تور لحظه آخری
امروز : دوشنبه ، 5 آذر 1403    احادیث و روایات:  امام محمد باقر(ع):دورترین مردم ار خداوند عزّو جل در روز قیامت سرکشانِ متکبّر هستند.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها

تبلیغات

تبلیغات متنی

صرافی ارکی چنج

صرافی rkchange

سایبان ماشین

دزدگیر منزل

تشریفات روناک

اجاره سند در شیراز

قیمت فنس

armanekasbokar

armanetejarat

صندوق تضمین

Future Innovate Tech

پی جو مشاغل برتر شیراز

لوله بازکنی تهران

آراد برندینگ

خرید یخچال خارجی

موسسه خیریه

واردات از چین

حمية السكري النوع الثاني

ناب مووی

دانلود فیلم

بانک کتاب

دریافت دیه موتورسیکلت از بیمه

طراحی سایت تهران سایت

irspeedy

درج اگهی ویژه

تعمیرات مک بوک

دانلود فیلم هندی

قیمت فرش

درب فریم لس

زانوبند زاپیامکس

روغن بهران بردبار ۳۲۰

قیمت سرور اچ پی

خرید بلیط هواپیما

بلیط اتوبوس پایانه

قیمت سرور dl380 g10

تعمیرات پکیج کرج

لیست قیمت گوشی شیائومی

خرید فالوور

بهترین وکیل کرج

بهترین وکیل تهران

خرید اکانت تریدینگ ویو

خرید از چین

خرید از چین

تجهیزات کافی شاپ

ویزای چک

محصولات فوراور

خرید سرور اچ پی ماهان شبکه

دوربین سیمکارتی چرخشی

همکاری آی نو و گزینه دو

کاشت ابرو طبیعی و‌ سریع

الک آزمایشگاهی

الک آزمایشگاهی

خرید سرور مجازی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

قیمت بالابر هیدرولیکی

لوله و اتصالات آذین

قرص گلوریا

نمایندگی دوو در کرج

خرید نهال سیب

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

وکیل ایرانی در استانبول

رفع تاری و تشخیص پلاک

 






آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1833955453




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
 refresh

تشریح جزئیات طرح «آشتی ملی» خاتمی از سوی مصطفی تاج زاده - شبکه اینترنتی آفتاب


واضح آرشیو وب فارسی:شبکه اینترنتی آفتاب: «آشتی ملی» یعنی احیای همان شعار «همه با هم» ابتدای انقلاب و زنده کردن شعار «ایران برای ایرانیان» عصر اصلاحات. یعنی همه نیروها به صحنه بیایند و برخلاف گذشته که روی اختلاف ها تاکید می شد، با حفظ عقاید روی اشتراک ها تاکید کنند و برای نجات ایران به یکدیگر دست همکاری بدهند.نسل جوان امروز شاید خاطره روشنی از فضای سیاسی و اجتماعی دوران اصلاحات نداشته باشد اما احتمالاً به یاد دارد که ورد زبان عموم سیاسیون در آن هشت سال، گفت وگو بود و تعامل و آشتی. رویکردی که اوج و اعتلایش در گفتمانی نمود یافت که تحت عنوان «گفت وگوی تمدن ها» و از سوی رییس دولت اصلاحات پیشنهاد شد و باوجود این که در سطح بین المللی نیز با استقبال گسترده روبرو شد و حتی سال ۲۰۰۱ میلادی ازسوی سازمان ملل متحد به عنوان «سال گفت وگوی تمدن ها» نام گذاری شد اما با پایان کار دولت اصلاحات، آفتاب گفت وگو و تعامل نیز غروب کرد. با این حال، اخیراً حجت الاسلام سیدمحمد خاتمی پیشنهاد «آشتی ملی» را مطرح کرده و این درحالی است که همزمان با آغاز به کار مجلس دهم و تشکیل فراکسیون امید به ریاست محمدرضا عارف، این گفتمان ازسوی برخی نمایندگان عضو فراکسیون امید نیز مورد توجه قرار گرفته و در آخرین تحول، منجر به تشکیل کمیته ای تخصصی به عنوان «گفت وگوی ملی» شده است تا ضمن تعریف و تشریح ساز و کار اجرای این طرح، زمینه ساز بازگشت به فضای تعامل و گفت وگو و آشتی باشد. برای بررسی ابعاد طرح «آشتی ملی» به سراغ مصطفی تاج زاده، معاون سیاسی وزیر کشور دولت اصلاحات و یکی از چهره های تاثیرگذار در شرح و بسط این گفتمان رفتیم و نظر او را درباره این طرح و چالش های پیش روی آن جویا شدیم. این روزها صحبت از آشتی ملی بسیار مطرح می شود ارزیابی شما از این طرح مبحث چیست؟ هنگامی که پیام «آشتی ملی» از سوی سیدمحمد خاتمی مطرح شد این طرح با استقبال گسترده ای از سوی اقشار و گروه های مختلف مردم مواجه شد. اصلاح طلبان نیز در مجموع از این پیام استقبال کردند؛ گرچه بخشی از آنان به ویژه جوانان اصلاح طلب نگران شدند که مبادا «آشتی ملی» به معنای دست کشیدن از هویت اصلاح طلبی باشد. اصولگرایان نیز به طور کلی نوعی سکوت توام با رضایت پیشه کردند؛ اگرچه دلواپسان علیه این پیام شوریدند به ویژه بخشی از آنان که خواهان تداوم فضای امنیتی در داخل کشور و همین طور حفظ چنین فضایی علیه ایران در منطقه و جهان هستند؛ چرا که گمان می کنند بدین ترتیب می توانند حرف نخست را در سیاست و مدیریت کشور بزنند. اما سایر اصولگراها سکوت کرده اند و منتظرند ابعاد این ایده ازسوی آقای خاتمی و دیگر کسانی که دم از آشتی ملی می زنند، مشخص شود؛ برخی نیز به دلیل ترس از دلواپسان جرات ندارند در این باره صحبت کنند. شما درمورد نگاه دو جناح به آشتی ملی صحبت کردید اما گروهی هستند که سیاسی نبوده و از نیروهای اجتماعی هستند. به نظر شما این گروه چه نگاهی دارند؟ به نظر می رسد نیروهای اجتماعی و سیاسی خارج از دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا، کمی بدبین و نگران هستند آن هم از باب این که نکند دو جناح اصلاح طلب و اصولگرا با سازش با یکدیگر، توجیه گر فسادی شوند که بخش های زیادی از جامعه را دربرگرفته است. آنان هم چنین نگرانند که مبادا این آشتی به معنای این باشد که قرار است سیاست های گذشته ادامه یابد و این بار بجای یک جناح، با مشارکت و توافق هر دو جناح مسیر اشتباه گذشته تداوم یابد. آیا اساساً شما با چنین مبحثی موافق هستنید؟ اکثریت جامعه خواهان تداوم امنیت و ثبات کشور است. بنده نیز به طور جدی با پیشنهاد آقای خاتمی موافقم و حدود سه ماه پیش دلائل خود را در لزوم گفت وگو، وحدت، وفاق و آشتی ملی اعلام کردم. به باور من همه کسانی که به استقلال و یکپارچگی ملی و سرزمینی ایران اعتقاد دارند و حاضرند در چارچوب قانون، با نفی خشونت ورزی و با التزام به قانون اساسی فعالیت کنند، باید این امکان را بیابند که در عرصه سیاسی و اجتماعی کشور مشارکت فعال داشته باشند و ایران و ایرانیان بتوانند از توانمندی آنها بهره برند. آیا طرح «آشتی ملی» صرفا به معنای تفاهم دو جناح است؟ اخیراً دیداری با آقای خاتمی داشتم و دیدم برخلاف تبلیغاتی که ازسوی برخی انجام می شود تا این گونه وانمود کنند که منظور آقای خاتمی از «آشتی ملی» صرفاً تفاهم دو جناح است، مقصود ایشان این است که همه کسانی که به قانون اساسی ملتزم هستند، بتوانند در فرآیند مدیریت کشور و در عرصه اجتماع و سیاست فعال شوند و امکان خدمت گذاری یابند. تاکید دوم آقای خاتمی این بود که ما به هیچ عنوان دست از هویت، ایده ها و عقاید خودمان برنمی داریم، کما اینکه انتظار نداریم چه اصولگراها و چه دیگر نیروهای قانون گرای خارج از این دو جناح، برای آشتی و وفاق ملی از باورها و عقایدشان دست بکشند؛ بلکه لازم است برای حل مشکلات دست یاری به یکدیگر داده، با یافتن اشتراکات، روی این نقاط مشترک تاکید کنند و درمورد اختلاف ها نیز با ساز و کار قانونی به رقابت سالم بپردازند و درنهایت تسلیم نظر مردم باشند. علت و غایت طرح آشتی ملی چیست؟ علت طرح این مسئله آن است که جامعه ما از مشکلات فراوانی رنج می برد که در صورت مهار نشدن، ممکن است دیر یا زود به بحران تبدیل شوند. این مشکلات از مسائل و معضلات زیست محیطی همچون هدر رفتن آب، فرسایش خاک و آلودگی هوا، تا ناهنجاری های اجتماعی همچون اعتیاد، طلاق، گسترش خشونت، افزایش رشوه و دیگر بداخلاقی هایی که روزمره با آن روبرو هستیم و همین طور فقر و تبعیض و فاصله طبقاتی را شامل می شود. تجربه ۳۷ ساله نشان داده که هیچ جناحی به تنهایی قادر به حل معضلات مذکور نیست. دلیل دوم به مخاطراتی بازمی گردد که پس از روی کار آمدن ترامپ، میهن ما را تهدید می کند و رفع و دفع آنها نیاز به همکاری و هماهنگی همه نیروها دارد؛ چراکه به نظر می رسد ترامپ به دنبال بهانه است که با ایران تسویه حساب کند تا درصورتی که نتواند دیگر قول های انتخاباتی اش را محقق کند، بگوید که درمورد این موضوع شعارهایش را عملی کرده است. دلیل سوم مطرح کردن ایده «آشتی ملی» به نظر من آن است که ما نه تنها برای حل مشکلات موجود، بلکه همچنین برای جلوگیری از وقوع مسائل جدید نیز نیاز به جراحی های بزرگ در عرصه های مختلف داریم که انجام شان مستلزم وفاق ملی است و هیچ کدام از جناح ها به تنهایی قادر به تحمل این بار بزرگ نیست.به بیان روشن برای این که پلاسکوهای دیگری فرو نریزد و ... باید به تفاهمی عمومی برسیم و بر اساس آن بتوانیم از تجربه، توان، دانش و استعداد همه نیروها بهره مند شویم. از این منظر، «آشتی ملی» یعنی احیای همان شعار «همه با هم» ابتدای انقلاب و زنده کردن شعار «ایران برای ایرانیان» عصر اصلاحات. یعنی همه نیروها به صحنه بیایند و برخلاف گذشته که روی اختلاف ها تاکید می شد، با حفظ عقاید روی اشتراک ها تاکید کنند و برای نجات ایران به یکدیگر دست همکاری بدهند و از کارشکنی و قهر و دشمنی دست بردارند و بهرقابت سالم سیاسی تن بدهند و هر کسی که بتواند برنامه موفق تر یا متناسب تر با نظر اکثریت جامعه ارائه دهد، امکان خدمت گذاری بیشتری پیدا کند. بر این اساس «آشتی ملی» معنایی ندارد، جز این که نیروهای سیاسی یکدیگر را به رسمیت بشناسند و جامعه و حکومت به هیچ عنوان تک صدایی اداره نشود و چندصدایی رسمیت یابد. آیا طرح «آشتی ملی» همان نامه عذرخواهی یا توبه نامه است؟ «آشتی ملی» یعنی پذیرش تکثر از موضع برابری و یکسانی نه این که یکی از دیگری عذرخواهی کند یا توبه نامه بنویسد و مواردی از قبیل؛ ما اگر اهل چنین کارهایی بودیم در سال های گذشته که در زندان بودیم به چنین روش هایی متمسک می شدیم که خودمان را نجات دهیم و بتوانیم سهمی از حکومت را به خود اختصاص دهیم.آن دوره به اتمام رسیده و کسی چنین مواردی را در دستورکار قرار نمی دهد و «آشتی ملی» آن چنان که آقای خاتمی هم تاکید کرده، برای این است که آینده ایران را نجات دهیم و سعی می کنیم آینده را به نحو بهتری بسازیم. نکته پایانی این که کسانی که مخالف گذار از فضای امنیتی به فضای سیاسی و انجام رقابت سالم سیاسی هستند، تلاش می کنند مانع موفقیت ابتکار جدید آقای خاتمی شوند و ازجمله به طرح مسائلی کذب می پردازند تا شبهاتی را در افکار عمومی به ویژه در نسل جوان ایجاد کنند. برای نمونه می توان به تحلیلی اشاره کرد که بنابر آن آقای خاتمی قرار است توبه نامه بنویسند و عده ای از اصلاح طلبان موافق و عده ای از آنها مخالف هستند، حال آن که موضوع اصلاً این نیست؛ بلکه مسئله این است که وضعیت کشور بسیار خطرناک و پیچیده است و اگر به هوش نباشیم و دست یاری به یکدیگر ندهیم و برای به رسمیت شناختن یکدیگر و تاکید بر اشتراکات تلاش نکنیم، خدایی ناکرده در آینده با مشکلات و بحران هایی به مراتب حادتر از اکنون روبرو می شویم. آیا «آشتی ملی» را می توان ادامه دموکراسی یا مردم سالاری دانست؟! من «آشتی ملی» را در تدوام حرکت اصلاحی و حتی انقلاب اسلامی می دانم؛ چرا که در جهت حاکمیت مردم و گسترش و تعمیق دموکراسی در ایران است. ما همچنان با افتخار اصلاحات را دموکراتیزاسیون تعریف کرده و «آشتی ملی» را گامی در این راستا می دانیم و معتقدیم اگر بخواهیم مردم به رغم تنوعات فکری و تفاوت های سیاسی، یک واحد ملی را تشکیل دهند و یکپارچه در برابر زیاده خواهی بدخواهان ایران بایستند، راهی جز به رسمیت شناختن یکدیگر، به رغم تمام تفاوت ها نداریم. ایلنا


شنبه ، ۳۰اردیبهشت۱۳۹۶


[مشاهده متن کامل خبر]





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: شبکه اینترنتی آفتاب]
[مشاهده در: www.aftabir.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 37]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب







-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن