واضح آرشیو وب فارسی:روزنامه حمایت: گروه فرهنگی- فرزانه دیانتی: مظلومیت و غربت حضرت فاطمه زهرا (س) حقیقت بارزی است که هر فردی اگر کمی در خصوص حیات طیبه ایشان مطالعه کرده باشد به این حقیقت آگاه خواهد بود اما ازآنجایی که زندگی دردانه پیامبر (ص) در این برهه از زمان می تواند چراغ راه هدایت بسیاری از جوانان و زنان مسلمان و غیرمسلمان باشد دشمنان با ایجاد شبهاتی سعی در خدشه دار کردن زندگی این بانوی عفیفه دارند. در این خصوص «حمایت» بر آن شد تا همزمان با سالروز شهادت زهرای اطهر (س) با حجت الاسلام والمسلمین «سید مرتضی صالحی خوانساری»، استاد حوزه علمیه قم به گفت وگو بنشیند. حجت الاسلام صالحی خوانساری در خصوص اقوال مختلف روز شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) اظهارکرد: در تاریخ شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) رحلت پیامبر (ص) معیار قرارگرفته است؛ به طوری که یکی از اقوال در این خصوص آن است که 40 روز بعد از رحلت رسول الله (ص) حضرت فاطمه(س) به شهادت رسیده اند، قول دیگر می گوید که 75 روز از رحلت پدرشان و قول سوم این است که 95 روز بعد از رحلت رسول الله (ص) این امر اتفاق افتاده که قول سوم به عنوان قول صحیح تر پذیرفته شده است. امتیاز این قول آن است که بیان می کند روز شهادت در روز سوم جمادی الثانی و سه شنبه بوده و با این قرینه علما و بزرگان قول سوم را پذیرفته اند و معتبرتر است. وی همچنین در خصوص فلسفه تعدد تاریخ شهادت و مدفن حضرت زهرا (س) افزود: برخی گفته اند مدفن حضرت بین قبر و منبر پیامبر (ص) - روضه من الریاض الجنه- است. بعضی نیز گفته اند در بقیع و برخی اظهارکرده اند در اتاق حضرت صدیقه طاهره (س) است و مرد بزرگی مثل شیخ مفید قائل به قول سوم است. در بیان فلسفه این سه قول در مدفن و سه قول در تاریخ شهادت حضرت زهرا (س) می توان به وصیت خود حضرت که به امیرالمومنین (ع) شوهرشان داشته اند استناد کرد. حضرت به ایشان می فرمایند: خودت شبانه غسلم بده، شبانه کفنم کن و شبانه بر من نماز بخوان و شبانه دفنم کن و هیچ کس را خبر نکن که مراد زهرای مرضیه (س) در این خصوص روشن و معنا دار است. این استاد حوزه علمیه خاطرنشان کرد: این تعدد تاریخ در شهادت و مدفن خود دلیلی بر مظلومیت حضرت زهرا (س) است چراکه تنها یادگار و وارث خاتم الانبیا (ص) که بعد از رحلت ایشان 18 سال داشتند این طور وصیت می کند و آن گونه ظالمانه با حضرت زهرا (س) برخورد می شود. حضرت مظلومیت داشتند و از خیلی ها غم و آزاردیده بودند و هنگامی که آن دونفر به ملاقات حضرت آمدند، ایشان فرمودند: خدا و ملائکه را گواه می گیرم که شما مرا خشمناک کرده و آزرده اید و مرا راضی نکردید و چنانچه رسول خدا (ص) را ملاقات کنم شکایت شما دو نفر را خواهم کرد. این روایت در کتب شیعه و سنی آورده شده است. وی ادامه داد: فلسفه این امر در آن است که به عالم بفهمانیم حکومت آن زمان و مردم بی وفای آن دوران با تنها یادگار پیامبر (ص) چه کردند تا ایشان مظلومانه از دنیا رفت و در مظلومه بودن حضرت همین بس که سه مکان برای مدفنش و سه تاریخ برای شهادتش تعیین شده است. سال های اخیر عده ای خواسته بودند تا مقبره ای برای حضرت بسازند که علمای شیعه مانند مرحوم آیت العظمی گلپایگانی تجویز نکردند و اجازه ندادند و دلیل این امر هم این بود می خواستند مظلومه بودن محور شیعه که حضرت زهرا (س) است باقی بماند و وقتی مظلومیت یادگار پیامبر (ص) باقی بماند ظلم ظالمانش نیز مشخص خواهد شد. صالحی خوانساری همچنین در رابطه با شبهه بین رحلت و شهادت حضرت نیز تصریح کرد: مسلم است که مرگ حضرت شهادت بوده و روایات متعددی موجود است که ایشان به شهادت رسیده اند. در روایات نیز است که با ضربه حضرت از دنیا رفته اند و علاوه بر این در زیارت نامه حضرت زهرا (س) می خوانیم که روایت شده «السلام علیک ایتها الشهیده المظلومه، السلام علیک أیتها المضطهدة المقهورة» سلام بر توای شهید مظلوم سلام بر توای ستم کشیده و مقهور دشمنان دین- این ها دلیل بر شهادت ایشان است و روایات مکرری نیز در این خصوص وجود دارد. وی در خصوص مظلومه بودن حضرت زهرا (س) هم اظهار کرد: به حضرت زهرا (س) ظلم شده بود؛ یکی به دلیل اینکه فدک را از او گرفتند- باغ هایی که پیامبر (ص) به حضرت بخشیده بود- طبق اقوال تمام علما این تصاحب به این دلیل بود که پولی دست امیرالمومنین (ع) نماند و قدرتی به دست نیاورد. همچنین به در منزل او رفتند - به در خانه ای که جبرئیل و پیامبر (ص) با اجازه و سلام بر اهل بیت (ع) وارد می شد- و با وحشی گری با ایشان رفتار کردند. صالحی خوانساری بابیان اینکه تکریم سالروز شهادت بانوی بزرگوار اسلام جز شعائر اسلامی است، گفت: باید به مانند عاشورا این روز را گرامی داشت تا عالم بداند حق و باطل و ظالم و مظلوم کیست. بانویی که مادر یازده امام است؛ دستور از امام صادق(ع) و ائمه (ع) و علما ما است که مظلومیت ایشان نشان داده شود تا ظالم و ظلمه بودن دشمنان حضرت مشخص شود. وی همچنین بابیان اینکه سبک زندگی حضرت زهرا (س) می تواند الگو برای زندگی جوانان باشد، تصریح کرد: آیت الله امینی از علمای قم کتابی در خصوص آن حضرت به نام «بانوی نمونه اسلام فاطمه زهرا (س)» نوشته اند که در این کتاب زندگی ایشان را به سه بخش تقسیم کرده اند. این کتاب شامل سه بخش سال های قبل از ازدواج، سال های همسری و سال های مادری ایشان است. در بخش اول این کتاب به سال هایی که حضرت دختر چهار و پنج ساله ای بیش نبودند پرداخته شده است؛ دختری که به تازگی مادر خود را ازدست داده و همزمان برای پدر خود مادری می کند به طوری که ام ابیها -مادر پدر- لقب می گیرد. این فصل می تواند الگوی خوبی برای رفتار دختران امروزی ما باشد. وی ادامه داد: همچنین در فصل دوم این کتاب به دوران همسرداری حضرت پرداخته شده که بامطالعه این کتاب جوانان ما متوجه می شوند که حضرت چطور همسرداری کرده که امیرالمومنین (ع) خجالت زده او شده است و از بخش دیگر کتاب که مربوط به سال های مادری حضرت است هم می توان فهمید حضرت چگونه حسن و حسین و زینب را پرورش داده است.
یکشنبه ، ۲۸خرداد۱۳۹۶
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: روزنامه حمایت]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 11]