واضح آرشیو وب فارسی:شلمچه نیوز: استاد نوازنده “له لوا”ی مازندران، مطرح ترین هنرمند موسیقی نواحی استان مازندران شامگاه جمعه ۶ اسفند بعد از مدت ها مبارزه با بیماری دار فانی را وداع گفت. به گزارش شلمچه نیوز، استاد حسین طیبی بنا به گفته بسیاری از کارشناسان و پژوهشگران موسیقی نواحی یکی از مطرح ترین و نام آورترین خوانندگان و نوازنده موسیقی استان مازندران بود که چندی پیش نیز در جشن خانه موسیقی ایران مورد تقدیر قرار گرفت. استاد حسین طیبی در بخش دودانگه شهرستان ساری به دنیا آمد. این هنرمند در۳۴ سالگی به عنوان نوازنده و خواننده در رادیو ساری حضور یافت. یک سال بعد با مدرک تحصیلی ششم ابتدایی، به صورت کارمزدی به استخدام اداره فرهنگ و هنر در آمد و پس از شش سال فعالیت در این اداره، در سال ۱۳۵۶، پستِ نوازندگی را به دست آورد. استاد طیبی در سال ۱۳۶۴ نشان درجه ۲ هنری و در خرداد ۱۳۸۰ مقام درجه یک هنری را دریافت کرده است. از او چهار آلبوم، در ایام پیش از انقلاب منتشر شد و نخستین اثر نوازندگی اش پس از انقلاب را با نام «لَله وا» در سال ۱۳۶۵ از سوی فرهنگ خانه مازندران منتشر کرد. استاد در این اثر، قطعات ویژه ی للِه وا را نواخت. قطعاتی که هم اکنون منبع و ماخذ لَله نوازانِ مازندران است. استاد حسین طیبی از سومین جشنواره موسیقی فجر تا هشتمین جشنواره، هر سال به عنوان نوازنده برتر شناخته شده است. او همچنین در مرداد سال ۱۳۷۰ در جشنواره آوینیون فرانسه و در شهریور همان سال در جشن هنر ایران در شهرِ دوسلدورف آلمان شرکت کرد. استاد طیبی علاوه بر «لَله وا» به سازهای نی، سُرنا، نقاره و آواز محلی مازندرانی و آواز سنتی ایران (فارسی) تسلط کامل داست. برای نخستین بار، او بود که به صورت ابداعی در آوازِ امیری از منطقه صوتیِ سوم «لَله وا» استفاده کرد و نُتِ «فا» دیز که تا آن زمان روی لَله وا وجود نداشت به وسیله استاد حسین طیبی ابداع و رایج شد. این هنرمند فقید برای نخستین بار به منظور آموزشِ درستِ «لَله وا» و حفظ و اشاعه قطعات و نغمه های این ساز از سال ۱۳۶۴ در فرهنگ خانه مازندران تدریس را آغاز کرد و شاگردان و نوازندگان بسیاری را به موسیقی مازندران معرفی کرد. “لَـلِه وا” یا همان “نی” چوپان که در فرهنگ موسیقی تبرستان است. در فارسی از آن با عنوان «نی چوپان» هم نامبرده اند. لَـله وا برگرفته از دو واژۀ «لَـله» و «وا» می باشد، که لَـله به معنی نی و وا به معنی باد است. این ساز به زندگی دامپروری و با آرمان ها و ارزش های چوپانان ارتباط دارد. قدیمی ترین نغمه های این ساز به چرا و وصف دام ارتباط دارند. بعدها برخی نغمات و قطعات مربوط به رپرتوار سرنا و قطعات موسیقی مراسمی مانند «رقص مقوم» و یا برخی نغمه های آوازی مانند «کتولی» و «کل حال» نیز با این ساز خوانده می شوند. شلمچه نیوز درگذشت این هنرمند مازندرانی تسلیت می گوید.
چهارشنبه ، ۲۴خرداد۱۳۹۶
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: شلمچه نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 35]