واضح آرشیو وب فارسی:تدبیر: میزان اعتراض ها و واکنش ها به داوری جشنواره سی و پنجم فجر به اوج خود رسیده است. برخی داوری جشنواره امسال را بسیار مضحک دانسته اند و از نامزدی بعضی فیلم ها در بعضی رشته ها حسابی شگفت زده هستند. ماجرا در ابتدا شوخی به نظر می رسید، اما پس از تأیید برخی کارگردان ها که فیلم هایشان در بعضی رشته های عجیب غریب کاندیدا شده بودند، جدی شد. اینکه فیلم «بدون تاریخ، بدون امضا» اصلاً موسیقی متن ندارد یا فیلم «یک روز به خصوص» اصلاً جلوه های ویژه میدانی ندارد و در این رشته ها کاندیدا شده اند، فقط یک طرف ماجراست. از طرف دیگر هم نقره داغ شدن بعضی فیلم ها، مثل «کارگر ساده نیازمندیم» و «قاتل اهلی» هم انتقادهای بسیاری را در پی داشته است. در جشنواره ای که با انتخاب برخی فیلم ها و کنار گذاشته شدن بعضی دیگر از فیلم ها، بسیار محتاطانه و کسل کننده شروع شد و ادامه یافت، به یکباره چنین لیست کاندیداهایی در می آید و اوضاع را از چیزی که هست بدتر می کند. سیروس الوند درباره وضعیت کلی جشنواره سی و پنجم می گوید: «حجم فیلم اولی ها امسال زیاد است و به نسبت گذشته، فیلم های خوب کم است. چند فیلم کنار گذاشته شده و کلاً از نظر کیفی فیلم های امسال خیلی خوب نبودند. یک مقدار هم تعداد فیلم های خنثی از سال های گذشته بیشتر است.» در فهرست کاندیداها، «تابستان داغ» با نامزدی در ۱۳ رشته رکورددار تعداد نامزدی است. این فیلم که یکی از تلخ ترین فیلم های جشنواره امسال بود، در رشته های بازیگر نقش اصلی مرد، بازیگر نقش اول و مکمل زن، فیلمنامه، کارگردانی، فیلم، طراحی صحنه و طراحی لباس، صدابرداری، صداگذاری، موسیقی، تدوین و فیلمبرداری کاندیدای دریافت سیمرغ شده است. فیلمی که الوند درباره اش می گوید: «تابستان داغ یکی از فیلم های خوب جشنواره است. من آن را پسندیدم. فیلم دیالوگ های خوبی هم دارد.» البته منتقدان، برخی از رشته هایی که تابستان داغ در آنها کاندیدا شده است را بحق نمی دانند. مثلاً اکثریت معتقدند علی مصفا در تابستان داغ، بازی خوب همیشگی اش را ارائه نداده است. کارگردان «پرتقال خونی» در این باره می گوید: «آقای مصفا بازیگر خیلی خوبی است، بازی های بهتری هم داشته، ولی بازی او در این فیلم جزو بازی های شاخص اش نبود، اما خانم ایزدیار در این فیلم خوب بود.» الوند درباره نامزدهای بهترین بازیگر نقش اصلی زن هم می گوید: «خانم لیلا حاتمی در «رگ خواب» یکی از بازی های برجسته جشنواره را ارائه داد. سارا بهرامی هم در ایتالیا ایتالیا خیلی خوب بود.» او البته انتقادی هم به انتخاب های داوران در این بخش دارد: «من تعجب کردم چرا خانم معتمدآریا برای آباجان کاندیدا نشد. ایشان در این فیلم خیلی خوب بود.» کارگردان «دست های آلوده» در ادامه درباره برخی فیلم ها که به نظر می رسد از سوی هیأت داوران نادیده گرفته شدند، می گوید: «تعجب می کنم چرا آقای نعمت الله برای رگ خواب کاندیدا نشد؟ این فیلم کارگردانی خوبی داشت و فیلمبرداری اش هم خیلی خوب بود.» الوند ادامه می دهد: «من تعجب کردم «قاتل اهلی» چرا در هیچ رشته ای کاندیدا نشد؟ پرویز پورحسینی، پرویز پرستویی و آقای آذرنگ همه در حد کاندیدا شدن بودند. فیلمبرداری و کارگردانی اش خیلی خوب بود. به نظر می رسد به «قاتل اهلی» بی توجهی شده است.» الوند در ادامه در توضیحی تکمیلی درباره «قاتل اهلی» نظری همسو با نظرات دیگر دوستداران مسعود کیمیایی ارائه می دهد: «فیلم آقای کیمیایی طولانی است و باید یک مقدار کوتاه شود. سکانس های کنسرت آن زیاد است. والا خود فیلم از همه فیلم های چند سال اخیر کیمیایی بهتر بود. من توصیه ام این بود که کوتاه شود.» درباره بازیگران نقش اصلی و مکمل مرد هم روز گذشته اظهار نظرهای زیادی انجام شد. خیلی ها از نادیده گرفته شدن بازی خوب امیر جدیدی در قاتل اهلی و حامد بهداد در «سد معبر» انتقاد کرده اند. الوند درباره بازیگرهای کاندیدا شده در این دو بخش هم می گوید: «به نظر من آقای فرخ نژاد در «گشت ۲» بهتر از «خوب، بد، جلف» بود و باید برای آن کاندیدا می شد. پژمان جمشیدی هم خیلی خوب بود. حجازی فر هم در «ماجرای نیمروز» نقش دوم بود و بازی اش خیلی خوب بود.» سیروس الوند در پایان در پاسخ به این سؤال که آیا این جشنواره محافظه کارترین جشنواره سال های اخیر بوده است، گفت: «این جشنواره خیلی محافظه کار بود، اما قبلاً هم جشنواره های محافظه کار داشتیم و نمی توان گفت این جشنواره محافظه کارترین بوده است، ولی در این جشنواره فیلم ها بیشتر محافظه کار بود.» منبع:تماشاگران امروز
شنبه ، ۳۰اردیبهشت۱۳۹۶
[مشاهده متن کامل خبر]
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: تدبیر]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 75]