تبلیغات
تبلیغات متنی
محبوبترینها
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
بارشهای سیلآسا در راه است! آیا خانه شما آماده است؟
قیمت انواع دستگاه تصفیه آب خانگی در ایران
نمایش جنگ دینامیت شو در تهران [از بیوگرافی میلاد صالح پور تا خرید بلیط]
9 روش جرم گیری ماشین لباسشویی سامسونگ برای از بین بردن بوی بد
ساندویچ پانل: بهترین گزینه برای ساخت و ساز سریع
خرید بیمه، استعلام و مقایسه انواع بیمه درمان ✅?
پروازهای مشهد به دبی چه زمانی ارزان میشوند؟
تجربه غذاهای فرانسوی در قلب پاریس بهترین رستورانها و کافهها
دلایل زنگ زدن فلزات و روش های جلوگیری از آن
خرید بلیط چارتر هواپیمایی ماهان _ ماهان گشت
صفحه اول
آرشیو مطالب
ورود/عضویت
هواشناسی
قیمت طلا سکه و ارز
قیمت خودرو
مطالب در سایت شما
تبادل لینک
ارتباط با ما
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
مطالب سایت سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون
آمار وبسایت
تعداد کل بازدیدها :
1835101529
رنجنامه یک کارگردان خطاب به رِئیس جمهور - پایگاه تحلیلی خبری البرزبان
واضح آرشیو وب فارسی:البرزبان: احمد رضا معتمدی کارگردان سینما در نامه ای خطاب به حسن روحانی نوشت:کارگزاران شما با نحوه داوری و گزینش جشن سینما که قرین با دهه انقلاب است، متأسفانه تعریفی تازه نیز از دهه فجر به دست داده اند و این هزینه گزافی بود که بر شما و سایر اصحاب انقلاب تحمیل کردند.به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان ؛ دکتر احمد رضا معتمدی کارگردان سینما و استاد دانشگاه در نامه ای به رئیس جمهور نظرات خود درباره نحوه برگزاری جشنواره فیلم فجر و داوری ها این دوره را بیان کرده و نکاتی را در این خصوص به وی متذکر شده است. متن این نامه به شرح ذیل است: محضر گرامی ریاست جمهوری اسلامی ایران جناب آقای دکتر حسن روحانی با سلام؛ ما ذلک ظن بک… این گمان به تو نمی رفت و این رفتار از تو بعید بود! این رنجنامه ای است از یک شهروند درجه «دو» و «سه»؛ به فردی که در صدر مقامات کشور نشسته است. شما مرا نمی شناسید، اما من شما را خوب به خاطر دارم. ما در اوایل دهه ۶٠ یک سال در یک مجموعه فرهنگی هنری همکار بودیم. آن هم در یک واحد و یک طبقه. آن زمان من یک دانشجوی نحیف فلسفه و هنر بودم و جناب عالی سرپرست و رئیس شورا. هرچند آن دوره، دولت مستعجل بود و شما به دلیل اقدام به برکناری مدیرعامل وقت، استعفا کردید و ما نیز به دلیل کارمند جزء بودن و شهروند درجه چندم تلقی شدن، مدتی از کار افتادیم، اما نکته خاطره انگیز و جذاب در وجود شما، دیدگاه آزاد درباره هنر و روشنفکری معطوف به موسیقی به ویژه موسیقی کلاسیک بود؛ که هنوز در حافظه بنده باقی مانده است. آقای دکتر! شما رئیس جمهور کشوری هستید با سابقه فرهنگ و تمدن دست کم پنج هزارساله. ایرانی که اگر در دوره باستانی، قدرت برتر سیاسی و نظامی جهان بود، پس از انقلاب تکاملی آخرین فرستاده الهی، قرن ها در برترین قله علمی، فرهنگی و هنری جهان ایستاد. نام هایی مانند فارابی، ابن سینا، رازی، سهروردی، فردوسی، خیام، صدرا، سعدی، حافظ و مولوی و… حتی در جهان معاصر کمتر همتایانی در حد اصالت و اعتبار خویش یافته اند. شما میراث بر این عناوین و نام ها و آثار گران سنگ فکری و فرهنگی ایشان هستید؛ چه بخواهید و چه نخواهید. من می دانم حضرت سهروردی تنها در زیر بار ارثیه حکمت خسروانی کمر دوتا کرد، اما نمی دانم شما در زیر بار صخره سنگ های این مرده ریگ کمر خم کرده اید یا احساس استواری و پابرجایی می کنید؟ و باز نمی دانم می توانم از شما پرسش کنم، آیا به زعم شما شرایط کنونی هنر در این دوران: این سینما، این نمایش، این رسانه، این موسیقی و… در شأن این فرهنگ و تمدن با این زمینه و پیشینه هست؟! آقای رئیس جمهور! چرا بایستی دانش نظری موسیقی را بزرگانی مانند فارابی، ابن سینا، عبدالقادر مراغه ای، صفی الدین اُرموی، قطب الدین شیرازی و… در احصاءالعلوم، الکبیر، شفا، دانشنامه علایی، النجاه، مقاصد الالحان، الادوار، رساله شریفه، ایقاع، دره التاج و… در هزاره گذشته بنیان گذاری کنند. اما موسیقی فاخر و شریف و معنوی با نام هایی از بلاد غرب مانند باخ، موتسارت، بتهوون، چایکوفسکی و… قرین باشد. شما خود بهتر از امثال بنده می دانید که بزرگانی که نام برده ام همه در سایر شقوق تفکر دینی از فقه و کلام و فلسفه و حکمت و ادب و هیئت و… صاحب نظر و معرکه گردان بوده اند و در عدم نسبت و بی تفاوتی با شریعت و احکام به نظریه پردازی در موسیقی اهتمام نداشته اند. ب به نظر می رسد پاسخ این پرسش در ظاهر پر از ابهام و ایهام، یک عبارت بیش نیست: آن موسیقی فاخر و شریف که از آن آوای مینوی، صدای آسمانی و در یک جمله «ندای الهی» به گوش رسد، بالطبع سیاست زدگان و دغدغه پیشگان نیست. حاکمیت ابتذال در هنر و موسیقی و سینما به نفع کسانی است که روزی در خاموشی آن پاکوبی کنند و روزی در مرثیه آن سراندازی… . آقای دکتر! شما که پیش از بنده این درس ها را آموخته اید، بهتر می دانید که موسیقی تنها هنری است که بازنمایی مطلق «زمان» است. سایر هنرها از نقاشی، معماری، سینما، عکاسی و… همه بازنمایی «مکان»اند و هنرهای فیزیکی به شمار می روند. «موسیقی» یگانه هنر «فرامکانی» و «متافیزیکی» است؛ و از این رو نزدیک ترین زبان به زبان متافیزیک و معنویت و ملکوت و قدس و ورجاوندی است. چرا کارگزاران شما فیلمی را که دردمندانه از کسانی که زبان باطنی عالم تجرید و روحانیت را به تخدیر آلوده اند، گلایه کرده و نالیده است. از شرکت در جشن هنر متعهد انقلاب که هنر «درد» و «دغدغه» است، محروم کرده اند؟ من مدعی پیکاسو و داوینچی نیستم. درد و دغدغه و رنج انسانی از پیشانی آثار من هویداست. این هنرشناسان چرا این قدر با «اضطرار» و «شوریدگی» روح انسانی بیگانه اند؟ مدعیان تمییز آثار هنری، باید پدیدارشناسی اثر هنری را به جان آزموده و آموخته باشند تا دریابند یک اثر چقدر «دردمند» است؟ چقدر دغدغه مند است؟ چقدر «مضطر» است؟ رئیس جمهور محترم، روحانی دانا؛ تو بسیار بیشتر و بیشتر از من می دانی که حکما انسان را حیوان ناطق برشمرده اند. «زبان»، حیات انسان و انفتاح و گشودگی به جانب هستی است. انسان چون «زبان» است، می اندیشد. نخستین خطاب «وجود» به «موجود» یک دستور زبانی است: بخوان! و این دستور زبانی، «دستور زبانِ» فرهنگ و اندیشه و دین و اعتقاد ماست. من در فیلم «راه رفتن روی سیم» که متأسفانه به نام گروه موسیقی اش به «بوف کور» مشهور شده است، از نسلی سخن گفته ام که خانه «زبان» بر «باد» بنیاد کرده است. من از درد و رنج نسلی سخن گفته ام که از گسست «فرهنگی»، «معنایی» و «زبانی» در پریشانی و آشوب به سر می برد. من در فیلم از نسلی نالیده ام که در زمانه عسرت شاعرانگی «خانه» و «سکونتگاه» خویش را از دست داده و در جست وجوی مأوا و پناهگاه، از وادی «غربت» سر برآورده و از «منزلت» خویش باز مانده است. حقیقت «هنر»، که گفت اصیل «زبان» و آخرین معجزه الهی: الف- لام، میم را که گشودگی «موجود» به جانب «وجود» است، فراموش کرده و به جای سکونت و عمارت در «زبان» که خانه وجود است به صورتی گریزناپذیر در غربت غریبه جان و تن سپرده است. ابتذال هنر معاصر، ظاهر ماجراست. به داد نسلی برسید که دچار بحران هویت، بحران زبان و بحران حکمت شده است. نوای الهی و صدای آسمانی را با نفیر گوش خراش خشم و ترس و شهوت آلودن یک ظهور بیّن و آشکار از عصر ارتباطات است که «زبان» و «هنر» را رسانه ارتباطی می شناسد و نه روشنگاه هستی و گشودگی حقیقت. استاد ارجمند! شما خود دانشمند و صاحب نظر در یکی از شاخه های علوم انسانی هستید. شما دقیق تر از من می دانید که دستیابی به مرتبه رأی و حکم و دادرسی در یک رشته از دانش بشری تا چه اندازه زحمت، کوشش، تحقیق و پژوهش و گرد و خاک خوردن کتابخانه های قدیم و جدید می طلبد. پس چگونه به این تخطی از متدلوژی دانایی تن در داده اید که عده ای ولو دانشمند و نخبه در یک شاخه از معرفت بشری در اوقات فراغت به شاخه ای دیگر از علم و دانایی سرک بکشند، و در همان سرخوشی گذران فراغت در شاخه بیگانهبا دانایی شان داوری کنند و حکم نیز صادر کنند. هیچ شاخه ای از معرفت بشری گذرگاه فراغت یا حیاط خلوت شاخه ای دیگر از دانش انسانی نیست. «سینما»، امروزه به حوزه و آکادمی علوم سینمایی بدل شده است. نظریه فیلم، نقد فیلم، سبک شناسی، ساختارشناسی درام، فلسفه فیلم، کارگردانی، تدوین و… این دانشجوی نحیف فلسفه و هنر، پس از ۴٠ سال طلبگی در کرسی استادانی مانند علامه جعفری، مطهری، شهیدی، شریعتی، داوری، دینانی، مجتبوی، عبادیان، مجتهدی، جهانبگلو، عظیمی و… تنها توانسته ام به یک شاخه از دانش سینمایی یعنی فلسفه فیلم سرک بکشم و هرچند مجلات «فلسفه فیلم» را از پروفسور نصر در دانشگاه جورج واشنگتن تا آیت رشاد و دکتر داوری که از دو سوی طیف وسیع یک مجادله قدیم فلسفی تقرر یافته اند، در یادداشت های آغاز کتاب، تأیید و توجیه کردند. اما خود بهتر از هرکس می دانم که هنوز طفل ابجدی در این مرتبه بیشتر نیستم. مجلد اول کتاب، شش فیلسوف و نظریه پرداز را مورد نقد و ارزیابی قرار داده است که انتساب به دوران کلاسیک دارند. اما نظریه معاصر فیلم ۶٠ فیلسوف دارد که یکی از آنها ژیل دلوز است که پیش نیاز فهم آراءاش، فلسفه زمان برگسون، ملاصدرا و میرداماد است و ١٠ سال است برای فهمیدن آن دست وپا می زنم. (یکی از همین نورچشمی های سینما که بودجه های میلیاردی به او اختصاص می دهند، ١٠ سال پیش در درس کارگردانی من، وامانده بود که چرا من «سینما- زمان» دلوز درس می دهم) تنها یک شاخه نقد فیلم نیاز به دانش شیوه نقد و تحلیل دست کم ١۶ مکتب نقادی دارد. نقد پدیدارشناختی، هرمنوتیک، مضمونی، تکوینی، روان کاوانه و… تازه اگر از نماد افلاطون و نمایش سایه بر دیوارش و بوطیقا و دریطوریتای ارسطو و اتاق تاریک و شکست نور و عدسی ابن هیثم بگذریم… . آقای رئیس جمهور! حرف آخر: بنا داشتم در جشن فجر، فیلمی که درباره زبان و شعر و موسیقی است به استاد ٣٠ساله خودم دکتر رضا داوری اردکانی که «زمانه عسرت شاعران» را از او آموخته ام، تقدیم کنم و به راستی اگر کار متفاوتی در آثارم نبود، چرا پس از آن همه جوایز داخلی و خارجی، این فیلم را باید تقدیم می کردم؟ نامه را به محضر دانا و عارف شما زمانی نوشتم که جشن سینما روزهای پایانی را می گذراند، تا من طلب و استدعایی از شما نداشته باشم. سینمای ایران را سه دسته برده اند: ابتذال گرایان، مجیزگویان و وابستگان آن سوی آب. پولشان شسته و ناشسته برجاست و آبشخورشان فیاض و سرریز. سینمای مستقل، هنرجو و اندیشمند، مهجور و متروک، خود ی های دلسوزی که از روی سادگی، زبانی نیز به انتقاد و خرده گیری گشوده اند! کارگزاران شما با نحوه داوری و گزینش جشن سینما که قرین با دهه انقلاب است، متأسفانه تعریفی تازه نیز از دهه فجر به دست داده اند و این هزینه گزافی بود که بر شما و سایر اصحاب انقلاب تحمیل کردند… . برایتان سلامتی، توفیق خدمت به مردم و آرمان و سعادت دنیا و آخرت آرزو می کنم. از تصدیع اوقات عذرخواهم. منبع:فارس
یکشنبه ، ۷خرداد۱۳۹۶
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: البرزبان]
[مشاهده در: www.alborzban.ir]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 31]
صفحات پیشنهادی
رنجنامه کارگردان سینما خطاب به روحانی - پایگاه خبری تحلیلی 598
احمد رضا معتمدی کارگردان سینما در نامه ای خطاب به حسن روحانی نوشت کارگزاران شما با نحوه داوری و گزینش جشن سینما که قرین با دهه انقلاب است متأسفانه تعریفی تازه نیز از دهه فجر به دست داده اند و این هزینه گزافی بود که بر شما و سایر اصحاب انقلاب تحمیل کردند به گزارش پایگاه 598 دکتمردم رئیس جمهوری می خواهند که عینکش غربی نباشد - پایگاه تحلیلی خبری البرزبان
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به انتخابات سال آینده گفت مردم باید تلاش کنند با چشم باز رئیس جمهور انتخاب کنند ما رئیس جمهوری انقلابی و دشمن شناس نیاز داریم که عینکش عینک غربی نباشد به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان سید حسین نقوی حسینی شامگاه یکشنبه دترامپ از روز تحلیف با رئیس جمهور چین هیچ صحبتی نکرده است - پایگاه خبری تحلیلی خرداد
رسانه غربی در گزارشی نوشته که دونالد ترامپ در حالی که طی سه هفته آغاز به کارش با حداقل 18 رهبر خارجی تلفنی حرف زده تنها به ارسال نامه به رئیس جمهور چین بسنده کرده است روزنامه گاردین در مطلبی از سوالات و نگرانی ها درباره ارسال نامه رئیس جمهور آمریکا به همتای چینی و خودداری او ازهمیشه پای یک داور در میان است - پایگاه تحلیلی خبری البرزبان
