ارشد مرمت و احیای بناها و بافت های تاریخی آبادان و خرمشهر اظهار کرد: سر اورل استین" (Stein) در 1936میلادی در 25 کیلومتری جنوب ایده در منطقه مال میر نقش برجسته قلعه تل را در دهکده ای به همین نام کشف کرد و والتر هینز آخرین بار این نقش برجسته را در سال 1963میلادی در محل اصلی خود دیده است، اما ارول در هنگام بازدید خود در سال 1974میلادی از منطقه موفق به دیدن آن نشده است. وی افزود: طبق گفته‌ی اهالی منطقه و سالخوردگان، انگلیسی‌های مقیم آبادان در این فاصله نقش برجسته‌ی مورد نظر را به موزه‌ی آبادان منتقل کرده‌اند.7100/6002**خبرنگار:کمیله حجازی**انتشار دهنده: کبری آقازری



20/01/1396





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: ایرنا]
[مشاهده در: www.irna.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 25]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


فرهنگ و هنر

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن