واضح آرشیو وب فارسی:فارس: «هادي آفريده» در برنامه سينما فردا عنوان كرد؛ نگاه تلويزيون به فيلمكوتاه تكبعدي است
خبرگزاري فارس: «هادي آفريده» از نگاه تك بعدي تلويزيون به فيلم كوتاه انتقاد كرد و گفت: تلويزيون به سمت نمايش فيلمهاي استاندارد مركز گسترش يا انجمن سينماي جوان نرفته و بيشتر تمايل به پخش آثار فيلمسازان بخش آزاد دارد.
به گزارش خبرگزاري فارس به نقل از روابط عمومي معاونت سينمايي حوزه هنري، هادي آفريده كارگردان فيلم «پدر» كه در نشست نقد و بررسي حضور يافته بود، با اشاره به طرح مسائل مربوط به جنسيت نوزاد در لايههاي فيلماش گفت: اين موضوعها بارها در فيلمها مطرح شده اما من با اقتباس از يك داستان ريمون كارور كه در مجموعه داستان كليساي جامع آمده است سعي كردم با ساختار و ادبيات جديدي به اين موضوع پرداخته و فضاهاي مينيماليستي را در فيلمام ايجاد كنم و علاوه بر اين، سعي كردم در پرداخت به ديالوگها دكوپاژ و ساختار فيلم به زبان جديدي برسم.
آفريده به مقايسه فيلم خود با داستان كارور پرداخت و گفت: فيلم من درباره پدراني است كه همسرانشان را بعد از تولد نوزاد دختر به قتل ميرسانند ولي اين معضل در داستان كارور نيست و در آن داستان، فقط خانوادهاي در يك اتاق، دور سبد نوزادي حلقه زده و درباره شكل و شمايل او با هم صحبت ميكنند.
آفريده يادآور شد: بنمايه فيلم من فرهنگ ايراني است و در ساختن فيلم پدر سعي كردم معضلي را نشان دهم كه رسانههاي ما به هر دليلي از نشان دادن آن پرهيز كردهاند.
محمد ناصري، كارشناس سينما و مجري اين نشست نيز، عدم استفاده فيلمسازان عرصه فيلم كوتاه از موسيقي اورژينال را از كاستيهاي عرصه فيلم كوتاه دانست و سپس به انتقاد از توجه نكردن آنان به نورپردازي در آثارشان پرداخت و گفت: فيلمسازان ما در نورپردازي تنبل شده و خلاقيتي در اين زمينه ندارند و اين در صورتي است كه نور جوز عناصر اصلي سينما است، البته كار با نور وسواس و حوصله ميخواهد ولي اگر كسي اين وسواس و حوصله را داشته باشد ميتواند با نور حرف بزند.
در ادامه هادي آفريده به انتقاد از فضاي موجود در عرصه فيلم كوتاه پرداخت و گفت: وضعيت فيلم كوتاه داستاني ما به سمت سراشيبي ميرود.
اين كارگردان از نگاه تك بعدي تلويزيون به فيلم كوتاه انتقاد و خاطرنشان كرد: تلويزيون با تهيهكنندههاي دولتي چون مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و انجمن سينماي جوان رقابت ميكند و به همين خاطر، به سمت آثار كوتاه اين مراكز نرفته و بيشتر تمايل به پخش آثار فيلمسازان بخش آزاد دارد. اين در صورتي است كه فيلمهاي اين مراكز از استاندارد لازم برخوردار بوده و توسط وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي تاييد شدهاند.
هادي آفريده در پايان راهاندازي برنامه سينما فردا توسط معاونت سينمايي حوزه هنري را حركتي بسيار تاثيرگذار و ارزشمند تلقي كرد و گفت: اين برنامه از لحاظ حمايت و اكران عمومي فيلم كوتاه و همچنين توجه ويژه به سرويس دهي مناسب و قابل توجه به تماشاگران اين فيلمها، حركتي بينظير است و اميدوارم كه با راهاندازي چنين برنامههايي موانع موجود سر راه توسعه و رشد فيلم كوتاه تا حدودي برداشته شود.
انتهاي پيام/الف
سه شنبه 4 تير 1387
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 299]