تور لحظه آخری
امروز : یکشنبه ، 15 مهر 1403    احادیث و روایات:  امام علی (ع):چه بسيار عزيزى كه، نادانى اش او را خوار ساخت.
سرگرمی سبک زندگی سینما و تلویزیون فرهنگ و هنر پزشکی و سلامت اجتماع و خانواده تصویری دین و اندیشه ورزش اقتصادی سیاسی حوادث علم و فناوری سایتهای دانلود گوناگون شرکت ها




آمار وبسایت

 تعداد کل بازدیدها : 1820942836




هواشناسی

نرخ طلا سکه و  ارز

قیمت خودرو

فال حافظ

تعبیر خواب

فال انبیاء

متن قرآن



اضافه به علاقمنديها ارسال اين مطلب به دوستان آرشيو تمام مطالب
archive  refresh

در نشست مديران انتقال خون كشورهاي عضو اكو مطرح شد:فرآورده‌هاي خوني بسيار گرانتر از محصولات نفتي


واضح آرشیو وب فارسی:دنياي اقتصاد: در نشست مديران انتقال خون كشورهاي عضو اكو مطرح شد:فرآورده‌هاي خوني بسيار گرانتر از محصولات نفتي
وزير بهداشت گفت: فرآورده‌هاي خوني فقط به عنوان جبران كننده كمبودهاي بيماران نبايد مورد توجه باشد؛ بلكه اين محصولات، سرمايه ملي هستند كه ارزش افزوده و قيمت آنها به مراتب بيش از محصولات نفتي است.


كامران باقري لنكراني ديروز در اولين نشست مديران انتقال خون كشورهاي عضو اكو، در تهران، افزود: سازمان اكو از ابتدا به منظور گسترش همكاري‌هاي اقتصادي بين كشورهاي منطقه تاسيس شد و پس از مدتي دامنه فعاليت آن به موضوعات فرهنگي و سياسي گسترش يافت اما امروز خوشحاليم كه اين فعاليت‌ها به حيطه سلامت هم كشيده شده است زيرا در جهان امروز سلامت و ثروت ارتباط نزديكي با هم دارند.
وي اضافه كرد: كشورهايي كه جمعيت سالم‌تري دارند بيشتر مي‌توانند توليد ثروت كنند به همين علت حتي اگر از ديدگاه اقتصادي هم به قضيه نگاه كنيم، بايد به موضوع سلامت در كشورهاي منطقه بيشتر توجه شود.
وزير بهداشت گفت: با وجود پيشرفت‌هاي روش‌هاي درماني در دنيا تقريبا هيچ درماني نداريم كه بي ارتباط با خون و فرآورده‌هاي خوني باشد، كارهاي روزمره در مراكز درماني بدون پشتوانه خون سالم امكان‌پذير نيست، به همين علت توجه به توسعه و ايمني آن يكي از اولويت‌هاي اصلي همه كشورها بايد باشد. وي افزود: طي 3 دهه گذشته شاهد نوعي پيشرفت در روند انتقال خون همه كشورها بوده‌ايم، اين موضوع در بين كشورهاي عضو اكو هم ديده مي‌شود و به خصوص ايران و تركيه با حذف خون جايگزين و دريافت 100‌درصدي داوطلبانه خون در اين منطقه پيش‌تاز هستند، با اين حال لزوم همكاري بيشتر براي افزايش ميزان جذب و بهبود نگه‌داشت فرآورده‌هاي خوني در اين منطقه هنوز احساس مي‌شود.
به گزارش خبرگزاري فارس، وي گفت: در زمان حاضر 40‌درصد خون دريافتي در ايران توسط اهدا كننده مستمر اهدا مي‌شود و اين موضوع موجب امنيت بيشتر محصولات خوني شده است، فعاليت‌هاي آموزشي و تحقيقاتي انتقال خون در ايران نيز گسترش زيادي پيدا كرده است، اما موضوعي كه بايد بيشتر به آن توجه شود مساله برنامه ريزي‌هاي فرهنگي و توجه به مباحث اجتماعي و ارتباطات در جامعه ايران است تا مردم آگاهي بيشتري از اهميت و جايگاه انتقال خون پيدا كنند.
وي ادامه داد: مركز آموزشي انتقال خون ايران اكنون نيروي انساني كارآزموده‌اي را در مقطع كارشناسي ارشد و دكتراي تخصصي تربيت مي‌كند كه نويد بخش آينده‌اي روشن تر است.
وي گفت: در زمينه مصرف فرآورده‌هاي خوني شاهد استفاده بيش از حد در برخي جاها و استفاده كمتر از حد در برخي جاهاي ديگر هستيم و بايد با بررسي علمي موضوع به يك حد تعادل در اين زمينه برسيم.
باقري لنكراني گفت: فرآورده‌هايي كه از خون به دست مي‌آيند،‌ اكنون ارزش افزوده بيش از نفت دارند و همه كشورها به اين محصولات نياز دارند، به عنوان مثال اكنون شاهد كمبود داروي IVIG كه يك داروي مشتق از پلاسماست در جهان هستيم و اين موضوع اكنون به عنوان يك نياز جديد سطح دنيا مطرح است و روز به روز هم بر دايره بيماران مورد نياز آن افزوده مي‌شود.
وي افزود: افزايش همكاري منطقه‌اي در زمينه توليد محصولات خوني مي تواند زمينه لازم را براي توسعه اين صنعت در منطقه فراهم كند به طوري كه نگاه ما به بيرون از منطقه و صادرات به دنيا باشد، فعاليت‌هاي سلولي به خصوص در زمينه سلول‌هاي بنيادين، براي پيوند مغز استخوان و ساير پيوندهاي سلولي در منطقه از جمله ديگر زمينه‌هاي گسترش فعاليت و تبادل نظر كشورهاي عضو اكو است.
حسن ابوالقاسمي، مدير عامل سازمان انتقال خون ايران نيز در اين جلسه از جمع آوري سالانه يك ميليون و 700‌هزار واحد خوني در سال در ايران خبر داد و گفت: تجهيزات پيشرفته در زمينه فريز كردن پلاسما و خون و نيز سانتريفوژهاي مختلف براي توليد محصولات خوني با كيفيت بالا در ايران بكارگيري شده است با اين حال براي برداشتن قدم‌هاي بلند بعدي همكاري در سطح كشورهاي منطقه بسيار تاثيرگذار و لازم است.
خورشيد انور، دبير كل اكو نيز در اين اجلاس گفت: 50‌درصد مردم حداقل يك بار در طور عمرشان به خون و فرآورده‌هاي خوني احتياج پيدا مي‌كنند، در حالي كه فقط 3‌درصد مردم خون اهدا مي‌كنند و فاصله بين اين دو گروه قابل انكار نيست. وي گفت: يك مطالعه كه بر روي 7500 نمونه خون در كشورهاي قزاقستان، تاجيكستان و ازبكستان انجام شد، نشان داد كه بيماري‌هاي مسري در اين خون‌ها بوده است كه در تست‌هاي اوليه در آن كشورها مشخص نشده است از جمله اينكه 2/0‌درصد آنها آلوده به ويروس ايدز، 5/2‌درصد آنها آلوده به ويروس هپاتيتB ، 3‌درصد آلوده به ويروس هپاتيت C و 6/3درصد آنها آلوده به ويروس سفليس بودند.
كشورهاي ايران، تركيه، افغانستان، پاكستان، قرقيزستان، تركمنستان، ازبكستان، ارمنستان و تاجيكستان عضو سازمان همكاري‌هاي اقتصادي (ECO) هستند.
 سه شنبه 4 تير 1387     





این صفحه را در گوگل محبوب کنید

[ارسال شده از: دنياي اقتصاد]
[مشاهده در: www.donya-e-eqtesad.com]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 134]

bt

اضافه شدن مطلب/حذف مطلب




-


گوناگون

پربازدیدترینها
طراحی وب>


صفحه اول | تمام مطالب | RSS | ارتباط با ما
1390© تمامی حقوق این سایت متعلق به سایت واضح می باشد.
این سایت در ستاد ساماندهی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ثبت شده است و پیرو قوانین جمهوری اسلامی ایران می باشد. لطفا در صورت برخورد با مطالب و صفحات خلاف قوانین در سایت آن را به ما اطلاع دهید
پایگاه خبری واضح کاری از شرکت طراحی سایت اینتن