واضح آرشیو وب فارسی:فارس: عضو هیأتعلمی تاریخ دانشگاه شیراز:مشروطیت برای تاریخ ما یک اندیشه ژورنالیستی بود
عضو هیأتعلمی تاریخ دانشگاه شیراز گفت: مشروطیت برای تاریخ ما یک اندیشه ژورنالیستی بود.
به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، محمدعلی رنجبر بعدازظهر امروز در حاشیه نشستی با موضوع 14 مرداد سالروز صدور فرمان مشروطیت در سالن اندیشگاه مرکز اسناد و کتابخانه ملی فارس اظهار داشت: عدهای تاریخ را بر اساس نام سلسلههای پادشاهی نامگذاری میکنند که این نوع نامگذاری شیوه منسوخشدهای است. وی با اشاره به دورههای تاریخ ادامه داد: شیوه صحیح تقسیمبندی تاریخ در ایران ساختاری است و بر این اساس تاریخ ایران به دو دسته تقسیم میشود که قسمت اول تاریخ دوره میانه است و بهپیش از مشروطیت باز میگردد و دوم تاریخ پس از مشروطیت است. رنجبر افزود: واژه «مشروطیت» برای نخستین بار توسط روزنامهها و گزارشهایی که توسط میرزا حسینخان سپهسالار، سفیر ما در دولت عثمانی به ایران میرسید، از زبان ترکی وارد زبان فارسی شد و به معنای حکومتی است که مشروط به قانون اساسی است. وی گفت: شکست در جنگ با روسیه، اصلاحات امیرکبیر، چاپ روزنامهها تمام عواملی بود که جامعه ایران را به عقبماندگی خود در نظام جهانی آشنا کرد و نتیجه این خودآگاهی تقلید از غرب بود و بهاینترتیب ما با عمق فکر مشروطیت آشنا نشدیم. رنجبر خاطرنشان کرد: شاید یکی از چهرههای تاریخی ایران که مشروطه را خوب درک کرده بود شیخ فضلالله نوری است چراکه او در نقد خود انسان آسمانی را نیز میدید چیزی که در کنه وجود مشروطه غرب نبود. عضو هیأتعلمی تاریخ دانشگاه شیراز تصریح کرد: شروع جریانهای اجتماعی در فارس با ادعای شاهالسلطنه آغاز میشود و او ادعا میکند که من تمام اموال زندیه و خالصه یعنی آنچه از دوره کریمخانی باقی مانند است را خریدهام. این مسؤول با اشاره به ادعای حاکم فارس اضافه کرد: این رفتار حاکم فارس سبب میشود که گروههای مختلف اجتماعی در آستانه مشروطیت در مقابل شاهالسلطنه متحد شوند و در آستانه فرمان مشروطیت دست به یک اقدام اجتماعی بزنند. وی ادامه داد: مردم فارس در نهایت حاکم فارس را از شیراز بیرون کردند و نامهای را به سفارتخانههای کشورهای خارجی نوشتند که با مطالعه این نامه و مشاهده مطالبات مردم میبینیم تا آن زمان هیچگونه اندیشه مشروطهخواهی در فارس شکل نگرفته است. عضو هیأتعلمی تاریخ دانشگاه شیراز بیان کرد: مردم فارس باوجوداین تحرکات اجتماعی، تا زمان استبداد صغیر هنوز با اندیشه مشروطیت آشنا نیستند حال آنکه این اندیشهها در شهرهای تهران و تبریز با وسعت بالایی دنبال میشود. این مسؤول در پایان خاطرنشان کرد: تاریخ مکتوبی که در دست ما است از سال 1325 با تشکیل انجمنهایی مانند انجمنهای ایالتی، انجمن انصار، انجمن اسلامی و ... به ما نشان میدهد که فارس با اندیشه مشروطیت آشنا میشود. انتهای پیام/2448/ج30/
95/05/14 :: 20:10
این صفحه را در گوگل محبوب کنید
[ارسال شده از: فارس]
[تعداد بازديد از اين مطلب: 20]