تور لحظه آخری
امروز : جمعه ، 30 شهریور 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):كوتاه كردن ناخن، از آن رو لازم است كه پناهگاه شيطان است و فراموشى مى آورد.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وکیل کرج

خرید تیشرت مردانه

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1817060587




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

ضرورت هدفمند كردن يارانه‌ها


واضح آرشیو وب فارسی:جام جم آنلاین: ضرورت هدفمند كردن يارانه‌ها
جام جم آنلاين: موضوع هدفمند كردن يارانه‌ها كه در 2 برنامه اخير اقتصادي مورد توجه قرار گرفته است، موضوع مورد اشاره در طرح تحول اقتصادي رئيس‌جمهور نيز بود. برنامه تلويزيوني دوشنبه سوم تيرماه به آثار تورمي ناشي از هدفمند كردن يارانه‌ها اشاره مي‌كند و تصريح دارد دولت شجاعانه با مشكلات كوتاه‌مدت مربوط به هدفمند‌كردن يارانه‌ها برخورد خواهد كرد.


دكتر احمدي‌نژاد در سخنان خود توضيح داد كه دولت تفاوت قيمت‌هاي يارانه‌اي و قيمت‌هاي آزاد را به حساب شهروندان واريز خواهد كرد.

ضرورت هدفمند كردن يارانه‌ها بارها مورد تاكيد كارشناسان اقتصادي قرار گرفته است. آنان مي‌دانند پرداخت يارانه حتي براي دولت ثروتمندي چون دولت جمهوري اسلامي ايران نيز براي هميشه امكان‌پذير نيست.

يارانه تنها براي دوره‌اي كوتاه‌مدت قابل پرداخت است. دولت‌ها خود چيزي براي دادن به مردم ندارند و همين كه كمتر خرج بر گردن مردم بگذارند، امري قابل تقدير است بنابراين منابع مالي يارانه‌ها از جيب مردم پرداخت مي‌شود.

يعني دولت از محل منابع نفت و گاز، ماليات‌ها يا آنچه از اين دو بدتر است، يعني افزايش نقدينگي و تورم، يارانه‌ها را تامين و پرداخت مي‌كنند.

پس از انقلاب، دولت‌هاي متعدد يكي پس از ديگري حجم يارانه‌ها را گسترش داده‌اند و اقتصاد سياسي جمهوري اسلامي ايران هرگز به آنها اجازه نداد كه اقدامي اساسي انجام دهند، يعني با حذف يارانه‌ها يا سمت دادن يارانه‌ها به سوي اقشار فقير اقتصاد را اصلاح كنند بنابراين كارشناسان اقتصادي طبعا از دولت‌هاي گذشته به لحاظ تداوم يارانه‌ها و پرداخت يارانه‌ها به خدمات بي‌مصرفي چون پروازهاي هوايي يا بنزين و مشابه آن گله‌مند بوده‌اند؛ چرا كه اين يارانه‌ها عمدتا نصيب اقشار متوسط به بالاي جامعه از نظر درآمدي شده است.

يعني در واقع كل بودجه به جاي آن‌كه مشكلات تامين اجتماعي اقشار ضعيف را حل كند، مصرف بدون كنترل اقشار ثروتمند را تامين مالي كرده است.

با توجه به آنچه گفته شد، براساس اظهارات رياست محترم جمهوري، اگر برنامه هدفمندسازي يارانه‌ها، به قصد حذف بلندمدت آنها و ايجاد فضاي رقابت، توسط اين دولت به اجرا درآيد، نقطه قوتي براي دولت خواهد بود؛ همان‌گونه كه اجراي طرح بنزين با همه نقايص آن به هر حال نقطه مثبتي در كارنامه دولت است.

همان‌طور كه رئيس‌جمهور اعلام كرده‌اند، اجراي اين سياست نياز به شجاعت در تصميم‌گيري دارد. همه تصميمات صحيح اقتصادي در كوتاه‌مدت تلخ و از نظر انتخابات به زيان تصميم‌گيرنده است. اما، البته در بلندمدت همه‌چيز عوض مي‌شود؛ تصميمات صحيح نتايج خود را نشان مي‌دهد و به اعتبار دولت مي‌افزايد. اگر دولت نهم چنين اقدامي را به طور صحيح به اجرا درآورد، طبعا بخشي از اشتباهات تصميمات اقتصادي 3 سال قبل را تصحيح كرده است.

در اين زمينه، تصحيحات ساده ديگري قابل اجراست. حوزه كنترل قيمت‌ها و بحث هدفمندكردن يارانه‌ها، موضوعاتي نزديك به هم‌اند. اصلاح در حوزه كنترل قيمت‌ها نيز بسرعت قابل انجام است. آيا مثلا دولت نمي‌تواند همين امروز با آزاد كردن قيمت سيمان، از تشكيل بازار سياه و فسادي به گستره 15 هزار ميليارد ريال جلوگيري كند؟ آيا دولت نمي‌تواند با عدم دخالت در بازار پول، فساد اعتبارات كنترلي را پايان دهد؟ آيا دولت و بانك مركزي نمي‌توانند با باز كردن «حساب سرمايه»، بخش عمده مشكلات پيش روي سرمايه‌گذاري خارجي در ايران را حل كنند و از بدنامي بسته بودن نظام ارزي كشور و اتهام پولشويي فاصله بگيرند؟ آيا دولت نمي‌تواند بر اصرار غيرلازم ثابت نگاه داشتن قيمت فولاد و سنگ‌آهن دست بردارد و اجازه دهد معاملات بورس كالا به شكل طبيعي ادامه يابد؟...

اميد مي‌رود دولت به آنچه درخصوص هدفمند كردن يارانه‌‌ها و از زبان رياست جمهوري مي‌گويد، مجدانه اصرار ورزد و شجاعت آن را داشته باشد كه در اين مسير، گام بردارد.

حسين عبده تبريزي‌
 پنجشنبه 6 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: جام جم آنلاین]
[مشاهده در: www.jamejamonline.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 77]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن