واضح آرشیو وب فارسی:هشدار نیوز: غلامرضا آقاسی با بیان این که می خواهد راهی را که محمدرضا آقاسی باز کرد گسترده تر کند گفت: مرحوم پدرم راهی را باز کرد که امروز شعر و شعرخوانی به عنوان بخشی از هنر اجرا جزو لاینفک بسیاری از برنامه ها شده است. به گزارش ایسنا، این شاعر و بازیگر که حضور در نمایش «غبار» را تجربه می کند اظهار کرد: برای اولین بار است که به عنوان بازیگر تئاتر تجربه حضور بر روی صحنه را به دست می آورم. قبل از این موسیقی تئاتر کار کرده بودم اما برای شعرخوانی و به عنوان شاعر ۱۱ سال است که بر روی صحنه دارم شعر می خوانم. او در ادامه متذکر شد: ما در حقیقت یک هدف داریم. پدر بنده راهی را در شعر باز کرد که مخاطب بتواند شعر را بشنود؛ مخاطبی که تا پیش از این نمی توانست درک کند می تواند پای شعرخوانی بنشیند، همان طور که پای فیلم سینمایی می نشیند، همان طور که پای کنسرت موسیقی می نشیند و همان گونه که پای تئاتر می نشیند. اما پدرم شعر را هم کنار فیلم و تئاتر و موسیقی به هنری اجرایی بدل کرد. او گفت: پدرم این سختی را تحمل کرد و کار را به نقطه ای رساند که امروز شعر و شعرخوانی جزو لاینفک بسیاری از برنامه ها و مراسم رسمی و غیررسمی شده است.در حقیقت شاعر در هنر اجرا اعتبار پیدا کرد. غلامرضا آقاسی افزود: می خواهم راهی را که محمدرضا آقاسی باز کرد گسترده تر کنم. تلاش من این است این کار با زبان و قالبی جدید شکل بگیرد و بتوان شعرخوانی را در ساختارهای جدید گنجاند. او در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال من برای نمایش «غبار» قالب شعر نیمایی را استفاده کردم. نیما یوشیج در مقدمه «افسانه» قالب نیمایی را برای تئاتر پیشنهاد کرده است و در همان جا می نویسد امیدوارم یک روز بتوانم در این قالب تئاتر کامل خود را روی صحنه ببرم. این شاعر اضافه کرد: نیما در حقیقت این قالب را مقدمه ای برای آن جنس از نمایشنامه نویسی می داند. من در صحبت هایی که با جناب مداحیان داشتم علی رغم شناختی که ایشان در حوزه تئاتر داشتند پیشنهاد دادم که من تنها شعرخوانی نکنم و بازی کنم. آقای مداحیان گفت که آیا از پس این کار برمی آیی و من با شهامت گفتم بله و قالب پیشنهادی من همین شعر نیمایی بود که در حین اثر و به عنوان زنجیره ای روایی ارائه شود. آقاسی گفت: می توانستم برای این کار غزل، مثنوی و یا قصیده انتخاب کنم اما می خواستم شعری انتخاب کنم که مردم متوجه شعرخوانی نشوند و قالب نیمایی به دلیل ساحت پیشنهادی اش در حوزه روایت به نظرم از جنبه های دیگر قوام یافته تر آمد و این قالب را انتخاب کردم. او گفت: قالب نیمایی عین نمایشنامه است و جزئیات صحنه را عین به عین و جزء به جزء به شما می دهد. در قالب این روایت شما پیام و محتوایت را هم می گنجانی. قالب نیمایی فضا و اتمسفر خوبی هم ایجاد می کند که حتی اگر مخاطب متوجه پیام و محتوای شعر نشود فضا او را تحت تاثیر قرار می دهد و این به نظرم اتفاق خوشایندی است. سری دوم نمایش آیینی «غبار» با نام «مرگ و ابریشم» تا ۱۹ اسفندماه در تالار وحدت به روی صحنه می رود. انتهای پیام ----------------------------------------------------------------------------- تذکر: کاربر محترم؛ انتشار مطالب دیگر رسانه ها از سوی هشدار نیوز لزوما به معنای صحت و تایید