موج انتقادات در فرش های قرمز نسبت به داوری ها باز شدن گره کور وی آی پی با تعامل درون رسانه ای و آباجانی که مردم با دل و جان دیدند از حواشی و اتفاقات شب گذشته در کاخ مردمی فیلم فجر است به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان روزهای پایانی در جشنواره همزمان با اعلام نامردهای سودادر مبارزه با نظام سلطه دچار کلی گویی هستیم - پایگاه تحلیلی خبری البرزبان
یک فعال فرهنگی گفت در زمینه مطالعات مرتبط با نظام سلطه دستمان خالی است در صورتی که جبهه مقابل مطالعات ریزی درباره ما دارد و مبارزه شان با ایران کلی گویی نیست در حالی که ما در مبارزه با سلطه دچار کلی گویی بوده و با آدرس های غلط روبه رو هستیم به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبانمنصوریان: برای دربی با کی روش حرف نزدیم - پایگاه تحلیلی خبری البرزبان
به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان علیرضا منصوریان در نشست خبری پیش از بازی با پرسپولیس پاسخ خبرنگاران را داد عرض سلام و ادب دارم خدمت تمام دوستان فردا برای تیم ما و جوانان یک نقطه عطف خواهد بود جوانان ما مسیر خوبی را دنبال می کنند و امیدوارم ادامه بدهیم رقیب دیرینه هم شرآخرین وضعیت جسمانی کارگردان سینما - پایگاه خبری تحلیلی صراط
صراط سعید سهیلی ـ کارگردان سینما ـ در شرایط استراحت مطلق به سر می برد کارگردان فیلم گشت ۲ که با جدیدترین اثرش در جشنواره فیلم فجر حضور داشت در روزهای اخیر دوبار راهی بیمارستان شده است که در این باره ساعد سهیلی ـ فرزند این فیلمساز ـ به ایسنا گفت پدرم در روزهای گذشته دو نوبت بهشیرینی واردات در مذاق خودروسازان - پایگاه تحلیلی خبری البرزبان
در شرایطی که وظیفه اصلی شرکت های خودروساز تولید خودروست این روزها برخی خودروسازان با همراهی وزارت صنعت توجه بیشتری به امور تجاری و بازرگانی دارند نمونه این مسأله در واردات تعداد قابل توجهی رنو کپچر توسط ایران خودرو مشاهده می شود به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان در شرایطولایتی: تهدیدات رئیس جمهور آمریکا تاثیری ندارد/ آزمایش های موشکی ایران ادامه خواهد داشت - پایگاه خبری تحلیلی خ
رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص گفت از ابتدای انقلاب ایران تمامی رؤسای جمهور آمریکا رویکرد منفی در قبال ایران داشتند به گزارش خاورستان علی اکبر ولایتی رییس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت وگو با روزنامه لوموند و شبکه فرانس بیست و چهار اظهار داشت تهدقدرت بالای ویروس جدید H5N8 - پایگاه تحلیلی خبری البرزبان
رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت با اشاره به انتشار ویروس آنفلوآنزای پرندگان گفت مردم باید ضمن توجه به توصیه های سازمان دامپزشکی از سلامت گوشت پرنده هایی که قصد استفاده از آن را دارند اطمینان حاصل کنند به گزارش پایگاه تحلیلی خبری البرزبان محمدمهدی گویا رئیس مرکز-
گوناگون
پربازدیدترینها