تور لحظه آخری
امروز : سه شنبه ، 3 مهر 1403    احادیث و روایات:  ghhhhhh
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

تریدینگ ویو

لمینت دندان

لیست قیمت گوشی شیائومی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

طراحی کاتالوگ فوری

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

وام لوازم خانگی

نتایج انتخابات ریاست جمهوری

خرید ابزار دقیق

خرید ریبون

موسسه خیریه

خرید سی پی کالاف

واردات از چین

دستگاه تصفیه آب صنعتی

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

خرید نهال سیب سبز

قیمت پنجره دوجداره

بازسازی ساختمان

طراحی سایت تهران سایت

دیوار سبز

irspeedy

درج اگهی ویژه

ماشین سازان

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

شات آف ولو

تله بخار

شیر برقی گاز

شیر برقی گاز

خرید کتاب رمان انگلیسی

زانوبند زاپیامکس

بهترین کف کاذب چوبی

پاد یکبار مصرف

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1818055886




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

«قاتل اهلی»؛ فیلمی که آرام نمی گیرد - روزنامه اعتماد


واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه اعتماد: الهام نداف در سینمای ایران کمتر شاهد لشکرکشی کارگردان و تهیه کننده مقابل هم بوده ایم، نه اینکه تمام آثار سینمایی بدون اختلاف میان عوامل به ثمر رسیده باشد، نه! اما مورد عجیب فیلم سینمایی «قاتل اهلی» گویا فصل تازه ای میان روابط و مناسبات تهیه کننده به عنوان مالک حقوقی و کارگردان مالک معنوی فیلم، باز کرده است. این فیلم بعد از کش و قوس های فراوان بالاخره در جشنواره سی و پنجم فجر روی پرده رفت و نتوانست مخاطبان، منتقدان و حتی برخی از عوامل خود را راضی کند چرا که دعوای میان دو طرف ماجرا بر کیفیت فیلم هم تاثیر گذاشت؛ دعوایی که منصور لشکری قوچانی را به عنوان تهیه کننده بر آن داشت تا موضوع را به خانه سینما بکشاند و این نهاد سینمایی را حَکَم قرار دهد. اما کانون کارگردانان سینمای ایران، در روزهای اخیر به این دعوا ورود پیدا کرد و تدوین و اضافه و کم کردن پلان های اثر سینمایی را حق کارگردان دانست؛ حقی که تهیه کننده نمی تواند در آن مداخله کند. از همین رو لشکری قوچانی در تازه ترین اظهارات خود متنی را در اختیار ایسنا قرار داد و در آن قضاوت را کاری سخت و از دغدغه های انسانی برای اجرای عدالت توصیف کرد. این تهیه کننده سینما که چندی پیش فیلم «هفت ماهگی» را روی پرده داشت، در نامه خود این نکته را یادآور شد که حکمیت اختلاف خود با مسعود کیمیایی را به خانه سینما سپرده است، نه صنف و نهاد دیگری: «مطابق قوانین و ضوابط در خانواده سینما، رفع اختلافات و حکمیت توسط هیات داوری خانه سینما انجام می پذیرد و تاکنون دو بار قضیه به گونه ای مطرح شده که گویا حکمیتی در خانه سینما یا کانون کارگردانان اتفاق افتاده است و به نفع ایشان رای صادر شده است.» او در ادامه با اشاره به اینکه کیمیایی پیش از این حکمیت خانه سینما را نپذیرفته است، یادآور شد: اختلاف حقوقی براساس قرارداد منعقده است و بعد از چهار ماه نامه نگاری و انتظار، عدم پذیرش حکمیت خانه سینما، منجر به وارد شدن خسارت معنوی بزرگی به فیلم «قاتل اهلی» در جشنواره فجر شد. اما مشکل اصلی تهیه کننده این فیلم، تغییر در ماهیت و محتوای فیلمنامه بدون اجازه او است؛ تغییری که به واسطه آن، بعد از تدوین اولیه «قاتل اهلی» کیمیایی را بر آن داشت تا صحنه هایی به فیلم اضافه کند. طبیعی است که تهیه کننده بر اساس فیلمنامه مصوب قراردادی را منعقد می کند و انتظار دارد، فیلمبرداری و روند ساخت اثر، بر اساس همان قرارداد پیش رود. در پایان لشکری قوچانی بار دیگر حسن نیت خود را برای رفع مشکل «قاتل اهلی» نشان داد: «اگر کانون کارگردان ها می خواهد به جای هیات داوری خانه سینما حکمیت انجام دهد، از نظر اینجانب بلامانع است و با گشاده رویی می پذیرم.» اما این تنها اعتراض لشکری قوچانی به عملکرد کیمیایی در حوزه کارگردانی نبود. او پیش از این سوم اسفندماه با انتشار نامه ای، بار دیگر از مسعود کیمیایی به شورای عالی تهیه کنندگان شکایت کرد: «اینجانب مراتب اداری و قانونی را پیگیری کرده و خواهم کرد و قطعا اگر خانه سینما حامی هنرمندان و هنربانان به عنوان داور توسط آقای کیمیایی پذیرفته نشود، پرونده از خانه سینما خارج و پیرو اختلافات حقوقی به قوه قضاییه ارسال می شود. اعتبار و میزان مشروعیت «خانه سینما» با عملکرد آقای کیمیایی در حال خدشه دارشدن است و اینجانب حسن نیت خود را با پیگیری قانونی توسط خانه سینما ثابت کرده ام. امیدوارم اعضای محترم شورای عالی تهیه کنندگان برای برون رفت از خلاف های مکرر استاد کیمیایی که باعث متضرر شدن بیشتر و بیشتر اینجانب می شود تدبیری بیندیشند.» او پذیرفت نسخه مورد تایید کارگردان در جشنواره فیلم فجر روی پرده رود اما در نخستین روز برگزاری این جشنواره اهالی رسانه را فراخواند تا اثبات کند خواسته اش غیرمنطقی نیست: «شاید از آقای کیمیایی کوچک تر باشم، ولی تهیه کننده، پدر فیلم است و با عرض معذرت از ایشان، خود را پدر فیلم می دانم. من نمی خواهم سرنوشت سرمایه گذاران شش، هفت فیلم اخیر آقای کیمیایی به سرم بیاید و خانه نشین شوم.» لشکری قوچانی در همان جلسه رسما اعلام کرد از همان ابتدای کار تاکید کرده تا پولاد کیمیایی در فیلم حضور نداشته باشد. او در این جلسه با دفاع از پرویز پرستویی و نامه گلایه آمیز او به کیمیایی، عنوان کرد بدون حضور این بازیگر، «قاتل اهلی» ساخته نمی شد. پرستویی پیش از شروع جشنواره فجر در نامه ای عنوان کرد از اعتماد و عشقی که به «قاتل اهلی» داشته، سوءاستفاده شده است: «به دلیل احترام ویژه ای که برای مخاطبان عزیز قایل هستم، خواستم پیش از نمایش فیلم به ایشان اعلام کرده باشم که این فیلمنامه ای نبود که قرار بود بازی کنم و در نتیجه این فیلم که می توانست اثر خوبی در کارنامه همه ما ازجمله آقای کیمیایی داشته باشد، ارزشش را به مسائل شخصی باخت و آن نشد که با وجود «دیربودن» قرار بود، بشود!»به گفته لشکری قوچانی تدوین فیلم مورد تایید کیمیایی بوده اما بعد از مدتی، پولاد کیمیایی در گفت وگویی عنوان کرده نسخه نهایی مورد تایید پدرش نیست! بعد از اکران فیلم در جشنواره فجر، عملکرد عوامل در نشست پرسش و پاسخ مزید علت شد و بر حواشی دامن زد. رفتار مسعود کیمیایی در این نشست با منتقدان و خبرنگاران و همچنین نحوه برخورد محمود گبرلو، به عنوان مجری این جلسه، فضا را متشنج کرد. در این جلسه فریدون جیرانی به دفاع از کیمیایی پرداخت و این در حالی است که دلایل منصور لشکری قوچانی و توضیحات او به حاشیه رانده شد. بعدها بهمن فرماآرا نیز در نامه ای از عملکرد کیمیایی دفاع کرد: «تقابل «هنر» و «بازار»، استحاله اقتصاد هنر به دلالی و واسطه گری و جابه جایی تخصص و تجربه با سرمایه داربودن، اینهاست که گریبانگیر هنر امروز ما، به خصوص سینماست که شاید نسبت به دیگر هنرها بازار و گردش پولی بیشتر داشته باشد، وگرنه بدیهی است که هر اثر هنری تنها و تنها یک مولف دارد و حق مولف به اثر، حق کارگردان به فیلمش را نمی توان چرتکه انداخت و حساب کرد.» او ٤٥ سال دوستی با مسعود کیمیایی را شاهد مثالی دانست تا ثابت کند کیمیایی بیدی نیست که با نسیم یک نهال بلرزد: «باقی هرچه هست هجوم بی امان سرمایه و رانت است به هنر که باید در برابرش ایستاد. مسعود کیمیایی ایستاده است، ما نیز ایستاده ایم.» در این مدت پولاد کیمیایی بیش از پدرش گفت وگو و بارها تاکید کرد تمایلی به حضور در فیلم نداشته و با وساطت پرستویی در «قاتل اهلی» بازی کرده است. با این همه اما هیچ کدام از این دفاع ها و لشکرکشی ها، به نفع فیلم نبود. در این دعوا اخلاق بیش از هر چیز ملعبه قرار گرفت و قضاوت و موضع گیری آدم ها، آنهایی که سهمی در ساخته شدن اثر نداشتند، حواشی را به بحران تبدیل کرد. «قاتل اهلی» که یکی از فیلم های متقاضی اکران نوروز 96 بود، حالا نسخه نهایی برای اکران روی پرده ندارد. کاش خانه سینما پیش از ورود نهادهای غیرسینمایی به این غائله پایان دهد.


جمعه ، ۲تیر۱۳۹۶


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: روزنامه اعتماد]
[مشاهده در: www.etemadnewspaper.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 18]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن