واضح آرشیو وب فارسی:پیام آشنا البرز: فاطمه نبی پور- کیانوش دالوند، معتقد است سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر تفاوت چندانی با دوره های پیشین نداشته و دلیل اینکه حاشیه های بسیاری داشت، این بود که فضای مجازی توانست برای هر یک از متقاضیان شرکت در جشنواره تریبونی باشد تا نقطه نظرات خود را بیان کنند. جشنواره ٔ بین المللی فیلم فجر از مهمترین جشنواره های سینمایی ایران است که تا کنون 35 دوره آن برگزار شده. از ویژگی های برجسته این جشنواره حضور فیلم اولی ها در کنار افرادی است که سالیان سال در این حوزه فعالیت داشته اند و همین می تواند بستری برای ورود آن ها به سینما باشد. با این حال به نظر می آید که در سی و پنجمین جشنواره فیلم فجر فضای برگزاری به شکلی بود که حواشی بیشتری را ایجاد کرد، این در شرایطی است که پیش بینی می شد در این دوره، به دلیل تقویت رویکرد جوان گرایی، وضعیت این گرد همایی سالیانه نسبت به دوره های قبلی مساعدتر باشد. در خصوص حواشی ای که در خصوص داوری پیش آمد گفتگو های زیادی شد که مسئولان، بسیاری از آن ها را بی اساس و شایعه دانستند، و این در شرایطی می باشد که اغلب دست اندرکارانی که خود نامزد جوایز در بخش های مختلف شده بودند مدعی اند در میزان شایستگی آثار آن ها تردیدهایی وجود دارد و به نوعی می توان هرکدام را جداگانه مورد بررسی و ارزیابی قرار داد. یکی دیگر از اتفاقاتی که در چند سال اخیر در جشنواره فجر رخ داده این است که در این دوره ها برخلاف سال های پیشین که باید نامزدها و برگزیده ها از بین 25 فیلم انتخاب می شد، تصمیم گرفته شد که از بین 33 فیلم این انتخاب صورت گیرد، همین امر موجب بروز تغییراتی در نحوه داوری شده است. اگر چه بسیاری از مسئولان معتقدند که جشنواره روند رو به رشدی را در پیش گرفته است اما می بینیم که همچنان بسیاری از فعالان این عرصه بر نحوه قضاوت داوران و شکل برگزاری جشنواره انتقادات قابل توجهی داشتند. کیانوش دالوند، کارگردان انیمیشنی ای است که طی سال های اخیر در این حوزه فعالیت های قابل توجهی داشته و از آثار او می توان انیمیشن «ناسور» و «رستم و سهراب » را نام برد. روزنامه پیام آشنای البرز گفتگویی با این هنرمند داشته است که در آن به بررسی و ارزیابی سی و پنجمین جشنواره بین المللی فجر پرداخته است، مشروح این گفتگو را در ادامه می خوانید: وضعیت جشنواره امسال را نسبت به سال های قبل چطور ارزیابی می کنید ؟ فارغ از کیفیت فیلمها، داوری، هیئت برگزاری و مدیریت جشنواره ، مسئله جالب و ویژه ای که در این جشنواره رخ داد و کاملا بی سابقه بود این بود که به جرئت میتوانم بگویم جشنواره فجر امسال پر سر و صدا ترین جشنواره ای بود که تا به حال شاهد آن بوده ایم. این مسئله حاصل چند عامل متفاوت بود، بخشی از آن به علت گستردگی فضای مجازی و تریبون های آزاد بود و این فضا با توجه به مشخصات خود در اختیار فیلمسازان و منتقدان گذاشته شد. بخش دیگری از این جو حاصل عملکرد جالب توجه و هوشمندانه برنامه تلویزیونی هفت بود، این برنامه علی رغم اینکه در برخی موارد نتوانست آنگونه که انتظار می رفت موفق عمل کند اما سهم زیادی در جریانسازی جشنواره داشت و همین موجب پویایی و تحرک در آن شد. مسئله دیگر هم از دید من عوض شدن نسل فیلمسازان می باشد، این امر باعث بروز تغییر در سبک و شکل آثاری شد که در جشنواره حضور می یافت. تمام این عوامل و جناح بندی های صورت گرفته شکل جالب و خاصی به جشنواره امسال داده بود که در طول تاریخ جشنواره فجر بی سابقه بود. جدا از این مباحث چه ارزیابی از داوری، هیئت برگذاری و مدیریت جشنواره دارید؟ به نظر من داوری جشنواره امسال تفاوت چندانی با داوری در سال های گذشته نداشته و تنها نکتهای که وجود دارد این است که هیات داوری جشنواره امسال به نوعی مستقل تر از دیگر جشنواره ها بود و شاید دلیل اینکه مسائل حاشیه ای زیادی هم وجود داشت به تبعیت از همین امر شکل گرفت. آن چه که بدیهی است برای همه ما وجود ماجراهایی در پشت پرده داوری های جشنواره می باشد که باید فارغ از این ها عملکرد داوری را ارزیابی کنیم. زیرا ما با زیر سوال بردن هیات داوری تنها کاری که می کنیم این است که کیفیت و نقش جشنواره را به متزلزل می کنیم. بسیاری معتقدند اشکالات زیادی به نحوه داوری و عملکرد جشنواره وارد است از نظر شما دلیل این امر درست است؟ اگر بخواهیم واقع بین باشیم باید بگویم که در تمام این سال ها جشنواره نتوانسته آن طور که شایسته است عمل کند. هر ساله می بینیم که با صرف هزینه های بالایی جشنواره برگزار می شود اما برخلاف انتظاری که از آن می رود عملکرد خوبی ندارد. به ویژه اینکه بخش بین المللی را از داخلی جدا کردند که این خود باعث تضعیف جشنواره شد. همچنین کارشکنی هایی در راستای عملکرد بعضی بخش ها می شود، به عنوان مثال در حوزه انیمیشن می بینیم که هیچ سالی این بخش جایگاه خود را نداشته است. به نظر شما جشنواره می تواند فضایی برای معرفی افرادی باشد که به تازگی وارد این حوزه شده اند؟ نمی توان در این خصوص مطمئن قضاوت کرد، اما طی چند سال اخیر دیده نشده که جشنواره بتواند نقش موثری در استعدادیابی داشته باشد. اگر چه در اغلب جشنواره هایی که در دنیا برگزار می شود افراد جدیدی که توانایی و استعداد قابل توجهی دارند شناخته می شوند و مورد حمایت قرار می گیرند. با این حال به نظر می رسد که جشنواره کودک عملکرد بهتری در این خصوص داشته است و توانسته هر ساله افراد تازه ای به این حوزه معرفی کند. پیش بینی می کنید جشنواره سال آینده نیز همین مشکلاتی که ذکر شد، وجود داشته باشد؟ متاسفانه فضای سینمای کشور ما به صورتی است که هیچ چیزی را نمی توان پیش بینی کرد اما می توانیم امیدوار باشیم که اتفاقاتی که امسال در حاشیه جشنواره رخ داده بتواند در سال های بعد فضای بهتری ایجاد کند.
جمعه ، ۲۶خرداد۱۳۹۶
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: پیام آشنا البرز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 19]