محتوای آنها نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای بازنشر می شود. در ضمن شما می توانید اخبار و مطالب وزین خود را که تا کنون در هیچ رسانه ای منتشر نشده است از طریق بخش " تماس با ما " برای ما ارسال نمایید تا در صورت دارا بودن مولفه های لازم، در بخش ویژه منتشر گردد. به گزارش ایسنا، این شاعر و بازیگر که حضور در نمایش «غبار» را تجربه می کند اظهار کرد: برای اولین بار است که به عنوان بازیگر تئاتر تجربه حضور بر روی صحنه را به دست می آورم. قبل از این موسیقی تئاتر کار کرده بودم اما برای شعرخوانی و به عنوان شاعر ۱۱ سال است که بر روی صحنه دارم شعر می خوانم. او در ادامه متذکر شد: ما در حقیقت یک هدف داریم. پدر بنده راهی را در شعر باز کرد که مخاطب بتواند شعر را بشنود؛ مخاطبی که تا پیش از این نمی توانست درک کند می تواند پای شعرخوانی بنشیند، همان طور که پای فیلم سینمایی می نشیند، همان طور که پای کنسرت موسیقی می نشیند و همان گونه که پای تئاتر می نشیند. اما پدرم شعر را هم کنار فیلم و تئاتر و موسیقی به هنری اجرایی بدل کرد. او گفت: پدرم این سختی را تحمل کرد و کار را به نقطه ای رساند که امروز شعر و شعرخوانی جزو لاینفک بسیاری از برنامه ها و مراسم رسمی و غیررسمی شده است.در حقیقت شاعر در هنر اجرا اعتبار پیدا کرد. غلامرضا آقاسی افزود: می خواهم راهی را که محمدرضا آقاسی باز کرد گسترده تر کنم. تلاش من این است این کار با زبان و قالبی جدید شکل بگیرد و بتوان شعرخوانی را در ساختارهای جدید گنجاند. او در ادامه اظهار کرد: به عنوان مثال من برای نمایش «غبار» قالب شعر نیمایی را استفاده کردم. نیما یوشیج در مقدمه «افسانه» قالب نیمایی را برای تئاتر پیشنهاد کرده است و در همان جا می نویسد امیدوارم یک روز بتوانم در این قالب تئاتر کامل خود را روی صحنه ببرم. این شاعر اضافه کرد: نیما در حقیقت این قالب را مقدمه ای برای آن جنس از نمایشنامه نویسی می داند. من در صحبت هایی که با جناب مداحیان داشتم علی رغم شناختی که ایشان در حوزه تئاتر داشتند پیشنهاد دادم که من تنها شعرخوانی نکنم و بازی کنم. آقای مداحیان گفت که آیا از پس این کار برمی آیی و من با شهامت گفتم بله و قالب پیشنهادی من همین شعر نیمایی بود که در حین اثر و به عنوان زنجیره ای روایی ارائه شود. آقاسی گفت: می توانستم برای این کار غزل، مثنوی و یا قصیده انتخاب کنم اما می خواستم شعری انتخاب کنم که مردم متوجه شعرخوانی نشوند و قالب نیمایی به دلیل ساحت پیشنهادی اش در حوزه روایت به نظرم از جنبه های دیگر قوام یافته تر آمد و این قالب را انتخاب کردم. او گفت: قالب نیمایی عین نمایشنامه است و جزئیات صحنه را عین به عین و جزء به جزء به شما می دهد. در قالب این روایت شما پیام و محتوایت را هم می گنجانی. قالب نیمایی فضا و اتمسفر خوبی هم ایجاد می کند که حتی اگر مخاطب متوجه پیام و محتوای شعر نشود فضا او را تحت تاثیر قرار می دهد و این به نظرم اتفاق خوشایندی است. سری دوم نمایش آیینی «غبار» با نام «مرگ و ابریشم» تا ۱۹ اسفندماه در تالار وحدت به روی صحنه می رود. انتهای پیام
چهارشنبه ، ۳خرداد۱۳۹۶
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: هشدار نیوز]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 36]